Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025

Άνιση και δυσμενή μεταχείριση στα σχολεία που υπηρετούν, καταγγέλλουν με επιστολή-διαμαρτυρία τους οι σχολικοί νοσηλευτές.

➤ Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών (ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ.): Διαμαρτυρία για την άνιση μεταχείριση και την καταχρηστική ερμηνεία των διατάξεων σχετικά με το ωράριο των σχολικών νοσηλευτών.

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών (ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ.) καταγγέλλει την καταχρηστική ερμηνεία του καθηκοντολογίου που γίνεται από πολλούς Διευθυντές σχολικών μονάδων αλλά και από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σχετικά με το ωράριο των ΠΕ25 - Σχολικών Νοσηλευτών. 

Οι πρακτικές αυτές οδηγούν σε άνιση και δυσμενή μεταχείριση, σε αντίθεση με όσα ισχύουν για τα υπόλοιπα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και τους εκπαιδευτικούς.

Βάσει της απόφασης υπ. αριθμόν 66079/Δ3/26-4-2018 (ΦΕΚ 1585/Β/8-5-2018) του Υπουργείου Παιδείας “το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριο υποστηρικτικού έργου των σχολικών νοσηλευτών, οι οποίοι εργάζονται σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης καθώς και σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, ορίζεται ως εξής:

25 ώρες αν έχουν μέχρι 5 έτη υπηρεσίας
24 ώρες αν έχουν μέχρι 10 έτη υπηρεσίας
23 ώρες αν έχουν μέχρι 15 έτη υπηρεσίας
22 ώρες αν έχουν μέχρι 20 έτη υπηρεσίας
21 ώρες αν έχουν πάνω από 20 έτη υπηρεσίας”, το οποίο μεταφράζεται -σε ανώτατο όριο- σε 5 διδακτικές ώρες ημερησίως.

Η νομοθεσία επίσης (άρθρο 245 του ν. 4512/2018 και άρθρο 101 του ν. 4823/2021) προβλέπει ρητά ότι το ανώτατο εργασιακό ωράριο του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού είναι έως έξι (6) ώρες ημερησίως και τριάντα (30) ώρες εβδομαδιαίως, πέραν των οποίων κανείς δεν μπορεί να υποχρεωθεί σε παραμονή στη σχολική μονάδα.

Παρ’ όλα αυτά, οι Σχολικοί Νοσηλευτές εξαναγκάζονται να παραμένουν πέραν του διδακτικού και εργασιακού τους ωραρίου, δηλώνοντας πλασματικά “κενά” που μεταφράζονται σε διδακτικές ώρες πραγματικής υποστηρικτικής εργασίας και όχι σε πραγματικά διδακτικά κενά, ούτε σε εξωδιδακτικά καθήκοντα, συνεχίζοντας το υποστηρικτικό τους έργο σε μαθητές που είτε σχολούν στη 13:15 ή 14:00 είτε φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα του σχολείου. Πέραν τούτου, ο κάθε Σχολικός Νοσηλευτής πλέον έχει να αντιμετωπίσει -εκτός των πρώτων βοηθειών για ολόκληρο τον μαθητικό πληθυσμό- από 2 έως μέχρι και 8-9 περιστατικά με σοβαρές παθήσεις καθημερινά. Έτσι ένας Σχολικός Νοσηλευτής σε γενικό σχολείο, ενώ προσλαμβάνεται για 25 διδακτικές ώρες, αναγκάζεται να παραμένει στο σχολείο -και να εργάζεται κανονικά- τουλάχιστον 30 διδακτικές ώρες, για τις οποίες επιπλέον 5 διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα δεν αμοίβεται ποτέ υπερωριακά μιας και δεν υπάρχει ανάθεση υπερωριακής απασχόλησης διατηρώντας αυτή την σιωπηρή συμφωνία πλασματικών κενών μεταξύ Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και Σχολικών μονάδων. Και όλο αυτό βάσει ενός ασαφώς γραμμένου καθηκοντολογίου χωρίς πραγματική πρόβλεψη των δικαιωμάτων και των αναγκών των μαθητών καθώς και των εργασιακών δικαιωμάτων των Σχολικών Νοσηλευτών. Επομένως, ακόμη κι αν δηλώνεται ως “κενό”, αυτό είναι καταχρηστική και ψευδής αποτύπωση, μιας και οι πραγματικές ανάγκες/δικαιώματα των μαθητών/τριών δεν μπορούν να μπουν σε αναμονή. Ο Σχολικός Νοσηλευτής δεν εκτελεί εξωδιδακτικά καθήκοντα, αλλά το βασικό του υποστηρικτικό έργο. Η πρακτική αυτή παραποιεί τον ρόλο του και ανοίγει τον δρόμο για αυθαιρεσίες.

Καθημερινά λοιπόν καταπατώνται τα εργασιακά δικαιώματα των Σχολικών Νοσηλευτών με τις ευλογίες του Υπουργείου αλλά και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Άραγε, η Ευρωπαϊκή Ένωση που μας παρέχει τα έργα ΕΣΠΑ για πρόσληψη αναπληρωτών, έχει λάβει ποτέ γνώση για αυτήν την κατάφορη καταπάτηση των εργασιακών μας δικαιωμάτων με παράνομες συμπεριφορές των Διευθυντών/Διευθύνσεων καθώς και την έλλειψη ενημέρωσης προς το Υπουργείο Παιδείας;

Οι πρακτικές αυτές:


Παραβιάζουν το πνεύμα και τον σκοπό των νομοθετικών ρυθμίσεων, οδηγώντας σε καταστρατήγηση των ορίων παραμονής στη σχολική μονάδα.

Καθιερώνουν καθεστώς ανισότητας σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στην εκπαίδευση, των οποίων το ωράριο είναι σαφώς καθορισμένο και τηρείται απαρέγκλιτα.

Μετακυλίουν την ευθύνη αποκλειστικά στον έναν και μοναδικό Σχολικό Νοσηλευτή ανά σχολική μονάδα, χωρίς καμία πρόβλεψη για ενίσχυση του προσωπικού με επιπλέον μέλη ΕΕΠ -όπου απαιτείται.

Απαιτούμε:


1. Άμεση θεσμική παρέμβαση ώστε να δοθούν ξεκάθαρες οδηγίες ότι η παραμονή στο σχολείο πέραν του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου δεν μπορεί να επιβάλλεται καταχρηστικά στους σχολικούς νοσηλευτές αλλά και σε κανέναν συνάδελφο.

2. Πρόβλεψη για/και άμεση διάθεση επιπλέον συναδέλφων όπου απαιτείται, προκειμένου να διασφαλίζεται η ισονομία μεταξύ των εργαζομένων και η απρόσκοπτη υποστήριξη των μαθητών.

3. Επαναπροσαρμογή/αποσαφήνιση των καθηκοντολογίων που διέπουν τον ρόλο των Σχολικών Νοσηλευτών, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, χωρίς να καταπατώνται τα εργασιακά δικαιώματα κανενός συναδέλφου.

Αναγνωρίζουμε πλήρως το δικαίωμα συνεχούς υποστήριξης των μαθητών που το έχουν ανάγκη, ωστόσο η ευθύνη για την κάλυψη ολόκληρου του ωρολογίου προγράμματος -συμπεριλαμβανομένου και του ολοημέρου- δεν μπορεί να μετακυλίεται αποκλειστικά σε έναν και μοναδικό Σχολικό Νοσηλευτή, χωρίς καμία πρόβλεψη για πρόσθετη στελέχωση ή ανακατανομή καθηκόντων.

Δεν είναι αποδεκτό οι Σχολικοί Νοσηλευτές να αντιμετωπίζονται ως προσωπικό γενικών καθηκόντων και να είναι δέσμιοι του προγράμματος των μαθητών χωρίς δικλείδες προστασίας των εργασιακών τους δικαιωμάτων, όταν οι υπόλοιπες κατηγορίες εκπαιδευτικών στο σχολείο έχουν σαφή εργασιακά όρια.