Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016

Τα αρθρωτικά παιχνίδια και η αυτοματοποίηση. Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα


Παίζοντας έρχεται η … αυτοματοποίηση!
        Συχνά οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί με ρωτούν τι κάνουμε κατά τη διάρκεια της συνεδρίας όταν αντιμετωπίζουμε αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές. Πως δουλεύουμε με το παιδί; Ποια μέσα χρησιμοποιούμε και ποια είναι επιτέλους εκείνα τα παιχνίδια που ενισχύουν την αντιμετώπιση;
         Στην αποκατάσταση των αρθρωτικών και των φωνολογικών διαταραχών συνήθως ακολουθούνται συγκεκριμένα βήματα. Τα βήματα αυτά ξεκινούν από την ορθή άρθρωση των φωνημάτων- στόχων μεμονωμένα, την τοποθέτησή τους  σε συλλαβές, λέξεις και φράσεις, την ακουστική διάκριση ανάμεσα σε άλλα φωνήματα  και ολοκληρώνονται με την αυτοματοποίηση της τοποθέτησης.

Η αυτοματοποίηση της τοποθέτησης είναι η ακούσια παραγωγή των λέξεων και φράσεων με το φώνημα στόχο από το παιδί. Η αυτοματοποίηση τα τοποθέτησης είναι ίσως το πιο δύσκολο βήμα της αποκατάστασης των αρθρωτικών και φωνολογικών διαταραχών. Το παιχνίδι είναι το αποτελεσματικότερο μέσο για την κατάκτηση του παραπάνω βήματος, αφενός γιατί το παιδί συγκεντρώνεται στο σκοπό του παιχνιδιού και οι λέξεις βγαίνουν αυθόρμητα, αφετέρου γιατί το παιδί δε βαριέται να παίζει!
         Η παραποίηση και προσαρμογή κλασσικών παιχνιδιών όπως τρίλιζα, φιδάκι, λαβύρινθος, lotto, uno κ.α. λύνει τα χέρια ακόμα κα σ’ εκείνους που δε διαθέτουν πολύ χρόνο και φαντασία. Παρακάτω θα βρείτε μερικές παραλλαγές γνωστών παιχνιδιών.

Λαβύρινθος



        

       Αντί για μολύβι χρησιμοποιούμε τη φωνή μας! Όλος ο λαβύρινθος είναι γεμάτος με λέξεις-εικόνες, λέγοντάς τες το παιδί τη μία μετά την άλλη σχηματίζει μία διαδρομή και βγαίνει από το λαβύρινθο.

Lotto





         Οι καρτέλες του lotto μοιράζονται ισάριθμα σε κάθε παίκτη, οι λέξεις- εικόνες είναι μέσα στο κουτί αναποδογυρισμένες, ο κάθε παίκτης παίρνει με τη σειρά του μία λέξη- εικόνα, την ονομάζει και ελέγχει αν αντιστοιχεί στην καρτέλα του, αν ναι την κρατάει αν όχι την βάζει πάλι στο κουτί. Κερδίζει εκείνος που θα ολοκληρώσει πρώτος την καρτέλα του.

Φιδάκι

       




         Το ταμπλό του παιχνιδιού είναι γεμάτο με λέξεις- εικόνες, ο κάθε παίκτης ρίχνει το ζάρι όταν έρθει η σειρά του και ονομάζει μία μία τις εικόνες που διασχίζει. Αν σταματήσει στο κουτάκι με τη σκάλα ανεβαίνει, αν σταματήσει στο κουτάκι με το φίδι κατεβαίνει. Κερδίζει εκείνος που θα φτάσει πρώτος στο τέρμα.

Τρίλιζα



      
      


         Αντί να ζωγραφίζουμε χ και ο στο ταμπλό, ο κάθε παίκτης έχει μπροστά του τα χ ή τα ο, τα οποία μέσα έχουν λέξεις- εικόνες, τις οποίες ο παίκτης ονομάζει πριν τοποθετήσει τα σύμβολο στο ταμπλό. Κερδίζει εκείνος που θα σχηματίσει τρίλιζα με το σύμβολό του.

Uno
       




        Στον κάθε παίκτη μοιράζονται 7 κάρτες, μία μένει κάτω με την λέξη- εικόνα προς τα πάνω και οι υπόλοιπες σε στοίβα αναποδογυρισμένες. Ο πρώτος παίκτης ρίχνει μία από τις 7 κάρτες που έχει στο χέρι του, αρκεί να ταιριάζει είτε στο χρώμα είτε στο σχήμα με αυτή που βρίσκεται κάτω και την ονομάζει πριν τη ρίξει, το ίδιο κάνει και ο επόμενος παίκτης, κ.ο.κ. Στην τράπουλα υπάρχουν κάρτες μπαλαντέρ που δίνουν στους παίκτες προνόμια, για την καλύτερη και ομαλότερη εξέλιξη του παιχνιδιού. Κερδίζει εκείνος ο παίκτης που δεν μένει με κάρτες στα χέρια του.

Taboo
    


        Ο 1ος παίκτης προσπαθεί, ονομάζοντας πέντε λέξεις, να δώσει στο 2ο  παίκτη να καταλάβει ποια είναι η λέξη- εικόνα που κρατά στο χέρι. Αν ο 2ος παίκτης αδυνατεί να καταλάβει, ο 1ος ονομάζει το φώνημα με το οποίο ξεκινά ή λέξη. Αν ο 2ος παίκτης δε βοηθηθεί τότε ο πρώτος του δείχνει την εικόνα. Ο παίκτης κερδίζει αν έχει βρει τις περισσότερες λέξεις χωρίς τις 2 βοήθειες.
       Αυτά είναι κάποια από τα δεκάδες παιχνίδια που μπορούμε να παραποιήσουμε για τις εκάστοτε ανάγκες της συνεδρίας μας! Μην ξεχνάτε να αφιερώνετε πολύ χρόνο στο παιχνίδι γιατί δεν σταματάμε να παίζουμε επειδή γερνάμε αλλά γερνάμε επειδή σταματάμε να παίζουμε!


        « Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε        ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»