Ορισμένοι κύκλοι εξακολουθούν σκόπιμα να καλλιεργούν κλίμα αβεβαιότητας στους πολίτες
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, παρά τις πολλαπλές απαντήσεις και διευκρινίσεις που έχει δώσει ο υφυπουργός Εργασίας κ. Πετρόπουλος, σχετικά με τους συνταξιούχους που έχουν, παράλληλα, αγροτικό εισόδημα, ορισμένοι κύκλοι εξακολουθούν σκόπιμα να καλλιεργούν κλίμα αβεβαιότητας στους πολίτες.
Για το λόγο αυτό, θεωρούμε χρήσιμο να διευκρινίσουμε -ξανά- τα παρακάτω:
1. Για τους παλαιούς συνταξιούχους όλων των ταμείων (ΙΚΑ, Δημόσιο, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κλπ) που βγήκαν στη σύνταξη πριν τις 13/5/2016 και είχαν αγροτικά εισοδήματα, δεν ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, δεν έχουν μείωση της σύνταξης, ούτε καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές εφ’ όρου ζωής.
2. Για τους νέους συνταξιούχους του ΟΓΑ που βγήκαν στη σύνταξη μετά την 13η Μαΐου 2016 και για όσους θα ακολουθήσουν έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 και έχουν αγροτικά εισοδήματα, δεν ενεργοποιείται επίσης το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, δεν έχουν επίσης μείωση της σύνταξης, ούτε καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές εφ’ όρου ζωής.
3. Για τους νέους συνταξιούχους των λοιπών ταμείων -πλην ΟΓΑ- που βγήκαν ή θα βγουν στη σύνταξη μετά την 13η Μαΐου 2016 ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016, εφόσον έχουν αγροτικό εισόδημα. Δηλαδή, υπόκεινται σε περικοπή της σύνταξης κατά 60% και καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το εισόδημα από την αγροτική δραστηριότητα. Όταν όμως παύσουν τη δραστηριότητα, επανυπολογίζεται η σύνταξη, προσαυξημένη κατά το ανταποδοτικό κομμάτι που προκύπτει από τις μέχρι τότε καταβαλλόμενες εισφορές.
4. Για τους παλαιούς συνταξιούχους όλων των ταμείων (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, Δημόσιο κλπ) που βγήκαν στη σύνταξη πριν τη 13η Μάη 2016 και δεν είχαν αγροτικό εισόδημα, αλλά απέκτησαν μετά την παραπάνω ημερομηνία, ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, υπόκεινται σε περικοπή της σύνταξης κατά 60% και καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το εισόδημα από τη δραστηριότητα αυτή. Όταν παύσουν τη δραστηριότητα, επανυπολογίζεται η σύνταξη, προσαυξημένη κατά το ανταποδοτικό κομμάτι που προκύπτει από τις μέχρι τότε καταβαλλόμενες εισφορές.
Οι πολιτικοί στόχοι των ρυθμίσεων αυτών είναι:
α) Η διασφάλιση των παλαιών συνταξιούχων ώστε να συνεχίσουν την αγροτική τους δραστηριότητα, χωρίς να προκύψει βίαιη αλλαγή καθεστώτος.
β Με το άρθρο 40 του Ν.4387/2016, για πρώτη φορά, εισάγεται η μετάβαση στο καθεστώς της εθνικής σύνταξης και για τους αγρότες που ήταν ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ.
γ) Η διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των εν ενεργεία αγροτών, των μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών / αυτοαπασχολούμενων που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το αγροτικό εισόδημα, έναντι των συνταξιούχων που δεν επιβαρύνονται με εισφορές για το αντίστοιχο εισόδημα.
δ) Η αποθάρρυνση του φαινομένου μεταβίβασης της καλλιέργειας αγροτεμαχίων από νέους αγρότες προς ηλικιωμένους συνταξιούχους με δυσμενείς συνέπειες για την ελληνική γεωργία. Αντίστροφα, ενθαρρύνεται η αναγκαία αλλά και σταδιακή ηλικιακή ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού, με την σταδιακή μεταβίβαση των προς καλλιέργεια αγροτικών εκτάσεων στους νέους αγρότες.
Τέλος, θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε ότι η μείωση κατά 60% της σύνταξης και η καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ίσχυε πάντοτε για την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος μετά την σύνταξη.
Εκτός από τις παραπάνω πολιτικές στοχεύσεις που έχει ανάγκη η χώρα μας και ιδιαίτερα ο αγροτικός τομέας και που εξυπηρετούνται από τον Ν.4387/2016, η πολιτικά σημαντική διαφορά που εισάγεται με τον συγκεκριμένο Νόμο και που θα απολαμβάνουν όλοι, είναι και θα παραμείνει η θέσπιση της εθνικής σύνταξης η οποία στην περίπτωση των ασφαλισμένων αγροτών της χώρας μας θα προσαυξάνεται με το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με βάση τις εισφορές τους. Οι δε εισφορές τους θα είναι, από εδώ και στο εξής, -όπως είναι και το δίκαιο- ανάλογες των εισοδημάτων τους.
ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ ΠΙΕΡΙΑΣ
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, παρά τις πολλαπλές απαντήσεις και διευκρινίσεις που έχει δώσει ο υφυπουργός Εργασίας κ. Πετρόπουλος, σχετικά με τους συνταξιούχους που έχουν, παράλληλα, αγροτικό εισόδημα, ορισμένοι κύκλοι εξακολουθούν σκόπιμα να καλλιεργούν κλίμα αβεβαιότητας στους πολίτες.
Για το λόγο αυτό, θεωρούμε χρήσιμο να διευκρινίσουμε -ξανά- τα παρακάτω:
1. Για τους παλαιούς συνταξιούχους όλων των ταμείων (ΙΚΑ, Δημόσιο, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κλπ) που βγήκαν στη σύνταξη πριν τις 13/5/2016 και είχαν αγροτικά εισοδήματα, δεν ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, δεν έχουν μείωση της σύνταξης, ούτε καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές εφ’ όρου ζωής.
2. Για τους νέους συνταξιούχους του ΟΓΑ που βγήκαν στη σύνταξη μετά την 13η Μαΐου 2016 και για όσους θα ακολουθήσουν έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 και έχουν αγροτικά εισοδήματα, δεν ενεργοποιείται επίσης το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, δεν έχουν επίσης μείωση της σύνταξης, ούτε καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές εφ’ όρου ζωής.
3. Για τους νέους συνταξιούχους των λοιπών ταμείων -πλην ΟΓΑ- που βγήκαν ή θα βγουν στη σύνταξη μετά την 13η Μαΐου 2016 ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016, εφόσον έχουν αγροτικό εισόδημα. Δηλαδή, υπόκεινται σε περικοπή της σύνταξης κατά 60% και καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το εισόδημα από την αγροτική δραστηριότητα. Όταν όμως παύσουν τη δραστηριότητα, επανυπολογίζεται η σύνταξη, προσαυξημένη κατά το ανταποδοτικό κομμάτι που προκύπτει από τις μέχρι τότε καταβαλλόμενες εισφορές.
4. Για τους παλαιούς συνταξιούχους όλων των ταμείων (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, Δημόσιο κλπ) που βγήκαν στη σύνταξη πριν τη 13η Μάη 2016 και δεν είχαν αγροτικό εισόδημα, αλλά απέκτησαν μετά την παραπάνω ημερομηνία, ενεργοποιείται το άρθρο 20 του Ν. 4387/2016. Δηλαδή, υπόκεινται σε περικοπή της σύνταξης κατά 60% και καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το εισόδημα από τη δραστηριότητα αυτή. Όταν παύσουν τη δραστηριότητα, επανυπολογίζεται η σύνταξη, προσαυξημένη κατά το ανταποδοτικό κομμάτι που προκύπτει από τις μέχρι τότε καταβαλλόμενες εισφορές.
Οι πολιτικοί στόχοι των ρυθμίσεων αυτών είναι:
α) Η διασφάλιση των παλαιών συνταξιούχων ώστε να συνεχίσουν την αγροτική τους δραστηριότητα, χωρίς να προκύψει βίαιη αλλαγή καθεστώτος.
β Με το άρθρο 40 του Ν.4387/2016, για πρώτη φορά, εισάγεται η μετάβαση στο καθεστώς της εθνικής σύνταξης και για τους αγρότες που ήταν ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ.
γ) Η διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των εν ενεργεία αγροτών, των μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών / αυτοαπασχολούμενων που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για το αγροτικό εισόδημα, έναντι των συνταξιούχων που δεν επιβαρύνονται με εισφορές για το αντίστοιχο εισόδημα.
δ) Η αποθάρρυνση του φαινομένου μεταβίβασης της καλλιέργειας αγροτεμαχίων από νέους αγρότες προς ηλικιωμένους συνταξιούχους με δυσμενείς συνέπειες για την ελληνική γεωργία. Αντίστροφα, ενθαρρύνεται η αναγκαία αλλά και σταδιακή ηλικιακή ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού, με την σταδιακή μεταβίβαση των προς καλλιέργεια αγροτικών εκτάσεων στους νέους αγρότες.
Τέλος, θα θέλαμε επίσης να επισημάνουμε ότι η μείωση κατά 60% της σύνταξης και η καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ίσχυε πάντοτε για την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος μετά την σύνταξη.
Εκτός από τις παραπάνω πολιτικές στοχεύσεις που έχει ανάγκη η χώρα μας και ιδιαίτερα ο αγροτικός τομέας και που εξυπηρετούνται από τον Ν.4387/2016, η πολιτικά σημαντική διαφορά που εισάγεται με τον συγκεκριμένο Νόμο και που θα απολαμβάνουν όλοι, είναι και θα παραμείνει η θέσπιση της εθνικής σύνταξης η οποία στην περίπτωση των ασφαλισμένων αγροτών της χώρας μας θα προσαυξάνεται με το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με βάση τις εισφορές τους. Οι δε εισφορές τους θα είναι, από εδώ και στο εξής, -όπως είναι και το δίκαιο- ανάλογες των εισοδημάτων τους.
ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ ΠΙΕΡΙΑΣ