Δικηγόρου Κατερίνης.
Απίστευτη ταλαιπωρία – «εφιάλτη» βίωσαν 400.000 και πλέον συνάνθρωποί μας στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ το απόγευμα της Κυριακής 6 Ιουλίου, καθώς επέστρεφαν - κυρίως - από τις παραλίες της Πιερίας και από την Κατερίνη προς τη Θεσ/νίκη, την Ημαθία και τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, γεγονός βέβαια, που μας λύπησε όλους αφάνταστα.
Οι δικαιολογίες και η «συγνώμη» της παραχωρησιούχου εταιρίας «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ», που εκτελούσε τα έργα στον αυτοκινητόδρομο και ήταν υπεύθυνη για αυτή την ταλαιπωρία τόσων χιλιάδων ανθρώπων, μας προσέβαλαν και μας αγανάκτησαν.
H αντίδραση και η αντιμετώπιση του θέματος από τους τοπικούς εκπροσώπους της Πιερίας, (κ.κ. βουλευτές, κ. Αντιπεριφερειάρχη και κ. Δημάρχους), μετά και τη συνάντησή τους με τον κ. Υφυπουργό Μεταφορών, μας κάνει να πιστεύουμε ότι αυτό θα ξεχαστεί γρήγορα και χωρίς συνέπειες για την εταιρία, αφού κανείς τους δεν ανέδειξε τις σοβαρές συνέπειές του, και δεν απαίτησε - για το συμφέρον της Πιερίας και όχι μόνο - να εφαρμοστεί ο νόμος ως προς τις υποχρεώσεις της εταιρίας και η περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ποιες είναι οι, μεταξύ άλλων, υποχρεώσεις της εταιρίας από τη Σύμβαση παραχώρησης;
Σύμφωνα με τα άρθρα 18.1.1 και 18.2 της Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με το νόμο 3605/2007, ο παραχωρησιούχος, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση η «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ», υποχρεούται να λαμβάνει κάθε αναγκαίο και διαθέσιμο μέτρο ώστε να μειώνει την παρεμπόδιση και τους περιορισμούς της κυκλοφορίας τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου όσο και κατά τη διάρκεια της συντήρησής του.
Ποιες είναι οι, μεταξύ άλλων, υποχρεώσεις της εταιρίας από τη Σύμβαση παραχώρησης;
Σύμφωνα με τα άρθρα 18.1.1 και 18.2 της Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με το νόμο 3605/2007, ο παραχωρησιούχος, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση η «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ», υποχρεούται να λαμβάνει κάθε αναγκαίο και διαθέσιμο μέτρο ώστε να μειώνει την παρεμπόδιση και τους περιορισμούς της κυκλοφορίας τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου όσο και κατά τη διάρκεια της συντήρησής του.
Σύμφωνα με το άρθρο 20 της Σύμβασης, ο παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίζει την ασφαλή, εύρυθμη και σε υψηλό επίπεδο εξυπηρέτηση των χρηστών του αυτοκινητόδρομου, την ομαλή και ανεμπόδιστη διεξαγωγή της κυκλοφορίας σε 24ωρη βάση, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και την άμεση και αποτελεσματική ανταπόκρισή του σε έκτακτες και επείγουσες περιπτώσεις.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.3 της Σύμβασης, ο παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος σε περίπτωση έκτακτων περιστατικών, να παίρνει κάθε μέτρο που είναι αναγκαίο και να παρέχει κάθε διευκόλυνση στις Αρμόδιες Αρχές να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους, ακόμα και αν τούτο έχει επιπτώσεις ΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΌ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΤΕΛΗ, προκειμένου να διασφαλιστούν συνθήκες ασφάλειας για τους χρήστες, το Έργο και τους τρίτους.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.5 ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να παρέχει στους Χρήστες επαρκή πληροφόρηση και έγκαιρη προειδοποίηση για κάθε γεγονός που επηρεάζει τη χρήση του Έργου, δηλαδή του αυτοκινητόδρομου.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.14 ο παραχωρησιούχος οφείλει να εγκαταστήσει σύστημα συνεχούς μέτρησης του κυκλοφοριακού φόρου στο Έργο Παραχώρησης και σε συνεχή βάση στους σταθμούς διοδίων…Ο παραχωρησιούχος υποχρεούται επίσης να εξασφαλίσει με δικές του δαπάνες την απευθείας ηλεκτρονική σύνδεση του Δημοσίου με το δικό του σύστημα καταμέτρησης του κυκλοφοριακού φόρτου.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.16 ο παραχωρησιούχος οφείλει να ελαχιστοποιήσει την ουσιαστική παρεμπόδιση της κυκλοφορίας στο Έργο. Ο αριθμός των πυλών των σταθμών διοδίων που θα βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία, πρέπει για όλο το 24ωρο να είναι τόσος ώστε να μη δημιουργούνται ουρές αναμονής στις πύλες των σταθμών διοδίων πέραν των (20) οχημάτων για περισσότερες από (2) ώρες ανά ημέρα και για περισσότερες από (14) ημέρες ανά μήνα.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.18, περίπτωση (iv) : το κλείσιμο των λωρίδων κυκλοφορίας για συντήρηση ή άλλους σκοπούς πρέπει να περιορίζονται στο ελάχιστο και γίνονται μόνο κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης του Δημοσίου και των χρηστών.
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρου 20.2.4 της Σύμβασης, η αστυνόμευση του αυτοκινητόδρομου, ανήκει αποκλειστικά στην Ελληνική Αστυνομία, ενώ το άρθρο 20.2.1, ορίζει ότι οι υπηρεσίες αστυνόμευσης και πυρόσβεσης του αυτοκινητοδρόμου, ρυθμίζονται από κοινού με σχετική συμφωνία μεταξύ της Αστυνομίας ή της Πυροσβεστικής και του παραχωρησιούχου.
Στην ίδια Σύμβαση ακόμα, αναφέρεται ότι η εποπτεία όλων των έργων στον αυτοκινητόδρομο ανήκει στο Δημόσιο, το οποίο την ασκεί διαμέσου του Υπουργείου Μεταφορών και της δημόσιας εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Τι μας ανέφερε η εταιρία στην ανακοίνωσή της:
Η εταιρία ομολόγησε κατ’ αρχήν, ότι από το σταθμό διοδίων του Αιγινίου πέρασαν το απόγευμα της Κυριακής με κατεύθυνση προς Θεσ/νίκη, πάνω από 127.000 οχήματα, λόγω της μαζικής επιστροφής των εκδρομέων, δηλαδή περίπου 400.000 επιβάτες, με μέσο όρο τρεις (3) επιβάτες ανά όχημα.
Μας είπε ότι ήταν επείγον να συντηρηθούν οι αρμοί του καταστρώματος της γέφυρας του Αλιάκμονα, γιατί θα προκαλούνταν καταστροφές στα ελαστικά των οχημάτων, με πιθανή απώλεια ελέγχου τους σε υψηλές ταχύτητες. Και ότι οι εργασίες ξεκίνησαν τη Δευτέρα 30 Ιουνίου και ολοκληρώθηκαν το απόγευμα του Σαββάτου 5 Ιουλίου.
Μας καλεί επομένως να πιστέψουμε αφελώς, ότι η καταστροφή των αρμών συνέβη στα μέσα ή στα τέλη Ιουνίου και ότι ήταν σε τέτοιο βαθμό, ώστε η αποκατάστασή τους έπρεπε να είναι άμεση (!).
Μέχρι σήμερα όμως δεν είδαμε καμιά απολύτως ανακοίνωση του Υπουργείου ή της Εγνατίας Οδού, που να επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό της, καθώς και ότι έδωσαν τη συναίνεσή τους να γίνουν οι εργασίες από τις 30/6 μέχρι τις 5/7.
Αλήθεια, γιατί σιωπούν οι Προϊστάμενες Αρχές μέχρι σήμερα;
Σαν μια ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τους πάνω από 400.000 αδίκως ταλαιπωρημένους πολίτες και προς έναν ολόκληρο Νομό που δυσφημίσθηκε και πάλι, δεν έπρεπε να δοθεί στη δημοσιότητα το αίτημα της εταιρίας, η ημερομηνία υποβολής του, καθώς και εάν υπήρξε, και πότε, απόφαση της Εποπτεύουσας Αρχής, που έδινε το δικαίωμα στην εταιρία να προχωρήσει στις εν λόγω εργασίες;
Από την άλλη, η εταιρία έπρεπε να περιμένει να διαβρωθούν ολικά ή σε τέτοιο σημαντικό βαθμό οι αρμοί της γέφυρας, ώστε πλέον να καθίστανται οι εργασίες αποκατάστασης επείγουσες ή κρίσιμες (κατά την ανακοίνωσή της), ή μήπως θα έπρεπε να προχωρήσει στη συντήρησή τους έγκαιρα και πάντως πριν την έναρξη της θερινής περιόδου, κατά την οποία, όπως γνωρίζει καλύτερα από όλους, υπάρχει σημαντική αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου;
Αφού γνώριζε ότι το Σάββατο στις 5 και την Κυριακή στις 6 Ιουλίου, διήλθαν από τα διόδια Αιγινίου, περί τις 127.000 οχήματα εκδρομέων με κατεύθυνση προς Κατερίνη, δεν γνώριζε ότι τα οχήματα αυτά ή και περισσότερα ακόμα, θα επέστρεφαν το απόγευμα της Κυριακής, διερχόμενα από τα διόδια Αιγινίου και από των χώρο εργασιών, όπου ελεύθερη ήταν μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας;
Δεν γνώριζε ότι κατά την επιστροφή τους, θα είχαμε δραματική επιβάρυνση του συγκοινωνιακού φόρτου ήδη από το ύψος της Κατερίνης, λόγω της λειτουργίας μιας μόνο λωρίδας κυκλοφορίας στην υπόγεια σήραγγα;
Κατά επόμενα, δεν γνώριζε ή δεν όφειλε να γνωρίζει, ότι θα διαταράξει με τα έργα της και τον αποκλεισμό των λωρίδων, πλην μιας, την εύρυθμη κυκλοφορία και την ασφάλεια των οδηγών και επιβατών των οχημάτων, που επιτείνονταν με την πρόσθετη καθυστέρηση στις πύλες του σταθμού λόγω της πληρωμής διοδίων;
Η εταιρία αναφέρει στην ανακοίνωσή της ότι καλώς εισέπραττε διόδια, διότι αν άφηνε τις πύλες ανοικτές, οι οδηγοί των οχημάτων, θα συνωθούνταν και θα συμπλέκονταν μεταξύ τους και ότι έτσι θα δημιουργούνταν μεγαλύτερο «μποτιλιάρισμα» αμέσως μετά τα διόδια (!!!)
Άρα η εταιρία ομολογεί αυτό που όλοι είδαν εκείνη την αποφράδα ημέρα, ότι δηλαδή δεν υπήρχαν τροχονόμοι αμέσως μετά τα διόδια Αιγινίου, που θα ρύθμιζαν την κυκλοφορία των οχημάτων ώστε να αποφευχθεί ο περαιτέρω συνωστισμός τους (!)
Συμπερασματικά επομένως, η εταιρία ομολογεί έμμεσα, ότι παραβίασε τους όρους της Σύμβασης παραχώρησης, αφού γνωρίζοντας ότι το Σάββατο και την Κυριακή κινήθηκαν πάνω από 127.000 οχήματα προς την Κατερίνη και τις παραλίες του Νομού Πιερίας, τα οποία και θα επέστρεφαν το απόγευμα της Κυριακής, δεν ενημέρωσε την Αστυνομική Διεύθυνση Πιερίας ώστε από κοινού να λάβουν τα αναγκαία μέτρα κυκλοφορίας για να αποφευχθεί αυτή η άνευ προηγουμένου κυκλοφοριακή συμφόρηση, κατά την επιστροφή τους.
Ας μας απαντήσει η Αστυνομική Διεύθυνση Πιερίας (αλλά και η Πυροσβεστική Υπηρεσία) εάν ζητήθηκε η συνδρομή και η παρέμβασή τους και αν έγινε οποιαδήποτε σύσκεψή τους με την εταιρία, (όπως επιτάσσει η με ισχύ νόμου, Σύμβαση παραχώρησης), για τη λήψη κυκλοφοριακών μέτρων το απόγευμα της Κυριακής στον αυτοκινητόδρομο, ώστε να μάθουμε επακριβώς ποιος ευθύνεται γι’ αυτόν τον «εφιάλτη». Ας μας απαντήσουν εν τέλει ποια ήταν τα μέτρα που προτάθηκαν και λήφθηκαν.
Και επίσης ας μας απαντήσει κάποιος από τις αρμόδιες Αρχές, για ποιο λόγο δεν ειδοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής, ο Εισαγγελέας Υπηρεσίας, όταν μάλιστα αγανακτισμένοι οδηγοί κινήθηκαν κατά υπαλλήλων του σταθμού, απαιτώντας να ανοίξουν οι πύλες;
Εάν ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων εκτρέπονταν από τον κόμβο του Μακρυγιάλου και της Μεθώνης προς την παλαιά εθνική οδό και εάν υπήρχε τροχονομικός έλεγχος των οχημάτων, πριν και μετά το σταθμό διοδίων Αιγινίου, σε συνδυασμό με το άνοιγμα των πυλών του σταθμού, η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα μετριάζονταν αισθητά και ανάλογα θα μειώνονταν και ο χρόνος αναμονής - ταλαιπωρίας - των οδηγών και επιβατών στον αυτοκινητόδρομο.
Η εταιρία γνωρίζει καλύτερα από κάθε έναν, τους όρους της Σύμβασης, όπως τους ανέφερα παραπάνω.
Γνωρίζει επίσης ότι τα διόδια, ως αναλογικά τέλη, εισπράττονται μόνο όταν προσφέρονται στους χρήστες υπηρεσίες αυτοκινητόδρομου. Ότι κατά συνέπεια, όταν δεν προσφέρονται τέτοιες υπηρεσίες, η είσπραξη διοδίων είναι παράνομη, πολύ δε περισσότερο όταν οι χρήστες και οι επιβάτες είναι στην αναμονή επί τέσσερις (4) και παραπάνω ώρες, σε συνθήκες καύσωνα και χωρίς δυνατότητα διαφυγής, με υπαιτιότητα της εταιρίας.
Για του λόγου το αληθές, τα διόδια των Μαλγάρων, που ανήκουν στο Κράτος, ήταν ΑΝΟΙΚΤΑ όλο το χρονικό διάστημα, που εκτελούνταν εργασίες στη γέφυρα του Αξιού. Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» έχει άλλο καθεστώς; Αξιώνουμε απαντήσεις.
Αξιώνουμε να μάθουμε συγκεκριμένα:
Με ποιο δικαίωμα εσείς οι υπεύθυνοι της «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ», χωρίς προηγούμενη και επαρκή ενημέρωση ως προς τις συνθήκες κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου, «βασανίσατε» σχεδόν μισό εκατομμύριο ανθρώπους, επί τέσσερις (4) και πλέον ώρες και ταυτόχρονα εισέπραττε και διόδια;
Με ποιο δικαίωμα θέσατε σε κίνδυνο τη ζωή και την υγεία ατόμων με καρδιακά και ή άλλα παθολογικά προβλήματα και γυναικών σε εγκυμοσύνη, δεδομένου ότι πολλοί από αυτούς δεν είχαν ούτε ένα μπουκάλι νερό στο αυτοκίνητό τους για να αντιμετωπίσουν τον καύσωνα;
Με ποιο δικαίωμα προκαλέσατε τέτοια περιβαλλοντική επιβάρυνση στις περιοχές της Πιερίας, Ημαθίας και Θεσ/νίκης;
Το ότι συστήσατε απλά στις 5 Ιουλίου, μέσω της ιστοσελίδας σας, στους οδηγούς να προγραμματίσουν κατά το δυνατόν την επιστροφή τους εκτός του κρίσιμου τετραώρου: 18:00-22:00, αποδεικνύει ότι δεν κάνατε ουσιαστικά τίποτα ώστε να μην ταλαιπωρηθούν οι εκδρομείς του Σαββατοκύριακου κατά την επιστροφή τους.
Μας λέτε απλά ότι το καθήκον ενημέρωσής σας προς τις Αρχές και το κοινό, εξαντλήθηκε σε μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα σας, που δεν τη γνωρίζει και δεν την διαβάζει σχεδόν κανένας.
Τι εισέπραξε η εταιρία στα διόδια Αιγινίου το Σαββατοκύριακο: 127.000 οχήματα Χ 4,20 ευρώ = 533.400 ευρώ τουλάχιστον, αφού δεν υπολογίζονται λεωφορεία και φορτηγά που πληρώνουν περισσότερο.
Είναι πράγματι πολλά τα λεφτά, για ένα μόνο Σαββατοκύριακο «δουλειάς» της εταιρίας και αυτό, κατά τη γνώμη μου, εξηγεί:
- Το λόγο για τον οποίο δεν ειδοποίησε κανέναν Εποπτεύοντα και καμιά Αρχή, ώστε να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα αποτροπής της κυκλοφοριακής συμφόρησης, με τη διάχυση της κυκλοφορίας σε άλλες οδούς, (εκτός και εάν η εταιρία μας αποδείξει το αντίθετο).
- Την μη έγκαιρη ενημέρωση των χρηστών με τις πληροφοριακές πινακίδες του αυτοκινητόδρομου, για την ύπαρξη κυκλοφοριακής συμφόρησης, για το χρόνο αναμονής και με τη σύσταση προς αυτούς να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές.
- Τη μη (έγκαιρη) ενημέρωση των Υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, της Αντιπεριφέρειας και των Δήμων, για την αναμενόμενη ύπαρξη υπέρογκου κυκλοφοριακού φόρτου και για την πιθανότητα διακινδύνευσης της ασφάλειας των χρηστών, ώστε να αποσταλούν τα ανάλογα μηνύματα (SMS) στα κινητά τηλέφωνα των εκδρομέων που επέστρεφαν, και οι τελευταίοι να μεταθέσουν για αργότερα την ώρα της επιστροφής τους.
Η αναισθησία των υπευθύνων της εταιρίας, να θέσουν σε πολύωρη αναμονή 400.000 και πλέον ανθρώπους στον αυτοκινητόδρομο, αδιαφορώντας για την τύχη τους και ταυτόχρονα να εισπράττουν διόδια, σαν να μην συνέβαινε τίποτα, αποδεικνύει τον ενδεχόμενο δόλο της στην πρόκληση ποινικών αδικημάτων.
Κυρίες και κύριοι τοπικοί εκπρόσωποι της Πιερίας:
Εάν αισθάνεσθε την ανάγκη να αποκαταστήσετε συμπολίτες μας που έζησαν τον «εφιάλτη» της Κυριακής της 6ης Ιουλίου, αφού ανάμεσά τους ήταν και παιδιά μας που επέστρεφαν στη Θεσ/νίκη με λεωφορεία του ΚΤΕΛ, συγγενείς, φίλοι μας και άνθρωποι που σας στήριξαν με την ψήφο τους στις εκλογές.
Εάν αισθάνεσθε την υποχρέωση να προστατέψετε τα συμφέροντα των επαγγελματιών της Πιερίας και ειδικά των ανθρώπων του τουρισμού της.
Εάν αισθάνεσθε την ανάγκη να υπερασπιστείτε την ίδια την Πιερία μας, από το συμφέρον των αδηφάγων εργολάβων, μία Πιερία η οποία για μια ακόμα φορά δυσφημείται και μειώνεται, εντός και εκτός συνόρων.
Τότε από κοινού θα πρέπει αδιαπραγμάτευτα να απαιτήσετε από τον Υπουργό Μεταφορών και να πετύχετε:
1. Την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων από το σταθμό διοδίων του Αιγινίου, κατά τα Σαββατοκύριακα, μέχρι το τέλος Αυγούστου.
2. Την επιβολή του ανάλογου προστίμου στην εταιρία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1650/86, όπως ισχύει, για την τεράστια περιβαλλοντική ρύπανση - καταστροφή που προκάλεσε στο οδικό τμήμα από το Λιτόχωρο (που άρχισε το μποτιλιάρισμα), μέχρι τη Θεσ/νίκη, από την έκλυση καυσαερίων 127.000 αυτοκινήτων, πλέον αυτών που μπήκαν στον αυτοκινητόδρομο από τον κόμβο του Κλειδιού της Εγνατίας οδού, τα οποία επίσης παρέμειναν στο οδόστρωμα της ΠΑΘΕ για σημαντικό χρονικό διάστημα κινούμενα με την ελάχιστη ταχύτητα, με αποτέλεσμα το μποτιλιάρισμα των αυτοκινήτων να φτάνει μέχρι τη Θεσ/νίκη.
Πριν από αυτά όμως, οφείλατε από κοινού να έχετε ήδη υποβάλλει ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ μηνυτήρια αναφορά κατά των εκπροσώπων της εταιρίας, για έκθεση απροσδιόριστου αριθμού προσώπων σε κίνδυνο, για παρακώλυση συγκοινωνιών και για ρύπανση του περιβάλλοντος.
Σε κάθε περίπτωση οφείλετε να ζητήσετε να καταθέσετε ως μάρτυρες, στην προκαταρκτική διαδικασία που ανοίχθηκε από τον κ. Εισαγγελέα Εφετών Θεσ/νίκης, με παραγγελία του προς την κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κατερίνης, εκθέτοντας τα παραπάνω και ζητώντας την εφαρμογή των νόμων.
Το να μας λέτε ότι πετύχατε να μη γίνουν άλλα έργα στο οδικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου που διέρχεται από την Πιερία, δεν είναι αληθές, αφού η εταιρία, (βλ. την από τις 5.7.2025 ανακοίνωσή της), δεσμεύθηκε ότι δεν θα πραγματοποιήσει πλέον άλλες εργασίες την περίοδο του καλοκαιριού.
Άρα κύριοι, θα ξεχαστούν όλα με μια ΣΥΓΝΩΜΗ της εταιρίας ή θα πρέπει να δείξουμε στον κάθε εργολάβο, που δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του και τον ενδιαφέρει μόνο το κέρδος του, ότι δεν ανεχόμαστε πλέον να είμαστε τα θύματά του;
Οφείλετε λοιπόν, να ανταποκριθείτε στο θεσμικό σας ρόλο, που είναι η προστασία των πολιτών του Νομού, που σας επέλεξε να τον εκπροσωπείτε.
Ο ρόλος σας αυτός σε καμιά περίπτωση, δεν εξαντλείται στη δημοσιοποίηση κάποιων ισχνών επιστολών διαμαρτυρίας και πολύ περισσότερο σε ανακοινώσεις ότι εσείς πετύχατε την αναστολή εργασιών στον αυτοκινητόδρομο, γεγονός που είναι αναληθές.
Αν εσείς και οι αρμόδιοι επαγγελματικοί φορείς αφήσετε την εταιρία να «αποδράσει» χωρίς συνέπειες, από αυτό το εγκληματικό γεγονός που η ίδια δημιούργησε και από το οποίο είχε και παράνομο οικονομικό όφελος.
Και αν είστε ικανοποιημένοι με τη συγνώμη της.
Τότε να είστε βέβαιοι, ότι παρόμοια γεγονότα θα ξανασυμβούν πολλές φορές στο μέλλον.
Και την επόμενη φορά, πιθανόν να έχουμε θύματα στον αυτοκινητόδρομο.
Και τότε, ποιος θα φταίει;
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.3 της Σύμβασης, ο παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος σε περίπτωση έκτακτων περιστατικών, να παίρνει κάθε μέτρο που είναι αναγκαίο και να παρέχει κάθε διευκόλυνση στις Αρμόδιες Αρχές να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους, ακόμα και αν τούτο έχει επιπτώσεις ΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΌ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΤΕΛΗ, προκειμένου να διασφαλιστούν συνθήκες ασφάλειας για τους χρήστες, το Έργο και τους τρίτους.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.5 ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να παρέχει στους Χρήστες επαρκή πληροφόρηση και έγκαιρη προειδοποίηση για κάθε γεγονός που επηρεάζει τη χρήση του Έργου, δηλαδή του αυτοκινητόδρομου.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.14 ο παραχωρησιούχος οφείλει να εγκαταστήσει σύστημα συνεχούς μέτρησης του κυκλοφοριακού φόρου στο Έργο Παραχώρησης και σε συνεχή βάση στους σταθμούς διοδίων…Ο παραχωρησιούχος υποχρεούται επίσης να εξασφαλίσει με δικές του δαπάνες την απευθείας ηλεκτρονική σύνδεση του Δημοσίου με το δικό του σύστημα καταμέτρησης του κυκλοφοριακού φόρτου.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.16 ο παραχωρησιούχος οφείλει να ελαχιστοποιήσει την ουσιαστική παρεμπόδιση της κυκλοφορίας στο Έργο. Ο αριθμός των πυλών των σταθμών διοδίων που θα βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία, πρέπει για όλο το 24ωρο να είναι τόσος ώστε να μη δημιουργούνται ουρές αναμονής στις πύλες των σταθμών διοδίων πέραν των (20) οχημάτων για περισσότερες από (2) ώρες ανά ημέρα και για περισσότερες από (14) ημέρες ανά μήνα.
Σύμφωνα με το άρθρο 20.1.18, περίπτωση (iv) : το κλείσιμο των λωρίδων κυκλοφορίας για συντήρηση ή άλλους σκοπούς πρέπει να περιορίζονται στο ελάχιστο και γίνονται μόνο κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης του Δημοσίου και των χρηστών.
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρου 20.2.4 της Σύμβασης, η αστυνόμευση του αυτοκινητόδρομου, ανήκει αποκλειστικά στην Ελληνική Αστυνομία, ενώ το άρθρο 20.2.1, ορίζει ότι οι υπηρεσίες αστυνόμευσης και πυρόσβεσης του αυτοκινητοδρόμου, ρυθμίζονται από κοινού με σχετική συμφωνία μεταξύ της Αστυνομίας ή της Πυροσβεστικής και του παραχωρησιούχου.
Στην ίδια Σύμβαση ακόμα, αναφέρεται ότι η εποπτεία όλων των έργων στον αυτοκινητόδρομο ανήκει στο Δημόσιο, το οποίο την ασκεί διαμέσου του Υπουργείου Μεταφορών και της δημόσιας εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Τι μας ανέφερε η εταιρία στην ανακοίνωσή της:
Η εταιρία ομολόγησε κατ’ αρχήν, ότι από το σταθμό διοδίων του Αιγινίου πέρασαν το απόγευμα της Κυριακής με κατεύθυνση προς Θεσ/νίκη, πάνω από 127.000 οχήματα, λόγω της μαζικής επιστροφής των εκδρομέων, δηλαδή περίπου 400.000 επιβάτες, με μέσο όρο τρεις (3) επιβάτες ανά όχημα.
Μας είπε ότι ήταν επείγον να συντηρηθούν οι αρμοί του καταστρώματος της γέφυρας του Αλιάκμονα, γιατί θα προκαλούνταν καταστροφές στα ελαστικά των οχημάτων, με πιθανή απώλεια ελέγχου τους σε υψηλές ταχύτητες. Και ότι οι εργασίες ξεκίνησαν τη Δευτέρα 30 Ιουνίου και ολοκληρώθηκαν το απόγευμα του Σαββάτου 5 Ιουλίου.
Μας καλεί επομένως να πιστέψουμε αφελώς, ότι η καταστροφή των αρμών συνέβη στα μέσα ή στα τέλη Ιουνίου και ότι ήταν σε τέτοιο βαθμό, ώστε η αποκατάστασή τους έπρεπε να είναι άμεση (!).
Μέχρι σήμερα όμως δεν είδαμε καμιά απολύτως ανακοίνωση του Υπουργείου ή της Εγνατίας Οδού, που να επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό της, καθώς και ότι έδωσαν τη συναίνεσή τους να γίνουν οι εργασίες από τις 30/6 μέχρι τις 5/7.
Αλήθεια, γιατί σιωπούν οι Προϊστάμενες Αρχές μέχρι σήμερα;
Σαν μια ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τους πάνω από 400.000 αδίκως ταλαιπωρημένους πολίτες και προς έναν ολόκληρο Νομό που δυσφημίσθηκε και πάλι, δεν έπρεπε να δοθεί στη δημοσιότητα το αίτημα της εταιρίας, η ημερομηνία υποβολής του, καθώς και εάν υπήρξε, και πότε, απόφαση της Εποπτεύουσας Αρχής, που έδινε το δικαίωμα στην εταιρία να προχωρήσει στις εν λόγω εργασίες;
Από την άλλη, η εταιρία έπρεπε να περιμένει να διαβρωθούν ολικά ή σε τέτοιο σημαντικό βαθμό οι αρμοί της γέφυρας, ώστε πλέον να καθίστανται οι εργασίες αποκατάστασης επείγουσες ή κρίσιμες (κατά την ανακοίνωσή της), ή μήπως θα έπρεπε να προχωρήσει στη συντήρησή τους έγκαιρα και πάντως πριν την έναρξη της θερινής περιόδου, κατά την οποία, όπως γνωρίζει καλύτερα από όλους, υπάρχει σημαντική αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου;
Αφού γνώριζε ότι το Σάββατο στις 5 και την Κυριακή στις 6 Ιουλίου, διήλθαν από τα διόδια Αιγινίου, περί τις 127.000 οχήματα εκδρομέων με κατεύθυνση προς Κατερίνη, δεν γνώριζε ότι τα οχήματα αυτά ή και περισσότερα ακόμα, θα επέστρεφαν το απόγευμα της Κυριακής, διερχόμενα από τα διόδια Αιγινίου και από των χώρο εργασιών, όπου ελεύθερη ήταν μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας;
Δεν γνώριζε ότι κατά την επιστροφή τους, θα είχαμε δραματική επιβάρυνση του συγκοινωνιακού φόρτου ήδη από το ύψος της Κατερίνης, λόγω της λειτουργίας μιας μόνο λωρίδας κυκλοφορίας στην υπόγεια σήραγγα;
Κατά επόμενα, δεν γνώριζε ή δεν όφειλε να γνωρίζει, ότι θα διαταράξει με τα έργα της και τον αποκλεισμό των λωρίδων, πλην μιας, την εύρυθμη κυκλοφορία και την ασφάλεια των οδηγών και επιβατών των οχημάτων, που επιτείνονταν με την πρόσθετη καθυστέρηση στις πύλες του σταθμού λόγω της πληρωμής διοδίων;
Η εταιρία αναφέρει στην ανακοίνωσή της ότι καλώς εισέπραττε διόδια, διότι αν άφηνε τις πύλες ανοικτές, οι οδηγοί των οχημάτων, θα συνωθούνταν και θα συμπλέκονταν μεταξύ τους και ότι έτσι θα δημιουργούνταν μεγαλύτερο «μποτιλιάρισμα» αμέσως μετά τα διόδια (!!!)
Άρα η εταιρία ομολογεί αυτό που όλοι είδαν εκείνη την αποφράδα ημέρα, ότι δηλαδή δεν υπήρχαν τροχονόμοι αμέσως μετά τα διόδια Αιγινίου, που θα ρύθμιζαν την κυκλοφορία των οχημάτων ώστε να αποφευχθεί ο περαιτέρω συνωστισμός τους (!)
Συμπερασματικά επομένως, η εταιρία ομολογεί έμμεσα, ότι παραβίασε τους όρους της Σύμβασης παραχώρησης, αφού γνωρίζοντας ότι το Σάββατο και την Κυριακή κινήθηκαν πάνω από 127.000 οχήματα προς την Κατερίνη και τις παραλίες του Νομού Πιερίας, τα οποία και θα επέστρεφαν το απόγευμα της Κυριακής, δεν ενημέρωσε την Αστυνομική Διεύθυνση Πιερίας ώστε από κοινού να λάβουν τα αναγκαία μέτρα κυκλοφορίας για να αποφευχθεί αυτή η άνευ προηγουμένου κυκλοφοριακή συμφόρηση, κατά την επιστροφή τους.
Ας μας απαντήσει η Αστυνομική Διεύθυνση Πιερίας (αλλά και η Πυροσβεστική Υπηρεσία) εάν ζητήθηκε η συνδρομή και η παρέμβασή τους και αν έγινε οποιαδήποτε σύσκεψή τους με την εταιρία, (όπως επιτάσσει η με ισχύ νόμου, Σύμβαση παραχώρησης), για τη λήψη κυκλοφοριακών μέτρων το απόγευμα της Κυριακής στον αυτοκινητόδρομο, ώστε να μάθουμε επακριβώς ποιος ευθύνεται γι’ αυτόν τον «εφιάλτη». Ας μας απαντήσουν εν τέλει ποια ήταν τα μέτρα που προτάθηκαν και λήφθηκαν.
Και επίσης ας μας απαντήσει κάποιος από τις αρμόδιες Αρχές, για ποιο λόγο δεν ειδοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής, ο Εισαγγελέας Υπηρεσίας, όταν μάλιστα αγανακτισμένοι οδηγοί κινήθηκαν κατά υπαλλήλων του σταθμού, απαιτώντας να ανοίξουν οι πύλες;
Εάν ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων εκτρέπονταν από τον κόμβο του Μακρυγιάλου και της Μεθώνης προς την παλαιά εθνική οδό και εάν υπήρχε τροχονομικός έλεγχος των οχημάτων, πριν και μετά το σταθμό διοδίων Αιγινίου, σε συνδυασμό με το άνοιγμα των πυλών του σταθμού, η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα μετριάζονταν αισθητά και ανάλογα θα μειώνονταν και ο χρόνος αναμονής - ταλαιπωρίας - των οδηγών και επιβατών στον αυτοκινητόδρομο.
Η εταιρία γνωρίζει καλύτερα από κάθε έναν, τους όρους της Σύμβασης, όπως τους ανέφερα παραπάνω.
Γνωρίζει επίσης ότι τα διόδια, ως αναλογικά τέλη, εισπράττονται μόνο όταν προσφέρονται στους χρήστες υπηρεσίες αυτοκινητόδρομου. Ότι κατά συνέπεια, όταν δεν προσφέρονται τέτοιες υπηρεσίες, η είσπραξη διοδίων είναι παράνομη, πολύ δε περισσότερο όταν οι χρήστες και οι επιβάτες είναι στην αναμονή επί τέσσερις (4) και παραπάνω ώρες, σε συνθήκες καύσωνα και χωρίς δυνατότητα διαφυγής, με υπαιτιότητα της εταιρίας.
Για του λόγου το αληθές, τα διόδια των Μαλγάρων, που ανήκουν στο Κράτος, ήταν ΑΝΟΙΚΤΑ όλο το χρονικό διάστημα, που εκτελούνταν εργασίες στη γέφυρα του Αξιού. Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» έχει άλλο καθεστώς; Αξιώνουμε απαντήσεις.
Αξιώνουμε να μάθουμε συγκεκριμένα:
Με ποιο δικαίωμα εσείς οι υπεύθυνοι της «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ», χωρίς προηγούμενη και επαρκή ενημέρωση ως προς τις συνθήκες κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου, «βασανίσατε» σχεδόν μισό εκατομμύριο ανθρώπους, επί τέσσερις (4) και πλέον ώρες και ταυτόχρονα εισέπραττε και διόδια;
Με ποιο δικαίωμα θέσατε σε κίνδυνο τη ζωή και την υγεία ατόμων με καρδιακά και ή άλλα παθολογικά προβλήματα και γυναικών σε εγκυμοσύνη, δεδομένου ότι πολλοί από αυτούς δεν είχαν ούτε ένα μπουκάλι νερό στο αυτοκίνητό τους για να αντιμετωπίσουν τον καύσωνα;
Με ποιο δικαίωμα προκαλέσατε τέτοια περιβαλλοντική επιβάρυνση στις περιοχές της Πιερίας, Ημαθίας και Θεσ/νίκης;
Το ότι συστήσατε απλά στις 5 Ιουλίου, μέσω της ιστοσελίδας σας, στους οδηγούς να προγραμματίσουν κατά το δυνατόν την επιστροφή τους εκτός του κρίσιμου τετραώρου: 18:00-22:00, αποδεικνύει ότι δεν κάνατε ουσιαστικά τίποτα ώστε να μην ταλαιπωρηθούν οι εκδρομείς του Σαββατοκύριακου κατά την επιστροφή τους.
Μας λέτε απλά ότι το καθήκον ενημέρωσής σας προς τις Αρχές και το κοινό, εξαντλήθηκε σε μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα σας, που δεν τη γνωρίζει και δεν την διαβάζει σχεδόν κανένας.
Τι εισέπραξε η εταιρία στα διόδια Αιγινίου το Σαββατοκύριακο: 127.000 οχήματα Χ 4,20 ευρώ = 533.400 ευρώ τουλάχιστον, αφού δεν υπολογίζονται λεωφορεία και φορτηγά που πληρώνουν περισσότερο.
Είναι πράγματι πολλά τα λεφτά, για ένα μόνο Σαββατοκύριακο «δουλειάς» της εταιρίας και αυτό, κατά τη γνώμη μου, εξηγεί:
- Το λόγο για τον οποίο δεν ειδοποίησε κανέναν Εποπτεύοντα και καμιά Αρχή, ώστε να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα αποτροπής της κυκλοφοριακής συμφόρησης, με τη διάχυση της κυκλοφορίας σε άλλες οδούς, (εκτός και εάν η εταιρία μας αποδείξει το αντίθετο).
- Την μη έγκαιρη ενημέρωση των χρηστών με τις πληροφοριακές πινακίδες του αυτοκινητόδρομου, για την ύπαρξη κυκλοφοριακής συμφόρησης, για το χρόνο αναμονής και με τη σύσταση προς αυτούς να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές.
- Τη μη (έγκαιρη) ενημέρωση των Υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, της Αντιπεριφέρειας και των Δήμων, για την αναμενόμενη ύπαρξη υπέρογκου κυκλοφοριακού φόρτου και για την πιθανότητα διακινδύνευσης της ασφάλειας των χρηστών, ώστε να αποσταλούν τα ανάλογα μηνύματα (SMS) στα κινητά τηλέφωνα των εκδρομέων που επέστρεφαν, και οι τελευταίοι να μεταθέσουν για αργότερα την ώρα της επιστροφής τους.
Η αναισθησία των υπευθύνων της εταιρίας, να θέσουν σε πολύωρη αναμονή 400.000 και πλέον ανθρώπους στον αυτοκινητόδρομο, αδιαφορώντας για την τύχη τους και ταυτόχρονα να εισπράττουν διόδια, σαν να μην συνέβαινε τίποτα, αποδεικνύει τον ενδεχόμενο δόλο της στην πρόκληση ποινικών αδικημάτων.
Κυρίες και κύριοι τοπικοί εκπρόσωποι της Πιερίας:
Εάν αισθάνεσθε την ανάγκη να αποκαταστήσετε συμπολίτες μας που έζησαν τον «εφιάλτη» της Κυριακής της 6ης Ιουλίου, αφού ανάμεσά τους ήταν και παιδιά μας που επέστρεφαν στη Θεσ/νίκη με λεωφορεία του ΚΤΕΛ, συγγενείς, φίλοι μας και άνθρωποι που σας στήριξαν με την ψήφο τους στις εκλογές.
Εάν αισθάνεσθε την υποχρέωση να προστατέψετε τα συμφέροντα των επαγγελματιών της Πιερίας και ειδικά των ανθρώπων του τουρισμού της.
Εάν αισθάνεσθε την ανάγκη να υπερασπιστείτε την ίδια την Πιερία μας, από το συμφέρον των αδηφάγων εργολάβων, μία Πιερία η οποία για μια ακόμα φορά δυσφημείται και μειώνεται, εντός και εκτός συνόρων.
Τότε από κοινού θα πρέπει αδιαπραγμάτευτα να απαιτήσετε από τον Υπουργό Μεταφορών και να πετύχετε:
1. Την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων από το σταθμό διοδίων του Αιγινίου, κατά τα Σαββατοκύριακα, μέχρι το τέλος Αυγούστου.
2. Την επιβολή του ανάλογου προστίμου στην εταιρία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1650/86, όπως ισχύει, για την τεράστια περιβαλλοντική ρύπανση - καταστροφή που προκάλεσε στο οδικό τμήμα από το Λιτόχωρο (που άρχισε το μποτιλιάρισμα), μέχρι τη Θεσ/νίκη, από την έκλυση καυσαερίων 127.000 αυτοκινήτων, πλέον αυτών που μπήκαν στον αυτοκινητόδρομο από τον κόμβο του Κλειδιού της Εγνατίας οδού, τα οποία επίσης παρέμειναν στο οδόστρωμα της ΠΑΘΕ για σημαντικό χρονικό διάστημα κινούμενα με την ελάχιστη ταχύτητα, με αποτέλεσμα το μποτιλιάρισμα των αυτοκινήτων να φτάνει μέχρι τη Θεσ/νίκη.
Πριν από αυτά όμως, οφείλατε από κοινού να έχετε ήδη υποβάλλει ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ μηνυτήρια αναφορά κατά των εκπροσώπων της εταιρίας, για έκθεση απροσδιόριστου αριθμού προσώπων σε κίνδυνο, για παρακώλυση συγκοινωνιών και για ρύπανση του περιβάλλοντος.
Σε κάθε περίπτωση οφείλετε να ζητήσετε να καταθέσετε ως μάρτυρες, στην προκαταρκτική διαδικασία που ανοίχθηκε από τον κ. Εισαγγελέα Εφετών Θεσ/νίκης, με παραγγελία του προς την κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κατερίνης, εκθέτοντας τα παραπάνω και ζητώντας την εφαρμογή των νόμων.
Το να μας λέτε ότι πετύχατε να μη γίνουν άλλα έργα στο οδικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου που διέρχεται από την Πιερία, δεν είναι αληθές, αφού η εταιρία, (βλ. την από τις 5.7.2025 ανακοίνωσή της), δεσμεύθηκε ότι δεν θα πραγματοποιήσει πλέον άλλες εργασίες την περίοδο του καλοκαιριού.
Άρα κύριοι, θα ξεχαστούν όλα με μια ΣΥΓΝΩΜΗ της εταιρίας ή θα πρέπει να δείξουμε στον κάθε εργολάβο, που δεν σέβεται τις υποχρεώσεις του και τον ενδιαφέρει μόνο το κέρδος του, ότι δεν ανεχόμαστε πλέον να είμαστε τα θύματά του;
Οφείλετε λοιπόν, να ανταποκριθείτε στο θεσμικό σας ρόλο, που είναι η προστασία των πολιτών του Νομού, που σας επέλεξε να τον εκπροσωπείτε.
Ο ρόλος σας αυτός σε καμιά περίπτωση, δεν εξαντλείται στη δημοσιοποίηση κάποιων ισχνών επιστολών διαμαρτυρίας και πολύ περισσότερο σε ανακοινώσεις ότι εσείς πετύχατε την αναστολή εργασιών στον αυτοκινητόδρομο, γεγονός που είναι αναληθές.
Αν εσείς και οι αρμόδιοι επαγγελματικοί φορείς αφήσετε την εταιρία να «αποδράσει» χωρίς συνέπειες, από αυτό το εγκληματικό γεγονός που η ίδια δημιούργησε και από το οποίο είχε και παράνομο οικονομικό όφελος.
Και αν είστε ικανοποιημένοι με τη συγνώμη της.
Τότε να είστε βέβαιοι, ότι παρόμοια γεγονότα θα ξανασυμβούν πολλές φορές στο μέλλον.
Και την επόμενη φορά, πιθανόν να έχουμε θύματα στον αυτοκινητόδρομο.
Και τότε, ποιος θα φταίει;