1. ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΕΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι
Καλή σχολική χρονιά! Με δύναμη, δημιουργικότητα, υγεία και δυναμικούς αγώνες!
Η νέα σχολική χρονιά φέρνει μαζί της την ελπίδα και την αισιοδοξία, αλλά και την ανάγκη να παλέψουμε για τη ζωή που αξίζει σε εμάς, στις οικογένειές μας, στους μαθητές μας.
Η πραγματικότητα που ζούμε είναι λίγο-πολύ γνωστή.
Mηδενικοί διορισμοί στην Εκπαίδευση, σχέδια για την αναμόρφωση του Λυκείου ("Νέο Λύκειο") προς το χειρότερο, τμήματα πολυπληθή, σχολεία με ελλιπή χρηματοδότηση, συνεχείς πιέσεις για συμπτύξεις και καταργήσεις τμημάτων, κατηργημένοι Τομείς και Ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, αγωνία για εκατοντάδες συναδέλφους (μόνιμους και αναπληρωτές) για το αν και πού θα εργαστούν φέτος (και σε πόσα σχολεία).
Σε αυτό το αντιεκπαιδευτικό πλαίσιο, ήρθε για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση και με το «Χρονοδιάγραμμα εργασιών για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς» και:
Για τη διαδικασία του υπολογισμού των κενών είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ορισμένων ημερών, ώστε οι συνάδελφοι στα σχολεία να έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα. Η περσινή εμπειρία, με τα κενά-«παρωδία», που άλλαζαν κάθε λίγες ώρες, αναγκάζοντας συναδέλφους να κάνουν έως και πέντε (5) διαφορετικές αιτήσεις, είναι χαρακτηριστική. Εξόντωσε τους συναδέλφους και δημιούργησε ένα άνευ προηγουμένου αλαλούμ στα σχολεία, με συναδέλφους που τη μία ημέρα έρχονταν και την άλλη έφευγαν.
Απαιτούμε από τη ΔΙΔΕ Πιερίας να τηρήσει το Π.Δ. 50, δηλαδή οι τοποθετήσεις να γίνουν ανά κατηγορία (υπεράριθμοι, διάθεση ΠΥΣΔΕ, αποσπασμένοι, συμπλήρωση ωραρίου), με εύλογο χρόνο για να πραγματοποιηθούν οι αιτήσεις και να εξεταστούν οι ενστάσεις. Να δοθεί η δυνατότητα απόσπασης εντός ΠΥΣΔΕ, ιδιαίτερα για συναδέλφους με σοβαρά προβλήματα υγείας/οικογενειακά.
Η εργασιακή ασφάλεια, η εργασιακή σταθερότητα, η διαφάνεια στις τοποθετήσεις και στις μετακινήσεις δεν είναι καθόλου γραφειοκρατικού χαρακτήρα ζήτημα. Ο εκπαιδευτικός είναι βασικός συντελεστής της δημόσιας εκπαίδευσης και η εργασιακή του ανασφάλεια και ομηρία, η ελαστικοποίηση και γενικά τα εργασιακά του προβλήματα είναι και ΠΡΟΒΛΗΜΑ όλης της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς έχει επιπτώσεις στην εκπαιδευτική (παιδαγωγική και διδακτική) διαδικασία, δηλαδή στους μαθητές για τους οποίους υποκριτικά κόπτεται ο Υπουργός.
Αν πραγματικά ήθελαν την άμεση στελέχωση των σχολείων αυτό μπορούσε να γίνει με μόνιμους διορισμούς, καθώς και με την έγκαιρη ολοκλήρωση όλων των υπηρεσιακών μεταβολών.
2. Για τις «Δημιουργικές Εργασίες» στα Λύκεια και τη σχετική επιμόρφωση
Οι λεγόμενες «Δημιουργικές Εργασίες» δεν έχουν άλλο σκοπό παρά να προετοιμάσουν τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία στις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην εκπαίδευση, στα ίδια τα αναλυτικά προγράμματα, στη «νέα» δομή του Λυκείου. Αποτελούν όψη της αποδόμησης της όποιας συστηματικής γνώσης παρεχόταν ή παρέχεται στο σχολείο.
Δεν εξηγείται αλλιώς η «πρεμούρα» υλοποίησης αυτής της διαδικασίας και η σχετική «επιμόρφωση», τη στιγμή μάλιστα που η όποια επιμόρφωση παρεχόταν έχει ουσιαστικά καταργηθεί, ακόμη και στο επίπεδο του ατομικού δικαιώματος του εκπαιδευτικού.
Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας ότι σε ένα σχολείο με τόσα προβλήματα, με τον τρόπο που θα υλοποιηθούν οι Δημιουργικές Εργασίες, μέσα σε δύο ημέρες θα καλλιεργήσουν τη δημιουργική ικανότητα των παιδιών.
Αποτελεί μέγιστο εμπαιγμό από το Υπουργείο να μιλά π.χ. για βιβλιογραφική δουλειά, δημιουργικότητα κ.λπ., όταν στα σχολεία γίνεται «οικονομία» ακόμη και στις φωτοτυπίες, στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν βιβλιοθήκες ή λειτουργούν χωρίς προσωπικό με πλήρη απασχόληση, τα εργαστήρια βρίσκονται υπό κατάρρευση.
Οι ίδιες οι «Δημιουργικές Εργασίες» εντάσσονται στον ατομικό φάκελο του μαθητή, στο λεγόμενο portfoliο, που είναι μια απαράδεκτη μορφή αξιολόγησης.
Φυσικά κανείς δεν ισχυρίζεται ότι δεν πρέπει να υπάρχουν εργασίες μέσα στο σχολείο. Ούτε μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την αξία και το ρόλο που πρέπει να έχουν. Επιτυχία όμως στην κατεύθυνση της διαπαιδαγώγησης και της μόρφωσης των μαθητών, με μία ξεχωριστή δράση, και μάλιστα με τη μορφή της «διήμερης φιέστας», δεν μπορεί να υπάρξει. Η περσινή «εμπειρία» είναι χαρακτηριστική: πλήρης αποδιοργάνωση και με τον τρόπο αυτό του όποιου σταθερού προγράμματος, τάμπλετ και κινητά παντού στο σχολείο, χάος στο όνομα της «παιδαγωγικής ελευθερίας»…
Οι συνοδευτικές εργασίες είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο για την αφομοίωση και την εμπέδωση της γνώσης, το οποίο δεν μπορεί να αποσπαστεί από τη συνολική παιδαγωγική διαδικασία, πρέπει να αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του κάθε ξεχωριστού μαθήματος-γνωστικού (επιστημονικού) αντικειμένου. Μέσα από τις εργασίες να συνδέεται η θεωρία με την πράξη και να επιβεβαιώνεται η θεωρία μέσα από την πρακτική δραστηριότητα.
Κρίνεται λοιπόν απαραίτητο να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική στήριξη και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου μέσα από σταθερή επιμόρφωση, σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία.
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι
Καλή σχολική χρονιά! Με δύναμη, δημιουργικότητα, υγεία και δυναμικούς αγώνες!
Η νέα σχολική χρονιά φέρνει μαζί της την ελπίδα και την αισιοδοξία, αλλά και την ανάγκη να παλέψουμε για τη ζωή που αξίζει σε εμάς, στις οικογένειές μας, στους μαθητές μας.
Η πραγματικότητα που ζούμε είναι λίγο-πολύ γνωστή.
Mηδενικοί διορισμοί στην Εκπαίδευση, σχέδια για την αναμόρφωση του Λυκείου ("Νέο Λύκειο") προς το χειρότερο, τμήματα πολυπληθή, σχολεία με ελλιπή χρηματοδότηση, συνεχείς πιέσεις για συμπτύξεις και καταργήσεις τμημάτων, κατηργημένοι Τομείς και Ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, αγωνία για εκατοντάδες συναδέλφους (μόνιμους και αναπληρωτές) για το αν και πού θα εργαστούν φέτος (και σε πόσα σχολεία).
Σε αυτό το αντιεκπαιδευτικό πλαίσιο, ήρθε για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση και με το «Χρονοδιάγραμμα εργασιών για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς» και:
- Κάλεσε τους Συλλόγους Διδασκόντων να αποστείλουν κενά την πρώτη μέρα λειτουργίας των σχολείων, χωρίς να είναι πλήρως γνωστά τα τμήματα στα σχολεία, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι εγγραφές (π.χ. απόφοιτοι που επιθυμούν νέα ειδικότητα από ΕΠΑΛ, μεταγραφές), όταν έγιναν αποσπάσεις συναδέλφων πριν λίγες ημέρες!
- Προβλέπει ολοκλήρωση των τοποθετήσεων στις 8/9 (!), γεγονός που καθιστά απαγορευτική την τήρηση του Π.Δ. 50 και τον σεβασμό των εργασιακών μας δικαιωμάτων.
Για τη διαδικασία του υπολογισμού των κενών είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ορισμένων ημερών, ώστε οι συνάδελφοι στα σχολεία να έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα. Η περσινή εμπειρία, με τα κενά-«παρωδία», που άλλαζαν κάθε λίγες ώρες, αναγκάζοντας συναδέλφους να κάνουν έως και πέντε (5) διαφορετικές αιτήσεις, είναι χαρακτηριστική. Εξόντωσε τους συναδέλφους και δημιούργησε ένα άνευ προηγουμένου αλαλούμ στα σχολεία, με συναδέλφους που τη μία ημέρα έρχονταν και την άλλη έφευγαν.
Απαιτούμε από τη ΔΙΔΕ Πιερίας να τηρήσει το Π.Δ. 50, δηλαδή οι τοποθετήσεις να γίνουν ανά κατηγορία (υπεράριθμοι, διάθεση ΠΥΣΔΕ, αποσπασμένοι, συμπλήρωση ωραρίου), με εύλογο χρόνο για να πραγματοποιηθούν οι αιτήσεις και να εξεταστούν οι ενστάσεις. Να δοθεί η δυνατότητα απόσπασης εντός ΠΥΣΔΕ, ιδιαίτερα για συναδέλφους με σοβαρά προβλήματα υγείας/οικογενειακά.
Η εργασιακή ασφάλεια, η εργασιακή σταθερότητα, η διαφάνεια στις τοποθετήσεις και στις μετακινήσεις δεν είναι καθόλου γραφειοκρατικού χαρακτήρα ζήτημα. Ο εκπαιδευτικός είναι βασικός συντελεστής της δημόσιας εκπαίδευσης και η εργασιακή του ανασφάλεια και ομηρία, η ελαστικοποίηση και γενικά τα εργασιακά του προβλήματα είναι και ΠΡΟΒΛΗΜΑ όλης της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς έχει επιπτώσεις στην εκπαιδευτική (παιδαγωγική και διδακτική) διαδικασία, δηλαδή στους μαθητές για τους οποίους υποκριτικά κόπτεται ο Υπουργός.
Αν πραγματικά ήθελαν την άμεση στελέχωση των σχολείων αυτό μπορούσε να γίνει με μόνιμους διορισμούς, καθώς και με την έγκαιρη ολοκλήρωση όλων των υπηρεσιακών μεταβολών.
2. Για τις «Δημιουργικές Εργασίες» στα Λύκεια και τη σχετική επιμόρφωση
Οι λεγόμενες «Δημιουργικές Εργασίες» δεν έχουν άλλο σκοπό παρά να προετοιμάσουν τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία στις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην εκπαίδευση, στα ίδια τα αναλυτικά προγράμματα, στη «νέα» δομή του Λυκείου. Αποτελούν όψη της αποδόμησης της όποιας συστηματικής γνώσης παρεχόταν ή παρέχεται στο σχολείο.
Δεν εξηγείται αλλιώς η «πρεμούρα» υλοποίησης αυτής της διαδικασίας και η σχετική «επιμόρφωση», τη στιγμή μάλιστα που η όποια επιμόρφωση παρεχόταν έχει ουσιαστικά καταργηθεί, ακόμη και στο επίπεδο του ατομικού δικαιώματος του εκπαιδευτικού.
Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας ότι σε ένα σχολείο με τόσα προβλήματα, με τον τρόπο που θα υλοποιηθούν οι Δημιουργικές Εργασίες, μέσα σε δύο ημέρες θα καλλιεργήσουν τη δημιουργική ικανότητα των παιδιών.
Αποτελεί μέγιστο εμπαιγμό από το Υπουργείο να μιλά π.χ. για βιβλιογραφική δουλειά, δημιουργικότητα κ.λπ., όταν στα σχολεία γίνεται «οικονομία» ακόμη και στις φωτοτυπίες, στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν βιβλιοθήκες ή λειτουργούν χωρίς προσωπικό με πλήρη απασχόληση, τα εργαστήρια βρίσκονται υπό κατάρρευση.
Οι ίδιες οι «Δημιουργικές Εργασίες» εντάσσονται στον ατομικό φάκελο του μαθητή, στο λεγόμενο portfoliο, που είναι μια απαράδεκτη μορφή αξιολόγησης.
Φυσικά κανείς δεν ισχυρίζεται ότι δεν πρέπει να υπάρχουν εργασίες μέσα στο σχολείο. Ούτε μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την αξία και το ρόλο που πρέπει να έχουν. Επιτυχία όμως στην κατεύθυνση της διαπαιδαγώγησης και της μόρφωσης των μαθητών, με μία ξεχωριστή δράση, και μάλιστα με τη μορφή της «διήμερης φιέστας», δεν μπορεί να υπάρξει. Η περσινή «εμπειρία» είναι χαρακτηριστική: πλήρης αποδιοργάνωση και με τον τρόπο αυτό του όποιου σταθερού προγράμματος, τάμπλετ και κινητά παντού στο σχολείο, χάος στο όνομα της «παιδαγωγικής ελευθερίας»…
Οι συνοδευτικές εργασίες είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο για την αφομοίωση και την εμπέδωση της γνώσης, το οποίο δεν μπορεί να αποσπαστεί από τη συνολική παιδαγωγική διαδικασία, πρέπει να αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του κάθε ξεχωριστού μαθήματος-γνωστικού (επιστημονικού) αντικειμένου. Μέσα από τις εργασίες να συνδέεται η θεωρία με την πράξη και να επιβεβαιώνεται η θεωρία μέσα από την πρακτική δραστηριότητα.
Κρίνεται λοιπόν απαραίτητο να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική στήριξη και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου μέσα από σταθερή επιμόρφωση, σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία.