Η Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας, μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών (ECF) και ενεργή από το 2010 στην προώθηση της αστικής ποδηλασίας και της κυκλοφοριακής ασφάλειας, συνεργάζεται με συλλόγους και ομάδες ποδηλατών από όλη την Ελλάδα, για τη βελτίωση των διατάξεων του ΚΟΚ που αφορούν τα ποδήλατα. Σε πρόσφατο υπόμνημα προς τη Βουλή που συνυπογράφει ο σύλλογός μας, οι ποδηλάτες απαντούν στα άρθρα 24-27 του νομοσχεδίου για την αναθεώρηση του ΚΟΚ,
τα οποία μεταξύ άλλων προβλέπουν σήμανση (και πρόστιμα) συγκεκριμένα για τα ποδήλατα και επιτρέπουν έτσι τη βελτίωση των ποδηλατικών υποδομών.
Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει:
• χώρους στάθμευσης ποδηλάτων στο οδόστρωμα
• οδούς μεικτής χρήσης από ποδήλατα και οχήματα (όπου τα ποδήλατα θα κινούνται ισότιμα με τα οχήματα και όχι στην άκρη του δρόμου)
• την κίνηση ποδηλάτων σε λεωφορειολωρίδες
• διαβάσεις για ποδήλατα και ειδικούς φωτεινούς σηματοδότες για αυτές (από κοινού με διαβάσεις πεζών ή ανεξάρτητα)
• θυλάκους αναμονής ποδηλάτων («bike box») μπροστά από τα υπόλοιπα οχήματα σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις, ώστε τα ποδήλατα να ξεκινούν με ταχύτητα και ασφάλεια μόλις το φανάρι ανάψει πράσινο. Για τους θυλάκους αυτούς μάλιστα, προτείνεται στο υπόμνημα η χρήση αντίστοιχης πινακίδας, που απουσιάζει από το νομοσχέδιο αλλά χρησιμοποιείται σε χώρες του εξωτερικού.
Επιπλέον, οι υπογράφοντες ζητούν την υιοθέτηση διαγράμμισης, που υποδεικνύει τη θέση και κατεύθυνση των ποδηλάτων στην οδό, όταν δεν υπάρχει ειδική υποδομή («sharrows»), πάλι σύμφωνα με την πρακτική σε πολλά κράτη. Αυτό προτείνεται ως μέτρο μεταβατικό και συμπληρωματικό, καθώς δεν υπάρχει υποκατάστατο για τις αποκλειστικές λωρίδες και τους διαδρόμους, όσον αφορά την ασφαλή κίνηση των ποδηλάτων, αλλά δυστυχώς ενδέχεται να περάσει καιρός μέχρι να διαμορφωθούν τέτοιες υποδομές.
Γενικά οι ποδηλάτες διαπιστώνουν με ικανοποίηση, ότι ο ΚΟΚ θα λάβει επιτέλους σοβαρά υπόψη το ποδήλατο ως όχημα. Οι νέες διατάξεις συμπληρώνουν σημαντικά κενά, και απομακρύνουν κάποια από τα εμπόδια που καθυστερούν την ανάπτυξη του ποδηλάτου ως αξιόπιστης εναλλακτικής για τις μετακινήσεις μέσα και γύρω από τις πόλεις. Μόνο με την προστασία και την ενθάρρυνση της ποδηλατικής μετακίνησης θα ξεκλειδωθούν τα μεγάλα και αναγνωρισμένα οφέλη που μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία – κυκλοφοριακά, υγείας, περιβαλλοντικά και οικονομικά.
Έγινε μια καλή αρχή λοιπόν, αλλά απαιτούνται περισσότερα για να επιτευχθεί ο στόχος. Όπως καταλήγει και το υπόμνημα προς τη Βουλή: «Η προώθηση της ποδηλατικής μετακίνησης απαιτεί τη χάραξη μιας Εθνικής Πολιτικής για το Ποδήλατο που να περιλαμβάνει από ποδηλατική παιδεία στα σχολεία μέχρι την ενθάρρυνση του ποδηλατικού τουρισμού, και από μέτρα για τη βελτίωση της συνδυασμένης μετακίνησης μέχρι προδιαγραφές υποδομών – οι οποίες εγκρίθηκαν μόλις τον Απρίλιο του 2016. Η πολιτική ηγεσία προέχει να συνεργαστεί με τις οργανώσεις αστικής ποδηλασίας για τη χάραξη και εφαρμογή αυτής της πολιτικής, ώστε η τροποποίηση του ΚΟΚ να μην αποτελέσει μια αποσπασματική παρέμβαση αλλά μια ψηφίδα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου. Το παράδειγμα άλλων χωρών είναι μπροστά μας και η κοινωνία των πολιτών είναι έτοιμη να παίξει τον δικό της ρόλο.»
Μαζί με την Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας, υπογράφουν το υπόμνημα οι εξής:
Οργανισμός «Πόλεις για το Ποδήλατο – Cities for Cycling» (μέλος της ECF)
Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης
Ποδηλατικός Πολιτιστικός Ορειβατικός Σύλλογος «ΠΡΟΒΟμάστορες» (Καμ. Βούρλα) Ποδηλατικός Σύλλογος Λέσβου
Ποδηλατικός Σύλλογος «Ορθοπεταλιά» (Κέρκυρα)
ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ (Αθήνα)
Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών Αττικής «ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα» (μέλος της ECF) Σύλλογος Εθελοντών Αιμοδοτών Κοζάνης «Γέφυρα Ζωής» και οι Φίλοι του Ποδηλάτου (Αθήνα).
Για την Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας
Το Διοικητικό Συμβούλιο
τα οποία μεταξύ άλλων προβλέπουν σήμανση (και πρόστιμα) συγκεκριμένα για τα ποδήλατα και επιτρέπουν έτσι τη βελτίωση των ποδηλατικών υποδομών.
Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει:
• χώρους στάθμευσης ποδηλάτων στο οδόστρωμα
• οδούς μεικτής χρήσης από ποδήλατα και οχήματα (όπου τα ποδήλατα θα κινούνται ισότιμα με τα οχήματα και όχι στην άκρη του δρόμου)
• την κίνηση ποδηλάτων σε λεωφορειολωρίδες
• διαβάσεις για ποδήλατα και ειδικούς φωτεινούς σηματοδότες για αυτές (από κοινού με διαβάσεις πεζών ή ανεξάρτητα)
• θυλάκους αναμονής ποδηλάτων («bike box») μπροστά από τα υπόλοιπα οχήματα σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις, ώστε τα ποδήλατα να ξεκινούν με ταχύτητα και ασφάλεια μόλις το φανάρι ανάψει πράσινο. Για τους θυλάκους αυτούς μάλιστα, προτείνεται στο υπόμνημα η χρήση αντίστοιχης πινακίδας, που απουσιάζει από το νομοσχέδιο αλλά χρησιμοποιείται σε χώρες του εξωτερικού.
Επιπλέον, οι υπογράφοντες ζητούν την υιοθέτηση διαγράμμισης, που υποδεικνύει τη θέση και κατεύθυνση των ποδηλάτων στην οδό, όταν δεν υπάρχει ειδική υποδομή («sharrows»), πάλι σύμφωνα με την πρακτική σε πολλά κράτη. Αυτό προτείνεται ως μέτρο μεταβατικό και συμπληρωματικό, καθώς δεν υπάρχει υποκατάστατο για τις αποκλειστικές λωρίδες και τους διαδρόμους, όσον αφορά την ασφαλή κίνηση των ποδηλάτων, αλλά δυστυχώς ενδέχεται να περάσει καιρός μέχρι να διαμορφωθούν τέτοιες υποδομές.
Γενικά οι ποδηλάτες διαπιστώνουν με ικανοποίηση, ότι ο ΚΟΚ θα λάβει επιτέλους σοβαρά υπόψη το ποδήλατο ως όχημα. Οι νέες διατάξεις συμπληρώνουν σημαντικά κενά, και απομακρύνουν κάποια από τα εμπόδια που καθυστερούν την ανάπτυξη του ποδηλάτου ως αξιόπιστης εναλλακτικής για τις μετακινήσεις μέσα και γύρω από τις πόλεις. Μόνο με την προστασία και την ενθάρρυνση της ποδηλατικής μετακίνησης θα ξεκλειδωθούν τα μεγάλα και αναγνωρισμένα οφέλη που μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία – κυκλοφοριακά, υγείας, περιβαλλοντικά και οικονομικά.
Έγινε μια καλή αρχή λοιπόν, αλλά απαιτούνται περισσότερα για να επιτευχθεί ο στόχος. Όπως καταλήγει και το υπόμνημα προς τη Βουλή: «Η προώθηση της ποδηλατικής μετακίνησης απαιτεί τη χάραξη μιας Εθνικής Πολιτικής για το Ποδήλατο που να περιλαμβάνει από ποδηλατική παιδεία στα σχολεία μέχρι την ενθάρρυνση του ποδηλατικού τουρισμού, και από μέτρα για τη βελτίωση της συνδυασμένης μετακίνησης μέχρι προδιαγραφές υποδομών – οι οποίες εγκρίθηκαν μόλις τον Απρίλιο του 2016. Η πολιτική ηγεσία προέχει να συνεργαστεί με τις οργανώσεις αστικής ποδηλασίας για τη χάραξη και εφαρμογή αυτής της πολιτικής, ώστε η τροποποίηση του ΚΟΚ να μην αποτελέσει μια αποσπασματική παρέμβαση αλλά μια ψηφίδα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου. Το παράδειγμα άλλων χωρών είναι μπροστά μας και η κοινωνία των πολιτών είναι έτοιμη να παίξει τον δικό της ρόλο.»
Μαζί με την Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας, υπογράφουν το υπόμνημα οι εξής:
Οργανισμός «Πόλεις για το Ποδήλατο – Cities for Cycling» (μέλος της ECF)
Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης
Ποδηλατικός Πολιτιστικός Ορειβατικός Σύλλογος «ΠΡΟΒΟμάστορες» (Καμ. Βούρλα) Ποδηλατικός Σύλλογος Λέσβου
Ποδηλατικός Σύλλογος «Ορθοπεταλιά» (Κέρκυρα)
ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ (Αθήνα)
Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών Αττικής «ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα» (μέλος της ECF) Σύλλογος Εθελοντών Αιμοδοτών Κοζάνης «Γέφυρα Ζωής» και οι Φίλοι του Ποδηλάτου (Αθήνα).
Για την Ποδηλατική Από-Δραση Πιερίας
Το Διοικητικό Συμβούλιο