Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2018

Να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο, να ενισχύσουμε την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση

Να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο, να ενισχύσουμε την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση.
ΕΠΑΛ: από 86.500 πέρυσι, φέτος 93.000, στην Πιερία 350 επιπλέον μαθητές.

του Αντώνη Κάλφα

Αναμφίβολα, πολλά πράγματα πρέπει να γίνουν στη δημόσια εκπαίδευση: νέα αναλυτικά προγράμματα, κάλυψη των κενών, ενίσχυση των υποδομών, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών—κυρίως της δευτεροβάθμιας—καινούργιες διδακτικές μέθοδοι, σύγχρονες αντιλήψεις περί διδακτικής των αντικειμένων.



Φαίνεται, επιτέλους, ότι τουλάχιστον το ζήτημα της αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης αρχίζει να αποκτά σάρκα και οστά. Το υποβαθμισμένο και απαξιωμένο στα μάτια της κοινωνίας Επαγγελματικό Λύκειο βλέπουμε να βρίσκει τη θέση που του αξίζει και που δικαιούται. Όπως επισημαίνει και ο Δημήτρης Μπαξεβανάκης σε εύστοχο κείμενό του, κατά τα τελευταία χρόνια:

• Επαναλειτούργησαν στα ΕΠΑΛ όλοι οι τομείς και οι ειδικότητες που είχε καταργήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ το εφιαλτικό καλοκαίρι του 2013.

• Επανήλθαν στη δουλειά οι 2.500 εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που ο Μητσοτάκης είχε θέσει σε διαθεσιμότητα το 2013. Με νομοθετική μάλιστα ρύθμιση, ο χρόνος της διαθεσιμότητας θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας.

• Δόθηκε στους μαθητές των ΕΠΑΛ το δικαίωμα εισαγωγής και στα Πανεπιστήμια, μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων. Το 2017 το ποσοστό των θέσεων ήταν 1%, ενώ από το 2018 το αυξήσαμε στο 5%. Ένα από τα «ταμπού», ότι δηλαδή τα παιδιά των ΕΠΑΛ «δεν είναι για τα Πανεπιστήμια» υπέστη ρωγμές.

• Καθορίστηκαν επιτέλους μετά από πολλά χρόνια, με υπουργικές αποφάσεις, τα επαγγελματικά δικαιώματα των περισσότερων ειδικοτήτων για αποφοίτους ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, που δεν είχαν καθοριστεί από το 2006.

• Δόθηκε και στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ η δυνατότητα επαναληπτικών πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει και για τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.

• Εφαρμόζεται η νέα δομή των ΕΠΑΛ, με ενιαία Α΄ τάξη, τομείς στην Β΄ τάξη και ειδικότητες στην Γ΄ τάξη. Αποφεύγεται έτσι η πρόωρη εξειδίκευση και μεταφέρεται η επιλογή ειδικότητας σε πιο ώριμη ηλικία.

• Κάθε χρόνο εγκρίνεται η λειτουργία όλο και περισσότερων ολιγομελών τμημάτων, με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά όπου τα εγκεκριμένα ολιγομελή τμήματα ξεπέρασαν τα 1.500.

• Καθιερώθηκε και εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία το προαιρετικό μεταλυκειακό έτος, η τάξη μαθητείας στα ΕΠΑΛ μετά τη λήψη του πτυχίου, με εργαστηριακά μαθήματα στο σχολείο και εκπαίδευση σε εργασιακούς χώρους, σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Υλοποιείται υπό την επίβλεψη εκπαιδευτικού του ΕΠΑΛ, με αμοιβή και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Το 2016-17 συμμετείχαν 1.000 απόφοιτοι, το 2017-18 συμμετείχαν 3.000 και φέτος ο αριθμός τους θα ξεπεράσει τους 4.000.

• Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος μαθητείας, διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ εξετάσεις πιστοποίησης, με τις οποίες οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ αποκτούν τίτλο επιπέδου 5 του Εθνικού και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Για τις εξετάσεις αυτές οι απόφοιτοι προετοιμάζονται δωρεάν στο σχολείο, σε ειδικό πρόγραμμα προετοιμασίας διάρκειας 35 ωρών. Οι πρώτες εξετάσεις πιστοποίησης πραγματοποιήθηκαν ήδη τον περασμένο Ιούλιο.

• Υλοποιείται το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», με στόχο τη στήριξη των μαθητών. Περιλαμβάνει ενισχυτική διδασκαλία στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά με δύο εκπαιδευτικούς στην τάξη, πρόσληψη ψυχολόγων σε όλα τα ΕΠΑΛ, ενεργοποίηση του «συμβούλου καθηγητή» και του συμβουλίου τάξης, εξωστρεφή σχέδια δράσης, προμήθεια εξοπλισμού κλπ. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε πέρυσι πιλοτικά σε εννέα σχολεία με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα και φέτος εφαρμόζεται σε όλα τα ΕΠΑΛ.

• Προωθείται η αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ και των Εργαστηριακών Κέντρων, δράση που συντονίζουν οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τις αιρετές Περιφέρειες της χώρας.

• Η διάρκεια φοίτησης στα Εσπερινά ΕΠΑΛ μειώνεται από τέσσερα σε τρία χρόνια, ώστε να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα οι (ενήλικοι κυρίως) μαθητές και να διευκολύνονται ώστε να ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους.

Αν σε αυτά προσθέσουμε και κάποια άλλα θετικά που αφορούν τη λειτουργία γενικά του σχολείου (μείωση των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτά τον Ιούνιο, κατάργηση της διάκρισης των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες, ηλεκτρονικό σύστημα εγγραφών για να υπάρχει έγκαιρα μια σχετικά ακριβής εικόνα των τμημάτων κάθε σχολείου) ο απολογισμός δείχνει να είναι θετικός.

Και δεν υπάρχει πιο χειροπιαστή απόδειξη για όσα αναφέραμε από το γεγονός ότι συνεχίζεται να αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών στα ΕΠΑΛ που από 86.500 πέρυσι, φέτος ξεπέρασαν τους 93.000. Στην Πιερία 350 επιπλέον μαθητές μόνο για τη φετινή χρονιά!