Θέμα: Οι κυβερνητικές ευθύνες από τις ανάρτηση των Δασικών χαρτών.
Η πρόσφατη ανάρτηση των Δασικών χαρτών σε 33 περιοχές της Ελλάδας, αποκάλυψε τις πολιτικές ευθύνες τόσο της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όσο και όλων των προηγούμενων αστικών κυβερνήσεων.
Αφού αποδεικνύονται καθαρά οι κάθε είδους αλλαγές στη χρήση, στο χαρακτήρα, των δασών και δασικών εκτάσεων σε αγροτικές ή σε εκτάσεις που έχουν γίνει σπίτια, οικισμοί, ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, βιομηχανικές εγκαταστάσεις κλπ.
Εκτός από τις παράνομες αυτές αλλαγές, ταυτόχρονα έχουν δημιουργηθεί και προβλήματα και δεν είναι τυχαίο, ότι στις αγροτικές κινητοποιήσεις που είναι σε εξέλιξη, οι αγρότες με τα τρακτέρ τους διαμαρτυρόμενοι διαδηλώνουν έξω από Δ/νσεις Δασών. Τα λάθη οφείλονται στο ότι, σε μεγάλες εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες από πυρκαγιές, έχουν συμπεριληφθεί και εκτάσεις που ανέκαθεν ήταν μη δασικές, αλλά κυρίως γεωργικές εκτάσεις.
Για παράδειγμα στο Νομό Ηλείας με έκταση 2,6 εκατ. στρεμ, η αναδασωτέα περιοχή από την πυρκαγιά του 2007 έχει έκταση 720.000 στρεμ., δηλαδή το 28% περίπου της έκτασης του νομού. Η κήρυξη της έκτασης ως αναδασωτέας έγινε με βάση την αρχική αποτύπωση με πολιτική ευθύνη της τότε κυβέρνησης με χονδρικό περίγραμμα και δεν υπήρξε περιγραφή – αποτύπωση – εξαίρεση για τις εντός του περιγράμματος μη δασικές εκτάσεις.
Στην Εύβοια με 4 εκατ. στρέμματα από τις πολύ μεγάλες πυρκαγιές, στην Ερέτρια το 1998 έχουν κηρυχθεί αναδασωτέα 90.000 στρεμ., στον Άγιο Γιάννη το 2007 έχουν κηρυχθεί αναδασωτέα 180.000 στρεμ. στο Αλιβέρι κλπ .
Ανάλογα προβλήματα εμφανίζονται σε όλες τις περιοχές και από άλλες αιτίες π.χ. γεωργική γη κοντά σε δασικές εκτάσεις, όταν εγκαταλείφθηκαν, λειτούργησε φυσική αναδάσωση κ.ά.
Οι επιπτώσεις από τα προβλήματα αυτά αφορούν:
1. Την αμφισβήτηση του χαρακτήρα των γεωργικών εκτάσεων οι οποίες ανέκαθεν και σήμερα καλλιεργούνται, είναι επιλέξιμες και λαμβάνουν ενισχύσεις και επιδοτήσεις. Η μη ακριβής αποτύπωσή τους θα αμφισβητήσει τη δυνατότητα συνέχισης της γεωργικής ή της επιλεξιμότητας βοσκήσιμων εκτάσεων, με αποτέλεσμα αγρότες να στερηθούν αγροτικό εισόδημα αλλά και θα τους απαιτηθεί η επιστροφή των κάθε είδους ενισχύσεων – επιδοτήσεων, που έλαβαν στο παρελθόν.
2. Τα νέα τσουχτερά χαράτσια, δηλαδή το τέλος που καλούνται να πληρώσουν λαϊκά στρώματα, για προσφυγές – ενστάσεις – αντιρρήσεις για τον χαρακτήρα των εκτάσεων, καθώς και την αμοιβή ιδιώτη δασολόγου, δικηγόρου, μηχανικού, τοπογραφικά κλπ. για τη σύνταξη της ένστασης, διαμορφώνονται από 300 - 4000 ευρώ. Απαγορευτικά για χιλιάδες μικρομεσαίους αγρότες και εργαζομένους που δεν έχουν αποταμιεύσεις, αλλά μόνο χρέη που δεν μπορούν να πληρώσουν.
Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει τα αποτελέσματα της αστικής πολιτικής στη γη και τη χρήσης της, που στόχο έχει την εξυπηρέτηση των κάθε φορά επενδυτικών σχεδίων των μονοπωλιακών ομίλων στο συγκεκριμένο τομέα .
ΕΡΩΤΑΤΑΙ με βάση τα παραπάνω τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
1. Το κράτος με δική του ευθύνη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα χωρίς καμιά επιβάρυνση στα λαϊκά στρώματα. Για όλες τις εκτάσεις που ήταν και είναι αγροτικές, δεν αμφισβητείται ο αγροτι¬κός χαρακτήρας και κακώς συμπεριληφθήκαν στις εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες;
2. Να λυθεί άμεσα το πρόβλημα των εξαιρέσεων από μεγάλες αναδασωτέες από πυρκαγιά χωρίς να ευνοηθούν καταπατήσεις, εκχερσώσεις, παράνομες αλλαγές χρήσης, χαρακτήρα και προορισμού εκτάσεων.
3. Να μην χρησιμοποιηθούν οι δασικοί χάρτες και γενικότερα η δασική πολιτική ως εργαλείο ομηρίας των λαϊκών στρωμάτων και επιτάχυνσης των κερδοφόρων επενδυτικών σχεδίων των ομίλων.
4. Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα χρονικά και διοικητικά μέτρα από το κράτος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα λαϊκά στρώματα από τις ενστάσεις – αντιρρήσεις αφού το ίδιο το κράτος τα δημιούργησε.
5. Να εξασφαλίσει το αναγκαίο επιστημονικό κλπ. προσωπικό, μέσα, πόρους στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για να ολοκληρώνονται οι απαραίτητες διαδικασίες για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων.
Η βουλευτής
Διαμάντω Μανωλάκου
Η πρόσφατη ανάρτηση των Δασικών χαρτών σε 33 περιοχές της Ελλάδας, αποκάλυψε τις πολιτικές ευθύνες τόσο της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όσο και όλων των προηγούμενων αστικών κυβερνήσεων.
Αφού αποδεικνύονται καθαρά οι κάθε είδους αλλαγές στη χρήση, στο χαρακτήρα, των δασών και δασικών εκτάσεων σε αγροτικές ή σε εκτάσεις που έχουν γίνει σπίτια, οικισμοί, ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, βιομηχανικές εγκαταστάσεις κλπ.
Εκτός από τις παράνομες αυτές αλλαγές, ταυτόχρονα έχουν δημιουργηθεί και προβλήματα και δεν είναι τυχαίο, ότι στις αγροτικές κινητοποιήσεις που είναι σε εξέλιξη, οι αγρότες με τα τρακτέρ τους διαμαρτυρόμενοι διαδηλώνουν έξω από Δ/νσεις Δασών. Τα λάθη οφείλονται στο ότι, σε μεγάλες εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες από πυρκαγιές, έχουν συμπεριληφθεί και εκτάσεις που ανέκαθεν ήταν μη δασικές, αλλά κυρίως γεωργικές εκτάσεις.
Για παράδειγμα στο Νομό Ηλείας με έκταση 2,6 εκατ. στρεμ, η αναδασωτέα περιοχή από την πυρκαγιά του 2007 έχει έκταση 720.000 στρεμ., δηλαδή το 28% περίπου της έκτασης του νομού. Η κήρυξη της έκτασης ως αναδασωτέας έγινε με βάση την αρχική αποτύπωση με πολιτική ευθύνη της τότε κυβέρνησης με χονδρικό περίγραμμα και δεν υπήρξε περιγραφή – αποτύπωση – εξαίρεση για τις εντός του περιγράμματος μη δασικές εκτάσεις.
Στην Εύβοια με 4 εκατ. στρέμματα από τις πολύ μεγάλες πυρκαγιές, στην Ερέτρια το 1998 έχουν κηρυχθεί αναδασωτέα 90.000 στρεμ., στον Άγιο Γιάννη το 2007 έχουν κηρυχθεί αναδασωτέα 180.000 στρεμ. στο Αλιβέρι κλπ .
Ανάλογα προβλήματα εμφανίζονται σε όλες τις περιοχές και από άλλες αιτίες π.χ. γεωργική γη κοντά σε δασικές εκτάσεις, όταν εγκαταλείφθηκαν, λειτούργησε φυσική αναδάσωση κ.ά.
Οι επιπτώσεις από τα προβλήματα αυτά αφορούν:
1. Την αμφισβήτηση του χαρακτήρα των γεωργικών εκτάσεων οι οποίες ανέκαθεν και σήμερα καλλιεργούνται, είναι επιλέξιμες και λαμβάνουν ενισχύσεις και επιδοτήσεις. Η μη ακριβής αποτύπωσή τους θα αμφισβητήσει τη δυνατότητα συνέχισης της γεωργικής ή της επιλεξιμότητας βοσκήσιμων εκτάσεων, με αποτέλεσμα αγρότες να στερηθούν αγροτικό εισόδημα αλλά και θα τους απαιτηθεί η επιστροφή των κάθε είδους ενισχύσεων – επιδοτήσεων, που έλαβαν στο παρελθόν.
2. Τα νέα τσουχτερά χαράτσια, δηλαδή το τέλος που καλούνται να πληρώσουν λαϊκά στρώματα, για προσφυγές – ενστάσεις – αντιρρήσεις για τον χαρακτήρα των εκτάσεων, καθώς και την αμοιβή ιδιώτη δασολόγου, δικηγόρου, μηχανικού, τοπογραφικά κλπ. για τη σύνταξη της ένστασης, διαμορφώνονται από 300 - 4000 ευρώ. Απαγορευτικά για χιλιάδες μικρομεσαίους αγρότες και εργαζομένους που δεν έχουν αποταμιεύσεις, αλλά μόνο χρέη που δεν μπορούν να πληρώσουν.
Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει τα αποτελέσματα της αστικής πολιτικής στη γη και τη χρήσης της, που στόχο έχει την εξυπηρέτηση των κάθε φορά επενδυτικών σχεδίων των μονοπωλιακών ομίλων στο συγκεκριμένο τομέα .
ΕΡΩΤΑΤΑΙ με βάση τα παραπάνω τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
1. Το κράτος με δική του ευθύνη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα χωρίς καμιά επιβάρυνση στα λαϊκά στρώματα. Για όλες τις εκτάσεις που ήταν και είναι αγροτικές, δεν αμφισβητείται ο αγροτι¬κός χαρακτήρας και κακώς συμπεριληφθήκαν στις εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες;
2. Να λυθεί άμεσα το πρόβλημα των εξαιρέσεων από μεγάλες αναδασωτέες από πυρκαγιά χωρίς να ευνοηθούν καταπατήσεις, εκχερσώσεις, παράνομες αλλαγές χρήσης, χαρακτήρα και προορισμού εκτάσεων.
3. Να μην χρησιμοποιηθούν οι δασικοί χάρτες και γενικότερα η δασική πολιτική ως εργαλείο ομηρίας των λαϊκών στρωμάτων και επιτάχυνσης των κερδοφόρων επενδυτικών σχεδίων των ομίλων.
4. Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα χρονικά και διοικητικά μέτρα από το κράτος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα λαϊκά στρώματα από τις ενστάσεις – αντιρρήσεις αφού το ίδιο το κράτος τα δημιούργησε.
5. Να εξασφαλίσει το αναγκαίο επιστημονικό κλπ. προσωπικό, μέσα, πόρους στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για να ολοκληρώνονται οι απαραίτητες διαδικασίες για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων.
Η βουλευτής
Διαμάντω Μανωλάκου