Η 3η Δεκεμβρίου έχει ανακηρυχθεί από την Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Κάθε χρόνο η μέρα αυτή δίνει ακόμα μια ευκαιρία στην κοινωνία να εστιάσει την προσοχή της στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα ζωής τους και υλοποιώντας μεταρρυθμίσεις που θα αναπτύξουν νέες προοπτικές για την κοινωνική τους ενσωμάτωση.
Στόχος πρέπει να είναι όχι η τυπική, αλλά η πραγματική ισότητα, η οποία σημαίνει ίσες ευκαιρίες στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι ο σεβασμός της ατομικής και ομαδικής ιδιαιτερότητας.
Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι τόσο η διαφορετικότητα αυτή καθ' εαυτή, όσο η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντι του. Οι διακρίσεις στηρίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Η έλλειψη της καθημερινής επαφής, της απαραίτητης γνώσης και το αίσθημα της άγνοιας είναι εκείνα που συχνά αποτελούν την αιτία διαμόρφωσης αρνητικών στάσεων και άκαμπτων αντιλήψεων σχετικά με την εικόνα της αναπηρίας.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ΑΜΕΑ επισκέφτηκε το σχολείο μας και συγκεκριμένα την ΣΤ1 τάξη (Μιχαλοπούλου Κατερίνα Εκπαιδευτικός σε συνεργασία με Τσικούρα Κωνσταντίνο Εκπαιδευτικό του Τ.Ε.) ένα τμήμα του Ειδικού Σχολείου Κατερίνης. Η Παγκόσμια Ημέρα των ατόμων με ειδικές ανάγκες είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για τους μαθητές να γνωρίσουν λίγο καλύτερα τους «συμμαθητές» ΑΜΕΑ και τον τρόπο ζωής τους. Με αφορμή κάποια παιχνίδια γνωριμίας παροτρύναμε τους μαθητές να έρθουν πιο κοντά να συζητήσουν να παίξουν όλοι μαζί. Είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα και κάποιες φορές δύσκολο να το προσεγγίσουμε με μαθητές σχολικής ηλικίας. Είναι όμως και ένα θέμα που αν αντιμετωπιστεί με ευαισθησία από το σχολείο μπορεί να βάλει τα θεμέλια στη σκέψη των μικρών παιδιών για τη διαφορετικότητα και για το σεβασμό απέναντι στα άτομα αυτά.
Η αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις ευαισθητοποίησης και συνειδητοποίησης του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο μελλοντικό σκοπό, την διασφάλιση και απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.
Στόχος πρέπει να είναι όχι η τυπική, αλλά η πραγματική ισότητα, η οποία σημαίνει ίσες ευκαιρίες στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι ο σεβασμός της ατομικής και ομαδικής ιδιαιτερότητας.
Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι τόσο η διαφορετικότητα αυτή καθ' εαυτή, όσο η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντι του. Οι διακρίσεις στηρίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Η έλλειψη της καθημερινής επαφής, της απαραίτητης γνώσης και το αίσθημα της άγνοιας είναι εκείνα που συχνά αποτελούν την αιτία διαμόρφωσης αρνητικών στάσεων και άκαμπτων αντιλήψεων σχετικά με την εικόνα της αναπηρίας.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ΑΜΕΑ επισκέφτηκε το σχολείο μας και συγκεκριμένα την ΣΤ1 τάξη (Μιχαλοπούλου Κατερίνα Εκπαιδευτικός σε συνεργασία με Τσικούρα Κωνσταντίνο Εκπαιδευτικό του Τ.Ε.) ένα τμήμα του Ειδικού Σχολείου Κατερίνης. Η Παγκόσμια Ημέρα των ατόμων με ειδικές ανάγκες είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για τους μαθητές να γνωρίσουν λίγο καλύτερα τους «συμμαθητές» ΑΜΕΑ και τον τρόπο ζωής τους. Με αφορμή κάποια παιχνίδια γνωριμίας παροτρύναμε τους μαθητές να έρθουν πιο κοντά να συζητήσουν να παίξουν όλοι μαζί. Είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα και κάποιες φορές δύσκολο να το προσεγγίσουμε με μαθητές σχολικής ηλικίας. Είναι όμως και ένα θέμα που αν αντιμετωπιστεί με ευαισθησία από το σχολείο μπορεί να βάλει τα θεμέλια στη σκέψη των μικρών παιδιών για τη διαφορετικότητα και για το σεβασμό απέναντι στα άτομα αυτά.
Η αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις ευαισθητοποίησης και συνειδητοποίησης του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο μελλοντικό σκοπό, την διασφάλιση και απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.