«Τι είναι η ρινολαλία; Που οφείλεται; Ποια παιδιά εμφανίζουν ρινολαλία; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ομιλίας των παιδιών που εμφανίζουν ρινολαλία; Ποιος ο ρόλος του λογοθεραπευτή στην αντιμετώπιση της ρινολαλίας; Μέχρι πότε πρέπει να αντιμετωπιστεί η ρινολαλία;» Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα πραγματευτούμε στο παρακάτω άρθρο.
Ρινολαλία είναι η διαταραχή του ήχου των φωνημάτων και διακρίνεται σε ανοικτή, κλειστή και μεικτή. Στην ανοικτή ρινολαλία οι στοματικοί φθόγγοι αρχικά τα φωνήεντα και ύστερα τα σύμφωνα, έχουν έναν ρινικό χρωματισμό που οφείλεται στην αδυναμία της μαλακής υπερώας και της σταφυλής να κλείσουν το ρινικό δρόμο της εκπνοής. Στην κλειστή ρινολαλία οι ρινικοί φθόγγοι (/m/, /n/) καθώς και τα ρινικά συνταιριάσματα (/g/, /d/, /b/, /v/, /z/, /l/, /δ/, /γ/, /dz/) προφέρονται υπόκωφα (π.χ το /m/ προφέρεται σαν /b/, το /n/ σαν /d/, κτ) που οφείλεται στην κλειστή ρινική οδό. Στη μεικτή ρινολαλία εμφανίζονται ταυτόχρονα η ανοικτή και κλειστή ρινολαλία.
Συνήθως ρινολαλία παρουσιάζουν τα παιδιά που έχουν σχιστία, υποβλενογόνιο σχιστία, υπερτροφικές αδενοειδής εκβλαστήσεις και υπερτροφικές αμυγδαλές. Η αντιμετώπιση της ρινολαλίας από το λογοθεραπευτή γίνεται συνήθως μετεγχειρουργικά στις παραπάνω περιπτώσεις.
Ο λάθος τρόπος αναπνοής, η μικρή στοματική πίεση, η κακή σύγκλειση των χειλιών, η υπολειτουργία της γλώσσας, η μειωμένη λειτουργικότητα της υπερώας έχουν ως αποτέλεσμα τη λάθος εκφορά των φωνημάτων. Σ’ αυτή τη περίπτωση το λεξιλόγιο είναι περιορισμένο, και η δομή της πρότασης ελλιπής. Ο λογοθεραπευτής ξεκινά από την σωστή χρήση της αναπνοής και φώνησης, από την ενδυνάμωση των στοματοπροσωπικών δομών και την ακουστική διάκριση. Παράλληλα εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, αυξάνει το μήκος της πρότασης, βελτιώνει τη συντακτική δομή της πρότασης, ενισχύει την πραγματολογία, το διάλογο και την αυθόρμητη αφήγηση. Είναι σημαντικό τα παραπάνω να αντιμετωπιστούν προτού το παιδί ξεκινήσει τη φοίτηση στο σχολείο, για να αποφευχθούν τα μαθησιακά ελλείμματα.
Τα παιδιά έχουν ιδιαίτερη ανάγκη να επικοινωνούν! Είναι σημαντικό να λαμβάνουν τη βοήθεια έγκαιρα στους τομείς που τη χρειάζονται, για να μην αντιμετωπίζουν περαιτέρω προβλήματα και να εντάσσονται ομαλά στα νέα κοινωνικά περιβάλλοντα.
« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»
Ρινολαλία είναι η διαταραχή του ήχου των φωνημάτων και διακρίνεται σε ανοικτή, κλειστή και μεικτή. Στην ανοικτή ρινολαλία οι στοματικοί φθόγγοι αρχικά τα φωνήεντα και ύστερα τα σύμφωνα, έχουν έναν ρινικό χρωματισμό που οφείλεται στην αδυναμία της μαλακής υπερώας και της σταφυλής να κλείσουν το ρινικό δρόμο της εκπνοής. Στην κλειστή ρινολαλία οι ρινικοί φθόγγοι (/m/, /n/) καθώς και τα ρινικά συνταιριάσματα (/g/, /d/, /b/, /v/, /z/, /l/, /δ/, /γ/, /dz/) προφέρονται υπόκωφα (π.χ το /m/ προφέρεται σαν /b/, το /n/ σαν /d/, κτ) που οφείλεται στην κλειστή ρινική οδό. Στη μεικτή ρινολαλία εμφανίζονται ταυτόχρονα η ανοικτή και κλειστή ρινολαλία.
Συνήθως ρινολαλία παρουσιάζουν τα παιδιά που έχουν σχιστία, υποβλενογόνιο σχιστία, υπερτροφικές αδενοειδής εκβλαστήσεις και υπερτροφικές αμυγδαλές. Η αντιμετώπιση της ρινολαλίας από το λογοθεραπευτή γίνεται συνήθως μετεγχειρουργικά στις παραπάνω περιπτώσεις.
Ο λάθος τρόπος αναπνοής, η μικρή στοματική πίεση, η κακή σύγκλειση των χειλιών, η υπολειτουργία της γλώσσας, η μειωμένη λειτουργικότητα της υπερώας έχουν ως αποτέλεσμα τη λάθος εκφορά των φωνημάτων. Σ’ αυτή τη περίπτωση το λεξιλόγιο είναι περιορισμένο, και η δομή της πρότασης ελλιπής. Ο λογοθεραπευτής ξεκινά από την σωστή χρήση της αναπνοής και φώνησης, από την ενδυνάμωση των στοματοπροσωπικών δομών και την ακουστική διάκριση. Παράλληλα εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, αυξάνει το μήκος της πρότασης, βελτιώνει τη συντακτική δομή της πρότασης, ενισχύει την πραγματολογία, το διάλογο και την αυθόρμητη αφήγηση. Είναι σημαντικό τα παραπάνω να αντιμετωπιστούν προτού το παιδί ξεκινήσει τη φοίτηση στο σχολείο, για να αποφευχθούν τα μαθησιακά ελλείμματα.
Τα παιδιά έχουν ιδιαίτερη ανάγκη να επικοινωνούν! Είναι σημαντικό να λαμβάνουν τη βοήθεια έγκαιρα στους τομείς που τη χρειάζονται, για να μην αντιμετωπίζουν περαιτέρω προβλήματα και να εντάσσονται ομαλά στα νέα κοινωνικά περιβάλλοντα.
« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»