Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2015

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.


Τι είναι η ΔΕΠ-Υ;
     Με τον όρο «Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα» περιγράφουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μερικά άτομα με την προσήλωση της προσοχής τους σε μία δραστηριότητα ενώ ενδέχεται, παράλληλα, να εμφανίζουν σωματική υπερδραστηριότητα.


Συμπτώματα  παιδιών με ΔΕΠ-Υ
·        Δυσκολία αφοσίωσης στη σχολική εργασία.
·        Δυσκολία συμμόρφωσης στις υποδείξεις.
·        Δυσκολία παραμονής/ ολοκλήρωσης δραστηριότητας.
·        Δυσκολία διατήρησης της υπομονής κατά την αναμονή (π.χ. αναμονή στη σειρά για παιχνίδι, για διάλογο, για φαγητό, κτλ).
·        Ακατάπαυστη ομιλία.
·        Δράση χωρίς προηγούμενη λογική σκέψη.
        Συνήθως τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΕΠ-Υ εκδηλώνονται μεταξύ 3 και 7 ετών. Η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα, θεωρούνται τόσο κοινά στην παιδική ηλικία, που συχνά η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ παραβλέπεται και τα χαρακτηριστικά της αποδίδονται σε άλλες καταστάσεις που μπορεί να συνυπάρχουν. 
Συμπτώματα ενηλίκων με ΔΕΠ-Υ
·        Δυσκολία στην ακολουθία οδηγιών.
·        Δυσκολία στη συγκέντρωση κατά την ανάγνωση.
·        Δυσκολία στην ανάκληση πληροφοριών.
·        Δυσκολία στην οργάνωση καθηκόντων.
·        Δυσκολία στην τήρηση προθεσμιών.
·        Αναβλητικότητα.
·        Δυσκολία στον έλεγχο του θυμού.
·        Απότομες εναλλαγές στην ψυχική διάθεση.
       Τα συμπτώματα των ενηλίκων ανεξάρτητα του βαθμού σοβαρότητας ποικίλουν ανάλογα της περίστασης. Συχνά, σημειώνονται διακυμάνσεις μεγάλου βαθμού, μπορεί να αποσυρθούν και να εκδηλώσουν αντικοινωνική συμπεριφορά, ή μπορεί να είναι υπερβολικά κοινωνικοί.
 Αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ.
       Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα είναι σύνδρομο και δεν εξαλείφεται εξολοκλήρου. Ωστόσο μπορούμε με το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης να βελτιώσουμε σημαντικά τη ζωή ενός ατόμου με ΔΕΠ-Υ. Ξεκινάμε με δραστηριότητες που αυξάνουν τη συγκέντρωση προσοχής και ενισχύουν την αναμονή της σειράς του ατόμου. Στη συνέχεια, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα πρόγραμμα καθημερινών δραστηριοτήτων και ώστε το άτομο να έχει μία ρουτίνα. Τα άτομα με ΔΕΠ-Υ αγχώνονται υπερβολικά όταν δε γνωρίζουν τι θα ακολουθήσει, ένα πρόγραμμα μειώνει το άγχος τους· είναι απαραίτητο να ενημερώνονται για τυχόν αλλαγές. Επίσης, σημαντικό ρόλο έχει και η δομή του χώρου, π.χ. το γραφείο να είναι μακριά από πηγή ήχου. Τέλος, είναι απαραίτητη η επιβράβευση της προσπάθειας και όχι του αποτελέσματος για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του ατόμου με ΔΕΠ-Υ.
        Όπως και σε κάθε άλλη διαταραχή ή έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση έχει καθοριστικό ρόλο στη δομή του προγράμματος παρέμβασης αλλά και στην μετέπειτα ποιότητα ζωής του ατόμου.
Πως βλέπουμε εμείς τα άτομα με ΔΕΠ και πως πραγματικά είναι.

      Η Caroline Kee στην ιστοσελίδα της BuzzFeed Life μέσω εικονογράφησης παρουσιάζει πως βλέπουμε εμείς τα άτομα με ΔΕΠ και πως πραγματικά είναι.
·        Η ΔΕΠ είναι περιπλοκότερη απ’ ότι οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν.



·        Συγκεντρώνεσαι αλλά υπάρχουν τόσες καθημερινές μικρολεπτομέρειες που εύκολα το αλλάζουν.

·        Η ανάκτηση σκέψεων δεν είναι εύκολη διαδικασία.

·        
Η ρουτίνα είναι πολύ σημαντική.

·        Αυτά θέλουμε να ακούσουμε.
·         

·        Επειδή είμαστε όπως όλοι οι άλλοι, υπάρχουν πράγματα που μας δυσκολεύουν αλλά και πράγματα στα οποία είμαστε τέλειοι!

    

   « Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»