Το Τουρκικό προξενείο Θεσσαλονίκης διοργανώνει την επόμενη Τετάρτη 21 Νοεμβρίου (ημέρα εορτής των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων) διεθνές συμπόσιο με θέμα την πολιτιστική κληρονομιά του Γαζή Αχμέτ Εβρενός και των απογόνων του στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραχώρησε αίθουσα του Δημαρχείου της πόλης, για να λάβει χώρα το συμπόσιο αυτό. Μεταξύ των χορηγών του Συμποσίου είναι και η Turkish Airlines, το αεροπλανάκι της οποίας κοσμούσε το δημαρχιακό γραφείο του Γιάννη Μπουτάρη. Στο συμπόσιο, σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα γίνει μεταξύ άλλων λόγος για τα «φιλανθρωπικά ιδρύματα» του κατακτητή και για την «αρχιτεκτονική κληρονομιά» που άφησε, αυτός και η γενιά του, στη Μακεδονία.
Ο Γαζή Εβρενός στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του (1359-1413) λάμβανε μέρος στις εκστρατείες υποδούλωσης της Μακεδονίας και της Θράκης (υποδούλωσε την Κομοτηνή, την Ξάνθη, την Καβάλα, τις Σέρρες, τη Βέροια, το Κίτρος), σε όλες τις καθοριστικές μάχες κατά των βαλκάνιων λαών (Σέρβων, Βουλγάρων, Ρουμάνων) και των Ελλήνων, και ηγείτο σε πολλές από αυτές. Κατέκτησε τη Θεσσαλία, εισέβαλε πέντε φορές στην Πελοπόννησο, την οποία λεηλάτησε (1380-1399), και άλωσε την Κόρινθο το 1399. Υπό τις διαταγές του είχε τους ατάκτους «γαζήδες» Οσμανλήδες. Έλαβε μέρος στη μάχη του Κοσσυφοπεδίου (1389), στην σταυροφορία – μάχη της Νικόπολης (1396) και στην άλωση της Αδριανούπολης (1362). Ο Εβρενός ήταν ο άνθρωπος που επέβαλε την Τουρκοκρατία στα Βαλκάνια και τη βόρεια Ελλάδα. Για ανταμοιβή του έλαβε τεράστιες εκτάσεις γης, παρμένες από Έλληνες ιδιοκτήτες, στη Μακεδονία. Σε λόγο του περί το 1409, ο αυτοκράτορας Μανουήλ Β΄ κάνει λόγο για το απαράμιλλο μίσος τού Εβρενός για τους Χριστιανούς και για την εξαιρετικά ακραία σκληρότητά του. Ο γιος τού Γαζή Εβρενός, Μπουράκ, πολιόρκησε τη Θεσσαλονίκη το 1422 και λεηλάτησε την δυτική Χαλκιδική. Αντίστοιχες επιδρομές έκανε κι ο εγγονός του Γαζή Εβρενός, ο Umur. Μετά την υποταγή της Μακεδονίας από τον Εβρενός, οι Οσμανοί εποίκισαν με μεγάλα πλήθη Γιουρούκων την περιοχή για να την ελέγχουν, τους «Γιουρούκους του Εβρενός» όπως αναφέρονται και τον 16ο αι.
Το Τουρκικό Προξενείο Θεσσαλονίκης, λοιπόν, φροντίζει να μας πληροφορήσει για την πολιτιστική κληρονομιά που άφησε ο Εβρενός και οι απόγονοί του στην Ελλάδα, με συμπόσιο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στο Δημαρχείο της. Κάνει λόγο μάλιστα, σε κείμενό του, για τον «δυνατό και θαραλλέο (sic) διοικητή», προσθέτοντας ότι οι κατακτήσεις του έφτασαν ώς τα σύνορα της Αλβανίας και βοήθησαν «στην αύξηση του τουρκο-ισλαμικού πληθυσμού» στη «Ρούμελη», καθώς και ότι «άλλαξε την κοινωνική και οικονομική δομή των περιοχών που κατέκτησε» (ευφημισμός για τις λεηλασίες και αρπαγές, ας υποθέσουμε). Αυτά θεωρεί το κείμενο του προξενείου ως ακόμη σημαντικότερα επιτεύγματα του Γαζή Εβρενός.
Έπειτα από όλα αυτά, ερωτήματα, φυσικά, προκαλεί η στήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης στην εν λόγω εκδήλωση. Πού, ακριβώς συνδράμει ο Δήμος, σε μια πανηγυρική εκδήλωση για τις διώξεις και τον εξανδραποδισμό των ιστορικών κατοίκων της πόλης και της ευρύτερης περιοχής από τους κατακτητές καθώς και τον εποικισμό τους με νέους πληθυσμούς; Μάλλον η διοίκηση Μπουτάρη πάσχει από ιστορική αχρωματοψία, με συνέπεια να καταδικάζει μόνο τις εθνοκαθάρσεις που εκείνη επιθυμεί, βοηθώντας στον εξωραϊσμό άλλων…
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραχώρησε αίθουσα του Δημαρχείου της πόλης, για να λάβει χώρα το συμπόσιο αυτό. Μεταξύ των χορηγών του Συμποσίου είναι και η Turkish Airlines, το αεροπλανάκι της οποίας κοσμούσε το δημαρχιακό γραφείο του Γιάννη Μπουτάρη. Στο συμπόσιο, σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα γίνει μεταξύ άλλων λόγος για τα «φιλανθρωπικά ιδρύματα» του κατακτητή και για την «αρχιτεκτονική κληρονομιά» που άφησε, αυτός και η γενιά του, στη Μακεδονία.
Ο Γαζή Εβρενός στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του (1359-1413) λάμβανε μέρος στις εκστρατείες υποδούλωσης της Μακεδονίας και της Θράκης (υποδούλωσε την Κομοτηνή, την Ξάνθη, την Καβάλα, τις Σέρρες, τη Βέροια, το Κίτρος), σε όλες τις καθοριστικές μάχες κατά των βαλκάνιων λαών (Σέρβων, Βουλγάρων, Ρουμάνων) και των Ελλήνων, και ηγείτο σε πολλές από αυτές. Κατέκτησε τη Θεσσαλία, εισέβαλε πέντε φορές στην Πελοπόννησο, την οποία λεηλάτησε (1380-1399), και άλωσε την Κόρινθο το 1399. Υπό τις διαταγές του είχε τους ατάκτους «γαζήδες» Οσμανλήδες. Έλαβε μέρος στη μάχη του Κοσσυφοπεδίου (1389), στην σταυροφορία – μάχη της Νικόπολης (1396) και στην άλωση της Αδριανούπολης (1362). Ο Εβρενός ήταν ο άνθρωπος που επέβαλε την Τουρκοκρατία στα Βαλκάνια και τη βόρεια Ελλάδα. Για ανταμοιβή του έλαβε τεράστιες εκτάσεις γης, παρμένες από Έλληνες ιδιοκτήτες, στη Μακεδονία. Σε λόγο του περί το 1409, ο αυτοκράτορας Μανουήλ Β΄ κάνει λόγο για το απαράμιλλο μίσος τού Εβρενός για τους Χριστιανούς και για την εξαιρετικά ακραία σκληρότητά του. Ο γιος τού Γαζή Εβρενός, Μπουράκ, πολιόρκησε τη Θεσσαλονίκη το 1422 και λεηλάτησε την δυτική Χαλκιδική. Αντίστοιχες επιδρομές έκανε κι ο εγγονός του Γαζή Εβρενός, ο Umur. Μετά την υποταγή της Μακεδονίας από τον Εβρενός, οι Οσμανοί εποίκισαν με μεγάλα πλήθη Γιουρούκων την περιοχή για να την ελέγχουν, τους «Γιουρούκους του Εβρενός» όπως αναφέρονται και τον 16ο αι.
Το Τουρκικό Προξενείο Θεσσαλονίκης, λοιπόν, φροντίζει να μας πληροφορήσει για την πολιτιστική κληρονομιά που άφησε ο Εβρενός και οι απόγονοί του στην Ελλάδα, με συμπόσιο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στο Δημαρχείο της. Κάνει λόγο μάλιστα, σε κείμενό του, για τον «δυνατό και θαραλλέο (sic) διοικητή», προσθέτοντας ότι οι κατακτήσεις του έφτασαν ώς τα σύνορα της Αλβανίας και βοήθησαν «στην αύξηση του τουρκο-ισλαμικού πληθυσμού» στη «Ρούμελη», καθώς και ότι «άλλαξε την κοινωνική και οικονομική δομή των περιοχών που κατέκτησε» (ευφημισμός για τις λεηλασίες και αρπαγές, ας υποθέσουμε). Αυτά θεωρεί το κείμενο του προξενείου ως ακόμη σημαντικότερα επιτεύγματα του Γαζή Εβρενός.
Έπειτα από όλα αυτά, ερωτήματα, φυσικά, προκαλεί η στήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης στην εν λόγω εκδήλωση. Πού, ακριβώς συνδράμει ο Δήμος, σε μια πανηγυρική εκδήλωση για τις διώξεις και τον εξανδραποδισμό των ιστορικών κατοίκων της πόλης και της ευρύτερης περιοχής από τους κατακτητές καθώς και τον εποικισμό τους με νέους πληθυσμούς; Μάλλον η διοίκηση Μπουτάρη πάσχει από ιστορική αχρωματοψία, με συνέπεια να καταδικάζει μόνο τις εθνοκαθάρσεις που εκείνη επιθυμεί, βοηθώντας στον εξωραϊσμό άλλων…