Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2016

Τι πρέπει να προσέξουν οι εκπαιδευτικοί στην ομιλία των μαθητών; Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.

Τι πρέπει να προσέξουν οι εκπαιδευτικοί στην ομιλία των μαθητών; Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.

Ο Σεπτέμβρης ο μήνας που μυρίζει το σχολικό βιβλίο και το μπλε τετράδιο, έφτασε! Οι διακοπές έχουν σχεδόν τελειώσει και γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί ετοιμάζονται για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Οι πρώτες μέρες στο σχολείο αγχώνουν τόσο τους γονείς όσο και τους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι λίγα εκείνα τα στοιχεία που πρέπει να παρατηρήσουν οι εκπαιδευτικοί στον προφορικό λόγο του παιδιού πριν περάσουν στην διδασκαλία του γραπτού λόγου.

Οι γονείς, αγχωμένοι με τα «πρωτάκια», πολλές φορές επικεντρώνονται στο αν θα προσαρμοστούν τα αγγελούδια τους στο νέο περιβάλλον της τάξης και τους ξεφεύγουν κάποιες ελλείψεις στην ομιλία τους. Το γυμνασμένο μάτι και αυτί όμως του εκπαιδευτικού εύκολα παρατηρεί αν το «πρωτάκι»:

· Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη.

· Κάνει ερωτήσεις με το «πως».

· Χρησιμοποιεί παρελθόντα και μέλλοντα χρόνο κατάλληλα.

· Χρησιμοποιεί συνδέσμους.

· Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13000 λέξεων.

· Ονομάζει τα αντίθετα.

· Ονομάζει διαδοχικά της μέρες της εβδομάδας.

· Μετράει ως το 30 (μηχανικά).

· Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις.

· Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες.

· Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία.

· Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα.

· Επικοινωνεί εύκολα με άλλα παιδιά και ενήλικες.

· Έχει καθαρή ομιλία και άρθρωση.

Η πρώτη χρονιά στο δημοτικό αντιμετωπίζεται από πολλούς σαν μια χρονιά προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον και κάποιες ελλείψεις στο λόγο των μαθητών ξεφεύγουν της προσοχής μας. Ωστόσο, η δεύτερη χρονιά στο δημοτικό είναι πιο απαιτητική και ο μαθητής θα πρέπει να:

· Τοποθετεί κατά σειρά τους αριθμούς.

· Χρησιμοποιεί αυξανόμενα πιο σύνθετες περιγραφές.

· Απασχολείται με συζητήσεις.

· Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20000 λέξεων.

· Χρησιμοποιεί προτάσεις μήκους 6 λέξεων περίπου.

· Κατανοεί τις περισσότερες έννοιες του χρόνου.

· Μετρά ως το 100 (μηχανικά).

· Χρησιμοποιεί περισσότερα μορφολογικά σημάδια καταλλήλως.

· Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή.

Αν ο εκπαιδευτικός παρατηρήσει κάποιες δυσκολίες στα παραπάνω, καλό είναι να ζητήσει κάποιες συμβουλές από έναν ειδικό για να μπορέσει να βοηθήσει το μαθητή στη διαδικασία της μάθησης. Αν οι δυσκολίες εμμένουν, καλό είναι να προτείνει στους γονείς να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό για μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση λόγου.

Η πρώτη σχολική ηλικία είναι μια ευαίσθητη ηλικία για το παιδί. Σ’ αυτή την ηλικία διαμορφώνει ακόμα το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του και είναι πολύ σημαντικό να ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του. Αφήνοντας τις δυσκολίες να εμμένουν στο λόγο του παιδιού συχνά έχει ως συνέπεια τη χαμηλή επίδοση στη μάθηση. Είναι σημαντικό να ακούμε και να δίνουμε σημασία στις δυσκολίες του παιδιού για να αποφύγουμε τη δημιουργία της χαμηλής αυτοπεποίθησης αργότερα!

« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»