Η δήλωση αυτή έγινε μόλις προχθές (29/6/2021), σε χαιρετισμό που απηύθυνε στη διαδικτυακή εκδήλωση που διοργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ σε συνεργασία με το αλβανικό παρακλάδι της γνωστής διεθνούς οργάνωσης του Τζ. Σόρος, δηλ. με την Open Society Foundation Albania.
Δεν θα σχολιάσουμε ούτε τον διαχρονικό ρόλο του ΕΛΙΑΜΕΠ στις ενδοτική προπαγάνδα που διαχέει μέσα στην ελληνική κοινωνία, ούτε τις διαπλεκόμενες σχέσεις της κυβέρνησης με τις Open Societies του κ. Σόρος. Θα παραμείνουμε στην είδηση της δήλωσης του κ. Δένδια, όπου τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά:
Τι ακριβώς συμφώνησε με τον αλβανό ομόλογό του να παραπεμφθεί στη Χάγη; Μόνο η οριοθέτηση ΑΟΖ, ή τελικά όλες οι θαλάσσιες ζώνες;
Πώς είναι δυνατόν να προχωρεί η κυβέρνηση σε οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, χωρίς προηγουμένως να έχει ασκήσει η Ελλάδα τα κυριαρχικά της δικαιώματα για την πλήρη εφαρμογή των προβλεπόμενων κανόνων της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (ΣΔΘ 1982); Ιδιαίτερα της επέκτασης του εύρους της χωρικής θάλασσας στα 12νμ και τη χάραξη ευθειών γραμμών βάσης για όλες τις περιοχές της ελληνικής επικράτειας - και όχι μόνο για την περιοχή του Ιονίου, κατά το ΠΔ 107/2020.
Έχει συναινέσει ο κ. Δένδιας, ως ΥΠΕΞ, στην κοινή εκμετάλλευση κοιτασμάτων ή στις άδειες εκμετάλλευσης κοιτασμάτων;
Η προσφυγή στη Χάγη δεν εξυπηρετεί τα αναγνωρισμένα από τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα, εφόσον το συνυποσχετικό δεν θα περιλαμβάνει ρητά την εφαρμογή των κανόνων της ΣΔΘ 1982. Μπορεί ο κ. Δένδιας να επικαλείται γενικά και αορίστως την «εφαρμογή του διεθνούς δικαίου», δεν το εφαρμόζει όμως ποτέ η εθελόδουλη ντόπια κυβέρνηση όταν αυτό αφορά θέματα κατοχύρωσης ελληνικής κυριαρχίας. Όπως δεν το εφάρμοσε στις συμβάσεις Ελλάδας - Ιταλίας και Ελλάδας - Αιγύπτου, όπου εκχωρήθηκαν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στις θαλάσσιες ζώνες ελληνικής κυριαρχίας ή δικαιοδοσίας.
Η Αλβανία, όπως και η Ιταλία και η Αίγυπτος, έχει θεσπίσει μονομερώς έκταση χωρικής θάλασσας 12 νμ και έχει χαράξει ευθείες γραμμές βάσεις από το 1970 για τη μέτρηση της έκτασης αυτής της θαλάσσιας ζώνης και των άλλων θαλασσίων ζωνών, όπως ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Εντούτοις, υπάρχει αφενός διεθνής αμφισβήτηση για την εγκυρότητα, κατά το διεθνές δίκαιο, της χάραξης των αλβανικών ευθειών γραμμών βάσης. Αφετέρου, αυτές οι ευθείες γραμμές βάσης (που χαράσσονται από το ακρωτήριο Grames έως το ακρωτήριο Αγ. Σαράντα) επηρεάζουν τη χάραξη της μέσης γραμμής με την Ελλάδα.
Η ελληνική κυβέρνηση αρνείται πεισματικά μέχρι σήμερα να επεκτείνει μονομερώς το εύρος της ελληνικής χωρικής θάλασσας στα 12 νμ και να χαράξει μονομερώς ευθείες γραμμές βάσης από τα 12 νμ, τόσο για όλες τις ηπειρωτικές όσο και για όλες τις νησιωτικές ακτές της. Αρνείται δηλ. να χαράξει ευθείες γραμμές βάσης -σημεία ακτών της ελληνικής επικράτειας με κριτήριο τις διαχρονικά ελληνικές θέσεις, όπως νομιμοποιείται να το πράξει από τη ΣΔΘ 1982 και όπως έχουν χαράξει, μεταξύ των άλλων, όλα τα κράτη της Μεσογείου.
Με την τακτική αυτή των ελληνικών κυβερνήσεων, επωφελείται η Αλβανία διότι οι αμφισβητούμενες αλβανικές γραμμές βάσης της αλβανικής αιγιαλίτιδας ζώνης των 12νμ, θα ληφθούν ως η αφετηρία για την οριοθέτηση από τα 12νμ όλων των υπολοίπων θαλασσίων ζωνών της Αλβανίας, που αναγνωρίζει η ΣΔΘ 1982.
Στην περίπτωση λοιπόν της από κοινού προσφυγής στην Χάγη, γεννάται το ερώτημα με ποιον τρόπο εκδηλώνεται η ελληνική συναίνεση;
- Θα δεχθεί να ληφθούν υπόψη οι αμφισβητούμενες διεθνώς -και από ΗΠΑ και Ιταλία- αλβανικές ευθείες γραμμές βάσης από τα 12 νμ για τη χάραξη της μέσης γραμμής, ή οι ελληνικές ευθείες γραμμές βάσης από τα 6νμ, ή θα ληφθεί υπόψη η φυσική ακτογραμμή;
- Θα ζητήσει να αναγνωρισθούν πλήρως τα κυριαρχικά μας δικαιώματα για όλες τις θαλάσσιες ζώνες σε όλα τα ελληνικά νησιωτικά εδάφη, ή θα αφεθεί να ληφθούν ως πρότυπο οι κατάπτυστες συμφωνίες αφενός με την Ιταλία (που περιλαμβάνει μειωμένα δικαιώματα για Διαπόντια Νησιά, Οθωνούς) και αφετέρου με την Αίγυπτο, που περιορίζει και αποκλείει μεμονωμένα ελληνικά νησιά και συμπλέγματα ελληνικών νησιών από τα πλήρη δικαιώματα τους στην ΑΟΖ;
-- Θα ζητήσει να εφαρμοσθούν οι αρχές του διεθνούς δικαίου μεταξύ των οποίων η αρχή της ευθυδικίας, ή να μην εφαρμοσθεί, όπως περιελάμβανε η συμφωνία οριοθέτησης Ελλάδας Αλβανίας της 27/4/2009; Παρότι η συμφωνία εκείνη απορρίφθηκε από το συνταγματικό δικαστήριο της Αλβανίας που την έκρινε αντισυνταγματική και εναντίον των συμφερόντων της!
Για ποιο λόγο ο Έλληνας Υπεξ έχει ακυρώσει μονοκονδυλιά τη σταθερή θέση όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, ότι η ελληνική πλευρά σέβεται τη Συμφωνία της 27/4/2009 και τη συμφωνηθείσα οριοθετική γραμμή και ότι η απόφαση του αλβανικού συνταγματικού δικαστηρίου περί αντισυνταγματικότητας της Συμφωνίας, είναι νομικά και πολιτικά αβάσιμη;
Για ποιο λόγο επιμένει να δημιουργήσει ένα ακόμη δυσμενές προηγούμενο-υπόδειγμα οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών που ενώ τελούν υπό ελληνική κυριαρχία ή δικαιοδοσία, τις διευθετεί σύμφωνα με τις αντεθνικές απόψεις του ΕΛΙΑΜΕΠ και με τρόπο που να ευνοούν μόνο την Αλβανία, την Τουρκία και τις μεγάλες δυνάμεις;
Οι Έλληνες πολίτες θα πρέπει να αναλογιστούν το προφανές: ότι ο Έλληνας Υπεξ σπεύδει να δεχθεί την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, χωρίς αυτή η σπουδή να εξυπηρετεί κανένα εθνικό συμφέρον.
Η επιδιωκόμενη οριοθέτηση με δικαστική απόφαση μέσω του ΔΔΧ, όπως και οι προηγούμενες που έγιναν με συμβάσεις, δηλώνουν για πολλοστή φορά τη συναίνεση της ελληνικής κυβέρνησης, να μην επωφεληθεί το παράκτιο κράτος της Ελλάδας από τα δικαιώματα που του προσφέρουν οι κανόνες της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας. Αδιαφορώντας για ένα πλήρες φάσμα ζωνών εθνικής κυριαρχίας ή δικαιοδοσίας προς όφελος του ελληνικού λαού.
Δηλώνουν για πολλοστή φορά την πρόθεση της ντόπιας εθελόδουλης κυβέρνησης και της άρχουσας τάξης στη χώρα μας, να "λύσουν" όλα τα ζητήματα αμφισβητούμενης κυριαρχίας με τρόπο που να εξυπηρετεί τους πάτρωνες και τις έξωθεν δυνάμεις από τις οποίες λαμβάνουν εντολές. Παραδίδοντας εθνική κυριαρχία, χώρα και ελληνικό λαό, βορά στα συμφέροντά τους.
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2021
Η Πολιτική Γραμματεία του ΕΠΑΜ