Φωνολογική ενημερότητα είναι η ικανότητα
του παιδιού να αναλύει την πρόταση, τη λέξη και τη συλλαβή στα επιμέρους
στοιχεία της (λέξεις, συλλαβές και φωνήματα) και να συνδυάζει τα επιμέρους
στοιχεία για να φτιάχνει συλλαβές, λέξεις και προτάσεις. Φωνολογική ενημερότητα
δε σημαίνει συσχέτιση του ήχου με το γράμμα της αλφαβήτου, που διδάσκονται στο
νηπιαγωγείο. Τα παιδιά συνήθως κατακτούν αβίαστα τη φωνολογική ενημερότητα
χωρίς να τη διδαχτούν. Αρχικά, κατακτούν την ομιλία και τη χρησιμοποιούν για να
επικοινωνήσουν. Στη συνέχεια, γύρω στα 4 έτη αρχίζουν να ξεχωρίζουν τις λέξεις
σε μία πρόταση, τις συλλαβές σε μία λέξη και τα φωνήματα στις συλλαβές.
Πριν ξεκινήσει το παιδί το Δημοτικό
πρέπει να είναι σε θέση: