Τα μνημόνια και οι συνεχόμενες πολιτικές λιτότητας από το 2010 είχαν ως συνέπεια τη δραματική μείωση μισθών και την ραγδαία αύξηση της ανεργίας που συμπαρέσυρε στην ανέχεια μεγάλα τμήματα του πληθυσμού της χώρας με δραματικές επιπτώσεις πρώτα απ’ όλα στα παιδιά.
Αυτό διαπιστώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο από τους εκπαιδευτικούς που έβλεπαν μαθητές τους να λιποθυμούν λόγω της ελλιπούς διατροφής και να διαπιστώνουν καθημερινά περιπτώσεις παιδιών που είχαν πρόβλημα σωστής σίτισης.
Οι Εκπαιδευτικοί είχαν επισημάνει το πρόβλημα και είχαν καταγγείλει τα παραπάνω περιστατικά. Επειδή τα σχολεία αποτελούν την «αυλή της γειτονιάς» οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν περισσότερο ίσως από τον καθένα τα προβλήματα και τα αδιέξοδα της ανθρωπιστικής κρίσης διότι «ζουν» με τα παιδιά και γνωρίζουν τον κοινωνικό περίγυρο και τις ανάγκες του. Επιπλέον, επειδή το σχολείο αποτελεί το δεύτερο σπίτι των παιδιών και οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές δεν είναι μόνο διδάσκοντα και διδασκόμενου , αλλά αποτελούν «παιδιά τους» , σχεδόν όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων πήραν πρωτοβουλίες συγκέντρωσης τροφών , αλλά και πρωτοβουλίες οικονομικής ενίσχυσης οικογενειών που την είχαν απόλυτη ανάγκη. Ταυτόχρονα διεκδίκησαν λύσεις άμεσες ώστε να σταματήσουν να βλέπουν παιδικά μάτια και σώματα υποσιτισμένα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και χρόνια είχε μιλήσει για την ύπαρξη ανθρωπιστικής κρίσης δεν έμεινε στα λόγια αλλά πρωτοστάτησε στη δημιουργία δομών αλληλεγγύης και ως κυβέρνηση εκτός των άλλων πρωτοβουλιών αποφάσισε να δοθούν σχολικά γεύματα σε περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός τα σχολικά γεύματα τα έκανε και δική του υπόθεση και ανακοίνωσε από το Πρωθυπουργικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα «σχολικά γεύματα»΄ για χιλιάδες μαθητές.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα χαιρέτησαν αυτήν την πρωτοβουλία και ειδικότερα οι γονείς την είδαν ως μια κίνηση ουσίας και την αποδέχτηκαν με τα καλύτερα λόγια και τα καλύτερα αισθήματα.
Όμως, ενώ η αρχική εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας της 12ης Ιανουαρίου 2017 λάμβανε υπόψη την πραγματικότητα σε υποδομές και την έλλειψη ειδικού προσωπικού στα σχολεία και έδινε τη δυνατότητα τα παιδιά που δεν μένουν στο ολοήμερο να παίρνουν τα γεύματα στο σπίτι, τόσο η απόφαση Φ.14/ΦΜ/48617/Δ1/21-3-2017, όσο και η πρόσφατη της Παρασκευής 6-10-2017 ( Φ.14/ΦΜ/167447/Δ1) προβλέπει όλοι οι μαθητές να σιτίζονται στο σχολείο , χωρίς να παίρνει υπόψη μια σειρά ζητήματα δημιουργώντας προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν και αυτό διότι:
• Αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε ένα πρόγραμμα μάλιστα που επικαλείται την παιδαγωγική του διάσταση, ως βοηθητικό προσωπικό , αλλά και ως ειδικούς υπαλλήλους υγειονομικών δομών.
• Δεν παίρνει υπόψη την έλλειψη κατάλληλων διαμορφωμένων χώρων για εστίαση ούτε το γεγονός ότι η ταυτόχρονη σίτιση όλων των μαθητών είναι πρακτικά μη υλοποιήσιμο να γίνει από τις 1:15- 1:45. Το υπουργείο επιλέγει να γίνουν οι τάξεις αίθουσες σίτισης και τα θρανία τραπέζια τραπεζαρίας χωρίς την απαιτούμενη γι αυτό προετοιμασία, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η ελάχιστη τήρηση των κανόνων υγιεινής που απαιτείται.
Όλοι οι γονείς έδειξαν την ικανοποίησή τους για την παροχή γευμάτων στους μαθητές με τον τρόπο που καθόριζε η υπουργική απόφαση του Γενάρη, διότι ξέρουν το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, καθώς και τις ελλείψεις σε υποδομές για ένα τέτοιο εγχείρημα.
Επιπλέον πολλά παιδιά του Δημοτικού Σχολείου έχουν αδέρφια στα γειτονικά νηπιαγωγεία και έχουν κοινή ώρα αποχώρησης, οπότε θα είναι δύσκολο για τους γονείς και για τα νήπια για μια ώρα να περιμένουν (;) να τελειώσουν τα μεγαλύτερα παιδιά το γεύμα τους στο σχολείο.
Επίσης πολλά παιδιά μετακινούνται δωρεάν με μισθωμένα λεωφορεία από και προς το σπίτι τους σε καθορισμένη ώρα. Η οποιαδήποτε αλλαγή θα επιφέρει επιπλέον προβλήματα.
Γι όλους τους παραπάνω λόγους καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να προβεί σε τροποποίηση της πρόσφατης απόφασης του και να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές που επιθυμούν να παίρνουν το γεύμα τους στο σπίτι.
Αυτό διαπιστώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο από τους εκπαιδευτικούς που έβλεπαν μαθητές τους να λιποθυμούν λόγω της ελλιπούς διατροφής και να διαπιστώνουν καθημερινά περιπτώσεις παιδιών που είχαν πρόβλημα σωστής σίτισης.
Οι Εκπαιδευτικοί είχαν επισημάνει το πρόβλημα και είχαν καταγγείλει τα παραπάνω περιστατικά. Επειδή τα σχολεία αποτελούν την «αυλή της γειτονιάς» οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν περισσότερο ίσως από τον καθένα τα προβλήματα και τα αδιέξοδα της ανθρωπιστικής κρίσης διότι «ζουν» με τα παιδιά και γνωρίζουν τον κοινωνικό περίγυρο και τις ανάγκες του. Επιπλέον, επειδή το σχολείο αποτελεί το δεύτερο σπίτι των παιδιών και οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές δεν είναι μόνο διδάσκοντα και διδασκόμενου , αλλά αποτελούν «παιδιά τους» , σχεδόν όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων πήραν πρωτοβουλίες συγκέντρωσης τροφών , αλλά και πρωτοβουλίες οικονομικής ενίσχυσης οικογενειών που την είχαν απόλυτη ανάγκη. Ταυτόχρονα διεκδίκησαν λύσεις άμεσες ώστε να σταματήσουν να βλέπουν παιδικά μάτια και σώματα υποσιτισμένα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και χρόνια είχε μιλήσει για την ύπαρξη ανθρωπιστικής κρίσης δεν έμεινε στα λόγια αλλά πρωτοστάτησε στη δημιουργία δομών αλληλεγγύης και ως κυβέρνηση εκτός των άλλων πρωτοβουλιών αποφάσισε να δοθούν σχολικά γεύματα σε περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός τα σχολικά γεύματα τα έκανε και δική του υπόθεση και ανακοίνωσε από το Πρωθυπουργικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα «σχολικά γεύματα»΄ για χιλιάδες μαθητές.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα χαιρέτησαν αυτήν την πρωτοβουλία και ειδικότερα οι γονείς την είδαν ως μια κίνηση ουσίας και την αποδέχτηκαν με τα καλύτερα λόγια και τα καλύτερα αισθήματα.
Όμως, ενώ η αρχική εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας της 12ης Ιανουαρίου 2017 λάμβανε υπόψη την πραγματικότητα σε υποδομές και την έλλειψη ειδικού προσωπικού στα σχολεία και έδινε τη δυνατότητα τα παιδιά που δεν μένουν στο ολοήμερο να παίρνουν τα γεύματα στο σπίτι, τόσο η απόφαση Φ.14/ΦΜ/48617/Δ1/21-3-2017, όσο και η πρόσφατη της Παρασκευής 6-10-2017 ( Φ.14/ΦΜ/167447/Δ1) προβλέπει όλοι οι μαθητές να σιτίζονται στο σχολείο , χωρίς να παίρνει υπόψη μια σειρά ζητήματα δημιουργώντας προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν και αυτό διότι:
• Αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε ένα πρόγραμμα μάλιστα που επικαλείται την παιδαγωγική του διάσταση, ως βοηθητικό προσωπικό , αλλά και ως ειδικούς υπαλλήλους υγειονομικών δομών.
• Δεν παίρνει υπόψη την έλλειψη κατάλληλων διαμορφωμένων χώρων για εστίαση ούτε το γεγονός ότι η ταυτόχρονη σίτιση όλων των μαθητών είναι πρακτικά μη υλοποιήσιμο να γίνει από τις 1:15- 1:45. Το υπουργείο επιλέγει να γίνουν οι τάξεις αίθουσες σίτισης και τα θρανία τραπέζια τραπεζαρίας χωρίς την απαιτούμενη γι αυτό προετοιμασία, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η ελάχιστη τήρηση των κανόνων υγιεινής που απαιτείται.
Όλοι οι γονείς έδειξαν την ικανοποίησή τους για την παροχή γευμάτων στους μαθητές με τον τρόπο που καθόριζε η υπουργική απόφαση του Γενάρη, διότι ξέρουν το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, καθώς και τις ελλείψεις σε υποδομές για ένα τέτοιο εγχείρημα.
Επιπλέον πολλά παιδιά του Δημοτικού Σχολείου έχουν αδέρφια στα γειτονικά νηπιαγωγεία και έχουν κοινή ώρα αποχώρησης, οπότε θα είναι δύσκολο για τους γονείς και για τα νήπια για μια ώρα να περιμένουν (;) να τελειώσουν τα μεγαλύτερα παιδιά το γεύμα τους στο σχολείο.
Επίσης πολλά παιδιά μετακινούνται δωρεάν με μισθωμένα λεωφορεία από και προς το σπίτι τους σε καθορισμένη ώρα. Η οποιαδήποτε αλλαγή θα επιφέρει επιπλέον προβλήματα.
Γι όλους τους παραπάνω λόγους καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να προβεί σε τροποποίηση της πρόσφατης απόφασης του και να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές που επιθυμούν να παίρνουν το γεύμα τους στο σπίτι.