Το καλοκαίρι τελείωσε, το φθινόπωρο πλησίασε και ο καιρός δυστυχώς δεν μας επιτρέπει να κάνουμε πολλές δραστηριότητες έξω από το σπίτι. Ωστόσο υπάρχουν αρκετές δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν μέσα στο σπίτι και να ενισχύσουν τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας!
Παρακάτω θα βρείτε προτάσεις για δραστηριότητες μέσα στο σπίτι καθώς και τους τομείς που ενισχύουν!
1. Βρες το με τις 10 ερωτήσεις.
Βάζετε ένα αντικείμενο από το χώρο που βρίσκεστε στο μυαλό σας και ζητάτε από το παιδί να το βρει με τις 10 ερωτήσεις, ρωτώντας αν είναι κόκκινο, στρογγυλό, μεγάλο, ελαφρύ, σιδερένιο, απαλό κτλ. Με αυτή τη δραστηριότητα βελτιώνεται ο περιγραφικός λόγος.
2. Λεξοφωνήματα
Ορίζετε το φώνημα με το οποίο θα παίξετε π.χ. /θ/ και ψάχνετε να βρείτε αντικείμενα του σπιτιού που είτε αρχίζουν από αυτό το φώνημα είτε το έχουν μέσα. Μέσω αυτής της δραστηριότητας βελτιώνεται η φωνολογική ενημερότητα και ενισχύεται η παρατηρητικότητα.
3. Γκριμάτσες
Στον καθρέφτη του μπάνιου την ώρα που πλένετε παρέα τα δόντια σας μπορείτε να κάνετε μερικές γκριμάτσες φουσκώνοντας τα μάγουλα, βγάζοντας τη γλώσσα, κλείνοντας το ένα μάτι, σηκώνοντας τα φρύδια κτλ. Μ’ αυτό το αστείο παιχνίδι κάνετε καλή εκγύμναση των δομών του προσώπου σας που είναι υπεύθυνες για την μάσηση και των ομιλία.
4. Τι δεν ταιριάζει;
Ονομάζετε 4 λέξεις που ανήκουν στην ίδια κατηγορία εκτός από μία που δεν ταιριάζει και ζητάτε από το παιδί να τη βρει π.χ. του ονομάζετε 3 κουζινικά και ένα έπιπλο. Με αυτή τη δραστηριότητα εμπλουτίζεται το γνωστικό αντικείμενο.
5. Τι βλέπεις έξω από το παράθυρό σου;
Κάθεστε στο παράθυρο και παρατηρείτε τι συμβαίνει έξω, δίνετε μία πληροφορία π.χ. « Μόλις πέρασε ένα αυτοκίνητο με 5 ρόδες», το παιδί καλείται να εντοπίσει το λάθος στην πληροφορία και να σας διορθώσει. Μέσω αυτής της δραστηριότητας ενισχύεται η οπτικοακουστική επεξεργασία των εισερχόμενων πληροφοριών.
6. Που θα το έβαζες αυτό;
Ονομάζετε στο παιδί διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται μέσα στο σπίτι και το ρωτάτε που θα τα τοποθετούσε μέσα στο σπίτι, π.χ. «Σε ποιο δωμάτιο θα έβαζες τα τηγάνια;». Με αυτή τη δραστηριότητα εμπλουτίζονται οι εννοιολογικές σχέσεις.
7. Λέω, λες, λέω!
Ονομάζετε στο παιδί ένα αντικείμενο που βρίσκεται στο δωμάτιο, το παιδί καλείται να το θυμηθεί και να προσθέσει ένα ακόμη στην προφορική λίστα, ύστερα τα ονομάζετε εσείς με τη σειρά και προσθέτετε ένα ακόμη κ.ο.κ. Με αυτή τη δραστηριότητα δυναμώνεται η ακουστική βραχυπρόθεσμη μνήμη.
8. Βρες το και πες το.
Λέτε στο παιδί μια πρόταση που περιγράφει ένα αντικείμενο του σπιτιού και το παιδί καλείται να το κατονομάσει, π.χ. «Σε αυτό διατηρούμε τα τρόφιμα σε χαμηλή θερμοκρασία.». Με αυτή τη δραστηριότητα βελτιώνεται το λεξιλόγιο του παιδιού και οι εννοιολογικές συνδέσεις.
9. Ένα βήμα τη φορά.
Συζητάτε με το παιδί για κάποια δραστηριότητα, π.χ. πως φτιάχνουμε κέικ, ξεκινάτε εσείς και το αφήνετε να συνεχίσει, ύστερα συνεχίζετε εσείς. Μέσω αυτής της δραστηριότητας το παιδί εξοικειώνεται με τους κανόνες διαλόγου, μαθαίνει να περιμένει τη σειρά του, ακολουθεί την αλληλουχία.
10. Επιτραπέζια παιχνίδια!
Τα επιτραπέζια παιχνίδια πάντα παραμένουν ψηλά στη λίστα των δραστηριοτήτων που ενισχύουν και τη γλωσσική ανάπτυξη εκτός από τα επιμέρους στοιχεία που πραγματεύονται.
Δεν είναι αρκετό να διδάσκουμε συνεχώς στα παιδιά καινούρια πράγματα πρέπει να τους δίνουμε ευκαιρίες να τα χρησιμοποιούν για να τα αφομοιώνουν και να τα γενικεύουν. Καλά είναι τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες αλλά το σημαντικότερο είναι να βρίσκετε χρόνο να περνάτε μαζί τους!
« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»
Παρακάτω θα βρείτε προτάσεις για δραστηριότητες μέσα στο σπίτι καθώς και τους τομείς που ενισχύουν!
1. Βρες το με τις 10 ερωτήσεις.
Βάζετε ένα αντικείμενο από το χώρο που βρίσκεστε στο μυαλό σας και ζητάτε από το παιδί να το βρει με τις 10 ερωτήσεις, ρωτώντας αν είναι κόκκινο, στρογγυλό, μεγάλο, ελαφρύ, σιδερένιο, απαλό κτλ. Με αυτή τη δραστηριότητα βελτιώνεται ο περιγραφικός λόγος.
2. Λεξοφωνήματα
Ορίζετε το φώνημα με το οποίο θα παίξετε π.χ. /θ/ και ψάχνετε να βρείτε αντικείμενα του σπιτιού που είτε αρχίζουν από αυτό το φώνημα είτε το έχουν μέσα. Μέσω αυτής της δραστηριότητας βελτιώνεται η φωνολογική ενημερότητα και ενισχύεται η παρατηρητικότητα.
3. Γκριμάτσες
Στον καθρέφτη του μπάνιου την ώρα που πλένετε παρέα τα δόντια σας μπορείτε να κάνετε μερικές γκριμάτσες φουσκώνοντας τα μάγουλα, βγάζοντας τη γλώσσα, κλείνοντας το ένα μάτι, σηκώνοντας τα φρύδια κτλ. Μ’ αυτό το αστείο παιχνίδι κάνετε καλή εκγύμναση των δομών του προσώπου σας που είναι υπεύθυνες για την μάσηση και των ομιλία.
4. Τι δεν ταιριάζει;
Ονομάζετε 4 λέξεις που ανήκουν στην ίδια κατηγορία εκτός από μία που δεν ταιριάζει και ζητάτε από το παιδί να τη βρει π.χ. του ονομάζετε 3 κουζινικά και ένα έπιπλο. Με αυτή τη δραστηριότητα εμπλουτίζεται το γνωστικό αντικείμενο.
5. Τι βλέπεις έξω από το παράθυρό σου;
Κάθεστε στο παράθυρο και παρατηρείτε τι συμβαίνει έξω, δίνετε μία πληροφορία π.χ. « Μόλις πέρασε ένα αυτοκίνητο με 5 ρόδες», το παιδί καλείται να εντοπίσει το λάθος στην πληροφορία και να σας διορθώσει. Μέσω αυτής της δραστηριότητας ενισχύεται η οπτικοακουστική επεξεργασία των εισερχόμενων πληροφοριών.
6. Που θα το έβαζες αυτό;
Ονομάζετε στο παιδί διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται μέσα στο σπίτι και το ρωτάτε που θα τα τοποθετούσε μέσα στο σπίτι, π.χ. «Σε ποιο δωμάτιο θα έβαζες τα τηγάνια;». Με αυτή τη δραστηριότητα εμπλουτίζονται οι εννοιολογικές σχέσεις.
7. Λέω, λες, λέω!
Ονομάζετε στο παιδί ένα αντικείμενο που βρίσκεται στο δωμάτιο, το παιδί καλείται να το θυμηθεί και να προσθέσει ένα ακόμη στην προφορική λίστα, ύστερα τα ονομάζετε εσείς με τη σειρά και προσθέτετε ένα ακόμη κ.ο.κ. Με αυτή τη δραστηριότητα δυναμώνεται η ακουστική βραχυπρόθεσμη μνήμη.
8. Βρες το και πες το.
Λέτε στο παιδί μια πρόταση που περιγράφει ένα αντικείμενο του σπιτιού και το παιδί καλείται να το κατονομάσει, π.χ. «Σε αυτό διατηρούμε τα τρόφιμα σε χαμηλή θερμοκρασία.». Με αυτή τη δραστηριότητα βελτιώνεται το λεξιλόγιο του παιδιού και οι εννοιολογικές συνδέσεις.
9. Ένα βήμα τη φορά.
Συζητάτε με το παιδί για κάποια δραστηριότητα, π.χ. πως φτιάχνουμε κέικ, ξεκινάτε εσείς και το αφήνετε να συνεχίσει, ύστερα συνεχίζετε εσείς. Μέσω αυτής της δραστηριότητας το παιδί εξοικειώνεται με τους κανόνες διαλόγου, μαθαίνει να περιμένει τη σειρά του, ακολουθεί την αλληλουχία.
10. Επιτραπέζια παιχνίδια!
Τα επιτραπέζια παιχνίδια πάντα παραμένουν ψηλά στη λίστα των δραστηριοτήτων που ενισχύουν και τη γλωσσική ανάπτυξη εκτός από τα επιμέρους στοιχεία που πραγματεύονται.
Δεν είναι αρκετό να διδάσκουμε συνεχώς στα παιδιά καινούρια πράγματα πρέπει να τους δίνουμε ευκαιρίες να τα χρησιμοποιούν για να τα αφομοιώνουν και να τα γενικεύουν. Καλά είναι τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες αλλά το σημαντικότερο είναι να βρίσκετε χρόνο να περνάτε μαζί τους!
« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»