Περισσότεροι από 250 μαθητές και μαθήτριες εκτιμάται ότι παρακολούθησαν τo Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με θέμα: «Αρχή διατήρησης της Ενέργειας», το οποίο, κατόπιν σχετικής έγκρισης από το Υπουργείο Παιδείας και το Γραφείο Σχολικών Συμβούλων υλοποίησε η Δημοτική Βιβλιοθήκη Κατερίνης, στη διάρκεια της σχολικής περιόδου 2015-2016. Το μοναδικό στο είδος του εκπαιδευτικό πρόγραμμα επικεντρώθηκε στο μάθημα της Φυσικής Ε΄και Στ΄ δημοτικού, ενώ την ευθύνη υλοποίησης του, είχε ο φυσικός Γιώργος Καραλέκας, με βοηθό τη Βάσω Λαγομίχου.
Αναφερόμενη στο πρόγραμμα η δημοτική σύμβουλος Κατερίνης και υπεύθυνη λειτουργίας της δημοτικής βιβλιοθήκης Ροδή Ελευθεριάδου αφού ευχαρίστησε τον κο Καραλέκα, για την υλοποίηση του προγράμματος, που όπως τόνισε «επιχειρεί να δώσει ένα γενικότερο κίνητρο στους μαθητές να αγαπήσουν την γνώση μέσα από εναλλακτικούς τρόπους εκμάθησης» σημείωσε ότι «το πρόγραμμα που αφορά μία από τις πλέον βασικές έννοιες της φυσικής απέσπασε ιδιαίτερα θετικά σχόλια. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει ενδιαφέρον, προκειμένου να πραγματοποιηθεί εκ νέου ως σεμινάριο στους εκπαιδευτικούς».
Παράλληλα, όπως επισήμανε «με όλες τις συντονισμένες δράσεις, που υλοποιούνται στη δημοτική μας βιβλιοθήκη σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς τίθενται στο επίκεντρο η παιδεία και ο πολιτισμός, που όπως σημειώνει ο Δήμαρχος Κατερίνης Σάββας Χιονίδης, αποτελούν πρώτες προτεραιότητες για τον δήμο μας».
Όπως τονίζει από την πλευρά του αναφερόμενος στην ταυτότητα του προγράμματος, ο κος Καραλέκας: «Με την δράση αυτή προσπαθήσαμε μέσα από απλές κατασκευές σε μορφή παιχνιδιού, με υλικά που μπορεί να βρει ο καθένας στο σπίτι του, να κατανοήσουν οι μικροί μας φίλοι τις μετατροπές της ενέργειας από τη μια μορφή στην άλλη. Παράλληλα, τους δόθηκε η δυνατότητα - αφού πρόκειται για απλές κατασκευές- να τις εφαρμόσουν και οι ίδιοι στο σπίτι τους. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της δράσης είναι ότι οι μαθητές βλέπουν πραγματικές μετατροπές ενέργειας και κατανοούν ότι χωρίς την ύπαρξή της τίποτα δεν μπορεί να συμβεί».
Ειδικότερα, οι μετατροπές που πραγματοποιούνται είναι:
Α) χημική ενέργεια σε ηλεκτρική
Β) δυναμική ενέργεια σε κινητική
Γ) θερμική ενέργεια σε κινητική
Δ) ηλεκτρική ενέργεια σε μηχανική
Ε) ηλεκτρική ενέργεια σε κυματική (ήχος, φως)
ΣΤ) ηλεκτρική ενέργεια σε θερμική
Ζ) κυματική ενέργεια (φως ) σε ηλεκτρική
Η) κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική
Θ) κινητική ενέργεια σε δυναμική
Ι) κινητική ενέργεια σε θερμική
Αξίζει να σημειωθεί, ότι, στο τέλος της παρουσίασης οι μαθητές χωρίζονταν σε ομάδες και τους δίνονταν υλικά, προκειμένου να δημιουργήσουν μια απλή κατασκευή ή οποία μετατρέπει την δυναμική ενέργεια σε κινητική και την κινητική σε δυναμική. Με το τέλος της κατασκευής οι ομάδες διαγωνίζονταν ποια θα κάνει το «όχημά της» να πάει μακρύτερα και η νικήτρια βραβεύονταν.
Με την δράση αυτή οι στόχοι που επιτυγχάνονται είναι:
1) οι μαθητές να αποκτήσουν ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το μάθημα της φυσικής
2) η καλύτερη κατανόηση της σημαντικότερης αρχής της φυσικής, της αρχής της διατήρησης της ενέργειας
3) η κατανόηση ότι η φυσική δεν είναι ιστορία ή μαθηματικά αλλά είναι η ίδια η φύση μέσα στην οποία ζούμε και κατανοώντας την αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον μας καλύτερα και το εκτιμούμε περισσότερο.
4) Η γνώση γίνεται παιχνίδι και το παιχνίδι γίνεται γνώση.