με την οποία ακυρώνεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση 61178/ΓΔ4/28-05-2021, κατά το μέρος που προβλέπεται η απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών, καθώς στοιχείται επί των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ 660/2018, 926/2018, 1749/2019 και 1750/2019 της Μείζονος Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες ακυρώθηκαν τα πολυθρησκειακά Προγράμματα Σπουδών και τα Βιβλία (Φάκελοι) Θρησκευτικών των κ. Φίλη - Γαβρόγλου και αποτελεί τη φυσική και λογική συνέχεια αυτών των Αποφάσεων.
Η ΠΕΘ θεωρεί ότι και η νέα απόφαση του ΣτΕ (Ολομ. 1478/2022) για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά, όπως και οι προαναφερόμενες αποφάσεις του, κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, διότι επισημαίνει, για μια ακόμη φορά, την υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να σέβεται το ιερό συνταγματικό δικαίωμα των νέων μας να μπορούν να διδάσκονται ένα μάθημα Θρησκευτικών, που να έχει ως περιεχόμενο τις αλήθειες και τις παραδόσεις της δικής τους θρησκευτικής πίστεως. Όσοι μαθητές/τριες είναι άθεοι/ες ή αγνωστικιστές/στριες και έχουν το δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, έχουν και αυτοί/ές δικαίωμα να διδάσκονται, στη θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών, ένα ισότιμο μάθημα, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, το οποίο να τους προσφέρει, τις απαραίτητες ηθικοκοινωνικές αξίες και τα πρότυπα, με τα οποία να αναπτύσσονται, προκειμένου να είναι σε θέση να εντάσσονται, χωρίς προβλήματα κοινωνικοποίησης, στο δημοκρατικό, πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας.
Η ΠΕΘ επικροτεί την ως άνω απόφαση του ΣτΕ, διότι βρίσκεται στην κατεύθυνση μιας ξεκάθαρης λύσεως, ως προς την παροχή στην μεγάλη πλειονότητα των μαθητών, που είναι ορθόδοξοι χριστιανοί, μιας πραγματικά Ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής, δείχνοντας ταυτόχρονα, όμως, τον σεβασμό της ελληνικής πολιτείας στα διαφορετικά θρησκευτικά πιστεύω των μαθητών/τριών οι οποίοι/ες δεν είναι Χριστιανοί/ές Ορθόδοξοι/ες. Η πρόσφατη Απόφαση του ΣτΕ, μπορεί να ακύρωσε την ως άνω αντίστοιχη απόφαση (ΚΥΑ) του Υπουργείου Παιδείας του έτους 2021, που προέβλεπε την απαλλαγή κάποιων μαθητών, που πληρούσαν τις προϋποθέσεις να μην παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών, παράλληλα όμως, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι η προσβαλλόμενη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία ο Διευθυντής ή η Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, σε συνεργασία με τον Σύλλογο των διδασκόντων αποφασίζουν, κατά περίπτωση, για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι/ες μαθητές/τριες (ενδεικτικά διαφορετικό διδακτικό αντικείμενο σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης ή ερευνητική δημιουργική δραστηριότητα), είναι συνταγματικώς ανεκτή, ως μεταβατική, μέχρι την οριστική ρύθμιση του θέματος, εντός ευλόγου χρόνου.
Οριστική ρύθμιση, κατά το ΣτΕ είναι η θέσπιση ενός κανονικού ισότιμου μαθήματος για τους απαλλασσόμενους μαθητές/τριες. Ως εύλογος δε χρόνος κρίνεται το τέλος του σχολικού έτους 2022-2023, δοθέντος ότι, πέραν των δυσχερειών που ήδη εκτέθηκαν, η Πολιτεία καλείται για πρώτη φορά να ρυθμίσει το ζήτημα αυτό, δηλαδή να θεσπίσει ένα ισότιμο μάθημα συναφούς περιεχομένου για τους μαθητές που απαλλάσσονται από το υποχρεωτικό μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την ερμηνεία των συνταγματικών και υπερνομοθετικών διατάξεων της ΕΣΔΑ που δόθηκε με τις προαναφερθείσες αποφάσεις του Δικαστηρίου. Αναμένουμε την γόνιμη αξιοποίηση της ως άνω Αποφάσεως του ΣτΕ από την Ελληνική Πολιτεία και το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Κατόπιν όλων αυτών των εξελίξεων και δοθείσης της ευκαιρίας, οφείλουμε, επίσης, να υπενθυμίσουμε την λανθασμένη αντίληψη και πρακτική όλων εκείνων που αγωνίστηκαν απελπισμένα, ήδη από το 2011, να εισαγάγουν στα σχολεία τα μη ορθόδοξα, μη συνταγματικά και μη παιδαγωγικά πολυθρησκειακά Προγράμματα Σπουδών και τα Βιβλία (Φάκελοι) Θρησκευτικών, τα οποία συντάχτηκαν από τους «Θεολόγους» του νεόκοπου Θεολογικού αντισυλλόγου με την επωνυμία «Καιρός» και τα οποία ακυρώθηκαν από το ΣτΕ, με τις αποφάσεις του 2018 και 2019. Ένα από τα στοιχεία της διαφήμισης που τους έκαναν οι ως άνω συντάκτες τους και που εν πολλοίς συνεχίζουν και μέχρι σήμερα να κάνουν, ήταν ότι αυτά απευθύνονταν σε όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές τους καταβολές. Έτσι, έκαναν ένα σαλατόμορφο μείγμα, που περιείχε λίγα στοιχεία από την Ορθοδοξία και από όλες τις μεγάλες θρησκείες και το πρόσφεραν προς βρώση στα παιδιά όλων των Θρησκειών, χωρίς να σέβονται τη συνταγματική θρησκευτική ελευθερία των παιδιών, που εκτός των άλλων, περιλαμβάνει και το δικαίωμά τους να διδάσκεται κάθε ένα τη δική του πίστη. Όλα αυτά, προφανώς, έρχονται σε αντίθεση με τις παλαιότερες αλλά και τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), οι οδηγίες του οποίου διασώζουν τον ορθόδοξο χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών και δικαιώνουν τους πολυετείς αγώνες της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων (ΠΕΘ) για Ορθόδοξη Χριστιανική Αγωγή στα σχολεία της πατρίδας μας.
Το ΔΣ της ΠΕΘ