Κυριακή, 23 Ιουλίου 2017

Καλοκαιρινές δραστηριότητες για την ανάπτυξη του λόγου! Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.

Καλοκαιρινές δραστηριότητες για την ανάπτυξη του λόγου! Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.
Το καλοκαίρι έφτασε, οι διακοπές ξεκίνησαν και οι γονείς ανησυχούν μήπως τα αγγελούδια τους μικρά και μεγάλα «τα φορτώσουν όλα στον κόκορα». Παρακάτω σας προτείνω μερικές δραστηριότητες που βοηθούν την ανάπτυξη του λόγου και δε χρειάζονται ούτε μολύβι ούτε τραπέζι ούτε πολύ χρόνο. Μπορείτε να παίξετε τα παρακάτω παιχνίδια στο αυτοκίνητο, στην παραλία, περπατώντας στο δρόμο, κτλ.


Δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας

1. Συνειρμικό λεξιλόγιο

Μια δραστηριότητα που ενισχύει την ανάπτυξη του συνειρμικού λεξιλογίου είναι η συνειρμική κατονομασία. Λέμε στο παιδί μια λέξη π.χ. «θάλασσα» και του ζητάμε να μας πει μία λέξη που να έχει άμεση σχέση π.χ. «κουβαδάκια», απαντάμε με μία λέξη που να έχει άμεση σχέση π.χ. «άμμος» και συνεχίζουμε.


2. Φωνολογική ενημερότητα

Μια δραστηριότητα που βελτιώνει τη φωνολογική ενημερότητα είναι η εύρεση λέξεων από συγκεκριμένο φώνημα και το αντίστροφο. Λέμε στο παιδί «Πες μου μια λέξη που να αρχίζει από /k/» ή «Από ποια φωνή αρχίζει η λέξη /μέδουσα/;»


3. Περιγραφικός λόγος

Μια δραστηριότητα που βοηθάει την ανάπτυξη του περιγραφικού λόγου είναι το «Τι είναι;». Βάζουμε στο μυαλό μας ένα αντικείμενο που βλέπουμε εκείνη τη στιγμή και το περιγράφουμε στο παιδί «Είναι πλαστικό, έχει πολλά χρώματα, το φοράμε στη θάλασσα, επιπλέει, τι είναι;».


4. Γλωσσικές αναλογίες

Μια δραστηριότητα που βελτιώνει την κατανόηση και την παραγωγή των γλωσσικών αναλογιών είναι η αντιστοιχία χαρακτηριστικών. Δίνουμε στο παιδί μια μη ολοκληρωμένη αναλογία και του ζητάμε να την ολοκληρώσει «Το αυτοκίνητο έχει 4 ρόδες, η καρέκλα έχει…».


5. Αφήγηση

Μια δραστηριότητα που ενισχύει την αφήγηση είναι η επανάληψη ιστοριών. Διαβάζουμε ή διηγούμαστε στο παιδί μια ιστορία, έναν μύθο ή ένα παραμύθι και του ζητάμε να μας την αφηγηθεί και εκείνο.


Δραστηριότητες για παιδιά σχολικής ηλικίας


1. Τα μέρη του λόγου

Μια δραστηριότητα που βοηθάει την επανάληψη των μερών του λόγου είναι η παραλλαγή του γνωστού παιχνιδιού «Όνομα, ζώο, πράγμα». Βρίσκουμε ένα φώνημα π.χ. το /π/ και ζητάμε από το παιδί να μας πει ένα ουσιαστικό, ένα επίθετο και ένα ρήμα κ.ο.κ.


2. Ορθογραφία

Μια δραστηριότητα που βελτιώνει την ορθογραφία είναι το ντόμινο ορθογραφίας. Λέμε στο παιδί μια λέξη π.χ. «μηχανή» και του ζητάμε να μας πει μια λέξη που να αρχίζει με το τελευταίο γράμμα π.χ. «ήλιος» κ.ο.κ.


3. Προπαίδεια

Μια δραστηριότητα που βοηθάει στην απομνημόνευση της προπαίδειας είναι η αντιστροφή. Λέμε στο παιδί «Ας παίξουμε με την προπαίδεια του 7, ποιες πράξεις έχουν αποτέλεσμα το 21;».


4. Κατανόηση προβλημάτων

Μια δραστηριότητα που ενισχύει την κατανόηση των προβλημάτων είναι η «Ποιες πράξεις θα κάνεις;». Δίνουμε στο παιδί ένα πρόβλημα και του ζητάμε να σκεφτεί και να μας πει ποιες πράξεις θα έκανε για να το λύσει, π.χ. «Ξεκίνησα από το σπίτι με 20 ευρώ, πήγα στο super market και αγόρασα 2 κιλά πατάτες από 0,75 ευρώ το κιλό, πόσα χρήματα έχω τώρα στο πορτοφόλι μου;, ποιες πράξεις θα κάνεις για να το βρεις;».


5. Ελεύθερη αφήγηση

Μια δραστηριότητα που βελτιώνει την παραγωγή του προφορικού και συνεπώς και του γραπτού λόγου είναι η αφήγηση με τη σειρά. Βρίσκουμε μαζί με το παιδί έναν κεντρικό χαρακτήρα και πλάθουμε μαζί μία ιστορία. Ξεκινάει ο ένας και στη συνέχεια συμπληρώνει ο άλλος και η εναλλαγή αφηγητών συνεχίζει μέχρι να τελειώσει η ιστορία.

Είναι πολύ σημαντικό να παραχωρούμε στα παιδία και τα μεγάλα και τα μικρά το ρόλο του «δάσκαλου», δηλαδή να μας κάνουν εκείνα ερωτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο τους δίνουμε την ευκαιρία να μας δείξουν τι έμαθαν και όντως βλέπουν τις παραπάνω δραστηριότητες σαν παιχνίδι και όχι σαν εξέταση!

« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»