Με κοινό ψήφισμα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) σχετικά με το κυοφορούμενο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, έκλεισε χθες τις εργασίες του, στην Αθήνα, το πρώτο κοινό διήμερο συνέδριο των Ενώσεων.
Παρών στο συνέδριο ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Χωροταξίας, Υποδομών & Περιβάλλοντος της Κ.Ε.Δ.Ε. – Δήμαρχος Κατερίνης Σάββας Χιονίδης, ο οποίος στην τοποθέτησή του, τόνισε μεταξύ άλλων: «Έχει αμελητέα σημασία το ποιος θα είναι Δήμαρχος και Περιφερειάρχης γιατί με την απλή αναλογική θα είμαστε συνένοχοι στο πλήρες γκρέμισμα της αυτοδιοίκησης. Πρόκειται για μια πραγματικά άδολη και εύηχη απλή αναλογική ή πρόκειται για μια βαθέως δόλια απλή αναλογική;»
ΙΣΧΥΡΟΣ ΠΟΛΟΣ Η Τ.Α.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο Δήμαρχος: «Κατά την άποψή μου το νομοσχέδιο συνιστά μία στοχευμένη κίνηση, προκειμένου να διαλυθεί – μπαχαλοποιηθεί η Τ.Α., ένας ισχυρός πόλος για το Έθνος, μαζί με το στράτευμα και την Εκκλησία, ένας θεσμός ο οποίος απέδειξε στη μεγάλη κρίση, τις αντοχές του. Αποδείξαμε για παράδειγμα ότι δεν χρωστούσαμε εμείς το 170% του ΑΕΠ (το ποσοστό που αναλογεί στην αυτοδιοίκηση διαμορφώνεται σε 30%,), αλλά το κεντρικό κράτος. Κινδυνεύει τώρα ο θεσμός να τιναχτεί στον αέρα, να προκύψει μία κατάχρηση της Τ.Α. που έρχεται με το νομοσχέδιο σε εναγκαλισμό με τα κόμματα και σε πλήρη έλεγχο από το κεντρικό κράτος. Γιατί ποιο κόμμα εντός και εκτός βουλής δεν θα ήθελε με κομματικούς υποψηφίους, να μετρήσει τις δυνάμεις του μέσα από τις εκλογές της αυτοδιοίκησης; Και δεν μπορεί κανείς να κατανοήσει γιατί, όταν στην Ελλάδα δεν υφίσταται έστω και ένας μονοκομματικός συνδυασμός, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχει μία ευρύτερη ώσμωση στις τοπικές κοινωνίες.
Κίνδυνος να «γκρεμιστεί» ο θεσμός της Τ.Α
«Θα είμαστε συνένοχοι στο πλήρες γκρέμισμα της αυτοδιοίκησης αν δεν παλέψουμε να φύγουμε μπροστά, να λάβουμε το 8% σε πόρους και αρμοδιότητες. Ας θυμηθούμε ότι στην Ελλάδα ποτέ στο παρελθόν όταν εφαρμόστηκε η απλή αναλογική δεν λειτούργησε, καθώς είναι ένα πολύ καλό σύστημα για σωστά οργανωμένα και δομημένα κράτη, όπου υπάρχει αυτή η κουλτούρα. Εδώ βιάστηκε το κράτος και πάει τώρα να γκρεμιστεί και ο θεσμός της Τ.Α. Είναι συνεπώς τώρα η ώρα των μεγάλων ανατροπών, της αλλαγής και της γένεσης, τις οποίες μπορεί να υλοποιήσει μόνο η Τ.Α. όπως άλλωστε έχει αποδείξει. Μία Τ.Α. η οποία πρέπει να ζήσει για την Ελλάδα και τις τοπικές κοινωνίες».
Στον επίλογο της τοποθέτησής του ο κος Χιονίδης πρότεινε «εφόσον αποδειχτεί ότι δεν υφίσταται πεδίο συνεννόησης, την συλλογή ενός εκατομμυρίου υπογραφών για προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο», μία πρωτοβουλία που όπως ανέφερε «είμαι βέβαιος ότι οι πολίτες θα στηρίξουν έμπρακτα δίνοντας την απάντηση ότι η Τ.Α. είναι εδώ, δυνατή και ισχυρή».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι, μέσω του κοινού ψηφίσματος που εκδόθηκε, ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και επισημαίνουν ότι το κυοφορούμενο νομοσχέδιο δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα, όπως η αποκέντρωση και η προώθηση της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, αλλά περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος.
Αναλυτικά το ψήφισμα διαμορφώνεται ως εξής:
Μετά από τις δημόσιες τοποθετήσεις, τις συνεντεύξεις και την ομιλία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Π. Σκουρλέτη στο συνέδριό μας, αλλά και από τις τοποθετήσεις των Προέδρων και εκπροσώπων των κομμάτων του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και των Συνέδρων που συμμετέχουν στις εργασίες του Κοινού Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. με θέμα την «Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση», διαπιστώνουμε ότι, το κυοφορούμενο εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για την βελτίωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ:
Δεν προωθεί καμία σημαντική αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης.
Περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος ανάδειξης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού, καθώς και στην αναιτιολόγητη συρρίκνωση της θητείας τους από τα πέντε, στα τέσσερα χρόνια.
Παραπέμπει γενικώς στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντας τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
Δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, όπως αυτά κατά κανόνα έχουν εκφραστεί ομόφωνα, σε συνέδρια των αυτοδιοικητικών συλλογικών οργάνων.
Με βάση τα παραπάνω:
Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, περί αλλαγής του συστήματος εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων, γιατί αν εφαρμοστεί ως ακούγεται, υπακούοντας μόνο σε μικροκομματικές σκοπιμότητες, οδηγεί σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους δήμους και τις περιφέρειες, παραβιάζοντας τη συνταγματική επιταγή με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη χώρα. Προτείνοντας μάλιστα την υιοθέτηση δύο διαφορετικών εκλογικών συστημάτων, αναλογικό με παρατάξεις για τις Περιφέρειες και τους Δήμους και πλειοψηφικό με ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις τοπικές κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων, διευκολύνει την είσοδο στα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης εξωπολιτικών συμφερόντων ή πολιτικών μειοψηφιών που εκφράζουν τα άκρα.
Το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, με την πρόβλεψη να ισχύσει από τις μεθεπόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και να μην υπηρετεί σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.
Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στη μείωση της θητείας των αιρετών, από 5 σε 4 έτη.
Αξιώνουμε τη δημόσια δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών ότι θα δοθεί επαρκής χρόνος δημόσιας διαβούλευσης, που δε θα είναι λιγότερος των δύο μηνών.
Δεσμευόμαστε αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του Νομοσχεδίου, για την ανάληψη πρωτοβουλιών προκειμένου αφενός να ενημερωθούν και να αποφασίσουν πάνω στο περιεχόμενο του τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, οι Περιφερειακές Ενώσεις και αφετέρου να διοργανώσουμε έκτακτο κοινό Συνέδριο για να καθορίσουμε την περαιτέρω στρατηγική μας.
Αξιώνουμε την προώθηση ενός νέου κανονιστικού πλαισίου, που θα προωθεί μια ουσιαστική αλλαγή στο μοντέλο συγκρότησης, οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους, με στόχο την αποκέντρωση και την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, με βάση τις αρχές της ενότητας, του προγραμματισμού, της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών, της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου, της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων.
Παρών στο συνέδριο ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Χωροταξίας, Υποδομών & Περιβάλλοντος της Κ.Ε.Δ.Ε. – Δήμαρχος Κατερίνης Σάββας Χιονίδης, ο οποίος στην τοποθέτησή του, τόνισε μεταξύ άλλων: «Έχει αμελητέα σημασία το ποιος θα είναι Δήμαρχος και Περιφερειάρχης γιατί με την απλή αναλογική θα είμαστε συνένοχοι στο πλήρες γκρέμισμα της αυτοδιοίκησης. Πρόκειται για μια πραγματικά άδολη και εύηχη απλή αναλογική ή πρόκειται για μια βαθέως δόλια απλή αναλογική;»
ΙΣΧΥΡΟΣ ΠΟΛΟΣ Η Τ.Α.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο Δήμαρχος: «Κατά την άποψή μου το νομοσχέδιο συνιστά μία στοχευμένη κίνηση, προκειμένου να διαλυθεί – μπαχαλοποιηθεί η Τ.Α., ένας ισχυρός πόλος για το Έθνος, μαζί με το στράτευμα και την Εκκλησία, ένας θεσμός ο οποίος απέδειξε στη μεγάλη κρίση, τις αντοχές του. Αποδείξαμε για παράδειγμα ότι δεν χρωστούσαμε εμείς το 170% του ΑΕΠ (το ποσοστό που αναλογεί στην αυτοδιοίκηση διαμορφώνεται σε 30%,), αλλά το κεντρικό κράτος. Κινδυνεύει τώρα ο θεσμός να τιναχτεί στον αέρα, να προκύψει μία κατάχρηση της Τ.Α. που έρχεται με το νομοσχέδιο σε εναγκαλισμό με τα κόμματα και σε πλήρη έλεγχο από το κεντρικό κράτος. Γιατί ποιο κόμμα εντός και εκτός βουλής δεν θα ήθελε με κομματικούς υποψηφίους, να μετρήσει τις δυνάμεις του μέσα από τις εκλογές της αυτοδιοίκησης; Και δεν μπορεί κανείς να κατανοήσει γιατί, όταν στην Ελλάδα δεν υφίσταται έστω και ένας μονοκομματικός συνδυασμός, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχει μία ευρύτερη ώσμωση στις τοπικές κοινωνίες.
Κίνδυνος να «γκρεμιστεί» ο θεσμός της Τ.Α
«Θα είμαστε συνένοχοι στο πλήρες γκρέμισμα της αυτοδιοίκησης αν δεν παλέψουμε να φύγουμε μπροστά, να λάβουμε το 8% σε πόρους και αρμοδιότητες. Ας θυμηθούμε ότι στην Ελλάδα ποτέ στο παρελθόν όταν εφαρμόστηκε η απλή αναλογική δεν λειτούργησε, καθώς είναι ένα πολύ καλό σύστημα για σωστά οργανωμένα και δομημένα κράτη, όπου υπάρχει αυτή η κουλτούρα. Εδώ βιάστηκε το κράτος και πάει τώρα να γκρεμιστεί και ο θεσμός της Τ.Α. Είναι συνεπώς τώρα η ώρα των μεγάλων ανατροπών, της αλλαγής και της γένεσης, τις οποίες μπορεί να υλοποιήσει μόνο η Τ.Α. όπως άλλωστε έχει αποδείξει. Μία Τ.Α. η οποία πρέπει να ζήσει για την Ελλάδα και τις τοπικές κοινωνίες».
Στον επίλογο της τοποθέτησής του ο κος Χιονίδης πρότεινε «εφόσον αποδειχτεί ότι δεν υφίσταται πεδίο συνεννόησης, την συλλογή ενός εκατομμυρίου υπογραφών για προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο», μία πρωτοβουλία που όπως ανέφερε «είμαι βέβαιος ότι οι πολίτες θα στηρίξουν έμπρακτα δίνοντας την απάντηση ότι η Τ.Α. είναι εδώ, δυνατή και ισχυρή».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι, μέσω του κοινού ψηφίσματος που εκδόθηκε, ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και επισημαίνουν ότι το κυοφορούμενο νομοσχέδιο δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα, όπως η αποκέντρωση και η προώθηση της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, αλλά περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος.
Αναλυτικά το ψήφισμα διαμορφώνεται ως εξής:
Μετά από τις δημόσιες τοποθετήσεις, τις συνεντεύξεις και την ομιλία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Π. Σκουρλέτη στο συνέδριό μας, αλλά και από τις τοποθετήσεις των Προέδρων και εκπροσώπων των κομμάτων του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και των Συνέδρων που συμμετέχουν στις εργασίες του Κοινού Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. με θέμα την «Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση», διαπιστώνουμε ότι, το κυοφορούμενο εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για την βελτίωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ:
Δεν προωθεί καμία σημαντική αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης.
Περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος ανάδειξης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού, καθώς και στην αναιτιολόγητη συρρίκνωση της θητείας τους από τα πέντε, στα τέσσερα χρόνια.
Παραπέμπει γενικώς στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντας τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
Δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, όπως αυτά κατά κανόνα έχουν εκφραστεί ομόφωνα, σε συνέδρια των αυτοδιοικητικών συλλογικών οργάνων.
Με βάση τα παραπάνω:
Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, περί αλλαγής του συστήματος εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων, γιατί αν εφαρμοστεί ως ακούγεται, υπακούοντας μόνο σε μικροκομματικές σκοπιμότητες, οδηγεί σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους δήμους και τις περιφέρειες, παραβιάζοντας τη συνταγματική επιταγή με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη χώρα. Προτείνοντας μάλιστα την υιοθέτηση δύο διαφορετικών εκλογικών συστημάτων, αναλογικό με παρατάξεις για τις Περιφέρειες και τους Δήμους και πλειοψηφικό με ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις τοπικές κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων, διευκολύνει την είσοδο στα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης εξωπολιτικών συμφερόντων ή πολιτικών μειοψηφιών που εκφράζουν τα άκρα.
Το εκλογικό σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε επικρατούσες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, με την πρόβλεψη να ισχύσει από τις μεθεπόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και να μην υπηρετεί σκοπιμότητες αναγόμενες στο στενό πολιτικό συμφέρον της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.
Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στη μείωση της θητείας των αιρετών, από 5 σε 4 έτη.
Αξιώνουμε τη δημόσια δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών ότι θα δοθεί επαρκής χρόνος δημόσιας διαβούλευσης, που δε θα είναι λιγότερος των δύο μηνών.
Δεσμευόμαστε αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του Νομοσχεδίου, για την ανάληψη πρωτοβουλιών προκειμένου αφενός να ενημερωθούν και να αποφασίσουν πάνω στο περιεχόμενο του τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, οι Περιφερειακές Ενώσεις και αφετέρου να διοργανώσουμε έκτακτο κοινό Συνέδριο για να καθορίσουμε την περαιτέρω στρατηγική μας.
Αξιώνουμε την προώθηση ενός νέου κανονιστικού πλαισίου, που θα προωθεί μια ουσιαστική αλλαγή στο μοντέλο συγκρότησης, οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους, με στόχο την αποκέντρωση και την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου Αυτοδιοικητικής Διακυβέρνησης, με βάση τις αρχές της ενότητας, του προγραμματισμού, της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών, της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου, της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων.
Δήμος Κατερίνης
Γραφείο τύπου
20-04-2018
Γραφείο τύπου
20-04-2018