Την ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης του τρόπου και της διαδικασίας πρόσληψης των εκπαιδευτικών Δραματικής Τέχνης στα δημόσια σχολεία αναδεικνύει με ερώτησή του προς τον υπουργό Παιδείας ο βουλευτής Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ Στέργιος Καστόρης.
Όπως προκύπτει από την ερώτηση, που τέθηκε χθες (Τρίτη) στη Βουλή, με τη συνυπογραφή άλλων 28 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, παρά την (και θεσμική) αναγνώριση της συμβολής των ηθοποιών στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής κι ενώ παλιότερα οι προσλήψεις τους, από τον πίνακα κατάταξης αναπληρωτών, γίνονταν με ποσόστωση (30% έναντι 70% για τους θεατρολόγους), τα τελευταία χρόνια βαίνουν διαρκώς μειούμενες σε μονοψήφιους αριθμούς.
Επιπλέον, σοβαρό και άλυτο μέχρι σήμερα πρόβλημα παραμένει και η απόκτηση ισοτιμίας των πτυχίων όσων αποφοίτησαν μετά το 2003, καθώς το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.) που χορηγούσε τις βεβαιώσεις, καταργήθηκε κι από τότε δεν έχει δοθεί η αρμοδιότητα σε κανέναν άλλο οργανισμό.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως ακολούθως:
Με τον νόμο 4521/18 (ΦΕΚ Α΄38/2.3.18) συστάθηκε ο ενιαίος κλάδος εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ΠΕ 91 Θεατρικής Αγωγής, που προήλθε από την ενοποίηση των κλάδων ΠΕ 32 Θεατρικών Σπουδών και ΠΕ 18.41 Δραματικής Τέχνης, οι οποίοι είχαν συσταθεί συγχρόνως το 2001 και οι οποίοι παραμένουν διακριτοί, ως ΠΕ 91.01 (για τους πρώην ΠΕ 32) και ΠΕ 91.02 (για τους πρώην ΠΕ 18.41).
Η νομοθετική αυτή ρύθμιση είναι ένα επιπλέον βήμα για την αναγνώριση του κλάδου των εκπαιδευτικών πρώην ΠΕ 18.41 (Δραματικής Τέχνης) και την ισοτίμησή τους με τους πρώην ΠΕ 32 (Θεατρικών Σπουδών).
Παρ’ όλα αυτά φαίνεται να υπάρχει νομοθετικό κενό που δημιουργεί έντονη ανασφάλεια στους εκπαιδευτικούς Δραματικής Τέχνης που βρίσκονται στον πίνακα κατάταξης υποψηφίων αναπληρωτών-ωρομισθίων, καθώς η διάκριση των προσόντων διορισμού τους (οι απόφοιτοι Θεατρικών Σπουδών μπορούν να διδάξουν τα θεωρητικά μαθήματα, όπως τα ορίζουν οι σπουδές τους, και οι Δραματικής Τέχνης τα πρακτικά μαθήματα Θεάτρου, όπως τα ορίζουν οι σπουδές τους) δεν συνοδεύεται και από νομοθετική ρύθμιση για τον τρόπο και τη διαδικασία πρόσληψής τους.
Οι πρακτικές των τελευταίων χρόνων εντείνουν τις ανησυχίες τους, καθώς:
Κατά τα σχολικά έτη 2005-2006 και 2007-2008, μέσω της προκήρυξης πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, προτάσσονταν οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ 32, με αποτέλεσμα να εργάζονται εκπαιδευτικοί ΠΕ 32 χωρίς προϋπηρεσία κατά προτεραιότητα έναντι εκπαιδευτικών ΠΕ 18.41 με προϋπηρεσία. Ιδιαίτερα απαξιωμένοι αισθάνονται εκπαιδευτικοί Δραματικής Τέχνης που μετρούν δεκαετίες προϋπηρεσίας, πολύ πριν αποφοιτήσουν οι πρώτοι των νεοσύστατων πανεπιστημιακών Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών (στον πίνακα κατάταξης αναπληρωτών και ωρομισθίων υπάρχει εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ 18.41 με πάνω από 25 χρόνια προϋπηρεσίας, καθώς ξεκίνησε ως ωρομίσθιος σε Πολυκλαδικό Λύκειο από τη δεκαετία του ΄90).
Ενώ, για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων, εφαρμόστηκε τις επόμενες σχολικές χρονιές (2008-2009 και 2009-2010), πάλι μέσω της προκήρυξης προσλήψεων, ποσόστωση (και μάλιστα στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης), η οποία αντιστοιχούσε σε 70% για τους ΠΕ 32 και 30% για τους ΠΕ 18.41, η κατανομή αυτή άρχισε σταδιακά να μειώνεται εις βάρος των αναπληρωτών Δραματικής Τέχνης, με αποτέλεσμα το σχολικό έτος 2015-2016 το ποσοστό πρόσληψης αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ 18.41 να πέσει στο 6,3%, ενώ των αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ 32 έφθασε το 93,7%.
Επιπλέον, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς ΠΕ 18.41:
-δεν είχαν τη δυνατότητα συμμετοχής στο τελευταίο διαγωνισμό ΑΣΕΠ (του 2008), ώστε να διεκδικήσουν μόνιμες θέσεις,
-τα τελευταία χρόνια μοριοδοτείται πλέον και η παιδαγωγική τους επάρκεια, ενώ δεν τους έχει δοθεί η δυνατότητα να την αποκτήσουν,
-ο πίνακας του κλάδου τους παραμένει ως έχει ως προς τον αριθμό των υποψηφίων -καθώς εκκρεμεί νομοθετική ρύθμιση για την ισοτιμία των πτυχίων όσων δεν πρόλαβαν να την αποκτήσουν από το ΙΤΕ που έκλεισε το 2003 και όσων αποφοίτησαν τα επόμενα χρόνια- ενώ ο πίνακας των πρώην ΠΕ 32 ενισχύεται κάθε χρόνο με την ένταξη νέων αποφοίτων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων.
Επειδή παραμένει και σήμερα ασαφής ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών Θεατρικών Σπουδών και Δραματικής Τέχνης, συντηρώντας μια αδικαιολόγητη έριδα μεταξύ τους, που αποβαίνει εν τέλει εις βάρος και της Θεατρικής Αγωγής ως εκπαιδευτικής διαδικασίας,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Τι προτίθεται να πράξει, προκειμένου να ρυθμιστεί νομοθετικά ή με άλλες κανονιστικές διατάξεις, ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών ΠΕ 91;
- Εξετάζεται η ανάγκη να θεσμοθετηθεί συγκεκριμένο ποσοστό (και επί των θέσεων στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης) προσλήψεων από τις ειδικότητες ΠΕ 91.01 και ΠΕ 91.02, του νέου ενιαίου κλάδου ΠΕ 91;
- Τι προτίθεται να πράξει για την αναγνώριση ισοτιμίας των -ακόμα αδιαβάθμητων- πτυχίων από αναγνωρισμένες Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης καθώς και για τη δυνατότητα απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Καστόρης Αστέριος
Αντωνίου Χρήστος
Αυλωνίτου Ελένη
Βαγενά Άννα
Βάκη Φωτεινή
Γεννιά Γεωργία
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θηβαίος Νικόλαος
Καββαδία Ιωαννέτα (Αννέτα)
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κουράκης Αναστάσιος (Τάσος)
Μάρδας Δημήτριος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μιχελής Αθανάσιος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Μουμουλίδης Θεμιστοκλής (Θέμης)
Ντζιμάνης Γεώργιος
Πάντζας Γεώργιος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαδόπουλος Νικόλαος
Παπαδόπουλος Χριστόφορος
Ριζούλης Ανδρέας
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σέλτσας Κωνσταντίνος
Σιμορέλης Χρήστος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Όπως προκύπτει από την ερώτηση, που τέθηκε χθες (Τρίτη) στη Βουλή, με τη συνυπογραφή άλλων 28 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, παρά την (και θεσμική) αναγνώριση της συμβολής των ηθοποιών στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής κι ενώ παλιότερα οι προσλήψεις τους, από τον πίνακα κατάταξης αναπληρωτών, γίνονταν με ποσόστωση (30% έναντι 70% για τους θεατρολόγους), τα τελευταία χρόνια βαίνουν διαρκώς μειούμενες σε μονοψήφιους αριθμούς.
Επιπλέον, σοβαρό και άλυτο μέχρι σήμερα πρόβλημα παραμένει και η απόκτηση ισοτιμίας των πτυχίων όσων αποφοίτησαν μετά το 2003, καθώς το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.) που χορηγούσε τις βεβαιώσεις, καταργήθηκε κι από τότε δεν έχει δοθεί η αρμοδιότητα σε κανέναν άλλο οργανισμό.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης έχει ως ακολούθως:
Με τον νόμο 4521/18 (ΦΕΚ Α΄38/2.3.18) συστάθηκε ο ενιαίος κλάδος εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ΠΕ 91 Θεατρικής Αγωγής, που προήλθε από την ενοποίηση των κλάδων ΠΕ 32 Θεατρικών Σπουδών και ΠΕ 18.41 Δραματικής Τέχνης, οι οποίοι είχαν συσταθεί συγχρόνως το 2001 και οι οποίοι παραμένουν διακριτοί, ως ΠΕ 91.01 (για τους πρώην ΠΕ 32) και ΠΕ 91.02 (για τους πρώην ΠΕ 18.41).
Η νομοθετική αυτή ρύθμιση είναι ένα επιπλέον βήμα για την αναγνώριση του κλάδου των εκπαιδευτικών πρώην ΠΕ 18.41 (Δραματικής Τέχνης) και την ισοτίμησή τους με τους πρώην ΠΕ 32 (Θεατρικών Σπουδών).
Παρ’ όλα αυτά φαίνεται να υπάρχει νομοθετικό κενό που δημιουργεί έντονη ανασφάλεια στους εκπαιδευτικούς Δραματικής Τέχνης που βρίσκονται στον πίνακα κατάταξης υποψηφίων αναπληρωτών-ωρομισθίων, καθώς η διάκριση των προσόντων διορισμού τους (οι απόφοιτοι Θεατρικών Σπουδών μπορούν να διδάξουν τα θεωρητικά μαθήματα, όπως τα ορίζουν οι σπουδές τους, και οι Δραματικής Τέχνης τα πρακτικά μαθήματα Θεάτρου, όπως τα ορίζουν οι σπουδές τους) δεν συνοδεύεται και από νομοθετική ρύθμιση για τον τρόπο και τη διαδικασία πρόσληψής τους.
Οι πρακτικές των τελευταίων χρόνων εντείνουν τις ανησυχίες τους, καθώς:
Κατά τα σχολικά έτη 2005-2006 και 2007-2008, μέσω της προκήρυξης πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, προτάσσονταν οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ 32, με αποτέλεσμα να εργάζονται εκπαιδευτικοί ΠΕ 32 χωρίς προϋπηρεσία κατά προτεραιότητα έναντι εκπαιδευτικών ΠΕ 18.41 με προϋπηρεσία. Ιδιαίτερα απαξιωμένοι αισθάνονται εκπαιδευτικοί Δραματικής Τέχνης που μετρούν δεκαετίες προϋπηρεσίας, πολύ πριν αποφοιτήσουν οι πρώτοι των νεοσύστατων πανεπιστημιακών Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών (στον πίνακα κατάταξης αναπληρωτών και ωρομισθίων υπάρχει εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ 18.41 με πάνω από 25 χρόνια προϋπηρεσίας, καθώς ξεκίνησε ως ωρομίσθιος σε Πολυκλαδικό Λύκειο από τη δεκαετία του ΄90).
Ενώ, για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων, εφαρμόστηκε τις επόμενες σχολικές χρονιές (2008-2009 και 2009-2010), πάλι μέσω της προκήρυξης προσλήψεων, ποσόστωση (και μάλιστα στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης), η οποία αντιστοιχούσε σε 70% για τους ΠΕ 32 και 30% για τους ΠΕ 18.41, η κατανομή αυτή άρχισε σταδιακά να μειώνεται εις βάρος των αναπληρωτών Δραματικής Τέχνης, με αποτέλεσμα το σχολικό έτος 2015-2016 το ποσοστό πρόσληψης αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ 18.41 να πέσει στο 6,3%, ενώ των αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ 32 έφθασε το 93,7%.
Επιπλέον, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς ΠΕ 18.41:
-δεν είχαν τη δυνατότητα συμμετοχής στο τελευταίο διαγωνισμό ΑΣΕΠ (του 2008), ώστε να διεκδικήσουν μόνιμες θέσεις,
-τα τελευταία χρόνια μοριοδοτείται πλέον και η παιδαγωγική τους επάρκεια, ενώ δεν τους έχει δοθεί η δυνατότητα να την αποκτήσουν,
-ο πίνακας του κλάδου τους παραμένει ως έχει ως προς τον αριθμό των υποψηφίων -καθώς εκκρεμεί νομοθετική ρύθμιση για την ισοτιμία των πτυχίων όσων δεν πρόλαβαν να την αποκτήσουν από το ΙΤΕ που έκλεισε το 2003 και όσων αποφοίτησαν τα επόμενα χρόνια- ενώ ο πίνακας των πρώην ΠΕ 32 ενισχύεται κάθε χρόνο με την ένταξη νέων αποφοίτων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων.
Επειδή παραμένει και σήμερα ασαφής ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών Θεατρικών Σπουδών και Δραματικής Τέχνης, συντηρώντας μια αδικαιολόγητη έριδα μεταξύ τους, που αποβαίνει εν τέλει εις βάρος και της Θεατρικής Αγωγής ως εκπαιδευτικής διαδικασίας,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Τι προτίθεται να πράξει, προκειμένου να ρυθμιστεί νομοθετικά ή με άλλες κανονιστικές διατάξεις, ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών ΠΕ 91;
- Εξετάζεται η ανάγκη να θεσμοθετηθεί συγκεκριμένο ποσοστό (και επί των θέσεων στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης) προσλήψεων από τις ειδικότητες ΠΕ 91.01 και ΠΕ 91.02, του νέου ενιαίου κλάδου ΠΕ 91;
- Τι προτίθεται να πράξει για την αναγνώριση ισοτιμίας των -ακόμα αδιαβάθμητων- πτυχίων από αναγνωρισμένες Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης καθώς και για τη δυνατότητα απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Καστόρης Αστέριος
Αντωνίου Χρήστος
Αυλωνίτου Ελένη
Βαγενά Άννα
Βάκη Φωτεινή
Γεννιά Γεωργία
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θηβαίος Νικόλαος
Καββαδία Ιωαννέτα (Αννέτα)
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κουράκης Αναστάσιος (Τάσος)
Μάρδας Δημήτριος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μιχελής Αθανάσιος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Μουμουλίδης Θεμιστοκλής (Θέμης)
Ντζιμάνης Γεώργιος
Πάντζας Γεώργιος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαδόπουλος Νικόλαος
Παπαδόπουλος Χριστόφορος
Ριζούλης Ανδρέας
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σέλτσας Κωνσταντίνος
Σιμορέλης Χρήστος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)