Ακούμε συχνά για τα μεγάλα βήματα που έχουν γίνει προς τον στόχο των αυτόνομων οχημάτων, και από αυτό μπορεί κανείς να κρίνει την πρόοδο που έχει σημειωθεί στις τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων.
Αναγνωρίζοντας την προοπτική των σύγχρονων αυτών συστημάτων να προλάβουν τροχαίες συγκρούσεις αλλά και να βελτιώσουν τη ροή της κυκλοφορίας γενικότερα, το πρόσφατο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη διάσωση ζωών καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενσωματώσει σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, υποχρεωτικά, μια σειρά από τεχνολογίες με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, από μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλα αίτια. Κύριος σκοπός των ευφυών συστημάτων λοιπόν είναι να υποβοηθήσουν τον οδηγό και να δράσουν σε περίπτωση που διασπαστεί η προσοχή του, είτε για να κρατήσουν ένα αυτοκίνητο στη λωρίδα του (LKA) και εντός του ορίου ταχύτητας (ISA), είτε φρενάροντας όταν ανιχνεύσουν επικείμενη μετωπική σύγκρουση που ο οδηγός δεν έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να αποφύγει (AEB). Έτσι μειώνεται όχι μόνο ο αριθμός των συγκρούσεων, αλλά και η σφοδρότητα πολλών από εκείνες που δεν μπορούν να αποφευχθούν, με αποτέλεσμα λιγότερους θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς. Πρόκειται για συστήματα που απουσιάζουν από τα περισσότερα οχήματα λόγω κόστους, αλλά οι εισηγητές της σχετικής έκθεσης εκτιμούν ότι η μαζική εφαρμογή και η συνδυασμένη χρήση τους στα αυτοκίνητα θα διατηρήσει την τιμή τους χαμηλή και θα ενθαρρύνει την περαιτέρω βελτίωσή τους.
Τούτες οι καινοτομίες ωφελούν ιδιαίτερα τους ευάλωτους χρήστες των οδών, που διατρέχουν δυσανάλογα υψηλό κίνδυνο στις πόλεις. Πάνω από το ένα τρίτο των θανάτων από τροχαία συμβαίνει σε αστικές περιοχές, και οι μισοί από αυτούς αφορούν πεζούς και ποδηλάτες. Για την προστασία τους το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν αρκείται στη βελτίωση των υποδομών που τους αφορούν (για τις οποίες άλλωστε είναι υπεύθυνες κυρίως οι τοπικές αρχές), αλλά ζητά να επιβληθούν φιλόδοξα μέτρα όπως η εισαγωγή βελτιωμένων προτύπων άμεσης ορατότητας για φορτηγά και λεωφορεία, που θα ελαχιστοποιήσουν τα νεκρά σημεία και, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ενσωμάτωση καμερών και αισθητήρων, θα καταστήσουν τους δικυκλιστές πιο ορατούς στους οδηγούς βαρέων οχημάτων.
Το ψήφισμα 2017/2085(INI) υιοθετήθηκε από το Κοινοβούλιο εν όψει της αναθεώρησης του κανονισμού γενικής ασφαλείας των οχημάτων, που αναμένεται στις αρχές του 2018. Ο κανονισμός αυτός καθορίζει τις ελάχιστες προδιαγραφές που πρέπει να ακολουθούν οι κατασκευαστές, και αναθεωρήθηκε τελευταία φορά το 2009· στα χρόνια που μεσολάβησαν η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο, ώστε ένα αυτοκίνητο που να πληροί μόνο τις τυπικές προϋποθέσεις θα έπαιρνε τώρα μηδέν στα πέντε αστέρια από το Euro NCAP, το πρόγραμμα αξιολόγησης νέων οχημάτων.
Η στροφή προς τις νέες τεχνολογίες έχει ήδη τη στήριξη των Ευρωπαίων υπουργών μεταφορών, που εκφράστηκε τον περασμένο Μάρτιο μέσω της διακήρυξης της Βαλέτας για την οδική ασφάλεια, καθώς και οργανισμών όπως η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Οδικής Κυκλοφορίας (FEVR), ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF). Με τέτοια ευρεία υποστήριξη μένει να δράσει αποφασιστικά η Κομισιόν, και ευελπιστούμε ότι η νέα γενιά οχημάτων θα συμβάλει σε ασφαλέστερες οδικές μετακινήσεις με ελάχιστες συγκρούσεις και θύματα.
Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας
Αναγνωρίζοντας την προοπτική των σύγχρονων αυτών συστημάτων να προλάβουν τροχαίες συγκρούσεις αλλά και να βελτιώσουν τη ροή της κυκλοφορίας γενικότερα, το πρόσφατο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη διάσωση ζωών καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενσωματώσει σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, υποχρεωτικά, μια σειρά από τεχνολογίες με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Η συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, από μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλα αίτια. Κύριος σκοπός των ευφυών συστημάτων λοιπόν είναι να υποβοηθήσουν τον οδηγό και να δράσουν σε περίπτωση που διασπαστεί η προσοχή του, είτε για να κρατήσουν ένα αυτοκίνητο στη λωρίδα του (LKA) και εντός του ορίου ταχύτητας (ISA), είτε φρενάροντας όταν ανιχνεύσουν επικείμενη μετωπική σύγκρουση που ο οδηγός δεν έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να αποφύγει (AEB). Έτσι μειώνεται όχι μόνο ο αριθμός των συγκρούσεων, αλλά και η σφοδρότητα πολλών από εκείνες που δεν μπορούν να αποφευχθούν, με αποτέλεσμα λιγότερους θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς. Πρόκειται για συστήματα που απουσιάζουν από τα περισσότερα οχήματα λόγω κόστους, αλλά οι εισηγητές της σχετικής έκθεσης εκτιμούν ότι η μαζική εφαρμογή και η συνδυασμένη χρήση τους στα αυτοκίνητα θα διατηρήσει την τιμή τους χαμηλή και θα ενθαρρύνει την περαιτέρω βελτίωσή τους.
Τούτες οι καινοτομίες ωφελούν ιδιαίτερα τους ευάλωτους χρήστες των οδών, που διατρέχουν δυσανάλογα υψηλό κίνδυνο στις πόλεις. Πάνω από το ένα τρίτο των θανάτων από τροχαία συμβαίνει σε αστικές περιοχές, και οι μισοί από αυτούς αφορούν πεζούς και ποδηλάτες. Για την προστασία τους το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν αρκείται στη βελτίωση των υποδομών που τους αφορούν (για τις οποίες άλλωστε είναι υπεύθυνες κυρίως οι τοπικές αρχές), αλλά ζητά να επιβληθούν φιλόδοξα μέτρα όπως η εισαγωγή βελτιωμένων προτύπων άμεσης ορατότητας για φορτηγά και λεωφορεία, που θα ελαχιστοποιήσουν τα νεκρά σημεία και, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ενσωμάτωση καμερών και αισθητήρων, θα καταστήσουν τους δικυκλιστές πιο ορατούς στους οδηγούς βαρέων οχημάτων.
Το ψήφισμα 2017/2085(INI) υιοθετήθηκε από το Κοινοβούλιο εν όψει της αναθεώρησης του κανονισμού γενικής ασφαλείας των οχημάτων, που αναμένεται στις αρχές του 2018. Ο κανονισμός αυτός καθορίζει τις ελάχιστες προδιαγραφές που πρέπει να ακολουθούν οι κατασκευαστές, και αναθεωρήθηκε τελευταία φορά το 2009· στα χρόνια που μεσολάβησαν η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο, ώστε ένα αυτοκίνητο που να πληροί μόνο τις τυπικές προϋποθέσεις θα έπαιρνε τώρα μηδέν στα πέντε αστέρια από το Euro NCAP, το πρόγραμμα αξιολόγησης νέων οχημάτων.
Η στροφή προς τις νέες τεχνολογίες έχει ήδη τη στήριξη των Ευρωπαίων υπουργών μεταφορών, που εκφράστηκε τον περασμένο Μάρτιο μέσω της διακήρυξης της Βαλέτας για την οδική ασφάλεια, καθώς και οργανισμών όπως η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Οδικής Κυκλοφορίας (FEVR), ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF). Με τέτοια ευρεία υποστήριξη μένει να δράσει αποφασιστικά η Κομισιόν, και ευελπιστούμε ότι η νέα γενιά οχημάτων θα συμβάλει σε ασφαλέστερες οδικές μετακινήσεις με ελάχιστες συγκρούσεις και θύματα.
Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας