Κύριε Υπουργέ,
ΘΕΜΑ: «Ζητήματα λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης και
αποτελεσματικότητας των φορολογικών ελέγχων και μηχανισμών για τον περιορισμό
της φοροδιαφυγής».
Ο δείκτης λειτουργίας και αποτελεσματικότητας της
φορολογικής διοίκησης, αποτελεί μείζον ζήτημα. Συνδέεται με την πορεία των
δημοσίων εσόδων αλλά και τους φορολογικούς ελέγχους.
Η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα, που ως αντιπολίτευση είχε κάνει
σημαία τις διάφορες λίστες και το ζήτημα της φοροδιαφυγής, εμφανίζει πολύ
φτωχές επιδόσεις στους συγκεκριμένους τομείς. Αντί να επιταχύνει το ρυθμό των
ελέγχων στη λίστα Lagarde, περιορίζεται σε πρακτικές μικροκομματικής
εκμετάλλευσης. Αντί να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των φορολογικών ελέγχων
και να επιφέρει καίρια χτυπήματα στη φοροδιαφυγή, διαλύει τους ελεγκτικούς
μηχανισμούς, κωλυσιεργεί και αποδεικνύει, ότι δεν διαθέτει σχέδιο ενάντια στη
φοροδιαφυγή.
Το γεγονός αυτό έχει άμεσο και ορατό αντίκτυπο στη μείωση
των φορολογικών εσόδων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι:
α) Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, διέλυσε το ΣΔΟΕ με αποτέλεσμα να
μην μπορούν να ολοκληρωθούν έλεγχοι σε 36.000 ανέλεγκτες υποθέσεις, στις οποίες
περιλαμβάνονται 2.500 υποθέσεις που συνδέονται με εισαγγελικές παραγγελίες. Μεγάλος
αριθμός αυτών των υποθέσεων παραγράφεται στις 31-12-2016 με κίνδυνο να χαθούν
πολύτιμα έσοδα για το δημόσιο, τη στιγμή που η κυβέρνηση επιχειρεί να καλύψει
το δημοσιονομικό κενό με μέτρα. Είναι αδύνατον να ελεγχθούν όλες οι εκκρεμείς
υποθέσεις, μετά τη διάλυση του ΣΔΟΕ. Σε οποιαδήποτε υπηρεσία και αν ανατεθούν.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πέταξε κυριολεκτικά στα σκουπίδια
την τεράστια δουλειά που είχε γίνει στον τομέα των ελέγχων από το ΣΔΟΕ σε
συγκεκριμένες υποθέσεις.
β) Παρά την προσπάθεια του Αν. Υπουργού Οικονομικών να
αποπροσανατολίσει με μισές αλήθειες, υπάρχει η ομολογία του κατά τη διάρκεια
ομιλίας του στη Βουλή τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έκανε τους λιγότερους ελέγχους το 2015 στη λίστα Lagarde. Το 2013 ξεκίνησε ο έλεγχος σε
258 υποθέσεις, το 2014 σε 143 υποθέσεις και το 2015 με στοιχεία έως τις αρχές
Νοεμβρίου ξεκίνησε ο έλεγχος σε 80 μόνο υποθέσεις. Ακόμα και τα ποσά που
βεβαιώθηκαν το 2015, για τα οποία επαίρεται η κυβέρνηση, αποτελούν, στο σύνολο
τους, προϊόν των ελέγχων και της δουλειάς που έγινε τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Είναι σαφές, ότι υπήρξε χαλάρωση των φοροελεγκτικών
μηχανισμών με ευθύνη της κυβέρνησης που δεν έχει σκοπό να επεξεργαστεί τη λίστα
Lagarde για να διενεργήσει
ελέγχους και για να αυξήσει τα δημόσια έσοδα. Αντίθετα την χρησιμοποιεί για μικροκομματικές
επιδιώξεις.
γ) Με ευθύνη της κυβέρνησης, το δημόσιο έχει μια απώλεια
εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων της τάξης των 300 εκατομμυρίων ευρώ το
χρόνο, σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς. Η κυβέρνηση Σαμαρά, εγκατέστησε το
σύστημα εκροών - εισροών στο 98% των πρατηρίων αλλά από τότε δεν έχει γίνει
τίποτα.
Απαιτείται η εγκατάσταση συστήματος εκροών-εισροών σε όλη
την αλυσίδα παραγωγής και διακίνησης καυσίμων αλλά και GPS με καταγραφέα μεταβολής βάρους στα
βυτιοφόρα οχήματα. Απουσιάζουν επίσης, οι έλεγχοι και οι διασταυρώσεις, μέσα
από το σύστημα εισροών-εκροών, από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών
Συστημάτων. Αν δεν υπάρχουν έλεγχοι και διασταυρώσεις, το σύστημα εισροών
-εκροών καυσίμων παραμένει ανενεργό και η κυβέρνηση στρέφεται πλέον στην εύκολη
λύση: στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Ανάλογα προβλήματα
υπάρχουν με το λαθρεμπόριο οινοπνευματωδών και υπάρχει άμεση ανάγκη λήψης
μέτρων με την επαναφορά των ενσήμων ταινιών σε πρώτη φάση.
δ) Η διεύρυνση της χρήσης πλαστικού χρήματος που στοχεύει
στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, παραμένει το μεγάλο ζητούμενο. Η κυβέρνηση
έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα την κατάθεση νομοθετικών ρυθμίσεων, παρά το
γεγονός ότι στο ζήτημα αυτό μπορεί να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση και
η Νέα Δημοκρατία έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις. Είναι χαρακτηριστικό,
ότι παρά την αύξηση των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα λόγω των capital controls, η Ελλάδα είναι
προτελευταία στην Ευρώπη στις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα. Πέρα από την
καθυστέρηση στη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου με φορολογικά και
επιχειρηματικά κίνητρα για τη χρήση πλαστικού χρήματος, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
–ΑΝΕΛ, δεν έχει αναλάβει σχετική πρωτοβουλία για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής
οδηγίας που προβλέπει μείωση των προμηθειών που εισπράττουν οι τράπεζες, στις
διατραπεζικές αλλαγές με πλαστικό χρήμα.
ε) Η κυβέρνηση επιδεικνύει ολιγωρία σε ένα ακόμα ζήτημα στο
οποίο θα μπορούσε να υπάρξει διακομματική συναίνεση, όπως είναι το ζήτημα της
καταπολέμησης της λαθρεμπορίας καπνικών προϊόντων. Είχε εξαγγείλει την κατάθεση
σχετικού νομοσχεδίου, το οποίο όμως ποτέ δεν κατατέθηκε ούτε αποτέλεσε προϊόν
διαβούλευσης. Στο μεταξύ, υπολογίζεται, ότι η απώλεια εσόδων του δημοσίου από
το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων υπερβαίνει το 1,5 δις ευρώ σε ετήσια βάση. Αν
η κυβέρνηση προχωρήσει σε αύξηση του ειδικού φόρου στα καπνικά προϊόντα χωρίς προηγουμένως
να λάβει τα αναγκαία μέτρα, είναι βέβαιο ότι η αύξηση αυτή θα προκαλέσει έκρηξη
στο λαθρεμπόριο τσιγάρων και θα έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη απώλεια δημοσίων
εσόδων.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτάται ο Κύριος Υπουργός
1.Με ποιο τρόπο η κυβέρνηση προτίθεται να αντιμετωπίσει τις
αρνητικές συνέπειες από τη διάλυση του ΣΔΟΕ. Τι θα γίνει με τις 36.000
ανέλεγκτες υποθέσεις , πολλές εκ των οποίων παραγράφονται στο τέλος του χρόνου,
κάτι που θα σημάνει τεράστια απώλεια δημοσίων εσόδων. Πόσες υποθέσεις από αυτές
έχουν ελεγχθεί από τον Οκτώβριο του 2015 έως σήμερα και από ποιες υπηρεσίες και
με ποια αποτελέσματα.
Ποια είναι τα ακριβή ποσά φόρων, προστίμων, δασμών κλπ που καταλόγισε το ΣΔΟΕ τα τρία τελευταία
χρόνια (2012, 2013 και 2014) και πως αναπληρώθηκαν ή πως σκοπεύετε να τα
αναπληρώσει η κυβέρνηση;
2.Ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης όχι μόνο με τη
λίστα Lagarde αλλά και με όλα τα στοιχεία που έχουν περιέλθει στην αρμοδιότητα
έρευνας από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Προτίθεται να επιταχύνει τη
διαδικασία των ελέγχων αλλά και να ενοποιήσει όλα τα δεδομένα (λίστες, έλεγχοι,
εισαγγελικές παραγγελίες) προκειμένου να λειτουργούν εύρυθμα και αποτελεσματικά
οι ελεγκτικοί μηχανισμοί και να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα; Πόσοι επίσης έλεγχοι έγιναν και τι ποσά φόρων
βεβαιώθηκαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς που είχε εντοπίσει ο πρώην Υπουργός
κος Νικολούδης ο οποίος διαβεβαίωνε με σιγουριά ότι είχε προσδιορίσει αδήλωτα
εισοδήματα 7,5 δις ευρώ με (προσδοκώμενους) αναλογούντες φόρους περίπου 2,5
δις;
3. Προτίθεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να αξιοποιήσει το
σύστημα εισροών-εκροών, που έχει εγκατασταθεί στο 98% των πρατηρίων από την
προηγούμενη κυβέρνηση, με την επέκταση του σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής αλλά
και με ελέγχους και διασταυρώσεις από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών
Συστημάτων και με μηχανισμούς ελέγχων
και πιστοποίησης των εγκατεστημένων συστημάτων λογισμικού; Από το ποσό των 2 δις που διαβεβαίωνε επίσης
προεκλογικά ότι θα εισέπραττε από το λαθρεμπόριο καυσίμων ο Υπουργός Κος
Μάρδας, τι ποσό έχει καταλογισθεί και τι ποσό έχει εισπραχθεί
έως σήμερα;
Μετά την διάλυση του ΣΔΟΕ, ποια Υπηρεσία ασχολείται με το
λαθρεμπόριο καυσίμων, καπνού και αλκοόλης και με ποια αποτελέσματα;
4. Με ποιους τρόπους προτίθεται η κυβέρνηση να ενισχύσει τη
χρήση πλαστικού χρήματος, κάτι που θα συμβάλλει αποφασιστικά στην αύξηση των
δημοσίων εσόδων και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Προτίθεται να
θεσμοθετήσει φορολογικά κίνητρα; Να συνδέσει το αφορολόγητο με τη χρήση
πλαστικού χρήματος; Να επεκτείνει τις ψηφιακές πληρωμές στο δημόσιο και στον
ιδιωτικό τομέα; Να θεσμοθετήσει το ακατάσχετο του επαγγελματικού τραπεζικού
λογαριασμού, μέσα από τον οποίο θα γίνονται οι διατραπεζικές συναλλαγές με
πλαστικό χρήμα; Να προσαρμόσει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στην ευρωπαϊκή
οδηγία για τη μείωση των προμηθειών που εισπράττουν οι τράπεζες στις συναλλαγές
με πλαστικό χρήμα;
5. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τον
περιορισμό του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων, που υπολογίζεται ότι
μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση για το
ελληνικό δημόσιο; Προτίθεται να δημιουργήσει ουσιαστικές ασφαλιστικές δικλείδες
για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου με τον έλεγχο και την παρακολούθηση όλων
των γραμμών παραγωγής αλλά και με νέες και βέλτιστες πρακτικές σήμανσης;
Οι επερωτώντες Βουλευτές:
1) Βεσυρόπουλος
Απόστολος - Βουλευτής Ημαθίας ΝΔ
2) Σταϊκούρας Χρήστος - Βουλευτής Φθιώτιδος ΝΔ
3) Δήμας Χρίστος -
Βουλευτής Κορινθίας ΝΔ
4) Μπακογιάννη
Θεοδώρα - Βουλευτής Α’ Αθηνών ΝΔ
5) Σταμάτης
Δημήτρης - Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ
6) Αναστασιάδης
Σάββας - Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης ΝΔ
7) Αθανασίου
Χαράλαμπος - Βουλευτής Λέσβου ΝΔ
8) Βρούτσης
Ιωάννης – Βουλευτής Κυκλάδων ΝΔ
9) Καράογλου
Θεόδωρος – Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης ΝΔ
10) Βαρβιτσιώτης
Μιλτιάδης Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
11) Μπούρας
Αθανάσιος – Βουλευτής Υπολοίπου Αττικής ΝΔ
12) Κόνσολας
Εμμανουήλ – Βουλευτής Δωδεκανήσου ΝΔ
13) Βλάχος Γεώργιος
– Βουλευτής Υπολοίπου Αττικής ΝΔ
14) Ανδριανός
Ιωάννης – Βουλευτής Αργολίδας ΝΔ
15) Κουμουτσάκος
Γεώργιος – Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
16) Γεωργαντάς
Γεώργιος – Βουλευτής Κιλκίς ΝΔ
17) Παναγιωτόπουλος
Νικόλαος – Βουλευτής Καβάλας ΝΔ
18) Φορτσακής
Θεόδωρος – Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ
19) Καραμανλή Άννα –
Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
20) Βούλτεψη Σοφία –
Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
21) Κεφαλογιάννης
Γιάννης – Βουλευτής Ρεθύμνου ΝΔ
22) Σκρέκας
Κωνσταντίνος – Βουλευτής Τρικάλων ΝΔ
23) Μπασιάκος
Ευάγγελος – Βουλευτής Βοιωτίας ΝΔ
24) Μπουκώρος
Χρήστος – Βουλευτής Μαγνησίας ΝΔ
25) Κυριαζίδης
Δημήτρης – Βουλευτής Δράμας ΝΔ
26) Κουκουδήμος
Κωνσταντίνος – Βουλευτής Πιερίας ΝΔ
27) Κασαπίδης
Γεώργιος – Βουλευτής Κοζάνης ΝΔ
28) Βαγιωνάς
Γεώργιος – Βουλευτής Χαλκιδικής ΝΔ
29) Καρασμάνης
Γεώργιος – Βουλευτής Πέλλας ΝΔ
30) Κέλλας Χρήστος –
Βουλευτής Λάρισας ΝΔ
31) Στύλιος Γεώργιος
– Βουλευτής Άρτας ΝΔ
32) Ασημακοπούλου
Άννα – Μισέλ – Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
33) Γιόγιακας
Βασίλειος – Βουλευτής Θεσπρωτίας ΝΔ
34) Καραμανλής
Κωνσταντίνος – Βουλευτής Σερρών ΝΔ
35) Κατσανιώτης
Ανδρέας – Βουλευτής Αχαΐας ΝΔ
36) Κεδίκογλου
Συμεών – Βουλευτής Εύβοιας ΝΔ
37) Καββαδάς Θανάσης
– Βουλευτής Λευκάδας ΝΔ
38) Παπακώστα -
Σιδηροπούλου – Κατερίνας – Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
39) Γιακουμάτος
Γεράσιμος – Βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ
40) Κεφαλογιάννη
Όλγα – Βουλευτής Α’ Αθηνών ΝΔ
41) Βλάσης Κώστας –
Βουλευτής Αρκαδίας ΝΔ
42) Κατσαφάδος Κώστας
– Βουλευτής Α’ Πειραιά & Νήσων ΝΔ
43) Οικονόμου
Βασίλειος – Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ
44) Δημοσχάκης
Αναστάσιος – Βουλευτής Έβρου ΝΔ