Με τον κ. Ναβροζίδη συζητήσαμε κυρίως για θέματα που άπτονται του αντικειμένου του και αυτά είναι φυσικά η τέχνη και ο πολιτισμός. Μιλήσαμε για το Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης και φυσικά για το "Μέγαρο Μουσικής".
ΑΛΗΘΕΙΑ: Ποιος ο λόγος που ένας άνθρωπος της τέχνης και του πολιτισμού είναι υποψήφιος για τον Δήμο Κατερίνης;
Χ.Ν: Για τον πολιτισμό. Γιατί θεωρώ ότι η Κατερίνη έχει πολλά προβλήματα στον τομέα του πολιτισμού. Και γιατί αγανάκτησα να βλέπω άτομα να κρίνουν τον πολιτισμό ή τον καλλιτέχνη γενικά, άτομα τα οποία δεν τα έχω δει ποτέ σε συναυλίες. Πάνε μόνο για να βγουν φωτογραφίες, να λένε ότι είναι μαζί μας, αλλά στην ουσία να μην είναι.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Τι σημαίνει όμως πολιτισμός;
Χ.Ν: Πολιτισμός σημαίνει ότι κάθε ημέρα που περνάει, να έχει μείνει κάτι για το μέλλον. Να μπαίνει ένα λιθαράκι για να χτιστεί ένα πολιτιστικό μέλλον. Κάποιοι θεωρούν πολιτισμό το ρωμαϊκό «άρτος και θεάματα». Αυτό δεν είναι πολιτισμός. Πολιτισμός σημαίνει μόρφωση, μορφώνομαι για αυτό που κάνω πριν το κάνω, δηλαδή παίρνω τις γνώσεις για να συνεχίσω τον πολιτισμό και όχι για να τον αντιγράψω.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Θεωρείς ότι υπάρχει πρόβλημα στην Κατερίνη με τον πολιτισμό; Και αν ναι, είναι τωρινό, είναι διαχρονικό; Είναι πρόβλημα μόνο της πόλης μας ή γενικό;
Χ.Ν: Ναι το πιστεύω. Δεν θα έλεγα όμως ότι είναι για όλη την Ελλάδα. Υπάρχουν πάρα πολλές πόλεις οι οποίες πράγματι πάνε μπροστά στον πολιτισμό. Στην Κατερίνη από το 1983, δεν έχω δει κάτι που να μας πηγαίνει μπροστά.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Γιατί με την "Υπέρβαση" και όχι με κάποιον άλλο δημοτικό συνδυασμό;
Χ.Ν: Αν αναφέρεσαι στους δύο «μεγάλους» συνδυασμούς, ο λόγος είναι ότι εκπροσωπούν μία νοοτροπία που τόσο καιρό δεν έχει προσφέρει κάτι ουσιαστικό στον πολιτισμό. Από την άλλη η «Υπέρβαση» είναι ένας νέος συνδυασμός που αποτελείται από άτομα νέα σε ηλικία που βράζει το αίμα τους και αυτό είναι σημαντικό για κάποιον που θέλει να προσφέρει. Συζήτησα τους προβληματισμούς μου με τον κ. Τριανταφύλλου και βρήκα μία ανταπόκριση πολύ πιο θετική από ότι περίμενα.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Ποιος είναι ο Χαράλαμπος Ναβροζίδης;
Χ.Ν: Είμαι καθηγητής στο Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης. Διδάσκω Ανώτερα Θεωρητικά (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα, Σύνθεση, Ενορχήστρωση, Ενοργάνωση και ότι έχει σχέση με την θεωρία). Γράφω μουσική, μπορείς να με πεις και μουσικοσυνθέτη.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης. Σε τι κατάσταση βρίσκεται; Παράγει έργο; Αξίζει κάποιος να στείλει το παιδί του ή να πάει ο ίδιος;
Χ.Ν: Δεν θα απαντήσω μόνο για το Δημοτικό Ωδείο της Κατερίνης, αλλά για οποιοδήποτε Ωδείο και για οποιοδήποτε Σχολείο. Π.χ. έχουμε ένα Λύκειο, οποιοδήποτε, οπουδήποτε στον κόσμο. Ξαφνικά από την 3η Λυκείου βγαίνει ένας «Αϊνστάιν». Και για τα δύο χρόνια μετά δεν βγάζει κανέναν άλλο. Και μετά από πέντε χρόνια βγάζει έναν «Τέσλα». Μετά πάλι δεν βγάζει τίποτα άλλο. Τι θέλω να πω; Δεν είναι το σχολείο που βγάζει, είναι ο θεσμός. Από την στιγμή που θα ανοίξει ένα σχολείο βάζεις ένα λιθαράκι, για να έρθει μετά κάποιος άλλος να βάλει ένα δεύτερο λιθαράκι. Σηκώνεις την μόρφωση, τον πολιτισμό. Στην Κατερίνη δεν αξιοποιήθηκε τίποτα. Λέμε π.χ. για κάποιον μεγάλο μουσικό που πήγε στο εξωτερικό ή σε άλλη πόλη και μεγαλούργησε. Γιατί δεν έμεινε στην Κατερίνη να εργαστεί εδώ; Γιατί, δεν υπάρχει το κατάλληλο έδαφος στην πόλη μας. Πριν 15 χρόνια είχα πει ότι το Δημοτικό Ωδείο απέτυχε. Απέτυχε με την έννοια, να δώσει το έργο του στον κόσμο, να πείσει. Απέτυχε στο να φέρει μαθητές-τριες. Ο τρόπος χειρισμού της τέχνης επέφερε μία απαισιοδοξία ακόμα και στους καλλιτέχνες. Δεν πήγε «κόντρα», δεν εξέφρασε άλλες απόψεις. Η οικονομική κρίση και κυρίως μετά το 2011, δυσκόλεψε περισσότερο τα πράγματα.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Υποθετική ερώτηση. Την επομένη των δημοτικών εκλογών, ο συνδυασμός σου βγαίνει πρώτος και εσύ τοποθετείσαι Πρόεδρος του Δημοτικού Ωδείου Κατερίνης. Τι θα έκανες για να αλλάξεις όλα αυτά που μας είπες παραπάνω;
Χ.Ν: Θα έδινα κίνητρα στους καθηγητές. «Μπόνους». Π.χ. ο καθηγητής που θα έκανε μία συναυλία, θα αφαιρούνταν οι ώρες του από τα μαθήματα του. Δηλαδή ο χρόνος που θα αφιέρωνε για την πραγματοποίηση της συναυλίας θα υπολογιζότανε ως διδακτικός χρόνος. Θα ήθελα άτομα στο Δ.Σ. που να έχουν σχέση με το αντικείμενο του Ωδείου. Θα ήθελα επαγγελματίες καλλιτέχνες στο Ωδείο. Η αλήθεια είναι ότι το Ωδείο είναι ένα Σχολείο. Το Σχολείο κάνει γιορτές, Χριστούγεννα, Πάσχα, κ.α. Αυτός είναι ο ρόλος του Ωδείου. Δεν είναι να φέρνει μουσικούς από έξω, να κάνει συναυλίες. Αυτός είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν είναι η δουλειά του αυτή. Χρειαζόμαστε περισσότερους καθηγητές (καθηγητές κλαρινέτου, σαξοφώνου, κ.α.). Ανάπτυξη περισσότερων σχολών. Θα άλλαζα τον Διευθυντή Ωδείου κάθε δύο χρόνια. Θα άλλαζα την έδρα του Ωδείου. Θα μπορούσε να πάει στην Αστική Σχολή, στο Τσαλοπούλειο, στο Χατζόγλειο, να έχει παράλληλες στέγες σε διαφορετικούς χώρους σε διαφορετικά σημεία της πόλης, να πάει π.χ. και στην ΜΕΚ, να έρθει στην ΕΚΑΒΗ, να έχει πολλά παραρτήματα με ένα πάντα κεντρικό χώρο. Παλαιότερα είχα προτείνει να μεταφερθεί το Ωδείο στα παλαιά Δικαστήρια.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Μέγαρο Μουσικής;
Χ.Ν: Τι θα το κάνουμε το Μέγαρο; Ποιος θα κάνει συναυλίες και τι; Δεν μπορεί να παίζεται «διασκεδαστική» μουσική σε ένα Μέγαρο Μουσικής. Θα είναι λάθος. Θα πρέπει να παίζεται «λόγια» μουσική. Δεν μπορεί π.χ. σήμερα να ανεβαίνει ο Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής και αύριο να ανεβάσω π.χ. εγώ την Κοκκινοσκουφίτσα! Και κάποια στιγμή θα φτάσουμε σε ένα σημείο όπου δεν θα ανεβαίνει ούτε καν ο Μπετόβεν. Θα πηγαίνουν διάφοροι και θα ανεβάζουν ότι θέλουν. Για να μπεις στο Μέγαρο, το βιογραφικό σου θα πρέπει να είναι ανάλογο της σημασίας ενός Μεγάρου Μουσικής. Δεν μιλάμε απλά για «λόγια» μουσική, αλλά θα πρέπει να κοιτάμε και το ποιόν των ανθρώπων που θα παίξουν αυτή την μουσική ή κάποια άλλη. Το Μέγαρο πρέπει να γίνει για ανέβει το επίπεδο όλων μας και όχι να παραμείνουμε στα ίδια. Τα ίδια πίστευα και πιστεύω και για το Πνευματικό Κέντρο την ΕΚΑΒΗ. Θα πρέπει να ιδρυθεί μία συμφωνική ορχήστρα που να πραγματοποιεί συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής και να μπούνε προϋποθέσεις που θα υπηρετούν τον σκοπό της λειτουργίας ενός Μουσικού Μεγάρου.
Χ.Ν: Είμαι καθηγητής στο Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης. Διδάσκω Ανώτερα Θεωρητικά (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα, Σύνθεση, Ενορχήστρωση, Ενοργάνωση και ότι έχει σχέση με την θεωρία). Γράφω μουσική, μπορείς να με πεις και μουσικοσυνθέτη.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης. Σε τι κατάσταση βρίσκεται; Παράγει έργο; Αξίζει κάποιος να στείλει το παιδί του ή να πάει ο ίδιος;
Χ.Ν: Δεν θα απαντήσω μόνο για το Δημοτικό Ωδείο της Κατερίνης, αλλά για οποιοδήποτε Ωδείο και για οποιοδήποτε Σχολείο. Π.χ. έχουμε ένα Λύκειο, οποιοδήποτε, οπουδήποτε στον κόσμο. Ξαφνικά από την 3η Λυκείου βγαίνει ένας «Αϊνστάιν». Και για τα δύο χρόνια μετά δεν βγάζει κανέναν άλλο. Και μετά από πέντε χρόνια βγάζει έναν «Τέσλα». Μετά πάλι δεν βγάζει τίποτα άλλο. Τι θέλω να πω; Δεν είναι το σχολείο που βγάζει, είναι ο θεσμός. Από την στιγμή που θα ανοίξει ένα σχολείο βάζεις ένα λιθαράκι, για να έρθει μετά κάποιος άλλος να βάλει ένα δεύτερο λιθαράκι. Σηκώνεις την μόρφωση, τον πολιτισμό. Στην Κατερίνη δεν αξιοποιήθηκε τίποτα. Λέμε π.χ. για κάποιον μεγάλο μουσικό που πήγε στο εξωτερικό ή σε άλλη πόλη και μεγαλούργησε. Γιατί δεν έμεινε στην Κατερίνη να εργαστεί εδώ; Γιατί, δεν υπάρχει το κατάλληλο έδαφος στην πόλη μας. Πριν 15 χρόνια είχα πει ότι το Δημοτικό Ωδείο απέτυχε. Απέτυχε με την έννοια, να δώσει το έργο του στον κόσμο, να πείσει. Απέτυχε στο να φέρει μαθητές-τριες. Ο τρόπος χειρισμού της τέχνης επέφερε μία απαισιοδοξία ακόμα και στους καλλιτέχνες. Δεν πήγε «κόντρα», δεν εξέφρασε άλλες απόψεις. Η οικονομική κρίση και κυρίως μετά το 2011, δυσκόλεψε περισσότερο τα πράγματα.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Υποθετική ερώτηση. Την επομένη των δημοτικών εκλογών, ο συνδυασμός σου βγαίνει πρώτος και εσύ τοποθετείσαι Πρόεδρος του Δημοτικού Ωδείου Κατερίνης. Τι θα έκανες για να αλλάξεις όλα αυτά που μας είπες παραπάνω;
Χ.Ν: Θα έδινα κίνητρα στους καθηγητές. «Μπόνους». Π.χ. ο καθηγητής που θα έκανε μία συναυλία, θα αφαιρούνταν οι ώρες του από τα μαθήματα του. Δηλαδή ο χρόνος που θα αφιέρωνε για την πραγματοποίηση της συναυλίας θα υπολογιζότανε ως διδακτικός χρόνος. Θα ήθελα άτομα στο Δ.Σ. που να έχουν σχέση με το αντικείμενο του Ωδείου. Θα ήθελα επαγγελματίες καλλιτέχνες στο Ωδείο. Η αλήθεια είναι ότι το Ωδείο είναι ένα Σχολείο. Το Σχολείο κάνει γιορτές, Χριστούγεννα, Πάσχα, κ.α. Αυτός είναι ο ρόλος του Ωδείου. Δεν είναι να φέρνει μουσικούς από έξω, να κάνει συναυλίες. Αυτός είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν είναι η δουλειά του αυτή. Χρειαζόμαστε περισσότερους καθηγητές (καθηγητές κλαρινέτου, σαξοφώνου, κ.α.). Ανάπτυξη περισσότερων σχολών. Θα άλλαζα τον Διευθυντή Ωδείου κάθε δύο χρόνια. Θα άλλαζα την έδρα του Ωδείου. Θα μπορούσε να πάει στην Αστική Σχολή, στο Τσαλοπούλειο, στο Χατζόγλειο, να έχει παράλληλες στέγες σε διαφορετικούς χώρους σε διαφορετικά σημεία της πόλης, να πάει π.χ. και στην ΜΕΚ, να έρθει στην ΕΚΑΒΗ, να έχει πολλά παραρτήματα με ένα πάντα κεντρικό χώρο. Παλαιότερα είχα προτείνει να μεταφερθεί το Ωδείο στα παλαιά Δικαστήρια.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Μέγαρο Μουσικής;
Χ.Ν: Τι θα το κάνουμε το Μέγαρο; Ποιος θα κάνει συναυλίες και τι; Δεν μπορεί να παίζεται «διασκεδαστική» μουσική σε ένα Μέγαρο Μουσικής. Θα είναι λάθος. Θα πρέπει να παίζεται «λόγια» μουσική. Δεν μπορεί π.χ. σήμερα να ανεβαίνει ο Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής και αύριο να ανεβάσω π.χ. εγώ την Κοκκινοσκουφίτσα! Και κάποια στιγμή θα φτάσουμε σε ένα σημείο όπου δεν θα ανεβαίνει ούτε καν ο Μπετόβεν. Θα πηγαίνουν διάφοροι και θα ανεβάζουν ότι θέλουν. Για να μπεις στο Μέγαρο, το βιογραφικό σου θα πρέπει να είναι ανάλογο της σημασίας ενός Μεγάρου Μουσικής. Δεν μιλάμε απλά για «λόγια» μουσική, αλλά θα πρέπει να κοιτάμε και το ποιόν των ανθρώπων που θα παίξουν αυτή την μουσική ή κάποια άλλη. Το Μέγαρο πρέπει να γίνει για ανέβει το επίπεδο όλων μας και όχι να παραμείνουμε στα ίδια. Τα ίδια πίστευα και πιστεύω και για το Πνευματικό Κέντρο την ΕΚΑΒΗ. Θα πρέπει να ιδρυθεί μία συμφωνική ορχήστρα που να πραγματοποιεί συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής και να μπούνε προϋποθέσεις που θα υπηρετούν τον σκοπό της λειτουργίας ενός Μουσικού Μεγάρου.
➤ Ένα σύντομο βιογραφικό του κ. Χαράλαμπου Ναβροζίδη:
Γεννήθηκε στην Κατερίνη. Είναι παντρεμένος με την Κα Esther Del Barrio Sanchez De Pedro (Εστέρ Ντελ Μπάριο Σάντσεθ ντε Πέδρο) και έχει δυο παιδιά τον Αλέξανδρο και τον Ιβάν.
Είναι πτυχιούχος, Τρομπέτας, Αρμονίας, Αντίστιξης, Ενοργάνωσης και Φυγής.
Έχει δίπλωμα Σύνθεσης και Τρομπέτας.
Είναι καθηγητής στο Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης και σε άλλα Ωδεία της χώρας, Ανωτέρων θεωρητικών-Τρομπέτας-Σύνθεσης. Έχει διατελέσει Διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο Κατερίνης, καλλιτεχνικός Διευθυντής στη Βέροια, στην Νέα Καλλικράτεια, στην Καλαμαριά, στο Αιγίνιο και καθηγητής στο Κιλκίς, στο μουσικό γυμνάσιο Κατερίνης, στην Αλεξάνδρειο Μουσική Σχολή, στο Αριστοξένειο Ωδείο και δάσκαλος σε Δημοτικά Σχολεία και μουσικά Γυμνάσια.
Έχει μία τεράστια καλλιτεχνική εμπειρία, διακρίσεις, εκδόσεις και εργογραφία από το 1980 έως και σήμερα.