Τρίτη, 10 Μαρτίου 2020

Ερώτηση της Έυας Καϊλή στην Κομισιόν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ερώτηση Καϊλή στην Κομισιόν - Με σκανδαλώδη σύμβαση και χωρίς διαγωνισμό το Υπουργείο Μεταφορών, αυξάνει το δώρο των 250 εκ. ευρώ των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς την Ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε 750 εκ. ευρώ»



Ερώτηση της Εύας Καϊλή στην Κομισιόν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνέχεια της παρέμβασης που είχε ήδη κάνει στην Ευρώπη για την πώληση από ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για 45 εκατομμύρια, όταν ο κ. Σταθάκης το 2014 έκανε λόγο για ξεπούλημα στα 300 εκ. ευρώ. Η νυν Κυβέρνηση χωρίς διαγωνισμό συμφώνησε με τους Ιταλούς επέκταση του χρονικού διαστήματος σε 15χρόνια αυξάνοντας την χορηγία σε 750 εκ. ευρώ με αόριστες υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. €.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις και το ερώτημα που κατατέθηκε από συναδέλφους της του ΠΑΣΟΚ που ανέδειξαν το θέμα στην Ελληνική Βουλή, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής φέρνει ξανά το θέμα στην Ευρώπη ρωτώντας συγκεκριμένα αν η συμφωνία - χωρίς διεθνή διαγωνισμό- για την σύμβαση των 500 εκ. ευρώ συνάδει με τους όρους ανταγωνισμού της ΕΕ και αν είναι σύννομη με τον κανονισμό 1370/2007 εφόσον αποκλείεται η δυνατότητα εισόδου και άλλων εταιρειών στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας. Επίσης διερωτάται αν υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. ευρώ, προβλέποντας επανεξέταση των όρων της, αν από τις επενδύσεις της εταιρείας προκύψει εξυγίανση και βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών.

"Είναι απόλυτα εύλογο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λαμβάνει επιχορήγηση από το ελληνικό κράτος για την εξυπηρέτηση δρομολογίων που έχουν κοινωνικό και εθνικό πρόσημο. Ωστόσο η επιχορήγηση αυτή πρέπει να ανταποκρίνεται σε πραγματικά οικονομικά κριτήρια. Η επέκταση για 10 ακόμα χρόνια της επιχορήγησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που αυξάνει το κόστος στον Έλληνα φορολογούμενο από τα 250 στα 750 εκατομμύρια δεν πρέπει να είναι ανεξάρτητη από την υποχρέωση της Ιταλικής εταιρίας να υλοποιήσει τις επενδύσεις 2,5 δις. που έχει υποσχεθεί, για τη βελτίωση του δικτύου και των υπηρεσιών προς τους πολίτες, ούτε να δίνεται χωρίς να υπάρχει περιθώριο νέας εκτίμησης με νέα δεδομένα αυτού του κόστους ."


Ακολουθεί η ερώτηση της ευρωβουλευτού:



Το 2017 η τότε Κυβέρνηση προχώρησε στην πώληση της ελληνικής κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. € σε ιταλική σύμπραξη του Δημοσίου και του ομίλου FSI. Είχε συμπεριληφθεί ένα επιπλέον ποσό ύψους 250 εκ. για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών μέχρι το 2021. Η νυν Κυβέρνηση χωρίς διαγωνισμό συμφώνησε επέκταση του χρονικού διαστήματος σε 15χρόνια αυξάνοντας την χορηγία σε 750 εκ, με υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. €.

Να σημειωθεί ότι η ετήσια επιχορήγηση των 50 εκατ. € για τις άγονες γραμμές είχε καθοριστεί το 2011, πριν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με δεδομένα πριν το 2010. Η τελευταία αυτή συμφωνία προφανώς αλλάζει και τα δεδομένα που αφορούν στην απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς η οποία μάλλον αναβάλλεται επ’αόριστόν.

1. Η συμφωνία χωρίς διεθνή διαγωνισμό για την σύμβαση των 500 εκ. ευρώ συνάδει με τους όρους ανταγωνισμού της ΕΕ και είναι σύννομη με τον κανονισμό 1370/2007 εφόσον αποκλείεται η δυνατότητα εισόδου και άλλων εταιρειών στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας;

2. Υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. προβλέποντας επανεξέταση της αν από τις επενδύσεις της εταιρείας προκύψει, εξυγίανση και βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών;

3. Έχετε παραλάβει οικονομοτεχνική μελέτη για τα 500 εκ. ευρώ που θα δοθούν χωρίς διαγωνισμό ώστε να γνωμοδοτήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την αποκλειστική συμφωνία υλοποίησης των άγονων γραμμών έως το 2031;


Βρυξέλλες 10 Μαρτίου 2020
Γραφείο Εύας ΚΑΙΛΗ