Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2020

Το GVP της Πράγας στο ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς

Από την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019 μέχρι και την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου μια ομάδα 13 μαθητών από το Gymnazium Na Vítězné pláni της Πράγας (GVP) μαζί με τους συνοδούς καθηγητές τους βρέθηκαν στην περιοχή μας.

Η επίσκεψή τους εντάσσεται στο πρόγραμμα αδελφοποίησης του GVP με το ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς, που πραγματοποιήθηκε το τρέχον σχολικό έτος, με στόχο την ανταλλαγή επισκέψεων εκατέρωθεν, τη σύσφιξη των σχέσεων μαθητών κι εκπαιδευτικών και των δύο σχολείων, την από κοινού πραγματοποίηση δράσεων και βέβαια τον εμπλουτισμό των εμπειριών όλων των συμμετεχόντων.

Οι μαθητές της Πράγας φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες μαθητών της Μηλιάς και διέμεναν όλες τις μέρες της παραμονής τους στα χωριά της βόρειας Πιερίας Άγιος Δημήτριος, Κάτω Μηλιά, Μεσαία Μηλιά, Λόφος, Ράχη και Φωτεινά μετά από δική τους επιθυμία και για πολλούς και διάφορους λόγους: ήθελαν να γνωρίσουν την πραγματική ζωή στην ελληνική επαρχία, να δημιουργήσουν ουσιαστικές σχέσεις με τους Έλληνες μαθητές κι ήθελαν επίσης να εξασκήσουν τα ελληνικά τους, καθώς όλοι τους διδάσκονται ελληνικά ως μάθημα επιλογής σtο σχολείο τους.

Το κέρδος μιας τέτοιας δράσης είναι τεράστιο. Δεν λειτούργησε εις βάρος της λειτουργίας του σχολείου, δεν παρακώλυσε την ομαλή λειτουργία του. Αντίθετα, γέννησε σε όλους τους μαθητές, και κυρίως στους άμεσα εμπλεκόμενους, αισθήματα εξωστρέφειας κι αυτοπεποίθησης. Άνοιξαν τα χωριά τους, τα σπίτια τους και τις καρδιές τους, έχτισαν νέες φιλίες, ενδιαφέρουσες επαφές και εμπειρίες, και στο τέλος οι ίδιοι κατέγραψαν τα γεγονότα που βίωσαν στο παρακάτω ρεπορτάζ, που αποτελεί ένα γεγονός γραμματισμού (litteracy event):

«Οι μαθητές γράφουν για την επίσκεψη ομάδας μαθητών από τη GVP της Πράγας στην περιοχή μας.

Οι δράσεις με τους μαθητές από την Τσεχία που επισκέφθηκαν την περιοχή μας στο πλαίσιο του προγράμματος αδελφοποίησης του σχολείου μας με το GVP-Gymnazium Na Vítězné pláni ήταν μια αξέχαστη εμπειρία, ενώ αποτέλεσε και αφορμή για νέες φιλίες, καθώς και μια πρώτη γνωριμία με τη ζωή στην Κεντρική Ευρώπη και ιδιαίτερα στη Τσεχική Δημοκρατία.

Αρχικά, την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, την πρώτη μέρα της επίσκεψης, οι μαθητές του ΓΕ.Λ. Κ. Μηλιάς υποδεχτήκαμε στα ΚΤΕΛ Κατερίνης τους μαθητές του GVP αφού είχαν έρθει αεροπορικώς στη Θεσσαλονίκη από την Πράγα. Μετά από τις συστάσεις που κάναμε και μια πρώτη φυσική επικοινωνία που είχαμε πήγαμε για φαγητό σε μια παραδοσιακή ταβέρνα, όπου απολαύσαμε ποικίλες ελληνικές γεύσεις, ενώ ταυτόχρονα η αρχική αμηχανία έδωσε τη θέση της σε ένα κλίμα χαράς και διασκέδασης. Έπειτα, ο καθένας από εμάς επέστρεψε με τον Τσέχο φιλοξενούμενό του στο σπίτι του, όπου και έγινε η γνωριμία με ολόκληρη την οικογένεια.

Την επόμενη μέρα, Σάββατο πρωί επισκεφθήκαμε το Κέντρο Πληροφόρησης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου. Εκεί ενημερωθήκαμε για τον Εθνικό Δρυμό και την ιστορία και βιοποικιλότητα του βουνού. Δυστυχώς, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών δεν είχαμε τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τη φυσική ομορφιά του Ολύμπου με την προγραμματισμένη πεζοπορία στο φαράγγι του Ενιπέα. Απολαύσαμε όμως μια μικρή βόλτα στο όμορφο Λιτόχωρο. Μετά την επιστροφή στα σπίτια μας και το μεσημεριανό φαγητό, οι φιλοξενούμενοι ξεναγήθηκαν και πέρασαν τον ελεύθερο χρόνο τους στα χωριά διαμονής τους, ενώ κάποιοι από αυτούς παρακολούθησαν και συμμετείχαν σε μαθήματα παραδοσιακών χορών. Την Κυριακή οι Τσέχοι μαθητές προβλεπόταν να περάσουν χρόνο με την οικογένεια που τους φιλοξενούσε.

Την επόμενη μέρα, Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου, τα παιδιά από την Πράγα επισκέφθηκαν για πρώτη φορά το σχολείο μας. Περιηγήθηκαν στους χώρους, παρακολούθησαν μαθήματα, μας παρουσίασαν το σχολείο μας, γεύτηκαν τη φιλοξενίας μας και χόρεψαν ελληνικούς χορούς. Στη συνέχεια πήγαμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου και ξεναγηθήκαμε στον Αρχαιολογικό χώρο του. Εκεί χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες, ώστε να ασχοληθούμε με κάποια φύλλα εργασίας για να μελετήσουμε με διασκεδαστικό τρόπο τα αγάλματα. Το απόγευμα οι μαθητές το περάσαμε στην πόλη της Κατερίνης.

Την Τρίτη 17 Δεκεμβρίου, επισκεφθήκαμε μαζί με ολόκληρο το ΓΕΛ. Κ. Μηλιάς τη Θεσσαλονίκη. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές του προγράμματος επισκεφθήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, τον Λευκό Πύργο και τον Ι.Ν. Αγίας Σοφίας στο κέντρο της πόλης. Περιηγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο της πόλης και στη συνέχεια είχαμε διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο στην πόλη για φαγητό και για να τη γνωρίσουμε καλύτερα. Η επιστροφή στα χωριά πραγματοποιήθηκε αργά το απόγευμα.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, οι μαθητές του ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς και του GVP της Πράγας βρεθήκαμε στον χώρο του Καπνικού Σταθμού Κατερίνης για έναν ιδιαίτερο σκοπό. Συγκεκριμένα, βάλαμε αυτοί κι εμείς μικρό λιθαράκι στην τεράστια προσπάθεια της Εθελοντικής Ομάδας ν. Πιερίας να μαζευτούν τρόφιμα για κάποιες οικογένειες που το έχουν ανάγκη, ώστε να αισθανθούν την αγάπη και την φροντίδα όλων μας και να νιώσουν και αυτοί τη μαγεία των Χριστουγέννων. Αφού λοιπόν ξεναγηθήκαμε στο Χριστουγεννιάτικο Χωριό του κόσμου, που διοργανώνεται εκεί τα τελευταία χρόνια, ενημερωθήκαμε για τις δράσεις της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης ν. Πιερίας από τον συντονιστή της, Ηλία Τσολακίδη, και προσφέραμε εθελοντική εργασία. Καθένας από τους μαθητές είχε αναλάβει μια αρμοδιότητα για να βοηθήσει να λειτουργήσουν ομαλά οι επισκέψεις των παιδιών των νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων. Τελικά, όλοι αισθανθήκαμε μεγάλη χαρά που καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας ό,τι μας είχε ανατεθεί και να κυλήσει όμορφα η μέρα τόσο η δική μας όσο και των μικρών παιδιών. Έπειτα, κατευθυνθήκαμε στο δημαρχείο της πόλης, όπου ο Δήμαρχος Κώστας Κουκοδήμος απηύθυνε χαιρετισμό στους μαθητές του προγράμματος. Μετά από μια σύντομη βόλτα στην πόλη, ο καθένας επέστρεψε στο χωριό του και περάσαμε το τελευταίο απόγευμα με τους φιλοξενούμενούς μας.

Το πρωί της Πέμπτης συναντηθήκαμε όλοι στα ΚΤΕΛ όπου θα αποχαιρετούσαμε τους φίλους μας πλέον για το ταξίδι τους πίσω στην χώρα τους. Σε ένα κλίμα συγκίνησης οι Τσέχοι μαθητές έφυγαν για το αεροδρόμιο "Μακεδονία", αφού συμφωνήσαμε να ανταμώσουμε ξανά στην Πράγα την άνοιξη.

Αυτή η επίσκεψη αποτέλεσε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες, μαθητές και καθηγητές. Όλες οι δράσεις άφησαν ενθουσιασμένους και ικανοποιημένους τους μαθητές, ιδίως τους Τσέχους, στους οποίους δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα την Ελλάδα. Γνώρισαν αξιοθέατα και σημαντικούς προορισμούς της Β. Ελλάδας, δοκίμασαν πάρα πολλά ελληνικά πιάτα και διασκέδασαν πολύ σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους! Ήταν ένα γεγονός που θα το θυμόμαστε για πάντα, μαζί με τους ανθρώπους που γνωρίσαμε».

Ελένη Κατερινοπούλου (Β1), Θωμάς Κατσαβός (Α1), Ελένη Ντούρου (Β2)