Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα επιληψίας, που έχει διεθνώς καθιερωθεί να είναι η δεύτερη Δευτέρα του Φεβρουαρίου κάθε χρόνο, ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της αποστολής του ως Συνήγορος του Παιδιού, αποστέλλει στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης ενημερωτικές αφίσες για να διανεμηθούν σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Η αφίσα δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρία Κοινωνικής Παιδιατρικής και Προαγωγής της Υγείας, στο πλαίσιο της εφαρμογής της Λευκής Βίβλου Κοινωνικής Παιδιατρικής για ισοτιμία στην υγεία.
Η αφίσα παρέχει χρήσιμες οδηγίες για τις ενδεικνυόμενες ενέργειες αντιμετώπισης σπασμών, που μπορεί να συμβούν σε παιδιά με επιληψία στον χώρο του σχολείου, κυρίως από εκπαιδευτικούς αλλά και άλλους εργαζόμενους στο σχολικό περιβάλλον.
Η ενημέρωση κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη, δεδομένης της συχνότητας των συμβάντων. Εκτιμάται ότι 1 στα 100 παιδιά πάσχουν από κάποια μορφή επιληψίας. Δεκαπλάσια είναι η πιθανότητα να εμφανιστεί κρίση σπασμών σε κάποια στιγμή της ζωής (περίπου 1 στα 10 άτομα του γενικού πληθυσμού) λόγω επιληψίας είτε άλλων ιατρικών αιτίων. Η πλειονότητα των παιδιών και εφήβων με επιληψία μπορούν να παρακολουθούν κανονικά το σχολείο αρκεί οι γονείς να ενημερώνουν σχετικά τους εκπαιδευτικούς και να βρίσκονται σε επικοινωνία μαζί τους. Αντιστοίχως, εκπαιδευτικοί και μαθητές χρειάζεται να γνωρίζουν τις ενδεδειγμένες ενέργειες παροχής βοήθειας προς τον πάσχοντα σε περιπτώσεις επιληπτικών κρίσεων, αλλά και για την αποφυγή δημιουργίας πανικού.
Η αφίσα προτείνεται να αναρτηθεί στους χώρους του συλλόγου διδασκόντων ή της διεύθυνσης της σχολικής μονάδας, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και εξοικείωση με τη νόσο. Διευκρινίζεται ότι η χορήγηση φαρμάκου σε μαθητή ή μαθήτρια που αντιμετωπίζει κρίση επιληψίας δεν αφορά στους/στις εκπαιδευτικούς, που θα πρέπει να ενεργήσουν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010 εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας). Προτείνεται επίσης να γίνει στις τάξεις σύντομη συζήτηση για τις προτεινόμενες ενέργειες παρέμβασης, όπως και όσες πρέπει να αποφεύγονται, ώστε να μη δημιουργούνται επί πλέον προβλήματα, παρά τις καλές προθέσεις.
Σημαντικές προσωπικότητες, όπως οι Μέγας Αλέξανδρος, Σωκράτης, Καίσαρας, Μπάιρον, Ντοστογιέφσκι, Νόμπελ, Βαν Γκογκ διακρίθηκαν, παρά το γεγονός ότι έπασχαν από επιληψία. Η γνώση και προσεκτική τήρηση των οδηγιών στις περιπτώσεις κρίσεων μπορεί να βοηθήσει στην ορθή τους αντιμετώπιση και στην αποφυγή σφαλμάτων αλλά και στη διάλυση προκαταλήψεων σε βάρος όσων πάσχουν.
Η αφίσα δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρία Κοινωνικής Παιδιατρικής και Προαγωγής της Υγείας, στο πλαίσιο της εφαρμογής της Λευκής Βίβλου Κοινωνικής Παιδιατρικής για ισοτιμία στην υγεία.
Η αφίσα παρέχει χρήσιμες οδηγίες για τις ενδεικνυόμενες ενέργειες αντιμετώπισης σπασμών, που μπορεί να συμβούν σε παιδιά με επιληψία στον χώρο του σχολείου, κυρίως από εκπαιδευτικούς αλλά και άλλους εργαζόμενους στο σχολικό περιβάλλον.
Η ενημέρωση κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη, δεδομένης της συχνότητας των συμβάντων. Εκτιμάται ότι 1 στα 100 παιδιά πάσχουν από κάποια μορφή επιληψίας. Δεκαπλάσια είναι η πιθανότητα να εμφανιστεί κρίση σπασμών σε κάποια στιγμή της ζωής (περίπου 1 στα 10 άτομα του γενικού πληθυσμού) λόγω επιληψίας είτε άλλων ιατρικών αιτίων. Η πλειονότητα των παιδιών και εφήβων με επιληψία μπορούν να παρακολουθούν κανονικά το σχολείο αρκεί οι γονείς να ενημερώνουν σχετικά τους εκπαιδευτικούς και να βρίσκονται σε επικοινωνία μαζί τους. Αντιστοίχως, εκπαιδευτικοί και μαθητές χρειάζεται να γνωρίζουν τις ενδεδειγμένες ενέργειες παροχής βοήθειας προς τον πάσχοντα σε περιπτώσεις επιληπτικών κρίσεων, αλλά και για την αποφυγή δημιουργίας πανικού.
Η αφίσα προτείνεται να αναρτηθεί στους χώρους του συλλόγου διδασκόντων ή της διεύθυνσης της σχολικής μονάδας, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και εξοικείωση με τη νόσο. Διευκρινίζεται ότι η χορήγηση φαρμάκου σε μαθητή ή μαθήτρια που αντιμετωπίζει κρίση επιληψίας δεν αφορά στους/στις εκπαιδευτικούς, που θα πρέπει να ενεργήσουν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010 εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας). Προτείνεται επίσης να γίνει στις τάξεις σύντομη συζήτηση για τις προτεινόμενες ενέργειες παρέμβασης, όπως και όσες πρέπει να αποφεύγονται, ώστε να μη δημιουργούνται επί πλέον προβλήματα, παρά τις καλές προθέσεις.
Σημαντικές προσωπικότητες, όπως οι Μέγας Αλέξανδρος, Σωκράτης, Καίσαρας, Μπάιρον, Ντοστογιέφσκι, Νόμπελ, Βαν Γκογκ διακρίθηκαν, παρά το γεγονός ότι έπασχαν από επιληψία. Η γνώση και προσεκτική τήρηση των οδηγιών στις περιπτώσεις κρίσεων μπορεί να βοηθήσει στην ορθή τους αντιμετώπιση και στην αποφυγή σφαλμάτων αλλά και στη διάλυση προκαταλήψεων σε βάρος όσων πάσχουν.
Πηγή: https://www.facebook.com