σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, των ελέγχων με μικτά συνεργεία σε όλα τα επίπεδα (συνοδευτικά πιστοποιητικά, οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, ποικιλίες ακτινιδίων, μέσα συσκευασίας, νόμιμα φορολογικά παραστατικά, κλπ), στους συνοριακούς σταθμούς, στα λιμάνια και στο εσωτερικό της χώρας (οπωρώνες, τυποποιητήρια-συσκευαστήρια, ψυγεία, εθνικές οδούς, κλπ) και την επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων κατέθεσε με σχετική επιστολή της στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιο Λιβανό και τους λοιπούς εμπλεκόμενους η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Ακτινιδίου (ΕΔΟΑ), μία πρωτοβουλία μελών του ΣΕΒΕ-Συνδέσμου Εξαγωγέων που συνεχίζει να την υποστηρίζει.
Η ΕΔΟΑ ενημερώνει με την επιστολή της ότι, κατά πάγια πλέον, δυστυχώς, κάκιστη πρακτική, την οποία έχει μέσω του ΣΕΒΕ εδώ και πάνω από μία δεκαετία καταγγείλει, έχει ήδη ξεκινήσει η πρόωρη κοπή (με χαμηλά σάκχαρα) και παράνομη διακίνηση ακτινιδίων που έρχονται από τη μια σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και από την άλλη να καταστρέψουν την εικόνα των ελληνικών ακτινιδίων στο εξωτερικό, υποβαθμίζοντας σοβαρά την ποιότητα και τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του φρούτου.
Είναι γνωστό ότι, πέραν των ακτινιδίων ποικιλιών Hayward και Τσεχελίδη, ακόμη και ως προς τις πρωϊμότερες ποικιλίες - Summer Kiwi, Sorelli και Green light που είναι σε κάθε περίπτωση πολύ περιορισμένες – θα πρέπει για τη συγκομιδή, εμπορία και εξαγωγή τους να πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις: δεν δύναται τα σάκχαρα των προς συγκομιδή καρπών να είναι λιγότερα των 6,2 brix και να μην έχουν μέση περιεκτικότητα σε ξηρά ουσία ποσοστού τουλάχιστον 15%, όπως άλλωστε ορίζει η νομοθεσία.
Η πιθανή επίτευξη καλύτερων τιμών για μικρό χρονικό διάστημα από ορισμένους Έλληνες ευκαιριακούς επαγγελματίες-εξαγωγείς-εμπόρους, χωρίς υποδομή, γνώση και αξιοπιστία, μπορεί να βοηθά τους ίδιους, καταστρέφει όμως τις μακροχρόνιες προσπάθειες των αξιόπιστων παραγωγών και εξαγωγέων που ενδιαφέρονται για την ποιότητα των προϊόντων που εξάγουν και τη διαφύλαξη του «καλού ονόματος» των ελληνικών ακτινιδίων, το οποίο έστησαν όλα αυτά τα χρόνια στις απαιτητικές διεθνείς αγορές πραγματοποιώντας σημαντικές επενδύσεις.
Η ραγδαία ανάπτυξη της καλλιέργειας και αντίστοιχα παραγωγής του ακτινιδίου στην χώρα μας και μάλιστα με άναρχο τρόπο επιδεινώνει κάθε χρόνο το χρονίζον και κρίσιμο αυτό ζήτημα.
Ως προς τους συνοριακούς σταθμούς και τα λιμάνια, οι έλεγχοι θα πρέπει να εστιάσουν ιδιαίτερα στον Προμαχώνα και τους Ευζώνους (σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΔΟΑ, πολλά φορτία περνούν από το συνοριακό σταθμό των Ευζώνων με προορισμό την Ισπανία για να αποφύγουν τυχόν ελέγχους στην Ηγουμενίτσα), στην Ηγουμενίτσα και στην Πάτρα.
Τα μικτά συνεργεία που θα πρέπει να συσταθούν άμεσα και να αναλάβουν δράση, ελέγχοντας ελληνικά αλλά κυρίως ξένα φορτηγά, θα πρέπει να δουλεύουν και τα Σαββατοκύριακα.
Ιδιαίτερα επιτακτική είναι η ανάγκη εντατικοποίησης των ελέγχων από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής και τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου – σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) - ιδιαίτερα την επικείμενη περίοδο (Σεπτέμβριος-μέσα Νοεμβρίου), κατά την οποία κάθε χρόνο εμφανίζονται παρόμοια κρούσματα, στους τόπους παραγωγής-τυποποίησης-διακίνησης και κυρίως στους συνοριακούς σταθμούς (με έμφαση, όπως προαναφέρθηκε, σε Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ευζώνους και Προμαχώνα).
Μόνο με τον τρόπο αυτό θα καταπολεμηθεί η παράνομη διακίνηση ατυποποίητων ακτινιδίων από εμπόρους γειτονικών κυρίως χωρών, που έχει ως αποτέλεσμα τη δυσφήμιση των ελληνικών προϊόντων και τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ παραβατών και υγιών εξαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, ανταγωνισμός που ενισχύεται από τα φαινόμενα φορολογικών παραβάσεων που παρατηρούνται στην ενδοκοινοτική ιδίως διακίνηση οπωροκηπευτικών με απώλεια εσόδων για το ελληνικό δημόσιο. Είναι γνωστό ότι το παραπάνω φαινόμενο έχει ενταθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα λόγω των αλλαγών στην φορολόγηση των αγροτών και μάλιστα σε όλη την γκάμα των οπωροκηπευτικών και στις περισσότερες συναλλαγές μεταξύ παραγωγού και εμπόρου είτε δεν εκδίδεται παραστατικό είτε εκδίδεται παραστατικό με χαμηλότερη τιμή.
Στους παραβάτες, παραγωγούς και τυποποιητές-διακινητές-εμπόρους, θα πρέπει να επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις και συγκεκριμένα απόλυτη, χωρίς καμία εξαίρεση ή εναλλακτική κύρωση, καταστροφή προβληματικών παρτίδων με σχετικά πρωτόκολλα και κάλυψη των εξόδων ταφής των ακτινιδίων στις χωματερές από τους υπεύθυνους, δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών, πέραν όποιων άλλων κυρώσεων βάσει του Ν. 4235/14 και της ΥΑ 9475/136897/10.10.2018 «Ρυθμίσεις Θεμάτων εμπορίας και διακίνησης των ακτινιδίων».
Αντίστοιχα ευθύνη θα πρέπει να αποδίδεται με τις όποιες συνέπειες και στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες που εκδίδουν πιστοποιητικά καταλληλότητας για ακτινίδια που δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις (βαθμός brix).
Ειδικότερα μάλιστα η ΕΔΟΑ προτείνει στο ΥΠΑΑΤ, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Περιφέρειες, τη δημιουργία Γραφείων Ελέγχων στην Ηγουμενίτσα και στην Πάτρα για τους ελέγχους των φορτίων με φρούτα, διότι, από πληροφορίες της, παρατηρείται το φαινόμενο το φορτίο να αναγράφεται ως π.χ. ροδάκινα έχοντας μέσα ακτινίδια και μόνο οι τελευταίες παλέτες να είναι πραγματικά ροδάκινα η κάποιο άλλο φρούτο. Τα ίδια Γραφεία, στην Ηγουμενίτσα ειδικότερα, θα ελέγχουν και το πολλαπλασιαστικό υλικό, καθώς μείζον πρόβλημα του ακτινιδίου είναι η μετάδοση ασθενειών από τη γειτονική Ιταλία (η πρόταση αυτή έχει ήδη κατατεθεί στην Περιφέρεια Ηπείρου).
Κλείνοντας, η ΕΔΟΑ επανακαταθέτει την πρότασή της οι παραγωγοί ακτινιδίου να δηλώνουν στο ΟΣΔΕ την ποικιλία ακτινιδίων που καλλιεργούν σε κάθε αγροτεμάχιο, κάτι που ήδη γίνεται στα συμπύρηνα, ώστε να ελεγχθούν-περιοριστούν τα φαινόμενα καταστρατήγησης στην εμπορία-τυποποίηση-διακίνηση ακτινιδίων σε σχέση με τις πρώιμες ποικιλίες.