Αναστολή της πιλοτικής εφαρμογής της περιγραφικής αξιολόγησης
Η ΕΡΑ είχε και έχει εναντιωθεί στο υπάρχον σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, και επειδή παιδαγωγικά δεν μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά και γιατί πίσω από την αριθμητική βαθμολογία κρύβεται μια ολόκληρη πολιτική αντίληψη , αυτήν του ανταγωνισμού, της κατάταξης, των «ικανών» με βάση τα προσδοκόμενα αποτελέσματα, εξωγενή τις περισσότερες φορές με τις ιδιαίτερες δυνατότητες, τις μαθησιακές ανάγκες και τις ποικίλες ανησυχίες των μαθητών.
Η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το «βαθμοκρατικό» σύστημα αξιολόγησης είναι θετική. Όμως, αιφνιδιαστικά, λίγες μέρες πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων και μέσα σε στενό χρονικό διάστημα καλεί τους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων να δηλώσουν συμμετοχή με στόχο την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης.
Ταυτόχρονα η εγκύκλιος στάλθηκε χωρίς να υπάρχουν μια σειρά προαπαιτούμενα, ώστε να είναι επιτυχής η μετάβαση στην περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Εκτιμούμε ότι το σύστημα αξιολόγησης που επιλέγεται είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και θα πρέπει να συμβαδίζει με γενικότερες αλλαγές στους στόχους, στις προθέσεις, στα προγράμματα, στα βιβλία. Η περιγραφική αξιολόγηση αν δεν συνδυαστεί με τα παραπάνω υπάρχει ο κίνδυνος να εκφυλιστεί εν μέσω αντιφάσεων: Π.χ τα περισσότερα μαθήματα έχουν επαναληπτικά κριτήρια αξιολόγησης μόνο στην εξέταση συγκεκριμένων στόχων, τις περισσότερες φορές δε μονοδιάστατων, στηριζόμενα σε προσδοκώμενες απαντήσεις αποστήθισης.
Το ΙΕΠ αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν στο πιλοτικό πρόγραμμα διδακτικές κατευθύνσεις και αλλαγές τέτοιες που να συνάδουν με την περιγραφική αξιολόγηση. ¨Όμως, πριν γίνουν γνωστές αυτές καλούνται εθελοντικά οι εκπαιδευτικοί να δηλώσουν συμμετοχή για εφαρμογή «διδακτικών πακέτων» που δεν γνωρίζουν.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας να αναβάλει την πιλοτική εφαρμογή , και αφού πάρει πρώτα υπόψη και τις θέσεις-πορίσματα που θα προκύψουν από τον επιστημονικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα (ΔΟΕ- ΟΛΜΕ- Συλλόγους Διδασκόντων) με προτάσεις που θα κατοχυρώνουν την παιδαγωγική ελευθερία , μακριά από έτοιμες και αυστηρά καθορισμένες φόρμες να επαναφέρει το θέμα για την πιλοτική εφαρμογή, με στόχο τη γενίκευση σε όλα τα σχολεία.
Η ΕΡΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Στις 1–3 Δεκεμβρίου 2016 η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στο τακτικό της συνέδριο αποφάσισε να προτείνουν και να διεκδικήσουν ώστε να μεταφερθούν διοικητικά στην πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι ακόλουθες κρατικές δομές: ‘’τα Κοινωνικά Ιδρύματα, τα Νηπιαγωγεία, τα Γραφεία του ΟΑΕΔ, οι Δομές πρόληψης και οι Δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, περιλαμβανομένων των Κέντρων Υγείας (ιδίως των αστικού τύπου), πλην του υγειονομικού προσωπικού τους.’’
Οι δήμαρχοι είναι λογικό να θέλουν να αυξήσουν το εύρος των αρμοδιοτήτων τους. Όμως στην προκειμένη περίπτωση η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ αποκάλυψε και κάτι που οι πολιτικοί φορείς που πολλοί από αυτούς πρόσκεινται πολιτικά, η ΝΔ και οι συνοδοιπόροι της, δεν τολμούν να το πουν. Να σπάσουν το ενιαίο της εκπαίδευσης, να αλλοιώσουν τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της. Και αυτό το κάνουν επιλέγοντας το νηπιαγωγεία (αρχικά) νομίζοντας ότι αποτελεί τον αδύναμο κρίκο της εκπαίδευσης.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Η ΕΡΑ έδωσε και θα δώσει μάχη παιδαγωγική και πολιτική, ώστε η θέση για ενιαία δεκατετράχρονη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση με υποχρεωτική την εγγραφή όλων των νηπίων και των προνηπίων στα δημόσια νηπιαγωγεία να αποτελέσει πλέον πρώτιστη διεκδίκηση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Έδωσε μάχη να σταματήσουν οι λογικές «βρεφοποίησης» στο νηπιαγωγείο, και θα συνεχίσει να έχει ως πρωταρχική διεκδίκηση την αναβάθμιση όλων των νηπιαγωγείων πλήρως ενταγμένα στο 14χρονο σχεδιασμό για την βασική εκπαίδευση, καθώς και τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών.
Η ΚΕΔΕ έχει πεδίο μεγάλο για αρμοδιότητες και ευθύνες και δεν μπορεί να λειτουργεί ως δούρειος ίππος της νεοφιλελεύθερης αντίληψης που θέλουν την εκπαίδευση όχι ενιαία , αλλά τεμαχισμένη και ραμμένη στις διαφορετικές εκ των πραγμάτων δυνατότητες των δήμων. Την ταξική διαστρωμάτωση που υπάρχει στους δήμους θέλουν να την κάνουν καθεστώς και στην εκπαίδευση, ζητώντας το θεμέλιο κομμάτι της, το νηπιαγωγείο.
Επειδή τα παιδιά και η εκπαίδευσή τους δεν είναι ούτε «διοικητική πράξη» ούτε δρόμοι, πλατείες και πάρκα για εργολαβίες, όσοι έκαναν το λάθος, και όχι συνειδητά, να πάρουν πρωτοβουλίες ώστε να αλλάξουν την απόφασή τους. Μας κάνει βέβαια εντύπωση πώς οι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ πρότειναν και πέρασαν τέτοια θέση ως θέση συνεδριακή. Είναι φανερό ότι τα αντίστοιχα τμήματα τοπικής αυτοδιοίκησης των κομμάτων τους γνώριζαν, αλλά σιώπησαν. Βέβαια, η πρόταση της σημερινής πλειοψηφίας στην ΚΕΔΕ είναι στην κατεύθυνση νεοφιλελευθεροποίησης της εκπαίδευσης, έτσι ώστε όποιος δήμος είναι «ικανός» , δηλαδή όποιος έχει πλουσίους δημότες και φορολογεί αναλόγως να κάνει και το «ωραίο» νηπιαγωγείο ή καλύτερα το βρεφονηπιαγωγείο.
Αυτή η πολιτική δεν θα περάσει, η ΕΡΑ και το εκπαιδευτικό κίνημα δεν θα επιτρέψουμε να δώσουν τέτοια κατεύθυνση στην εκπαίδευση, ούτε βέβαια οι νηπιαγωγοί να γίνουν εποχιακοί δημοτικοί υπάλληλοι.
Η ΕΡΑ , μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα, τέτοιες προτάσεις όχι μόνο θα τις αντιπαλέψει άλλα θα βρεθεί απέναντι σε όποιον προσπαθήσει να τις θέσει στην ατζέντα της «συζήτησης».
Η Αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων αν είναι να σημάνει «αυτόνομο» κόψιμο της δημόσιας χρηματοδότησης για την παιδεία, η ΕΡΑ θα συγκρουστεί με στόχο να διασφαλιστούν και να αυξηθούν οι δαπάνες για την παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το νηπιαγωγείο αυτοτελές σχολείο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
• Δίχρονο υποχρεωτικό ολοήμερο νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά, αναπόσπαστο τμήμα της ενιαίας 14χρονης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης.
• Η εξασφάλιση των αναγκαίων δημόσιων δαπανών και για το νηπιαγωγείο είναι υποχρέωση της πολιτείας.
• Μόνιμοι διορισμοί αντί των ελαστικών μορφών εργασίας.
• Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά σε ένα ενιαίο σχολείο.
Η ΕΡΑ είχε και έχει εναντιωθεί στο υπάρχον σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, και επειδή παιδαγωγικά δεν μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά και γιατί πίσω από την αριθμητική βαθμολογία κρύβεται μια ολόκληρη πολιτική αντίληψη , αυτήν του ανταγωνισμού, της κατάταξης, των «ικανών» με βάση τα προσδοκόμενα αποτελέσματα, εξωγενή τις περισσότερες φορές με τις ιδιαίτερες δυνατότητες, τις μαθησιακές ανάγκες και τις ποικίλες ανησυχίες των μαθητών.
Η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το «βαθμοκρατικό» σύστημα αξιολόγησης είναι θετική. Όμως, αιφνιδιαστικά, λίγες μέρες πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων και μέσα σε στενό χρονικό διάστημα καλεί τους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων να δηλώσουν συμμετοχή με στόχο την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης.
Ταυτόχρονα η εγκύκλιος στάλθηκε χωρίς να υπάρχουν μια σειρά προαπαιτούμενα, ώστε να είναι επιτυχής η μετάβαση στην περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Εκτιμούμε ότι το σύστημα αξιολόγησης που επιλέγεται είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και θα πρέπει να συμβαδίζει με γενικότερες αλλαγές στους στόχους, στις προθέσεις, στα προγράμματα, στα βιβλία. Η περιγραφική αξιολόγηση αν δεν συνδυαστεί με τα παραπάνω υπάρχει ο κίνδυνος να εκφυλιστεί εν μέσω αντιφάσεων: Π.χ τα περισσότερα μαθήματα έχουν επαναληπτικά κριτήρια αξιολόγησης μόνο στην εξέταση συγκεκριμένων στόχων, τις περισσότερες φορές δε μονοδιάστατων, στηριζόμενα σε προσδοκώμενες απαντήσεις αποστήθισης.
Το ΙΕΠ αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν στο πιλοτικό πρόγραμμα διδακτικές κατευθύνσεις και αλλαγές τέτοιες που να συνάδουν με την περιγραφική αξιολόγηση. ¨Όμως, πριν γίνουν γνωστές αυτές καλούνται εθελοντικά οι εκπαιδευτικοί να δηλώσουν συμμετοχή για εφαρμογή «διδακτικών πακέτων» που δεν γνωρίζουν.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας να αναβάλει την πιλοτική εφαρμογή , και αφού πάρει πρώτα υπόψη και τις θέσεις-πορίσματα που θα προκύψουν από τον επιστημονικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα (ΔΟΕ- ΟΛΜΕ- Συλλόγους Διδασκόντων) με προτάσεις που θα κατοχυρώνουν την παιδαγωγική ελευθερία , μακριά από έτοιμες και αυστηρά καθορισμένες φόρμες να επαναφέρει το θέμα για την πιλοτική εφαρμογή, με στόχο τη γενίκευση σε όλα τα σχολεία.
Η ΕΡΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Στις 1–3 Δεκεμβρίου 2016 η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στο τακτικό της συνέδριο αποφάσισε να προτείνουν και να διεκδικήσουν ώστε να μεταφερθούν διοικητικά στην πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι ακόλουθες κρατικές δομές: ‘’τα Κοινωνικά Ιδρύματα, τα Νηπιαγωγεία, τα Γραφεία του ΟΑΕΔ, οι Δομές πρόληψης και οι Δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, περιλαμβανομένων των Κέντρων Υγείας (ιδίως των αστικού τύπου), πλην του υγειονομικού προσωπικού τους.’’
Οι δήμαρχοι είναι λογικό να θέλουν να αυξήσουν το εύρος των αρμοδιοτήτων τους. Όμως στην προκειμένη περίπτωση η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ αποκάλυψε και κάτι που οι πολιτικοί φορείς που πολλοί από αυτούς πρόσκεινται πολιτικά, η ΝΔ και οι συνοδοιπόροι της, δεν τολμούν να το πουν. Να σπάσουν το ενιαίο της εκπαίδευσης, να αλλοιώσουν τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της. Και αυτό το κάνουν επιλέγοντας το νηπιαγωγεία (αρχικά) νομίζοντας ότι αποτελεί τον αδύναμο κρίκο της εκπαίδευσης.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Η ΕΡΑ έδωσε και θα δώσει μάχη παιδαγωγική και πολιτική, ώστε η θέση για ενιαία δεκατετράχρονη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση με υποχρεωτική την εγγραφή όλων των νηπίων και των προνηπίων στα δημόσια νηπιαγωγεία να αποτελέσει πλέον πρώτιστη διεκδίκηση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Έδωσε μάχη να σταματήσουν οι λογικές «βρεφοποίησης» στο νηπιαγωγείο, και θα συνεχίσει να έχει ως πρωταρχική διεκδίκηση την αναβάθμιση όλων των νηπιαγωγείων πλήρως ενταγμένα στο 14χρονο σχεδιασμό για την βασική εκπαίδευση, καθώς και τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών.
Η ΚΕΔΕ έχει πεδίο μεγάλο για αρμοδιότητες και ευθύνες και δεν μπορεί να λειτουργεί ως δούρειος ίππος της νεοφιλελεύθερης αντίληψης που θέλουν την εκπαίδευση όχι ενιαία , αλλά τεμαχισμένη και ραμμένη στις διαφορετικές εκ των πραγμάτων δυνατότητες των δήμων. Την ταξική διαστρωμάτωση που υπάρχει στους δήμους θέλουν να την κάνουν καθεστώς και στην εκπαίδευση, ζητώντας το θεμέλιο κομμάτι της, το νηπιαγωγείο.
Επειδή τα παιδιά και η εκπαίδευσή τους δεν είναι ούτε «διοικητική πράξη» ούτε δρόμοι, πλατείες και πάρκα για εργολαβίες, όσοι έκαναν το λάθος, και όχι συνειδητά, να πάρουν πρωτοβουλίες ώστε να αλλάξουν την απόφασή τους. Μας κάνει βέβαια εντύπωση πώς οι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ πρότειναν και πέρασαν τέτοια θέση ως θέση συνεδριακή. Είναι φανερό ότι τα αντίστοιχα τμήματα τοπικής αυτοδιοίκησης των κομμάτων τους γνώριζαν, αλλά σιώπησαν. Βέβαια, η πρόταση της σημερινής πλειοψηφίας στην ΚΕΔΕ είναι στην κατεύθυνση νεοφιλελευθεροποίησης της εκπαίδευσης, έτσι ώστε όποιος δήμος είναι «ικανός» , δηλαδή όποιος έχει πλουσίους δημότες και φορολογεί αναλόγως να κάνει και το «ωραίο» νηπιαγωγείο ή καλύτερα το βρεφονηπιαγωγείο.
Αυτή η πολιτική δεν θα περάσει, η ΕΡΑ και το εκπαιδευτικό κίνημα δεν θα επιτρέψουμε να δώσουν τέτοια κατεύθυνση στην εκπαίδευση, ούτε βέβαια οι νηπιαγωγοί να γίνουν εποχιακοί δημοτικοί υπάλληλοι.
Η ΕΡΑ , μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα, τέτοιες προτάσεις όχι μόνο θα τις αντιπαλέψει άλλα θα βρεθεί απέναντι σε όποιον προσπαθήσει να τις θέσει στην ατζέντα της «συζήτησης».
Η Αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων αν είναι να σημάνει «αυτόνομο» κόψιμο της δημόσιας χρηματοδότησης για την παιδεία, η ΕΡΑ θα συγκρουστεί με στόχο να διασφαλιστούν και να αυξηθούν οι δαπάνες για την παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το νηπιαγωγείο αυτοτελές σχολείο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
• Δίχρονο υποχρεωτικό ολοήμερο νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά, αναπόσπαστο τμήμα της ενιαίας 14χρονης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης.
• Η εξασφάλιση των αναγκαίων δημόσιων δαπανών και για το νηπιαγωγείο είναι υποχρέωση της πολιτείας.
• Μόνιμοι διορισμοί αντί των ελαστικών μορφών εργασίας.
• Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά σε ένα ενιαίο σχολείο.