Η αδειοδότηση των καναλιών, είναι πάνω από όλα, ζήτημα πολιτικού λόγου και δεσμεύσεων. Είναι μια υπόσχεση που δώσαμε στον ελληνικό λαό, να μπει μια τάξη μετά από 27 χρόνια ανομίας στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Ας μη ξεχνάμε πως η χώρα μας, είναι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ χώρα της Ε.Ε. που ουδέποτε μερίμνησε για την αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών. Αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί, μια κυβερνητική δέσμευση, σε ένα τομέα, που όποιος ήθελε να βάλει τάξη, είτε πρωθυπουργός, είτε παράταξη, ήταν δεδομένο ότι θα αντιμετώπιζε μια συντονισμένη επίθεση.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, το 2010, με την υπ’ αριθμόν απόφαση 3578, είχε κηρύξει τη λειτουργία των ιδιωτικών καναλιών παράνομη, κρίνοντας πως «Η επ΄ αόριστον ανοχή της λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως, αντίκειται προς το Σύνταγμα (..) αντιβαίνει προς την θεμελιώδη συνταγματική αρχή του Κράτους Δικαίου, από την οποία απορρέει η υποχρέωση του Κράτους να εγγυάται υπέρ των πολιτών των πιστή εφαρμογή του νόμου και να προασπίζει τα δημόσια αγαθά».
Παρά την απόφαση αυτή, οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ ή Νέας Δημοκρατίας, εξασφαλίζαν, χωρίς κανένα οικονομικό όφελος για το ελληνικό κράτος, την απρόσκοπτη λειτουργία των ιδιωτικών καναλιών έως και το 2014, εισάγοντας σε άσχετα νομοσχέδια, τροπολογία, η οποία «νομιμοποιούσε» μέχρι και τις 31/12, του επόμενου έτους, τη λειτουργία τους. Η εν λόγω διάταξη έπαυσε να ισχύει το 2015 και από τον Ιανουάριο του 2016, όλα τα ιδιωτικά κανάλια βρίσκονται θεσμικά στον αέρα, χωρίς καμία νομική κάλυψη.
Αυτοί λοιπόν που πανηγυρίζουν σήμερα, είναι εκείνοι που επί 27 χρόνια, δεν εισέπραξαν ούτε ένα ευρώ από τη χρήση των τηλεοπτικών συχνοτήτων. Η σημερινή κυβέρνηση, αντιπαρατέθηκε στην πρακτική των προηγουμένων, και από τον Ιανουάριο του 2015, έχει ήδη εισπράξει 51 εκατ. Ευρώ, από τα τέλη χρήσης συχνοτήτων και το φόρο τηλεοπτικής διαφήμισης, που παγίως «ξεχνούσαν» οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Παράλληλα, οι τέσσερις νικητές της δημοπρασίας, είχαν καταθέσει, 85 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο Ταμείο και άλλα 3 εκατ. ευρώ θα εισπράττονταν από την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής Καλογρίτσα, που είχε αποχωρήσει από τη διαδικασία. Συνολικά, μαζί με τις επόμενες δόσεις, 309 εκατ. ευρώ είχαν ήδη κατοχυρωθεί υπέρ του ελληνικού λαού –και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων- από την αξιοποίηση ενός δημόσιου αγαθού, που η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επέμεναν επί δεκαετίες να χαρίζουν στους καναλάρχες.
Με την προχθεσινή του απόφαση, το ΣτΕ, με ψήφους 14 προς 11, ερμήνευσε ως αντισυνταγματικό το άρθρο 2Α του ν. 4339/15 επειδή τη διαδικασία αδειοδότησης διεξήγαγε η διοίκηση (Γεν. Γραμματεία Ενημέρωσης & Υπουργός) και όχι η ανεξάρτητη αρχή (ΕΣΡ). Να υπενθυμίσουμε ότι το ΕΣΡ, δε συγκροτήθηκε ποτέ με ευθύνη της ΝΔ, η οποία αρνήθηκε να συναινέσει ώστε να επιτευχθεί η ευρεία πλειοψηφία που προβλέπεται από το άρθρο 101 Α του Συντάγματος (πατέρας του οποίου, είναι ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, Ευάγγελος Βενιζέλος). Το συγκεκριμένο άρθρο μπήκε στο Σύνταγμα με την αναθεώρηση του 2001 και ορίζει ότι η συγκρότηση των ανεξάρτητων αρχών προϋποθέτει αυξημένη πλειοψηφία των 4/5. Δεν προβλέπει όμως τι γίνεται στην περίπτωση που δεν μπορεί να επιτευχθεί η συναίνεση όλων των πολιτικών δυνάμεων, για παράδειγμα στην περίπτωση που ένα κόμμα μπλοκάρει τη διαδικασία επειδή π.χ. διαπλέκεται με το οικονομικό κατεστημένο.
Για την ιστορία, να υπενθυμίσουμε πως ο αρχικός νόμος 4339/15, έδινε όλες τις αρμοδιότητες για τη διαγωνιστική διαδικασία στο ΕΣΡ. Η κυβέρνηση εξάντλησε όλα τα περιθώρια προκειμένου να εξασφαλίσει τη συναίνεση του πολιτικού κόσμου, ώστε να επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία των 4/5 και να προχωρήσει η συγκρότηση του ΕΣΡ. Πρώτον, ο Πρόεδρος της Βουλής κατέθεσε πρόταση που απαρτιζόταν από πρόσωπα αντιπροσωπευτικά του συνόλου του πολιτικού φάσματος. Δεύτερον, δόθηκε χρόνος προκειμένου η ΝΔ να εκλέξει τον νέο της Πρόεδρο. Τρίτον, συγκλήθηκε τρεις φορές (19/1, 1/2 και 9/2) η Διάσκεψη των Προέδρων σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συναίνεση. Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι o Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και βουλευτής της ΝΔ, Ι. Τραγάκης, ουσιαστικά ξεκαθάρισε εκ των προτέρων (2/2/16) ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση σε καμία περίπτωση δεν προτίθετο να ανταποκριθεί στο συνταγματικό της ρόλο και να συναινέσει στη συγκρότηση καμίας Ανεξάρτητης Αρχής.
Η κυβέρνηση, για να ξεπεράσει ακριβώς αυτό τον σκόπελο, πρόσθεσε μεταγενέστερα, το συγκεκριμένο άρθρο 2Α (το οποίο θεωρήθηκε από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικό), με τροπολογία, που αφορούσε ρητά ΜΟΝΟ την πρώτη εφαρμογή του νόμου. Κανένας πολίτης επομένως, δεν πρέπει να απορεί γιατί η Ν.Δ. δεν συναίνεσε στη συγκρότηση του ΕΣΡ. Όσοι βγαίνουν σήμερα και πανηγυρίζουν, για το γεγονός ότι το ΣτΕ καλεί το ΕΣΡ να διεξαγάγει τον διαγωνισμό, είναι οι ίδιοι οι οποίοι πρέπει να εξηγήσουν γιατί σαμποτάρισαν τόσο καιρό τη συγκρότηση του ΕΣΡ και πρέπει αντιληφθούν ότι η αντισυνταγματικότητα του συγκεκριμένου άρθρου είναι αποτέλεσμα της δικής τους άρνησης να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.
Η κυβέρνηση σε κάθε περίπτωση, δεσμεύεται από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, γι' αυτό και σπεύδει για μια ακόμα φορά, μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης του ΣτΕ, να συγκροτήσει το ΕΣΡ, προκειμένου αυτό να διεξαγάγει τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες,. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε εχθές με τον πρόεδρο της Βουλής και ζήτησε να συγκληθεί με πρωτοβουλία του τελευταίου, τη Δευτέρα και πριν από την κατάθεση στη Βουλή νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας, η Διάσκεψη των Προέδρων με στόχο τη συγκρότηση του ΕΣΡ.
Απομένει να φανεί αν και τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα αρθούν στο ύψος των συνταγματικών τους υποχρεώσεων και προσέλθουν, τη Δευτέρα στις 5 μ.μ. στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, με διάθεση να συμβάλουν στη συγκρότησή του, ή για ακόμα μία φορά θα επιμείνουν να υπονομεύουν τη συγκρότηση του ΕΣΡ, προκειμένου να διαιωνίζεται η ασυδοσία στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Οι υπεκφυγές και τα προσχήματα έχουν τελειώσει.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, το 2010, με την υπ’ αριθμόν απόφαση 3578, είχε κηρύξει τη λειτουργία των ιδιωτικών καναλιών παράνομη, κρίνοντας πως «Η επ΄ αόριστον ανοχή της λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως, αντίκειται προς το Σύνταγμα (..) αντιβαίνει προς την θεμελιώδη συνταγματική αρχή του Κράτους Δικαίου, από την οποία απορρέει η υποχρέωση του Κράτους να εγγυάται υπέρ των πολιτών των πιστή εφαρμογή του νόμου και να προασπίζει τα δημόσια αγαθά».
Παρά την απόφαση αυτή, οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ ή Νέας Δημοκρατίας, εξασφαλίζαν, χωρίς κανένα οικονομικό όφελος για το ελληνικό κράτος, την απρόσκοπτη λειτουργία των ιδιωτικών καναλιών έως και το 2014, εισάγοντας σε άσχετα νομοσχέδια, τροπολογία, η οποία «νομιμοποιούσε» μέχρι και τις 31/12, του επόμενου έτους, τη λειτουργία τους. Η εν λόγω διάταξη έπαυσε να ισχύει το 2015 και από τον Ιανουάριο του 2016, όλα τα ιδιωτικά κανάλια βρίσκονται θεσμικά στον αέρα, χωρίς καμία νομική κάλυψη.
Αυτοί λοιπόν που πανηγυρίζουν σήμερα, είναι εκείνοι που επί 27 χρόνια, δεν εισέπραξαν ούτε ένα ευρώ από τη χρήση των τηλεοπτικών συχνοτήτων. Η σημερινή κυβέρνηση, αντιπαρατέθηκε στην πρακτική των προηγουμένων, και από τον Ιανουάριο του 2015, έχει ήδη εισπράξει 51 εκατ. Ευρώ, από τα τέλη χρήσης συχνοτήτων και το φόρο τηλεοπτικής διαφήμισης, που παγίως «ξεχνούσαν» οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Παράλληλα, οι τέσσερις νικητές της δημοπρασίας, είχαν καταθέσει, 85 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο Ταμείο και άλλα 3 εκατ. ευρώ θα εισπράττονταν από την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής Καλογρίτσα, που είχε αποχωρήσει από τη διαδικασία. Συνολικά, μαζί με τις επόμενες δόσεις, 309 εκατ. ευρώ είχαν ήδη κατοχυρωθεί υπέρ του ελληνικού λαού –και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων- από την αξιοποίηση ενός δημόσιου αγαθού, που η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επέμεναν επί δεκαετίες να χαρίζουν στους καναλάρχες.
Με την προχθεσινή του απόφαση, το ΣτΕ, με ψήφους 14 προς 11, ερμήνευσε ως αντισυνταγματικό το άρθρο 2Α του ν. 4339/15 επειδή τη διαδικασία αδειοδότησης διεξήγαγε η διοίκηση (Γεν. Γραμματεία Ενημέρωσης & Υπουργός) και όχι η ανεξάρτητη αρχή (ΕΣΡ). Να υπενθυμίσουμε ότι το ΕΣΡ, δε συγκροτήθηκε ποτέ με ευθύνη της ΝΔ, η οποία αρνήθηκε να συναινέσει ώστε να επιτευχθεί η ευρεία πλειοψηφία που προβλέπεται από το άρθρο 101 Α του Συντάγματος (πατέρας του οποίου, είναι ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, Ευάγγελος Βενιζέλος). Το συγκεκριμένο άρθρο μπήκε στο Σύνταγμα με την αναθεώρηση του 2001 και ορίζει ότι η συγκρότηση των ανεξάρτητων αρχών προϋποθέτει αυξημένη πλειοψηφία των 4/5. Δεν προβλέπει όμως τι γίνεται στην περίπτωση που δεν μπορεί να επιτευχθεί η συναίνεση όλων των πολιτικών δυνάμεων, για παράδειγμα στην περίπτωση που ένα κόμμα μπλοκάρει τη διαδικασία επειδή π.χ. διαπλέκεται με το οικονομικό κατεστημένο.
Για την ιστορία, να υπενθυμίσουμε πως ο αρχικός νόμος 4339/15, έδινε όλες τις αρμοδιότητες για τη διαγωνιστική διαδικασία στο ΕΣΡ. Η κυβέρνηση εξάντλησε όλα τα περιθώρια προκειμένου να εξασφαλίσει τη συναίνεση του πολιτικού κόσμου, ώστε να επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία των 4/5 και να προχωρήσει η συγκρότηση του ΕΣΡ. Πρώτον, ο Πρόεδρος της Βουλής κατέθεσε πρόταση που απαρτιζόταν από πρόσωπα αντιπροσωπευτικά του συνόλου του πολιτικού φάσματος. Δεύτερον, δόθηκε χρόνος προκειμένου η ΝΔ να εκλέξει τον νέο της Πρόεδρο. Τρίτον, συγκλήθηκε τρεις φορές (19/1, 1/2 και 9/2) η Διάσκεψη των Προέδρων σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συναίνεση. Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι o Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και βουλευτής της ΝΔ, Ι. Τραγάκης, ουσιαστικά ξεκαθάρισε εκ των προτέρων (2/2/16) ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση σε καμία περίπτωση δεν προτίθετο να ανταποκριθεί στο συνταγματικό της ρόλο και να συναινέσει στη συγκρότηση καμίας Ανεξάρτητης Αρχής.
Η κυβέρνηση, για να ξεπεράσει ακριβώς αυτό τον σκόπελο, πρόσθεσε μεταγενέστερα, το συγκεκριμένο άρθρο 2Α (το οποίο θεωρήθηκε από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικό), με τροπολογία, που αφορούσε ρητά ΜΟΝΟ την πρώτη εφαρμογή του νόμου. Κανένας πολίτης επομένως, δεν πρέπει να απορεί γιατί η Ν.Δ. δεν συναίνεσε στη συγκρότηση του ΕΣΡ. Όσοι βγαίνουν σήμερα και πανηγυρίζουν, για το γεγονός ότι το ΣτΕ καλεί το ΕΣΡ να διεξαγάγει τον διαγωνισμό, είναι οι ίδιοι οι οποίοι πρέπει να εξηγήσουν γιατί σαμποτάρισαν τόσο καιρό τη συγκρότηση του ΕΣΡ και πρέπει αντιληφθούν ότι η αντισυνταγματικότητα του συγκεκριμένου άρθρου είναι αποτέλεσμα της δικής τους άρνησης να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.
Η κυβέρνηση σε κάθε περίπτωση, δεσμεύεται από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, γι' αυτό και σπεύδει για μια ακόμα φορά, μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης του ΣτΕ, να συγκροτήσει το ΕΣΡ, προκειμένου αυτό να διεξαγάγει τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες,. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε εχθές με τον πρόεδρο της Βουλής και ζήτησε να συγκληθεί με πρωτοβουλία του τελευταίου, τη Δευτέρα και πριν από την κατάθεση στη Βουλή νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας, η Διάσκεψη των Προέδρων με στόχο τη συγκρότηση του ΕΣΡ.
Απομένει να φανεί αν και τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα αρθούν στο ύψος των συνταγματικών τους υποχρεώσεων και προσέλθουν, τη Δευτέρα στις 5 μ.μ. στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, με διάθεση να συμβάλουν στη συγκρότησή του, ή για ακόμα μία φορά θα επιμείνουν να υπονομεύουν τη συγκρότηση του ΕΣΡ, προκειμένου να διαιωνίζεται η ασυδοσία στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Οι υπεκφυγές και τα προσχήματα έχουν τελειώσει.
Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα
Βουλεύτρια ΣΥΡΙΖΑ νομού Πιερίας