Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016

Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα


Τι είναι οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές;
       Με τον όρο « Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές» περιγράφουμε μια ομάδα πέντε διαταραχών που χαρακτηρίζονται από αποκλίσεις και καθυστερήσεις στην ανάπτυξη των κοινωνικών, επικοινωνιακών και γνωστικών δεξιοτήτων, καθώς και από επαναλαμβανόμενες, περιορισμένες και στερεότυπες συμπεριφορές και ενδιαφέροντα.


Ποιες είναι οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές;
        Ο επίσημος ορισμός, όπως καθορίζεται από την αμερικανική ψυχιατρική ένωση στο DSM-IV, είναι Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές, ΔΑΔ. Οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές είναι μια ευρύτερη κατηγορία που περιλαμβάνει πέντε διαταραχές:
 α) τον αυτισμό
 β) τη διαταραχή Rett
γ) την παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή
 δ) τη διαταραχή Asperger
ε) τη διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΑΔ;
           Τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού έχουν δυσκολίες στα ακόλουθα:
·        Κοινωνική αλληλεπίδραση
Ø     Επίκεντρο προσοχής τα αντικείμενα, όχι οι άνθρωποι..
Ø     Απουσία βλεμματικής επαφής
Ø     Δυσκολία κατανόησης κοινωνικών κανόνων (π.χ. δεν βγάζουμε τα ρούχα μας στο σχολείο).
Ø     Δυσκολία κατανόησης συναισθημάτων.
Ø     Δεν επιδιώκουν την κοινωνική επαφή!

·        Λεκτική και μη επικοινωνία
Ø     Περιορισμένη κατανόηση/ χρήση χειρονομιών, εκφράσεων προσώπου, τόνου φωνής.
Ø     Ηχολαλία.
Ø     Δυσκολία στη μίμηση.
Ø     Περιορισμένη κατανόηση λόγου.
Ø     Περιορισμένη χρήση λόγου (π.χ. δεν χρησιμοποιούν το λεξιλόγιο που έχουν μάθει).
Ø     Δυσκολία στη χρήση αντωνυμιών (π.χ. εγώ, εσύ, εμείς, κτλ).
Ø     Δυσκολία στην κατανόηση άρνησης (π.χ. ποιο ρούχο δεν είναι κίτρινο;).
Ø     Δυσκολία στη διατήρηση διαλόγου.
Ø     Δεν εκφράζουν απορίες.

·        Συμπεριφορά
Ø     Στερεότυπες κινήσεις (π.χ. χτυπάνε παλαμάκια).
Ø     Εμμονές (π.χ. ανοιγοκλείνουν το φως).
Ø     Απουσία συμβολικού παιχνιδιού (π.χ. αν έχουν ένα αυτοκινητάκι δε θα το τσουλήσουν στο πάτωμα αλλά θα προσκολληθούν στη ρόδα που γυρίζει).
Ø     Δυσκολία στην αλλαγή της ρουτίνας.
            Τα χαρακτηριστικά των ατόμων με ΔΑΔ διαφέρουν ως προς την έντασή τους αλλά δεν παύουν να επηρεάζουν όλες τις πτυχές της ζωής του ατόμου, συνεπώς στη γνωστική ανάπτυξη και τον τρόπο μάθησης.

Ποιες είναι οι ενδείξεις των ΔΑΔ;
           Η ηλικία στην οποία γίνεται συνήθως η διάγνωση των ΔΑΔ είναι τα 3 έτη. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πρώιμα σημάδια, τα οποία εάν εμφανιστούν ύστερα από τα 2 έτη καλό θα ήταν να επισκεφτείτε έναν αναπτυξιολόγο.
·        Όταν δε γυρίζει στο άκουσμα του ονόματός του.
·        Όταν δεν έχει βλεμματική επαφή.
·        Όταν καθυστερεί να χαμογελάσει.
·        Όταν δεν γυρίζει στο « Κοίτα το…».
·        Όταν δεν δείχνει το ίδιο στους γονείς του κάτι που το ενδιαφέρει.
·        Όταν δεν προσπαθεί να επικοινωνήσει ούτε με «μπαμπάλισμα».
·        Όταν δεν προσπαθεί να εκφραστεί φωνητικά (π.χ. να πει «ω!», «αα!» ή να πει το όνομά του).
            Ο αναπτυξιακός έλεγχος γίνεται με σταθμισμένα ψυχομετρικά εργαλεία για την καλύτερη δυνατή αξιολόγηση της λειτουργικότητας του παιδιού, της φυσικής και της νευρολογικής του κατάστασης. Αν κριθεί απαραίτητο γίνεται και εργαστηριακός έλεγχος.

Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και λογοθεραπεία
           Η καλύτερη και αποτελεσματικότερη παρέμβαση των ΔΑΔ είναι η έγκαιρη παρέμβαση. Δυστυχώς, οι ΔΑΔ δεν θεραπεύονται. Στόχος των λογοθεραπευτών -αλλά και των υπολοίπων θεραπευτών- είναι η αντιμετώπιση πολλών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητα. Επίσης, η επικοινωνία (λεκτική και μη), η πλήρης ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού και ο τρόπος μάθησης αποτελούν κύριο άξονα της λογοθεραπείας.

             « Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»