Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΕΡΩΤΑΣ ΣΕ ΑΠΟΣΠΑΣΗ» ΤΗΣ ΕΛΕΝΗ ΤΖΗΚΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ


ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΕΡΩΤΑΣ ΣΕ ΑΠΟΣΠΑΣΗ» ΤΗΣ ΕΛΕΝΗ ΤΖΗΚΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ
 Στη Δημοτική βιβλιοθήκη «Θ. Ζωγιοπούλου» της Βέροιας θα παρουσιασθεί τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015 στις 7:00 μ.μ. το δεύτερο βιβλίο της Ελένης Τζήκα-Αετοπούλου «Έρωτας σε απόσπαση».
Στη Βέροια, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα η Ελένη Τζήκα –Αετοπούλου είναι γνωστή απ’ το πρώτο της βιβλίο «Σσσ… μας ακούει ο κόσμος». Ο αείμνηστος Χρίστος Τσολάκης είχε παρουσιάσει τότε το έργο της στην αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.


Τώρα έρχεται με το δεύτερο βιβλίο της «Έρωτας σε απόσπαση», που θα παρουσιαστεί και στην πρωτεύουσα της Ημαθίας, τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου  από τη Δημοτική βιβλιοθήκη "Θ. Ζωγιοπούλου", σε συνεργασία με την Ελληνική μαθηματική εταιρία- παράρτημα Ημαθίας, το Βιβλιοπωλείο Ηλιοτρόπιο και τις εκδόσεις Λευκή Σελίδα.
Λίγα λόγια για το βιβλίο:
Η Μελίτα, μια νέα κι ευαίσθητη γυναίκα, στέλνεται με απόσπαση στη Γερμανία. Οι εντυπώσεις και οι εμπειρίες στην ξενιτιά, πρωτόγνωρες και απρόσμενες. Οι Έλληνες μετανάστες, οι συνάδελφοι, η στάση των Γερμανών απέναντι στους ξένους, οι σύντροφοι στο ελληνικό καφενείο της Στουτγάρδης, όλα περνούν απ’ τη γραφίδα της σαν εξομολόγηση.
Μα πάνω απ’ όλα και μέσα σ’ όλα μια αναπάντεχη συνάντηση: ένας παράφορος έρωτας…
Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως αναδρομικό ημερολόγιο. Με τη διαφορά πως οι σημειώσεις καταγράφονται στη μνήμη μιας ερωτευμένης γυναίκας. Μνήμη που γιγαντώνεται και γίνεται στυπόχαρτο για να διαφυλάξει ζωντανό έναν έρωτα που διαποτίζει τα πάντα και μετατρέπεται σε μεγεθυντικό καθρέφτη, για να δει ό,τι ως τότε δεν έβλεπε μέσα και γύρω της.

Ο αείμνηστος Χρίστος Τσολάκης είπε: ‘Πρόκειται για κέντημα και ψυχογράφημα’.

Ο φιλόλογος και συγγραφέας Θεόδωρος Μαυρόπουλος:
Το ντεμπούτο της στον λογοτεχνικό χώρο το είχαμε επισημάνει τότε ουκ ολίγοι –ανάμεσα σ’ αυτούς ο αείμνηστος συντοπίτης της και με πανελλήνια και όχι μόνο εμβέλεια Χρίστος Τσολάκης.
Ο «Έρωτας σε απόσπαση» είναι ένας ευρηματικός τίτλος. Το μυθιστόρημα αυτό της Ελένης Τζήκα-Αετοπούλου είναι μια συνεχής αφήγηση με αρκετές  περιγραφές και με την παράθεση άφθονου διαλόγου. Επαρκέστατη κάτοχος των λογοτεχνικών στοιχείων και με εύστοχο συνδυασμό τους, δίνει χάρη στις κατά  τόπους αφηγήσεις ή περιγραφές της.
Η συγγραφέας με τον πνευματικό εξοπλισμό της κυριαρχεί απόλυτα στα ετερόκλητα ανθρώπινα σύνολα που φιλοξενούνται σ’ έναν ξένο τόπο και εργάζονται χωρίς να μεμψιμοιρούν.
Χειρίζεται με χαρισματική άνεση το λόγο, και συχνά ζωγραφίζει τις φράσεις της.
Έχουμε μπροστά μας ένα υπέροχο υμνητικό του έρωτα και της ζωής.

Πηνελόπη Τζιώκα-Ευαγγέλου
phD φιλοσοφικής Σχολική Σύμβουλος Φιλόλογος
Μυθιστόρημα με θέμα την προσωπική δοκιμασία της ηρωίδας, δοκιμασία ψυχική, ιδεολογική, κοινωνική, ψυχολογική, ερωτική, υπαρξιακή που συμβαίνει κατά την απόσπασή της ως εκπαιδευτικός στην Γερμανία. Η διαμονή της ίδιας και του άντρα της σημαδεύεται από την ερωτική σχέση της με ένα τρίτο πρόσωπο, που ως καταλύτης ανατρέπει τον κόσμο της ηρωίδας και επιτρέπει εμάς να δούμε αλλιώς την ελληνική κοινωνία στην εκπνοή του 20ου αιώνα.
Εντάσσεται στον ρεαλισμό με στοιχεία ψυχογραφίας και κοινωνικής ψυχολογίας. Χρησιμοποιούνται λιτά μέσα και γραφή, που ρεαλιστικά αντανακλούν τον κόσμο της συγγραφέα. Αναγνωρίζονται στοιχεία αυτοβιογραφίας και βιωματικότητας. Το πεδίο στο οποίο κινείται η συγγραφέας είναι η καθημερινότητα με εστίαση στον κοινωνικό και πολιτικό προβληματισμό.
Αφηγηματικά το κείμενο κινείται σε τύπο απολόγου. Γράφεται σαν απολογία, απολογισμός και ομολογία συνάμα. Φαινομενικά η αφήγηση φαίνεται στατική. Στην προσεχτικότερη παρακολούθησή της όμως η αρχική αντίληψη ανατρέπεται.
Ένα μυθιστόρημα, όπως και κάθε λογοτεχνικό κείμενο, μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους, ανάλογα με τις δυνατότητες που δίνει το ίδιο το κείμενο, αλλά και τις δυνατότητες, τις προσδοκίες την ποιότητα και τη διάθεση προσέγγισης του αναγνώστη. Προσωπικά διαβάζω το μυθιστόρημα της Ελένης Τζήκα-Αετοπούλου «Έρωτας σε απόσπαση» ως καταγραφή της ψυχοπαθολογίας του Έλληνα και της κοινωνίας του από τη μεταπολίτευση ως το τέλος του 20ου αιώνα, που δραματικά προοικονομεί τα επερχόμενα αδιέξοδα.