Σχετικά με την εγκύκλιο για την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν.Πιερίας, επισημαίνει τα εξής:
Η καθιέρωση της περιγραφικής αξιολόγησης, που φαίνεται να είναι μια κίνηση προόδου σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που χρόνια τώρα βαθμολογεί τους μαθητές, αποτελεί μια άλλη μορφή αξιολόγησης η οποία από μόνη της δεν οδηγεί σε ένα δημοκρατικότερο σχολείο που αμβλύνει τις διαφορές των μαθητών.
Ενταγμένη στη λογική του «νέου σχολείου» και των μετρήσιμων στόχων που θέτει ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών η περιγραφική αξιολόγηση δεν παύει να αποτελεί ένα εργαλείο ταξινόμησης των μαθητών στα πλαίσια της κοινωνικής λειτουργίας της εκπαίδευσης. Η συζήτηση για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αποκρύπτει έντεχνα τις τεράστιες ελλείψεις και αδυναμίες του ίδιου του σχολείου που συρρικνώνεται συνεχώς ως αποτέλεσμα των πολιτικών που εφαρμόζονται, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Θεωρούμε ότι η περιγραφική αξιολόγηση δεν είναι ανεξάρτητη από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τίποτα δεν εμποδίζει τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών με τα κριτήρια αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας μιας και αποτελεί άλλο ένα μεθοδολογικό εργαλείο συλλογής δεδομένων για τη λειτουργία του σχολείου. Άλλωστε τα παρατηρητήρια αξιολόγησης, οι ΑΔΙΠΠΔΕ και οι νόμοι της αξιολόγησης δεν έχουν καταργηθεί. Θεωρούμε ότι επιχειρείται σταδιακά και κλιμακωτά να εδραιωθεί η κουλτούρα της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Οι σύλλογοι διδασκόντων καλούνται να αποφασίσουν τη συμμετοχή τους μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου στην πιλοτική εφαρμογή ενός προγράμματος που είναι ασαφές χωρίς να γνωρίζουν το περιεχόμενο και το θεσμικό πλαίσιο που το διέπει. Οι σύλλογοι διδασκόντων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους με βάση το υλικό και τις οδηγίες που θα τους δοθούν (τις οποίες όμως δε γνωρίζουν αυτή τη στιγμή). Το Υπουργείο Παιδείας ζητά εκ των προτέρων τη συναίνεση των εκπαιδευτικών για ένα σύστημα διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθητών το οποίο δεν τους έχει γνωστοποιηθεί.
Με βάση τα παραπάνω το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας καλεί τους συλλόγους διδασκόντων να μην συναινέσουν στη θολή εικόνα του Υπουργείου Παιδείας. Σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή είναι εθελοντική και όχι υποχρεωτική.
Η καθιέρωση της περιγραφικής αξιολόγησης, που φαίνεται να είναι μια κίνηση προόδου σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που χρόνια τώρα βαθμολογεί τους μαθητές, αποτελεί μια άλλη μορφή αξιολόγησης η οποία από μόνη της δεν οδηγεί σε ένα δημοκρατικότερο σχολείο που αμβλύνει τις διαφορές των μαθητών.
Ενταγμένη στη λογική του «νέου σχολείου» και των μετρήσιμων στόχων που θέτει ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών η περιγραφική αξιολόγηση δεν παύει να αποτελεί ένα εργαλείο ταξινόμησης των μαθητών στα πλαίσια της κοινωνικής λειτουργίας της εκπαίδευσης. Η συζήτηση για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αποκρύπτει έντεχνα τις τεράστιες ελλείψεις και αδυναμίες του ίδιου του σχολείου που συρρικνώνεται συνεχώς ως αποτέλεσμα των πολιτικών που εφαρμόζονται, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Θεωρούμε ότι η περιγραφική αξιολόγηση δεν είναι ανεξάρτητη από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τίποτα δεν εμποδίζει τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών με τα κριτήρια αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας μιας και αποτελεί άλλο ένα μεθοδολογικό εργαλείο συλλογής δεδομένων για τη λειτουργία του σχολείου. Άλλωστε τα παρατηρητήρια αξιολόγησης, οι ΑΔΙΠΠΔΕ και οι νόμοι της αξιολόγησης δεν έχουν καταργηθεί. Θεωρούμε ότι επιχειρείται σταδιακά και κλιμακωτά να εδραιωθεί η κουλτούρα της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Οι σύλλογοι διδασκόντων καλούνται να αποφασίσουν τη συμμετοχή τους μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου στην πιλοτική εφαρμογή ενός προγράμματος που είναι ασαφές χωρίς να γνωρίζουν το περιεχόμενο και το θεσμικό πλαίσιο που το διέπει. Οι σύλλογοι διδασκόντων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους με βάση το υλικό και τις οδηγίες που θα τους δοθούν (τις οποίες όμως δε γνωρίζουν αυτή τη στιγμή). Το Υπουργείο Παιδείας ζητά εκ των προτέρων τη συναίνεση των εκπαιδευτικών για ένα σύστημα διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθητών το οποίο δεν τους έχει γνωστοποιηθεί.
Με βάση τα παραπάνω το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας καλεί τους συλλόγους διδασκόντων να μην συναινέσουν στη θολή εικόνα του Υπουργείου Παιδείας. Σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή είναι εθελοντική και όχι υποχρεωτική.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΛΑΜΠΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΙΑΝΤΣΙΟΥ ΣΤΑΜΑΤΙΑ