Η ερμηνεία αυτή πραγματοποιήθηκε από μέλος της χορωδίας, από την χορωδία και την ορχήστρα του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.
Συνοδεύεται με στοχευμένο οπτικό υλικό από την προσκυνηματική επίσκεψη μνήμης και τιμής στους προγόνους μας, που πραγματοποιήσαμε με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αγίου Δημητρίου Λήμνου το έτος 2013 υπό την αιγίδα του Δήμου Λήμνου, στις πόλεις και τα χωριά της περιοχής (εδώ στα Βουρλά, στην Σκάλα και στο γειτονικό χώρο των Αρχαίων Κλαζομενών).
* Σημειωτέον ότι από τη δεύτερη σε πληθυσμό πόλη μετά την Σμύρνη της Ιωνίας Μικράς Ασίας προ του 1922, τα Βουρλά και την ευρύτερη περιοχή διασωθέντες πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν και στην Κατερίνη, όπου σήμερα ζουν απόγονοί τους.
Ήχος πλάγιος του πρώτου του μαλακού διατόνου. Ρυθμός 2/σημος με αργή χρονική αγωγή. Αν και διαθέτει ρυθμό, κατατάσσεται στα καθιστικά τραγούδια, επειδή δεν χορεύεται λόγω της αργής χρονικής αγωγής του. Το τραγουδούσαν στα Βουρλά της Ερυθραίας Μικράς Ασίας.
Δεν ειν’ αυγή (στίχοι):
Δεν ειν’ αυγή - δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (Κωνσταντίνα)
δεν ειν’ αυγή - δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω - έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω - έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου. (χορωδία)
Να γείρω στο - να γείρω στο προσκέφαλο, (Κωνσταντίνα)
να γείρω στο - να γείρω στο προσκέφαλο, (χορωδία)
κι από καρδιάς να κλάψω - έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ, (Κωνσταντίνα)
κι από καρδιάς να κλάψω - έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ. (χορωδία)
Κι αυτό το αχ - αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (Κωνσταντίνα)
Κι αυτό το αχ - αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (χορωδία)
πότε, ποτέ να το φωνάξω - μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς, (Κωνσταντίνα)
πότε, ποτέ να το φωνάξω - μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς. (χορωδία)
Και τώρα δεν - και τώρα δεν περνά στιγμή, (Κωνσταντίνα)
και τώρα δεν - και τώρα δεν περνά στιγμή, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω - άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω - άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά. (χορωδία)
Τραγουδά στις πρώτες στροφές η Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη και επαναλαμβάνει η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.
Στα όργανα συμμετέχουν:
• Πατήρ Γεώργιος Τζάβλας, κανονάκι,
• Γεώργιος Αγγελογιαννάκης, λύρα πολίτικη,
• Μάρκος Δασκαλάκης, ούτι,
• Μανόλης Κοντογιάννης, λαούτο,
• Χρήστος Μπαλτζίδης, ούτι
• Αλέξανδρος Μυρωδιάς, ταμπουράς,
• Άρης Συσκάκης, βιολί και
• Μανόλης Χριστοδούλου, τουμπελέκι.
Η χορωδιακή, μουσική και γενικά συνολική επιμέλεια του όλου αυτού μουσικού έργου ανήκει στον ακούραστο και καταξιωμένο καθηγητή της Βυζαντινής μουσικής, κ. Ανδρέα Γιακουμάκη!
Τα μέλη της χορωδίας:
Α. Γυναίκες:
1. Μαρίτσα Βοριά -Παναγιωτάκη, 2. Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη, 3. Γεωργία Δαμβόγλου –Παυλάκη, 4. Μαρία Δασκαλάκη, 5. Κούλα Κανέλλου –Παπαδομανωλάκη, 6. Ελένη Καρπιδάκη –Σκευάκη, 7. Μαρία Κισσανδράκη, 8. Ειρήνη Κλάδου –Παπαδάκη, 9. Βασιλεία Μαρίνου –Καζαβή, 10. Ζαχαρένια Παπαδάκη, 11. Μαρία Πατάκα, 12. Μαρία Πατάκα –Λιουδάκη, 13. Μαρίνα Πατάκα –Καραδάκη, 14. Δέσποινα Πετρούλη –Δασκαλάκη, 15. Μαρία Σαρηγιάννη –Αλεξανδράκη, 16. Ειρήνη Συσκάκη, 17. Γκορτάνα Τανάσκοβιτς, 18. Βενετία Τσομπανάκη –Σταγάκη, 19. Ευαγγελία Τσομπανάκη –Σταματογιαννάκη, 20. Μαρία Χατζησπύρου –Τσαγκαράκη.
Β. Άνδρες:
1. Κυριάκος Αραμπατζόγλου, 2. Αθανάσιος Γιακουμάκης, 3. Κωνσταντίνος Γονιδάκης, 4. Μιχάλης Καραδάκης, 5. Μανόλης Λαμπρίδης, 6. Ισίδωρος Μαρίνος, 7. Σταύρος Μαρίνος, 8. Τάσος Μιχαηλίδης, 9. Ελευθέριος Μιχάλας, 10. Δημήτρης Σολάκογλου, 11. Παρασκευάς Συριανόγλου, 12. Χαράλαμπος Τσομπανάκης.
Υποσημειώσεις:
Στις φωτογραφίες του video με τον δρόμο που ενώνει την Σκάλα Βουρλών με την νήσο Καραντίνα, διακρίνονται παράλληλα αριστερά στη θάλασσα, τα απομεινάρια του αντίστοιχου δρόμου που είχαν δημιουργήσει οι μηχανικοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολίας και ο οποίος συνετέλεσε καθοριστικά στη θετική της έκβαση.
Από τις δύο κορυφές του όρους «Δύο Αδέλφια» (κατά άλλους πρόσφυγες «Δίδυμα Αδέλφια»), είδαν οι Βουρλιώτες να υψώνονται στον ουρανό οι καπνοί από την φωτιά της Σμύρνης το μοιραίο 1922 και συνειδητοποίησαν το «κακό» που ερχόταν…
Στον αρχαιολογικό χώρο των Κλαζομενών έχουν βρεθεί τα μεγαλύτερα ελαιουργεία της αρχαιότητας, με τα πολύ βαθιά πηγάδια και τα τεράστια πιθάρια για την αποθήκευση του λαδιού.
Στην δεύτερη φωτογραφία με τον «καφενέ του Μπάτη» (η οποία κοινοποιείται με το παρόν μήνυμα και παρουσιάζεται για πρώτη φορά, όπως και άλλες), διακρίνονται ευκρινώς οι καθήμενοι πελάτες στα τραπεζάκια τους, ένας που φεύγει, καθώς και οι πελάτες του πανδοχείου στα μπαλκόνια πάνω από τον καφενέ…
Δεν ειν’ αυγή - δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (Κωνσταντίνα)
δεν ειν’ αυγή - δεν είν’ αυγή να σηκωθώ, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω - έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω - έβγα ήλιε μου καρσί και μίλιε μου. (χορωδία)
Να γείρω στο - να γείρω στο προσκέφαλο, (Κωνσταντίνα)
να γείρω στο - να γείρω στο προσκέφαλο, (χορωδία)
κι από καρδιάς να κλάψω - έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ, (Κωνσταντίνα)
κι από καρδιάς να κλάψω - έβγα να σε ειδώ να παρηγορηθώ. (χορωδία)
Κι αυτό το αχ - αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (Κωνσταντίνα)
Κι αυτό το αχ - αυτό το αχ δεν το ‘ξερα, (χορωδία)
πότε, ποτέ να το φωνάξω - μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς, (Κωνσταντίνα)
πότε, ποτέ να το φωνάξω - μη με λησμονάς, αχ δε με πονάς. (χορωδία)
Και τώρα δεν - και τώρα δεν περνά στιγμή, (Κωνσταντίνα)
και τώρα δεν - και τώρα δεν περνά στιγμή, (χορωδία)
να μην, να μην αναστενάξω - άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά, (Κωνσταντίνα)
να μην, να μην αναστενάξω - άπονη καρδιά μ’ αρρώστησες βαριά. (χορωδία)
Τραγουδά στις πρώτες στροφές η Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη και επαναλαμβάνει η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.
Στα όργανα συμμετέχουν:
• Πατήρ Γεώργιος Τζάβλας, κανονάκι,
• Γεώργιος Αγγελογιαννάκης, λύρα πολίτικη,
• Μάρκος Δασκαλάκης, ούτι,
• Μανόλης Κοντογιάννης, λαούτο,
• Χρήστος Μπαλτζίδης, ούτι
• Αλέξανδρος Μυρωδιάς, ταμπουράς,
• Άρης Συσκάκης, βιολί και
• Μανόλης Χριστοδούλου, τουμπελέκι.
Η χορωδιακή, μουσική και γενικά συνολική επιμέλεια του όλου αυτού μουσικού έργου ανήκει στον ακούραστο και καταξιωμένο καθηγητή της Βυζαντινής μουσικής, κ. Ανδρέα Γιακουμάκη!
Τα μέλη της χορωδίας:
Α. Γυναίκες:
1. Μαρίτσα Βοριά -Παναγιωτάκη, 2. Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη, 3. Γεωργία Δαμβόγλου –Παυλάκη, 4. Μαρία Δασκαλάκη, 5. Κούλα Κανέλλου –Παπαδομανωλάκη, 6. Ελένη Καρπιδάκη –Σκευάκη, 7. Μαρία Κισσανδράκη, 8. Ειρήνη Κλάδου –Παπαδάκη, 9. Βασιλεία Μαρίνου –Καζαβή, 10. Ζαχαρένια Παπαδάκη, 11. Μαρία Πατάκα, 12. Μαρία Πατάκα –Λιουδάκη, 13. Μαρίνα Πατάκα –Καραδάκη, 14. Δέσποινα Πετρούλη –Δασκαλάκη, 15. Μαρία Σαρηγιάννη –Αλεξανδράκη, 16. Ειρήνη Συσκάκη, 17. Γκορτάνα Τανάσκοβιτς, 18. Βενετία Τσομπανάκη –Σταγάκη, 19. Ευαγγελία Τσομπανάκη –Σταματογιαννάκη, 20. Μαρία Χατζησπύρου –Τσαγκαράκη.
Β. Άνδρες:
1. Κυριάκος Αραμπατζόγλου, 2. Αθανάσιος Γιακουμάκης, 3. Κωνσταντίνος Γονιδάκης, 4. Μιχάλης Καραδάκης, 5. Μανόλης Λαμπρίδης, 6. Ισίδωρος Μαρίνος, 7. Σταύρος Μαρίνος, 8. Τάσος Μιχαηλίδης, 9. Ελευθέριος Μιχάλας, 10. Δημήτρης Σολάκογλου, 11. Παρασκευάς Συριανόγλου, 12. Χαράλαμπος Τσομπανάκης.
Υποσημειώσεις:
Στις φωτογραφίες του video με τον δρόμο που ενώνει την Σκάλα Βουρλών με την νήσο Καραντίνα, διακρίνονται παράλληλα αριστερά στη θάλασσα, τα απομεινάρια του αντίστοιχου δρόμου που είχαν δημιουργήσει οι μηχανικοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολίας και ο οποίος συνετέλεσε καθοριστικά στη θετική της έκβαση.
Από τις δύο κορυφές του όρους «Δύο Αδέλφια» (κατά άλλους πρόσφυγες «Δίδυμα Αδέλφια»), είδαν οι Βουρλιώτες να υψώνονται στον ουρανό οι καπνοί από την φωτιά της Σμύρνης το μοιραίο 1922 και συνειδητοποίησαν το «κακό» που ερχόταν…
Στον αρχαιολογικό χώρο των Κλαζομενών έχουν βρεθεί τα μεγαλύτερα ελαιουργεία της αρχαιότητας, με τα πολύ βαθιά πηγάδια και τα τεράστια πιθάρια για την αποθήκευση του λαδιού.
Στην δεύτερη φωτογραφία με τον «καφενέ του Μπάτη» (η οποία κοινοποιείται με το παρόν μήνυμα και παρουσιάζεται για πρώτη φορά, όπως και άλλες), διακρίνονται ευκρινώς οι καθήμενοι πελάτες στα τραπεζάκια τους, ένας που φεύγει, καθώς και οι πελάτες του πανδοχείου στα μπαλκόνια πάνω από τον καφενέ…
Δημήτρης Νικ. Θωμαδάκης.