Χαϊλατζίδου Γνωσούλα
Δημοτική σύμβουλος με τον ΑΛΛΟ ΔΡΟΜΟ
Σε μια μεταρρυθμιστική τομή για την ΤΑ, μικρότερης ή μεγαλύτερης διάστασης, θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας διάλογος, ώστε να υπάρξουν συζητήσεις, συγκλίσεις και συμφωνίες για εκείνα τα ζητήματα που...
η πρότερη κατάσταση και λειτουργία της ΤΑ ανέδειξε ως προβληματικά και υπήρξαν αντιδράσεις και διαφωνίες. Πολλοί άλλωστε ήταν εκείνοι που εκτιμούσαν πως ο Καλλικράτης όχι μόνο δε βοήθησε, αλλά αντίθετα δυσκόλεψε τη λειτουργία των ΟΤΑ.
Παρόλα αυτά η ΚΕΔΕ με το που άνοιξε το θέμα στάθηκε απέναντι και αρνήθηκε τον ουσιαστικό διάλογο και τη συμμετοχή σε κάθε διαδικασία. Και αυτό εδώ και ένα χρόνο που ζητήθηκε η συμμετοχή της στην επιτροπή για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του Καλλικράτη.
Η διαβούλευση έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και θα συνεχιστεί μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, άρα το επιχείρημα του λίγου χρόνου είναι και αυτό μετέωρο.
Με το νομοσχέδιο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 γίνεται μια προσπάθεια μέσα στο υπάρχον περιβάλλον, μέσα στο συγκεκριμένο συνταγματικό πλαίσιο, παίρνοντας υπόψη και τα εμπόδια που βάζει η οικονομική κατάσταση της χώρας, να γίνουν τα πρώτα βήματα μιας μεταρρύθμισης που έχει ανάγκη η ΤΑ. Δεν αποτελεί, όπως ειπώθηκε, μια ολιστική μεταρρύθμιση, αλλά την αρχή μιας τέτοιας.
Στόχος του Ν/Σ η ουσιαστική ενίσχυση της λειτουργίας της ΤΑ, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και η ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά.
Γίνονται ρυθμίσεις στην κατηγοριοποίηση των δήμων με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους για την καλύτερη κατανομή πόρων, ενισχύονται οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των Κοινοτήτων. Οι τοπικές κοινότητες βρίσκονται στην πιο άμεση σχέση με τους πολίτες και τα προβλήματα τους έτσι μπορούν και πρέπει να γίνουν κύτταρα άμεσης δημοκρατίας. Με το σχέδιο νόμου δίνεται βάρος στην ενδοδημοτική αποκέντρωση με την ενίσχυση του ρόλου τους και με ειδικά ποσά για έργα που θα αποφασίζονται στα συμβούλια κοινοτήτων.
Ενισχύονται θεσμοί συμμετοχής και διαλόγου, αναβαθμίζεται η ΔΕΔ σε μια προσπάθεια να λειτουργήσει ως συμμετοχικός θεσμός, θεσπίζονται για πρώτη φορά τα δημοτικά και περιφερειακά δημοψηφίσματα δίνοντας τη δυνατότητα και στους ίδιους τους πολίτες να τα διεκδικήσουν.
Προβλέπονται ρυθμίσεις για ενίσχυση της αναπτυξιακής δράσης των ΟΤΑ ανοίγοντας νέα πεδία στην οικονομική δραστηριότητα των δήμων, με σύναψη συμβάσεων και δράσεων με όλους τους φορείς του κεντρικού κράτους, διευκολύνεται η εκτέλεση έργων διευρύνοντας τις δυνατότητες των μικρότερων δήμων, γίνεται μια προσπάθεια να μπει τάξη, με τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ στην ανακατανομή αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ και στη σχέση τους με την κεντρική διοίκηση .
Παρόλα αυτά όμως η συζήτηση στο δημόσιο διάλογο και στα συνέδρια επικεντρώνεται, αρχίζει και τελειώνει θα έλεγα, στην αλλαγή του εκλογικού νόμου.
Μια σημαντική τομή του Ν/Σ είναι η αλλαγή του εκλογικού νόμου με την καθιέρωση της απλής αναλογικής στην εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων και των συμβούλων των κοινοτήτων.
Η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα, αποτυπώνει τη λαϊκή βούληση με τον καλύτερο τρόπο, ευνοεί τη δημοκρατία και τη διαφάνεια και ανοίγει την πόρτα της ουσιαστικής συμμετοχής και αυτοδιοίκησης σε μεγαλύτερο αριθμό τόσο πολιτικών δυνάμεων, όσο και πολιτών.
Και μόνο αυτό να έκανε το Ν/Σ θα ήταν πράγματι αρκετό όταν στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός της δημόσιας ζωής, ο εκδημοκρατισμός της αυτοδιοίκησης.
Όταν όμως οι υπέρμαχοι του «μένουμε Ελλάδα» υπερασπίζονται έναν εκλογικό νόμο «μένουμε Βαλκάνια» τα επιχειρήματα περιττεύουν.
Όταν προσπαθείς να υπερασπίσεις ένα καλπονοθευτικό σύστημα που αλλοιώνει τη θέληση των πολιτών τότε τα επιχειρήματά σου θα είναι αντιφατικά και δε θα πείθουν .
Όταν κάποιοι μιλάνε για μπαχαλοποίηση της ΤΑ, όπως και ο δήμαρχος Κατερίνης στο συνέδριο της ΚΕΔΕ, το συγκρίνουν μάλλον με την υφιστάμενη κατάσταση, παίρνοντας σαφή θέση υπέρ του αποφασίζουμε μόνοι μας και δε συζητάμε τίποτε ούτε με την αντιπολίτευση, ούτε με τους πολίτες. Για κάποιους μπάχαλο και φασαρία είναι η συλλογική έκφραση και δράση των πολιτών.
Όταν κάποιοι ισχυρίζονται πως αυτό είναι ένα σύστημα για οργανωμένα και δομημένα κράτη, ας αναρωτηθούν πρώτα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για αυτό και ας εξηγήσουν το γιατί και οι ίδιοι βολεύτηκαν τόσα χρόνια με αυτό.
Όταν κάποιοι μιλάνε για ακυβερνησία, ας διαβάσουν προσεκτικότερα τις ρυθμίσεις για τη λευκή ψήφο ή την άρνηση ψήφου, μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα κάθε συζήτηση να καταλήγει και σε απόφαση.
Όταν κάποιοι κάθε φορά πριν τις εκλογές χαϊδεύουν αυτιά, μιλάνε για διευρύνσεις και αυτοδιοικητικά ψηφοδέλτια που τους χωράνε όλους, για τα προβλήματα που είναι ίδια για όλους, είναι τουλάχιστον οξύμωρο, αν όχι υποκριτικό οι ίδιοι να θεωρούν αυτούς τους ίδιους πολίτες τους οποίους απευθύνονται ανώριμους να αποφασίζουν.
Όταν κάποιοι αμφισβητούν την κουλτούρα, την ωριμότητα και τη δυνατότητα των πολιτών να συνεργάζονται και να συναποφασίζουν το πρόβλημα είναι σοβαρό.
Εδώ δυστυχώς για κάποιους ικανούς και «άριστους» δεν ισχύει το δε μου αρέσει ο λαός να τον αλλάξουμε.
Δημοτική σύμβουλος με τον ΑΛΛΟ ΔΡΟΜΟ
Σε μια μεταρρυθμιστική τομή για την ΤΑ, μικρότερης ή μεγαλύτερης διάστασης, θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας διάλογος, ώστε να υπάρξουν συζητήσεις, συγκλίσεις και συμφωνίες για εκείνα τα ζητήματα που...
η πρότερη κατάσταση και λειτουργία της ΤΑ ανέδειξε ως προβληματικά και υπήρξαν αντιδράσεις και διαφωνίες. Πολλοί άλλωστε ήταν εκείνοι που εκτιμούσαν πως ο Καλλικράτης όχι μόνο δε βοήθησε, αλλά αντίθετα δυσκόλεψε τη λειτουργία των ΟΤΑ.
Παρόλα αυτά η ΚΕΔΕ με το που άνοιξε το θέμα στάθηκε απέναντι και αρνήθηκε τον ουσιαστικό διάλογο και τη συμμετοχή σε κάθε διαδικασία. Και αυτό εδώ και ένα χρόνο που ζητήθηκε η συμμετοχή της στην επιτροπή για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του Καλλικράτη.
Η διαβούλευση έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και θα συνεχιστεί μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, άρα το επιχείρημα του λίγου χρόνου είναι και αυτό μετέωρο.
Με το νομοσχέδιο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 γίνεται μια προσπάθεια μέσα στο υπάρχον περιβάλλον, μέσα στο συγκεκριμένο συνταγματικό πλαίσιο, παίρνοντας υπόψη και τα εμπόδια που βάζει η οικονομική κατάσταση της χώρας, να γίνουν τα πρώτα βήματα μιας μεταρρύθμισης που έχει ανάγκη η ΤΑ. Δεν αποτελεί, όπως ειπώθηκε, μια ολιστική μεταρρύθμιση, αλλά την αρχή μιας τέτοιας.
Στόχος του Ν/Σ η ουσιαστική ενίσχυση της λειτουργίας της ΤΑ, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και η ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά.
Γίνονται ρυθμίσεις στην κατηγοριοποίηση των δήμων με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους για την καλύτερη κατανομή πόρων, ενισχύονται οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των Κοινοτήτων. Οι τοπικές κοινότητες βρίσκονται στην πιο άμεση σχέση με τους πολίτες και τα προβλήματα τους έτσι μπορούν και πρέπει να γίνουν κύτταρα άμεσης δημοκρατίας. Με το σχέδιο νόμου δίνεται βάρος στην ενδοδημοτική αποκέντρωση με την ενίσχυση του ρόλου τους και με ειδικά ποσά για έργα που θα αποφασίζονται στα συμβούλια κοινοτήτων.
Ενισχύονται θεσμοί συμμετοχής και διαλόγου, αναβαθμίζεται η ΔΕΔ σε μια προσπάθεια να λειτουργήσει ως συμμετοχικός θεσμός, θεσπίζονται για πρώτη φορά τα δημοτικά και περιφερειακά δημοψηφίσματα δίνοντας τη δυνατότητα και στους ίδιους τους πολίτες να τα διεκδικήσουν.
Προβλέπονται ρυθμίσεις για ενίσχυση της αναπτυξιακής δράσης των ΟΤΑ ανοίγοντας νέα πεδία στην οικονομική δραστηριότητα των δήμων, με σύναψη συμβάσεων και δράσεων με όλους τους φορείς του κεντρικού κράτους, διευκολύνεται η εκτέλεση έργων διευρύνοντας τις δυνατότητες των μικρότερων δήμων, γίνεται μια προσπάθεια να μπει τάξη, με τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ στην ανακατανομή αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ και στη σχέση τους με την κεντρική διοίκηση .
Παρόλα αυτά όμως η συζήτηση στο δημόσιο διάλογο και στα συνέδρια επικεντρώνεται, αρχίζει και τελειώνει θα έλεγα, στην αλλαγή του εκλογικού νόμου.
Μια σημαντική τομή του Ν/Σ είναι η αλλαγή του εκλογικού νόμου με την καθιέρωση της απλής αναλογικής στην εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων και των συμβούλων των κοινοτήτων.
Η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα, αποτυπώνει τη λαϊκή βούληση με τον καλύτερο τρόπο, ευνοεί τη δημοκρατία και τη διαφάνεια και ανοίγει την πόρτα της ουσιαστικής συμμετοχής και αυτοδιοίκησης σε μεγαλύτερο αριθμό τόσο πολιτικών δυνάμεων, όσο και πολιτών.
Και μόνο αυτό να έκανε το Ν/Σ θα ήταν πράγματι αρκετό όταν στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός της δημόσιας ζωής, ο εκδημοκρατισμός της αυτοδιοίκησης.
Όταν όμως οι υπέρμαχοι του «μένουμε Ελλάδα» υπερασπίζονται έναν εκλογικό νόμο «μένουμε Βαλκάνια» τα επιχειρήματα περιττεύουν.
Όταν προσπαθείς να υπερασπίσεις ένα καλπονοθευτικό σύστημα που αλλοιώνει τη θέληση των πολιτών τότε τα επιχειρήματά σου θα είναι αντιφατικά και δε θα πείθουν .
Όταν κάποιοι μιλάνε για μπαχαλοποίηση της ΤΑ, όπως και ο δήμαρχος Κατερίνης στο συνέδριο της ΚΕΔΕ, το συγκρίνουν μάλλον με την υφιστάμενη κατάσταση, παίρνοντας σαφή θέση υπέρ του αποφασίζουμε μόνοι μας και δε συζητάμε τίποτε ούτε με την αντιπολίτευση, ούτε με τους πολίτες. Για κάποιους μπάχαλο και φασαρία είναι η συλλογική έκφραση και δράση των πολιτών.
Όταν κάποιοι ισχυρίζονται πως αυτό είναι ένα σύστημα για οργανωμένα και δομημένα κράτη, ας αναρωτηθούν πρώτα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για αυτό και ας εξηγήσουν το γιατί και οι ίδιοι βολεύτηκαν τόσα χρόνια με αυτό.
Όταν κάποιοι μιλάνε για ακυβερνησία, ας διαβάσουν προσεκτικότερα τις ρυθμίσεις για τη λευκή ψήφο ή την άρνηση ψήφου, μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα κάθε συζήτηση να καταλήγει και σε απόφαση.
Όταν κάποιοι κάθε φορά πριν τις εκλογές χαϊδεύουν αυτιά, μιλάνε για διευρύνσεις και αυτοδιοικητικά ψηφοδέλτια που τους χωράνε όλους, για τα προβλήματα που είναι ίδια για όλους, είναι τουλάχιστον οξύμωρο, αν όχι υποκριτικό οι ίδιοι να θεωρούν αυτούς τους ίδιους πολίτες τους οποίους απευθύνονται ανώριμους να αποφασίζουν.
Όταν κάποιοι αμφισβητούν την κουλτούρα, την ωριμότητα και τη δυνατότητα των πολιτών να συνεργάζονται και να συναποφασίζουν το πρόβλημα είναι σοβαρό.
Εδώ δυστυχώς για κάποιους ικανούς και «άριστους» δεν ισχύει το δε μου αρέσει ο λαός να τον αλλάξουμε.