Σάββατο 7 Ιουλίου 2018

Είναι το παιδί μου έτοιμο για την Α’ Δημοτικού; Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.

Είναι το παιδί μου έτοιμο για την Α’ Δημοτικού; Της Λογοθεραπεύτριας Ξένιας Ουσάκοβα.
Τι και αν είναι καλοκαίρι; Τι και αν είναι η εποχή των διακοπών για τους περισσότερους;
Τι και αν είναι περίοδος χαλάρωσης και ανεμελιάς; Πολλοί γονείς κάθε άλλο παρά χαλαροί και ανέμελοι είναι.

Πρόκειται για τους γονείς που τα αγγελούδια τους θα φοιτήσουν στην πρώτη Δημοτικού από Σεπτέμβρη. Αυτή η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό αγχώνει πολλούς γονείς που αναρωτιούνται αν είναι τα παιδιά τους έτοιμα για αυτή. Αν θα ολοκληρώσουν τη χρονιά άνετα ή θα δυσκολευτούν και πόσο. Αν μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μεταβούν ομαλά και πως.

Αρχικά, θα αναφέρουμε ορισμένες γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζεται το παιδί για την έναρξη της φοίτησής του στο σχολείο:

  • Να αυτοεξυπηρετείται.
  • Να ακολουθεί κανόνες και να έχει όρια.
  • Να μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο σε μία δραστηριότητα μέχρι να την ολοκληρώσει.
  • Να έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη.
  • Να καταλαβαίνει, να συγκρατεί και να αφηγείται μια μικρή ιστορία.
  • Να γνωρίζει το δεξιά και το αριστερά.
  • Να γνωρίζει τις χωροχρονικές έννοιες ( πάνω, κάτω, χτες, αύριο).
  • Να γνωρίζει τις αντίθετες έννοιες.
  • Να μπορεί να βρίσκει λέξεις που αρχίζουν από ένα ορισμένο φώνημα (π.χ. /a/, /b/, /t/, κτλ).
  • Να έχει καθαρή ομιλία και άρθρωση των φωνημάτων.
  • Να κατανοεί παρομοιώσεις, μεταφορές, κτλ.
  • Να παίζει με παιδιά της ηλικίας του και να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες.
  • Να πιάνει σωστά το μολύβι.
  • Να ζωγραφίζει, να σχεδιάζει και να χρωματίζει.
  • Να γράφει/ αντιγράφει το όνομά του.



Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι οι δεξιότητες που απαιτούνται για μια επιτυχημένη πορεία στην Α’ Δημοτικού, δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα παιδιά.

Οι γονείς μέσα από απλές καθημερινές δραστηριότητες και παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν τις παραπάνω γνώσεις και δεξιότητες.


Όλα τα παραπάνω αποτελούν απλά παραδείγματα και όχι δοκιμασίες αξιολόγησης ή πρόγραμμα παρέμβασης. Είναι σημαντικό να απευθυνθείτε σ’ ένα ειδικό για μία ολοκληρωμένη αξιολόγηση και ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης (όταν χρειάζεται).

Συνήθως τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα με τη μετάβασή τους από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Καινούριοι φίλοι, καινούριοι δάσκαλοι, καινούρια βιβλία, καινούρια γραφική ύλη, καινούρια τσάντα! Αχ, αυτή η καινούρια τσάντα που σηματοδοτεί πως πλέον είναι και εκείνα «μεγάλοι»! Περάστε ένα όμορφο και ήρεμο καλοκαίρι με τα παιδία σας. Διαβάστε βιβλία μαζί τους. Παίξτε παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων. Αναθέστε τους ευθύνες (π.χ. να συμμαζέψουν τα παιχνίδια τους, να στρώσουν το τραπέζι). Εκμεταλλευτείτε κάθε ευκαιρία για παιχνίδι και συζήτηση και μια νέα γεμάτη σχολική χρονιά που θα κυλίσει ομαλά σας περιμένει!



« Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»