Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου 2017

To παραμύθι! Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα

To παραμύθι! Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα
«Μια φορά κι έναν καιρό..»

Η τόσο γνωστή και αγαπημένη φράση που γαλούχησε γενιές και γενιές μικρών παιδιών αλλά και μεγάλων! Τα παραμύθια ανέκαθεν ενδυνάμωναν τη σχέση γονέα και παιδιού και άφηναν το αποτύπωμά τους στον συναισθηματικό τους κόσμο!

Οι γονείς συνήθως, διαβάζουν παραμύθια πριν βάλουν τα παιδιά για ύπνο καθώς είναι μία από τις αγαπημένες τους δραστηριότητες. Η αφήγηση των παραμυθιών δεν ψυχαγωγεί μόνο τα παιδιά αλλά συμβάλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας, διεγείροντας και καλλιεργώντας την επινοητικότητα, την εφευρετικότητα και τη φαντασία τους. Επίσης, βοηθούν στην ανάπτυξη της κατανόησης της αφήγησης, μιας δεξιότητας που είναι απαραίτητη για τη γλωσσική ανάπτυξη συνεπώς και για την ανάπτυξη της ικανότητας της γραφής και της ανάγνωσης.

Τρόποι ενίσχυσης της γλωσσικής ανάπτυξης μέσω του παραμυθού:


  • Διαλέγετε μεγάλα εικονογραφημένα παραμύθια, μέσα από τις εικόνες εμπλουτίζετε το λεξιλόγιό του (ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα, κτλ). 
  • Πριν διαβάσετε το παραμύθι ζητήστε από το παιδί να πλάσε τη δική του ιστορία παρατηρώντας της εικόνες του βιβλίου. 
  • Βάλτε χρώμα και ποικιλία στη φωνή σας για να ενισχύσετε την ανάπτυξη της προσωδίας ( ρυθμός, τόνος, επιτονισμός) του. 
  • Κάντε ερωτήσεις («Τι λες να πάρει μαζί του;», «Που μπορεί να κρυφτεί;» κτλ) κατά τη διάρκεια της αφήγησης/ ανάγνωσης για να βεβαιωθείτε πως το παιδί σας παρακολουθεί και ασκεί την κριτική του ικανότητα. 
  • Ξεκινήστε εσείς μία φράση, κάντε μία παύση για να την ολοκληρώσει το παιδί. 
  • Με την ερώτηση « Μετά τι λες να γίνει;» προκαλέστε το να φανταστεί τη συνέχεια. 
  • Συζητήστε για το πώς νιώθει ο ήρωας τη συγκεκριμένη στιγμή και ρωτήστε « Εσύ πως θα ένιωθες αν…;» 
  • Ενθαρρύνετε το να διηγηθεί το παραμύθι σε τρίτους! 

Όσο τα παραμύθια ενισχύουν τη γλωσσική ανάπτυξη των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών τόσο ενισχύει την γλωσσική ανάπτυξη και των παιδιών με γλωσσικές διαταραχές. Για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των παραμυθιών θα ήταν χρήσιμο να τα μεταφέρουμε σε ένα πρότυπο γλωσσικό πρόγραμμα.




Το γλωσσικό πρόγραμμα χρησιμοποιεί σύμβολα αντί για λέξεις και με αυτόν τον τρόπο:


  • αυξάνεται η κατανόηση του κειμένου 
  • ελκύουν και διατηρούν το ενδιαφέρον 
  • δείχνουν πως η ομιλία και η γραφή αποτελούντα από λέξεις 
  • μπορούν να αναγνωσθούν από μόνα τους 


Ανάλογα με τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί, μεταφέρουμε και το παραμύθι στο γλωσσικό πρόγραμμα στοχεύοντας στη δυσκολία αυτή!


Τα σύμβολα του γλωσσικού προγράμματος είναι κατάλληλα για δυσκολίες όπως:


  • περιορισμένη προσοχή 
  • περιορισμένη ακουστική αντίληψη 
  • περιορισμένη κατανόηση λόγου 
  • περιορισμένη ανάπτυξη της ομιλίας 
  • περιορισμένη ικανότητα ανάγνωσης και γραφής 


Το πλούσιο σε σύμβολα λεξικό του το καθιστά επαρκές να χρησιμοποιείται και για μεταφορές κειμένων, άρθρων, υποτίτλων, κτλ, ανάλογα πάντα με τη διαταραχή και τη δυσκολία που έχουμε θέση ως στόχο για αντιμετώπιση.



Τα σύμβολα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από παιδιά και ενήλικες με:


  • σοβαρές, μέτριες και ελαφριές επικοινωνιακές και μαθησιακές δυσκολίες 
  • σοβαρές σωματικές αναπηρίες που συχνά συνδυάζονται με μαθησιακές δυσκολίες 
  • αισθητηριακές διαταραχές (βαρηκοΐα- κώφωση) 
  • διαταραχές του αυτιστικού φάσματος 
  • ειδική γλωσσική διαταραχή 
  • εξελικτικές γλωσσικές διαταραχές 
  • νοητική στέρηση 
  • αφασικά σύνδρομα 

Η εμπλοκή των ατόμων με διάφορες επικοινωνιακές διαταραχές στις καθημερινές δραστηριότητες, είναι μια διαδικασία που θέλει κόπο και τρόπο αλλά αξίζει την όποια προσπάθεια!



«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»