ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Το φετινό ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα των εξετάσεων για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναδεικνύει για μια ακόμη φορά την προχειρότητα και την αναλγησία με την οποία η πολιτική ηγεσία σχεδιάζει και υλοποιεί μέτρα σε βάρος των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της λειτουργίας του σχολείου γενικότερα.
Η απόφαση του Υπουργείου για την επιμήκυνση του διδακτικού έτους έχει ήδη δημιουργήσει ένα εξοντωτικό πλαίσιο για τους μαθητές της Α και Β Λυκείου (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) που πρέπει να υποβληθούν στη δοκιμασία να εξεταστούν μέσα σε διάστημα 10 εργάσιμων ημερών σε 13 και 16 μαθήματα αντίστοιχα.
Εξετάσεις σε δύο μαθήματα την ίδια ημέρα θα αναγκαστούν να δώσουν και οι μαθητές της Γ τάξης των ΕΠΑΛ που θα έχουν μία ή και καμία μέρα για ξεκούραση και προετοιμασία για τις Πανελλαδικές.
Η εντατικοποίηση αυτή που κάνει ακόμη πιο ψυχοφθόρα τη διαδικασία των εξετάσεων για τους μαθητές, που κατά παράβαση της κοινής λογικής και κάθε παιδαγωγικής διαδικασίας καλούνται να ανταπεξέλθουν σε μια εξεταστική διαδικασία που εξουθενώνει.
Ψυχοφθόρα είναι η διαδικασία και για τους γονείς των μαθητών αλλά και εξουθενωτική για τους εκπαιδευτικούς, που αναγκάζονται σε εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα να ανταποκριθούν στη διεκπεραίωση πολλών διαδικασιών όπως εισηγήσεις, επιτηρήσεις, βαθμολόγηση, εξαγωγή αποτελεσμάτων και αυτά παράλληλα με τις υποχρεώσεις τους στις Πανελλαδικές αλλά και με τις άλλες αυξημένες εξωδιδακτικές εργασίες.
Η Ομοσπονδία εκτιμά ότι ακόμη και αυτή τη στιγμή το Υπουργείο πρέπει αφενός μεν να δώσει και για τους μαθητές της Γ των ΕΠΑΛ το αναγκαίο για την προετοιμασία πριν τις Πανελλήνιες εξετάσεις διάστημα και αφετέρου να επανεξετάσει την απόφαση για το χρόνο λήξης των μαθημάτων, προς όφελος των μαθητών και της καλής λειτουργίας του σχολείου.
Προβληματική και η νέα εγκύκλιος για τις ηλεκτρονικές εγγραφές – επανεγγραφές στα ΕΠΑΛ
Όπως και πέρσι, πρώτη χρονιά εφαρμογής της ηλεκτρονικής εγγραφής, η ομοσπονδία αναδεικνύει την συνεχή προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για συρρίκνωση των ΕΠΑΛ.
Ο αδιευκρίνιστος και πολύπλοκος τρόπος εγγραφής, ιδιαίτερα για τους γονείς και κηδεμόνες που δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία ή πρόσβαση σε Η/Υ, αποβαίνει εις βάρος των σχολείων αυτών.
Στα προβλήματα αυτά έρχεται να προστεθεί και η «εξαφάνιση» από το ηλεκτρονικό σύστημα όλων των ολιγομελών τμημάτων που λειτούργησαν φέτος, όπως επίσης και όλων των εγκεκριμένων Τομέων και Ειδικοτήτων που δεν λειτούργησαν όμως την περασμένη χρονιά.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ απαιτεί:
την εφαρμογή και του προηγούμενου τρόπου εγγραφής για όλους τους μαθητές,
να δοθεί όλος ο απαραίτητος χρόνος στους μαθητές να ενημερωθούν για να επιλέξουν το σχολείο, τον τομέα και την ειδικότητα του ενδιαφέροντος τους,
να δοθεί η δυνατότητα εγγραφής σε όλα τα τμήματα που λειτούργησαν την περσινή χρονιά ως ολιγομελή,
να εγγράφονται οι μαθητές σε όλους τους εγκεκριμένους Τομείς και Ειδικότητες του κάθε σχολείου,
τα τμήματα οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ να ολοκληρώνονται τον Σεπτέμβριο,
να μην «κλειδώνει» ο αριθμός των τμημάτων και να δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας και νέου τμήματος σε κάθε σχολείο,
την εφαρμογή της αρχής 20 μαθητών ανά τμήμα - 15 στις κατευθύνσεις - 10 στα εργαστήρια.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ αποφάσισε για:
- παράσταση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 17/5/2018 και ώρα 12:00, στο Υπουργείο Παιδείας,
άμεση συνάντηση με τον Υφυπουργό παιδείας και υπεύθυνο για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Το Υπουργείο Παιδείας τον Γενάρη 2018 νομοθέτησε την ενοποίηση -συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων. Η ΟΛΜΕ έγκαιρα είχε εκφράσει συνολικά την αντίθεση της ιδιαίτερα για τις ενοποιήσεις-συγχωνεύσεις των ειδικοτήτων Γενικής Παιδείας.
Ο βασικός στόχος της ενοποίησης- συγχώνευσης των κλάδων και ειδικοτήτων είναι η εξοικονόμηση προσωπικού μέσω της διεύρυνσης των αναθέσεων σε πάρα πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών που καλούνται να διδάξουν μαθήματα πέρα και έξω απ’ το επιστημονικό πεδίο που ορίζει το πτυχίο τους
Η νομοθετική ρύθμιση εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια της κυβέρνησης για την ελαχιστοποίηση του κόστους της Δημόσιας εκπαίδευσης μέσω της ελαχιστοποίησης των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό που παρατηρούνται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μετά από οκτώ χρόνια μηδενικών μόνιμων διορισμών.
Μεγάλα κενά εξακολουθούν να υπάρχουν σε εκπαιδευτικό προσωπικό, παρά την εφαρμογή των γνωστών μνημονιακών πολιτικών απ’ όλες μέχρι τώρα τις Κυβερνήσεις που έχουν ως στόχο τη συρρίκνωση του Δημόσιου σχολείου μέσω συγχωνεύσεων - καταργήσεων σχολικών μονάδων, την αύξηση ωραρίου των εκπαιδευτικών, την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα, τις καταργήσεις ολιγομελών τμημάτων γενικής παιδείας, Ομάδων Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ με κριτήριο τον ελάχιστο αριθμό των μαθητών που φοιτούν σε αυτά.
Παράλληλα η ενοποίηση- συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων προϊδεάζει την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας από την σε βάθος διερεύνηση, σε επιφανειακή προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων . Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόταση του ΙΕΠ για μετατροπή της διδασκαλίας της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας, στο υπό εξαγγελία νέο λύκειο, σε ενιαίο μάθημα με την επωνυμία Φυσικές Επιστήμες.
Τον Μάϊο του 2018 το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε νέες αναθέσεις των κλάδων και ειδικοτήτων όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά τις ενοποιήσεις- συγχωνεύσεις τον Γενάρη του 2018 σε μια προσπάθεια να τις ευθυγραμμίσει με τις νέες ειδικότητες που προέκυψαν. Η νέα Υπουργική απόφαση υπηρετεί την αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική πρακτική της ανάθεσης μαθημάτων με μοναδικό κριτήριο την κάλυψη των κενών, όπως-όπως, από τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς, που καλούνται πολλές φορές να διδάξουν μαθήματα ακόμα και άσχετα με το επιστημονικό τους αντικείμενο, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά, χωρίς προσλήψεις και μόνιμους διορισμούς. Η απαράδεκτη πρακτική της Τρίτης (Γ) ανάθεσης εφαρμόζεται κατά κόρον με στόχο να «καλυφθούν» όσο περισσότερα κενά γίνεται χρυσώνοντας το χάπι της κάλυψης ωραρίου από εκπαιδευτικούς κλάδων και ειδικοτήτων που πλεονάζουν λόγω της συρρίκνωσης σχολείων, τμημάτων και μαθησιακών αντικειμένων.
Η νέα Υπουργική απόφαση τροποποιεί την προηγούμενη, που εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες, προσπαθώντας να άρει ορισμένες από τις πιο κραυγαλέες αδικίες, όπως πχ η κατάργηση της Πρώτης (Α) ανάθεσης των Χημικών Μηχανικών στη Χημεία, χωρίς όμως να αλλάζει σε τίποτα η ουσία για τις στοχεύσεις και τους σχεδιασμούς του Υπουργείου.
Οι νέες αναθέσεις δείχνουν τα αδιέξοδα που δημιούργησε η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας με την ενοποίηση-συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα προβλήματα αφορούν τόσο τη διδασκαλία των μαθημάτων, όσο και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
1. Σε κλάδους και ειδικότητες που ενοποιήθηκαν-συγχωνεύτηκαν σε έναν κλάδο και μια ειδικότητα, υπάρχουν αναθέσεις μαθημάτων που τα διδάσκουν σε Πρώτη (Α) ανάθεση οι νέες συγχωνευμένες ειδικότητες, εντούτοις η απόφαση παραπέμπει σε κατά προτεραιότητα ανάθεση διδασκαλίας σε κλάδο και ειδικότητα που καταργήθηκε. Η διάταξη αυτή, πέρα από προβλήματα νομιμότητας, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία με αντίκτυπο στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα το μάθημα Α.Ο.Θ. (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας) της ομάδας προσανατολισμού της Γ Λυκείου το διδάσκει με Α ανάθεση ο νέος κλάδος ΠΕ80 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ που προήλθε απ’ την ενοποίηση-συγχώνευση έξι ειδικοτήτων, με προτεραιότητα στον ΠΡΩΗΝ κλάδο ΠΕ 09 Οικονομολόγων που έχει ήδη καταργηθεί. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος εκπαιδευτικός του πρώην κλάδου ΠΕ 09 Οικονομολόγων να διδάξει το μάθημα, πιθανόν να υποχρεωθεί να το διδάξει εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας του ενοποιημένου κλάδου ΠΕ80, που έως τώρα δεν είχε καμιά ανάθεση διδασκαλίας για το συγκεκριμένο μάθημα.
Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν σε μαθήματα που αφορούν τις κοινωνικές επιστήμες. Yπάρχουν μαθήματα όπως Κοινωνιολογία ,Πολιτική Παιδεία, Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών, Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών που μόνο ο πρώην κλάδος ΠΕ09 Οικονομολόγων μπορούσε να τα διδάξει είτε ως πρώτη είτε ως δεύτερη ανάθεση από κοινού με τον ενοποιημένο- συγχωνευμένο πλέον κλάδο ΠΕ78 Κοινωνιολόγων - Πολιτικών Επιστημών . Τώρα σε περίπτωση που δεν υπάρχει εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ78 και του πρώην κλάδου ΠΕ09 σε σχολική μονάδα για να τα διδάξουν κατά προτεραιότητα , θα κληθούν να διδάξουν τα μαθήματα αυτά οι υπόλοιπες ειδικότητες του ενοποιημένου πλέον κλάδου ΠΕ80 που δεν είχαν αυτές τις αναθέσεις και το σπουδαιότερο δεν τα είχαν διδαχθεί στα πλαίσια των προγραμμάτων σπουδών των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που αποφοίτησαν, με συνέπεια την υποβάθμιση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών Τα παραδείγματα αυτά αφορούν και άλλα μαθήματα όπως το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο και πολλά ακόμα .
2. Με τις νέες αναθέσεις προκύπτουν κλάδοι χωρίς καμιά Πρώτη (Α) ανάθεση σε μαθήματα, όπως στις ειδικότητες των Θεατρολόγων και της Δραματικής τέχνης, των ΤΕ Μουσικών, ΤΕ Εφαρμοσμένων Τεχνών και Χημικών Εργαστηρίων. Αυτό σημαίνει κατάργηση των συγκεκριμένων κλάδων και ειδικοτήτων που παραπέμπει σε εργασιακή ανασφάλεια και περιπέτεια, ακόμη και σε απόλυση
Επίσης θα προκύψουν τεχνητές υπεραριθμίες οργανικές και λειτουργικές σε πολλές ειδικότητες των ενοποιημένων-συγχωνευμένων κλάδων και θα προστεθούν νέα εργασιακά προβλήματα σε υφιστάμενους κλάδους και ειδικότητες αφού δεν μπορούν να διδάξουν σε Πρώτη (Α) ανάθεση μαθήματα με κρίσιμο αριθμό ωρών. Για παράδειγμα η ειδικότητα των Αρχιτεκτόνων χάνει πολλές απ’ τις αναθέσεις διδασκαλίας μαθημάτων που είχε έως τώρα. Ειδικότερα η συγκεκριμένη ειδικότητα εξοβελίζεται σχεδόν απ’ την διδασκαλία των μαθημάτων του τομέα των Εφαρμοσμένων Τεχνών.
3. Στον τομέα Οικονομίας Διοίκησης αυξήθηκε ο προβλεπόμενος αριθμός των μαθητών του τμήματος από 13 σε 17 για να διδάσκονται τα εργαστηριακά μαθήματα από δύο εκπαιδευτικούς. Προφανώς η ρύθμιση αυτή ακολουθεί τη γενικότερη πολιτική μείωσης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό του ενοποιημένου πλέον κλάδου ΠΕ80 Οικονομίας για την κάλυψη κενών.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας
Να καταργήσει το νομοθετικό πλαίσιο για τις ενοποιήσεις- συγχωνεύσεις των κλάδων και ειδικοτήτων που πραγματοποιήθηκαν με αντιεπιστημονικά κριτήρια εκτός από εκείνες τις τεχνικές ειδικότητες που είχαν τις ίδιες ακριβώς πρώτες και δεύτερες κοινές αναθέσειςκαι να εκδώσει νέες Υπουργικές αποφάσεις με τις αναθέσεις μαθημάτων .
Όλες οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών να έχουν έναν κρίσιμο αριθμό πρώτης (Α) ανάθεσης διδασκαλίας στα μαθήματα του Δημόσιου σχολείου.
Να καταργηθεί η Αντιεπιστημονική τρίτη (Γ’) ανάθεση
Να εφαρμόσει άμεσα τις προτάσεις της ΟΛΜΕ για 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 μαθητές ανά καθηγητή στα εργαστήρια.
Το φετινό ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα των εξετάσεων για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναδεικνύει για μια ακόμη φορά την προχειρότητα και την αναλγησία με την οποία η πολιτική ηγεσία σχεδιάζει και υλοποιεί μέτρα σε βάρος των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της λειτουργίας του σχολείου γενικότερα.
Η απόφαση του Υπουργείου για την επιμήκυνση του διδακτικού έτους έχει ήδη δημιουργήσει ένα εξοντωτικό πλαίσιο για τους μαθητές της Α και Β Λυκείου (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) που πρέπει να υποβληθούν στη δοκιμασία να εξεταστούν μέσα σε διάστημα 10 εργάσιμων ημερών σε 13 και 16 μαθήματα αντίστοιχα.
Εξετάσεις σε δύο μαθήματα την ίδια ημέρα θα αναγκαστούν να δώσουν και οι μαθητές της Γ τάξης των ΕΠΑΛ που θα έχουν μία ή και καμία μέρα για ξεκούραση και προετοιμασία για τις Πανελλαδικές.
Η εντατικοποίηση αυτή που κάνει ακόμη πιο ψυχοφθόρα τη διαδικασία των εξετάσεων για τους μαθητές, που κατά παράβαση της κοινής λογικής και κάθε παιδαγωγικής διαδικασίας καλούνται να ανταπεξέλθουν σε μια εξεταστική διαδικασία που εξουθενώνει.
Ψυχοφθόρα είναι η διαδικασία και για τους γονείς των μαθητών αλλά και εξουθενωτική για τους εκπαιδευτικούς, που αναγκάζονται σε εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα να ανταποκριθούν στη διεκπεραίωση πολλών διαδικασιών όπως εισηγήσεις, επιτηρήσεις, βαθμολόγηση, εξαγωγή αποτελεσμάτων και αυτά παράλληλα με τις υποχρεώσεις τους στις Πανελλαδικές αλλά και με τις άλλες αυξημένες εξωδιδακτικές εργασίες.
Η Ομοσπονδία εκτιμά ότι ακόμη και αυτή τη στιγμή το Υπουργείο πρέπει αφενός μεν να δώσει και για τους μαθητές της Γ των ΕΠΑΛ το αναγκαίο για την προετοιμασία πριν τις Πανελλήνιες εξετάσεις διάστημα και αφετέρου να επανεξετάσει την απόφαση για το χρόνο λήξης των μαθημάτων, προς όφελος των μαθητών και της καλής λειτουργίας του σχολείου.
Προβληματική και η νέα εγκύκλιος για τις ηλεκτρονικές εγγραφές – επανεγγραφές στα ΕΠΑΛ
Όπως και πέρσι, πρώτη χρονιά εφαρμογής της ηλεκτρονικής εγγραφής, η ομοσπονδία αναδεικνύει την συνεχή προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για συρρίκνωση των ΕΠΑΛ.
Ο αδιευκρίνιστος και πολύπλοκος τρόπος εγγραφής, ιδιαίτερα για τους γονείς και κηδεμόνες που δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία ή πρόσβαση σε Η/Υ, αποβαίνει εις βάρος των σχολείων αυτών.
Στα προβλήματα αυτά έρχεται να προστεθεί και η «εξαφάνιση» από το ηλεκτρονικό σύστημα όλων των ολιγομελών τμημάτων που λειτούργησαν φέτος, όπως επίσης και όλων των εγκεκριμένων Τομέων και Ειδικοτήτων που δεν λειτούργησαν όμως την περασμένη χρονιά.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ απαιτεί:
την εφαρμογή και του προηγούμενου τρόπου εγγραφής για όλους τους μαθητές,
να δοθεί όλος ο απαραίτητος χρόνος στους μαθητές να ενημερωθούν για να επιλέξουν το σχολείο, τον τομέα και την ειδικότητα του ενδιαφέροντος τους,
να δοθεί η δυνατότητα εγγραφής σε όλα τα τμήματα που λειτούργησαν την περσινή χρονιά ως ολιγομελή,
να εγγράφονται οι μαθητές σε όλους τους εγκεκριμένους Τομείς και Ειδικότητες του κάθε σχολείου,
τα τμήματα οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ να ολοκληρώνονται τον Σεπτέμβριο,
να μην «κλειδώνει» ο αριθμός των τμημάτων και να δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας και νέου τμήματος σε κάθε σχολείο,
την εφαρμογή της αρχής 20 μαθητών ανά τμήμα - 15 στις κατευθύνσεις - 10 στα εργαστήρια.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ αποφάσισε για:
- παράσταση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 17/5/2018 και ώρα 12:00, στο Υπουργείο Παιδείας,
άμεση συνάντηση με τον Υφυπουργό παιδείας και υπεύθυνο για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Το Υπουργείο Παιδείας τον Γενάρη 2018 νομοθέτησε την ενοποίηση -συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων. Η ΟΛΜΕ έγκαιρα είχε εκφράσει συνολικά την αντίθεση της ιδιαίτερα για τις ενοποιήσεις-συγχωνεύσεις των ειδικοτήτων Γενικής Παιδείας.
Ο βασικός στόχος της ενοποίησης- συγχώνευσης των κλάδων και ειδικοτήτων είναι η εξοικονόμηση προσωπικού μέσω της διεύρυνσης των αναθέσεων σε πάρα πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών που καλούνται να διδάξουν μαθήματα πέρα και έξω απ’ το επιστημονικό πεδίο που ορίζει το πτυχίο τους
Η νομοθετική ρύθμιση εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια της κυβέρνησης για την ελαχιστοποίηση του κόστους της Δημόσιας εκπαίδευσης μέσω της ελαχιστοποίησης των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό που παρατηρούνται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μετά από οκτώ χρόνια μηδενικών μόνιμων διορισμών.
Μεγάλα κενά εξακολουθούν να υπάρχουν σε εκπαιδευτικό προσωπικό, παρά την εφαρμογή των γνωστών μνημονιακών πολιτικών απ’ όλες μέχρι τώρα τις Κυβερνήσεις που έχουν ως στόχο τη συρρίκνωση του Δημόσιου σχολείου μέσω συγχωνεύσεων - καταργήσεων σχολικών μονάδων, την αύξηση ωραρίου των εκπαιδευτικών, την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα, τις καταργήσεις ολιγομελών τμημάτων γενικής παιδείας, Ομάδων Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ με κριτήριο τον ελάχιστο αριθμό των μαθητών που φοιτούν σε αυτά.
Παράλληλα η ενοποίηση- συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων προϊδεάζει την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας από την σε βάθος διερεύνηση, σε επιφανειακή προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων . Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόταση του ΙΕΠ για μετατροπή της διδασκαλίας της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας, στο υπό εξαγγελία νέο λύκειο, σε ενιαίο μάθημα με την επωνυμία Φυσικές Επιστήμες.
Τον Μάϊο του 2018 το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε νέες αναθέσεις των κλάδων και ειδικοτήτων όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά τις ενοποιήσεις- συγχωνεύσεις τον Γενάρη του 2018 σε μια προσπάθεια να τις ευθυγραμμίσει με τις νέες ειδικότητες που προέκυψαν. Η νέα Υπουργική απόφαση υπηρετεί την αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική πρακτική της ανάθεσης μαθημάτων με μοναδικό κριτήριο την κάλυψη των κενών, όπως-όπως, από τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς, που καλούνται πολλές φορές να διδάξουν μαθήματα ακόμα και άσχετα με το επιστημονικό τους αντικείμενο, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά, χωρίς προσλήψεις και μόνιμους διορισμούς. Η απαράδεκτη πρακτική της Τρίτης (Γ) ανάθεσης εφαρμόζεται κατά κόρον με στόχο να «καλυφθούν» όσο περισσότερα κενά γίνεται χρυσώνοντας το χάπι της κάλυψης ωραρίου από εκπαιδευτικούς κλάδων και ειδικοτήτων που πλεονάζουν λόγω της συρρίκνωσης σχολείων, τμημάτων και μαθησιακών αντικειμένων.
Η νέα Υπουργική απόφαση τροποποιεί την προηγούμενη, που εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες, προσπαθώντας να άρει ορισμένες από τις πιο κραυγαλέες αδικίες, όπως πχ η κατάργηση της Πρώτης (Α) ανάθεσης των Χημικών Μηχανικών στη Χημεία, χωρίς όμως να αλλάζει σε τίποτα η ουσία για τις στοχεύσεις και τους σχεδιασμούς του Υπουργείου.
Οι νέες αναθέσεις δείχνουν τα αδιέξοδα που δημιούργησε η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας με την ενοποίηση-συγχώνευση κλάδων και ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα προβλήματα αφορούν τόσο τη διδασκαλία των μαθημάτων, όσο και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
1. Σε κλάδους και ειδικότητες που ενοποιήθηκαν-συγχωνεύτηκαν σε έναν κλάδο και μια ειδικότητα, υπάρχουν αναθέσεις μαθημάτων που τα διδάσκουν σε Πρώτη (Α) ανάθεση οι νέες συγχωνευμένες ειδικότητες, εντούτοις η απόφαση παραπέμπει σε κατά προτεραιότητα ανάθεση διδασκαλίας σε κλάδο και ειδικότητα που καταργήθηκε. Η διάταξη αυτή, πέρα από προβλήματα νομιμότητας, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία με αντίκτυπο στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα το μάθημα Α.Ο.Θ. (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας) της ομάδας προσανατολισμού της Γ Λυκείου το διδάσκει με Α ανάθεση ο νέος κλάδος ΠΕ80 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ που προήλθε απ’ την ενοποίηση-συγχώνευση έξι ειδικοτήτων, με προτεραιότητα στον ΠΡΩΗΝ κλάδο ΠΕ 09 Οικονομολόγων που έχει ήδη καταργηθεί. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος εκπαιδευτικός του πρώην κλάδου ΠΕ 09 Οικονομολόγων να διδάξει το μάθημα, πιθανόν να υποχρεωθεί να το διδάξει εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας του ενοποιημένου κλάδου ΠΕ80, που έως τώρα δεν είχε καμιά ανάθεση διδασκαλίας για το συγκεκριμένο μάθημα.
Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν σε μαθήματα που αφορούν τις κοινωνικές επιστήμες. Yπάρχουν μαθήματα όπως Κοινωνιολογία ,Πολιτική Παιδεία, Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών, Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών που μόνο ο πρώην κλάδος ΠΕ09 Οικονομολόγων μπορούσε να τα διδάξει είτε ως πρώτη είτε ως δεύτερη ανάθεση από κοινού με τον ενοποιημένο- συγχωνευμένο πλέον κλάδο ΠΕ78 Κοινωνιολόγων - Πολιτικών Επιστημών . Τώρα σε περίπτωση που δεν υπάρχει εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ78 και του πρώην κλάδου ΠΕ09 σε σχολική μονάδα για να τα διδάξουν κατά προτεραιότητα , θα κληθούν να διδάξουν τα μαθήματα αυτά οι υπόλοιπες ειδικότητες του ενοποιημένου πλέον κλάδου ΠΕ80 που δεν είχαν αυτές τις αναθέσεις και το σπουδαιότερο δεν τα είχαν διδαχθεί στα πλαίσια των προγραμμάτων σπουδών των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που αποφοίτησαν, με συνέπεια την υποβάθμιση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών Τα παραδείγματα αυτά αφορούν και άλλα μαθήματα όπως το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο και πολλά ακόμα .
2. Με τις νέες αναθέσεις προκύπτουν κλάδοι χωρίς καμιά Πρώτη (Α) ανάθεση σε μαθήματα, όπως στις ειδικότητες των Θεατρολόγων και της Δραματικής τέχνης, των ΤΕ Μουσικών, ΤΕ Εφαρμοσμένων Τεχνών και Χημικών Εργαστηρίων. Αυτό σημαίνει κατάργηση των συγκεκριμένων κλάδων και ειδικοτήτων που παραπέμπει σε εργασιακή ανασφάλεια και περιπέτεια, ακόμη και σε απόλυση
Επίσης θα προκύψουν τεχνητές υπεραριθμίες οργανικές και λειτουργικές σε πολλές ειδικότητες των ενοποιημένων-συγχωνευμένων κλάδων και θα προστεθούν νέα εργασιακά προβλήματα σε υφιστάμενους κλάδους και ειδικότητες αφού δεν μπορούν να διδάξουν σε Πρώτη (Α) ανάθεση μαθήματα με κρίσιμο αριθμό ωρών. Για παράδειγμα η ειδικότητα των Αρχιτεκτόνων χάνει πολλές απ’ τις αναθέσεις διδασκαλίας μαθημάτων που είχε έως τώρα. Ειδικότερα η συγκεκριμένη ειδικότητα εξοβελίζεται σχεδόν απ’ την διδασκαλία των μαθημάτων του τομέα των Εφαρμοσμένων Τεχνών.
3. Στον τομέα Οικονομίας Διοίκησης αυξήθηκε ο προβλεπόμενος αριθμός των μαθητών του τμήματος από 13 σε 17 για να διδάσκονται τα εργαστηριακά μαθήματα από δύο εκπαιδευτικούς. Προφανώς η ρύθμιση αυτή ακολουθεί τη γενικότερη πολιτική μείωσης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό του ενοποιημένου πλέον κλάδου ΠΕ80 Οικονομίας για την κάλυψη κενών.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας
Να καταργήσει το νομοθετικό πλαίσιο για τις ενοποιήσεις- συγχωνεύσεις των κλάδων και ειδικοτήτων που πραγματοποιήθηκαν με αντιεπιστημονικά κριτήρια εκτός από εκείνες τις τεχνικές ειδικότητες που είχαν τις ίδιες ακριβώς πρώτες και δεύτερες κοινές αναθέσειςκαι να εκδώσει νέες Υπουργικές αποφάσεις με τις αναθέσεις μαθημάτων .
Όλες οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών να έχουν έναν κρίσιμο αριθμό πρώτης (Α) ανάθεσης διδασκαλίας στα μαθήματα του Δημόσιου σχολείου.
Να καταργηθεί η Αντιεπιστημονική τρίτη (Γ’) ανάθεση
Να εφαρμόσει άμεσα τις προτάσεις της ΟΛΜΕ για 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 μαθητές ανά καθηγητή στα εργαστήρια.