Κείμενο- παρέμβαση του Καθηγητή Γενετικής, Ανάπτυξης και Μοριακής Βιολογίας του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ κ. Ζαχαρία Σκούρα σχετικά με το σχέδιο του Νέου Λυκείου και την συγχώνευση Βιολογίας και Χημείας.
Τί γίνεται με τα Προγράμματα Σπουδών, των εφηβικών χρόνων, Γυμνασίων-Λυκείων που ετοιμάζει και εξαγγέλει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων; Θα εφαρμοστούν πάλι παλιές συνταγές, κατ’ επίφαση Δημοκρατικές, εγκλωβισμένες στο εμμονικό παρελθόν με όλα τα συμπαμαρτούμενα που έχουν οδηγήσει τη χώρα στη αναρμόζουσα θέση που βιώνει σήμερα; Πώς περιμένουμε την πολυπόθητη οικονομική, κοινωνική, εθνική ανάταξη χωρίς σπέρματα που μπορούν να ζήσουν, να αναπτυχθούν και να εξελιχθούν;
Οι Βιοεπιστήμες σήμερα καλπάζουν και δεν είναι εφήμερες ή προϊόντα του παρόντος χρόνου. Έχουν άμεση σχέση με την Υγεία, την Πρόγνωση, τη Διάγνωση και την Θεραπεία, τη Γεωργία, την Κτηνοτροφία, τα Δάση, τον Αέρα, το Έδαφος και τα Υδατικά Συστήματα, τη Διατροφή, τη Μάθηση, την Κοινωνία, τη Βιοτεχνολογία, τα Φάρμακα, το Φυσικό και Κοινωνικό μας Περιβάλλον, τη Βιοποικιλότητα, τη Φιλοσοφία, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Προσφέρουν ένα ελκυστικό και καρποφόρο υπόστρωμα για να αντιληφθούμε εν τέλει τί είναι Ζωή, η δικιά μας, η μέσα μας και η γύρω μας, χωρίς εμμονές, δογματισμούς και άκαρπες βεβαιότητες. Γιατί δεν βάζετε – που θάπρεπε να είναι η βάση – τις ρίζες των Βιοεπιστημών στα προγράμματα; Τί είναι αυτό που φοβίζει με τη Βιολογία; Όλα στο Δαρβίνο και το Δαρβινισμό θα τα ρίξουμε και πάλι; Δείτε τί συμβαίνει με τη Βιολογία σε όλο τον Κόσμο. Δείτε τις προτιμήσεις των νέων μας και τα αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων.
Το λεξιλόγιό μας έχει εμπλουτισθεί με πολλές, αναρίθμητες λέξεις, πιο διάσημη ίσως το DNA. Έχει όμως κατανοηθεί αυτή η έννοια ή ακούς βλακώδεις εκφράσεις, όπως: το DNA της τάδε ομάδας, του τάδε κόμματος, του τάδε κτιρίου και δε συμμαζεύεται ... Η μάνα μας είναι αυτή που μας δίνει το ωάριο, τις πρώτες τροφές για τη δομή και τη λειτουργία του νέου οργανισμού, την απαιτούμενη ενέργεια, σε πολύ μεγάλο βαθμό, από την κληρονόμηση μόνο των δικών της μιτοχονδρίων, και τόσα άλλα που δεν μαθαίνονται, διαισθητικά υφίστανται, και δεν γίνονται κτήμα των πολιτών. Και μάλιστα των νέων. Και συνεχίζουμε να μιλάμε, και να προσπαθούμε να «ανεβάσουμε» κοινωνικά τη θέση της γυναίκας, για τις φυλές, για τις ανωτερότητες και τόσα άλλα.
Ανησυχώ και μαζί μου πάρα πολλοί πολίτες αυτής της χώρας. Δείτε τα προγράμματα των άλλων χωρών, σταθμίστε, προσαρμοστείτε, πάρτε σοβαρές αποφάσεις. Η ομφαλοσκοπία μας οδήγησε σε αυτή την απαισιόδοξη κατάσταση. Δώστε ανάσα για προκοπή σε αυτόν τον τόπο. Αφυπνείστε τους νέους μας.
Δεν ζούμε μόνοι μας, μόνοι μας όμως θα υποφέρουμε ...
Τί γίνεται με τα Προγράμματα Σπουδών, των εφηβικών χρόνων, Γυμνασίων-Λυκείων που ετοιμάζει και εξαγγέλει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων; Θα εφαρμοστούν πάλι παλιές συνταγές, κατ’ επίφαση Δημοκρατικές, εγκλωβισμένες στο εμμονικό παρελθόν με όλα τα συμπαμαρτούμενα που έχουν οδηγήσει τη χώρα στη αναρμόζουσα θέση που βιώνει σήμερα; Πώς περιμένουμε την πολυπόθητη οικονομική, κοινωνική, εθνική ανάταξη χωρίς σπέρματα που μπορούν να ζήσουν, να αναπτυχθούν και να εξελιχθούν;
Οι Βιοεπιστήμες σήμερα καλπάζουν και δεν είναι εφήμερες ή προϊόντα του παρόντος χρόνου. Έχουν άμεση σχέση με την Υγεία, την Πρόγνωση, τη Διάγνωση και την Θεραπεία, τη Γεωργία, την Κτηνοτροφία, τα Δάση, τον Αέρα, το Έδαφος και τα Υδατικά Συστήματα, τη Διατροφή, τη Μάθηση, την Κοινωνία, τη Βιοτεχνολογία, τα Φάρμακα, το Φυσικό και Κοινωνικό μας Περιβάλλον, τη Βιοποικιλότητα, τη Φιλοσοφία, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Προσφέρουν ένα ελκυστικό και καρποφόρο υπόστρωμα για να αντιληφθούμε εν τέλει τί είναι Ζωή, η δικιά μας, η μέσα μας και η γύρω μας, χωρίς εμμονές, δογματισμούς και άκαρπες βεβαιότητες. Γιατί δεν βάζετε – που θάπρεπε να είναι η βάση – τις ρίζες των Βιοεπιστημών στα προγράμματα; Τί είναι αυτό που φοβίζει με τη Βιολογία; Όλα στο Δαρβίνο και το Δαρβινισμό θα τα ρίξουμε και πάλι; Δείτε τί συμβαίνει με τη Βιολογία σε όλο τον Κόσμο. Δείτε τις προτιμήσεις των νέων μας και τα αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων.
Το λεξιλόγιό μας έχει εμπλουτισθεί με πολλές, αναρίθμητες λέξεις, πιο διάσημη ίσως το DNA. Έχει όμως κατανοηθεί αυτή η έννοια ή ακούς βλακώδεις εκφράσεις, όπως: το DNA της τάδε ομάδας, του τάδε κόμματος, του τάδε κτιρίου και δε συμμαζεύεται ... Η μάνα μας είναι αυτή που μας δίνει το ωάριο, τις πρώτες τροφές για τη δομή και τη λειτουργία του νέου οργανισμού, την απαιτούμενη ενέργεια, σε πολύ μεγάλο βαθμό, από την κληρονόμηση μόνο των δικών της μιτοχονδρίων, και τόσα άλλα που δεν μαθαίνονται, διαισθητικά υφίστανται, και δεν γίνονται κτήμα των πολιτών. Και μάλιστα των νέων. Και συνεχίζουμε να μιλάμε, και να προσπαθούμε να «ανεβάσουμε» κοινωνικά τη θέση της γυναίκας, για τις φυλές, για τις ανωτερότητες και τόσα άλλα.
Ανησυχώ και μαζί μου πάρα πολλοί πολίτες αυτής της χώρας. Δείτε τα προγράμματα των άλλων χωρών, σταθμίστε, προσαρμοστείτε, πάρτε σοβαρές αποφάσεις. Η ομφαλοσκοπία μας οδήγησε σε αυτή την απαισιόδοξη κατάσταση. Δώστε ανάσα για προκοπή σε αυτόν τον τόπο. Αφυπνείστε τους νέους μας.
Δεν ζούμε μόνοι μας, μόνοι μας όμως θα υποφέρουμε ...