Την περασμένη εβδομάδα, από τις 27 έως τις 31 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε η δεύτερη κινητικότητα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Solidarity with the Pieria region (Greece): Education−Democratic Citizenship−Health−Environment”...
με την επίσκεψη μιας ομάδας 14 μαθητών και 4 εκπαιδευτικών του Λυκείου Κάτω Μηλιάς στο Λουξεμβούργο, στην καρδιά της Ευρώπης.
Οι δράσεις ξεκίνησαν με επίσκεψη στο αδελφοποιημένο λύκειο Athénée de Luxembourg και θερμή υποδοχή από μαθητές, εκπαιδευτικούς και τον διευθυντή του σχολείου. Από τα πρώτα πράγματα που αντικρίζει κανείς με την είσοδό του στο σχολείο είναι η ελληνόγλωσση επιγραφή «Αείμνηστος Αίγλη» καθώς και η μεγάλη ελαιογραφία με θέμα την Ακρόπολη, σημάδια ότι η ανθρωπιστική παιδεία κυριαρχεί στο πρόγραμμα του σχολείου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί ξεναγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, ιδιαίτερα στα τμήματα τέχνης και μουσικής, και παρακολούθησαν παρουσιάσεις και μαθήματα από εκπαιδευτικούς του Athénée. Όλοι οι χώροι του σχολείου είναι σχεδιασμένοι με υψηλή αισθητική, η υλικοτεχνική υποδομή είναι άρτια και το πρόγραμμα σπουδών προσαρμοσμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ποιος θα μπορούσε άραγε να φανταστεί να περιλαμβάνεται στο ελληνικό σχολείο μάθημα για τη χρήση του τάμπλετ στο σχεδιασμό εξωφύλλων βιβλίων ή ο σχεδιασμός και η εκτύπωση τρισδιάστατων αντικειμένων; Ή ποιος θα μπορούσε εύκολα να ανεχτεί παρουσιάσεις εργασιών από 16χρονους μαθητές με θέμα τα ολοκληρωτικά καθεστώτα ή τους Rastafarians;
Η περιήγηση στους χώρους του σχολείου, το οποίο είναι ένα δημόσιο σχολείο, πρόσφατα ανακαινισμένο, και φιλοξενεί περίπου 1500 μαθητές όλων των βαθμίδων, προκάλεσε ανάμεικτα συναισθήματα στην παιδαγωγική ομάδα του ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς: ζήλεια, που γεννά αναπόφευκτα η σύγκριση των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που παρέχουν τα δύο σχολεία στους μαθητές τους, αλλά και θαυμασμό για το υψηλό επίπεδο σπουδών που παρέχει δωρεάν στους μαθητές της μια τόσο μικρή χώρα σαν το Λουξεμβούργο, η οποία δεν φαίνεται να επενδύει τελικά μόνο σε τράπεζες.
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είχαν επίσης την ευκαιρία να φάνε στο εστιατόριο του σχολείου, στο οποίο τρώνε όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές στο μεσημεριανό διάλειμμα των μαθημάτων, αλλά να πάρουν μέρος και στο καθιερωμένο «Charity run», όπου οι μαθητές συμμετέχουν σε αγωνίσματα έχοντας εξασφαλίσει πρώτα μια χορηγία με σκοπό να ενισχύσουν τις φιλανθρωπικές δράσεις του σχολείου, κι έπειτα μαγειρεύουν και πουλούν φαγητά για τον ίδιο σκοπό.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η περιήγηση πεζή στην παλιά και τη σύγχρονη πόλη του Λουξεμβούργο, που πραγματοποίησαν και οι δύο ομάδες με τη βοήθεια ξεναγών, κι είχαν έτσι την ευκαιρία να απολαύσουν τη γραφική ομορφιά της οχυρωματικής αρχιτεκτονικής του παλιού Λουξεμβούργου και την αίγλη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής της νέας πόλης, όπου εντυπωσίασε ιδιαίτερα το Mudam, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης με τη μοναδική σχεδίαση.
Άλλη δράση ήταν η επίσκεψη στο μεσαιωνικό κάστρο του Vianden, με την αναπαράσταση σκηνών της εποχής του μεσαίωνα, και η περιήγηση στο όμορφο Dierkich, στο κέντρο της χώρας.
Με το ταξίδι αυτό οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του Λυκείου Κάτω Μηλιάς, γέμισαν με εμπειρίες πρωτόγνωρες. Τέτοιες δράσεις δίνουν κυρίως στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν νέες δεξιότητες, όπως η συνεννόηση σε γλώσσα άλλη από τη μητρική τους, η διεκπεραίωση της διαδικασίας ενός αεροπορικού ταξιδιού, ή ακόμα και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της αίσθησης ανεξαρτησίας μακριά από την οικογένεια. Επειδή μάλιστα τη φιλοξενία των μαθητών ανέλαβαν οι οικογένειες μαθητών και μαθητριών του Athénée που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, τα οφέλη ήταν πολλαπλά: άλλη κουλτούρα, ξένη γλώσσα, διαφορετικές συνήθειες, αλλά και νέες γνωριμίες, καινούριες φιλίες, αξέχαστες εμπειρίες, δεσμοί που ξεπερνούν τις διαχωριστικές γραμμές και διαμορφώνουν τον ευρωπαίο πολίτη με τους ανοιχτούς ορίζοντες, αυτόν που συνειδητοποιεί ότι με τους άλλους λαούς τον χωρίζουν πολλά, αλλά τον ενώνουν ακόμη περισσότερα.
Το κέρδος από το ταξίδι αυτό ίσως τελικά να συμπυκνώνεται σε μια αξέχαστη στιγμή: στην παρουσίαση της εθνικότητας και της καταγωγής των μαθητών μιας τυπικής τάξης στο Athénée. Εκεί διαπιστώθηκε ότι μόνο ένας μαθητής ήταν βέρος Λουξεμβούργιος! Κι όμως, κανένας δεν ενδιαφέρεται για την καταγωγή του άλλου, ζουν ομαλά, συνυπάρχουν, συνεργάζονται, προοδεύουν.
Η σύμπραξη των δύο σχολείων σχεδιάστηκε να συνεχιστεί και σε άλλους τομείς, όπως η οργάνωση δενδροφύτευσης σε συνεργασία και με την Εθελοντική Ομάδα Δράσης ν. Πιερίας «Ο τόπος μου» και η επικοινωνία εκπαιδευτικών και μαθητών μέσω της ψηφιακής κοινότητας e-twinning.
Φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψη έχει αναρτηθεί στο τμήμα της ιστοσελίδας του σχολείου που είναι αφιερωμένο στο πρόγραμμα Erasmus+.
με την επίσκεψη μιας ομάδας 14 μαθητών και 4 εκπαιδευτικών του Λυκείου Κάτω Μηλιάς στο Λουξεμβούργο, στην καρδιά της Ευρώπης.
Οι δράσεις ξεκίνησαν με επίσκεψη στο αδελφοποιημένο λύκειο Athénée de Luxembourg και θερμή υποδοχή από μαθητές, εκπαιδευτικούς και τον διευθυντή του σχολείου. Από τα πρώτα πράγματα που αντικρίζει κανείς με την είσοδό του στο σχολείο είναι η ελληνόγλωσση επιγραφή «Αείμνηστος Αίγλη» καθώς και η μεγάλη ελαιογραφία με θέμα την Ακρόπολη, σημάδια ότι η ανθρωπιστική παιδεία κυριαρχεί στο πρόγραμμα του σχολείου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί ξεναγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, ιδιαίτερα στα τμήματα τέχνης και μουσικής, και παρακολούθησαν παρουσιάσεις και μαθήματα από εκπαιδευτικούς του Athénée. Όλοι οι χώροι του σχολείου είναι σχεδιασμένοι με υψηλή αισθητική, η υλικοτεχνική υποδομή είναι άρτια και το πρόγραμμα σπουδών προσαρμοσμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ποιος θα μπορούσε άραγε να φανταστεί να περιλαμβάνεται στο ελληνικό σχολείο μάθημα για τη χρήση του τάμπλετ στο σχεδιασμό εξωφύλλων βιβλίων ή ο σχεδιασμός και η εκτύπωση τρισδιάστατων αντικειμένων; Ή ποιος θα μπορούσε εύκολα να ανεχτεί παρουσιάσεις εργασιών από 16χρονους μαθητές με θέμα τα ολοκληρωτικά καθεστώτα ή τους Rastafarians;
Η περιήγηση στους χώρους του σχολείου, το οποίο είναι ένα δημόσιο σχολείο, πρόσφατα ανακαινισμένο, και φιλοξενεί περίπου 1500 μαθητές όλων των βαθμίδων, προκάλεσε ανάμεικτα συναισθήματα στην παιδαγωγική ομάδα του ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς: ζήλεια, που γεννά αναπόφευκτα η σύγκριση των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που παρέχουν τα δύο σχολεία στους μαθητές τους, αλλά και θαυμασμό για το υψηλό επίπεδο σπουδών που παρέχει δωρεάν στους μαθητές της μια τόσο μικρή χώρα σαν το Λουξεμβούργο, η οποία δεν φαίνεται να επενδύει τελικά μόνο σε τράπεζες.
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είχαν επίσης την ευκαιρία να φάνε στο εστιατόριο του σχολείου, στο οποίο τρώνε όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές στο μεσημεριανό διάλειμμα των μαθημάτων, αλλά να πάρουν μέρος και στο καθιερωμένο «Charity run», όπου οι μαθητές συμμετέχουν σε αγωνίσματα έχοντας εξασφαλίσει πρώτα μια χορηγία με σκοπό να ενισχύσουν τις φιλανθρωπικές δράσεις του σχολείου, κι έπειτα μαγειρεύουν και πουλούν φαγητά για τον ίδιο σκοπό.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η περιήγηση πεζή στην παλιά και τη σύγχρονη πόλη του Λουξεμβούργο, που πραγματοποίησαν και οι δύο ομάδες με τη βοήθεια ξεναγών, κι είχαν έτσι την ευκαιρία να απολαύσουν τη γραφική ομορφιά της οχυρωματικής αρχιτεκτονικής του παλιού Λουξεμβούργου και την αίγλη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής της νέας πόλης, όπου εντυπωσίασε ιδιαίτερα το Mudam, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης με τη μοναδική σχεδίαση.
Άλλη δράση ήταν η επίσκεψη στο μεσαιωνικό κάστρο του Vianden, με την αναπαράσταση σκηνών της εποχής του μεσαίωνα, και η περιήγηση στο όμορφο Dierkich, στο κέντρο της χώρας.
Με το ταξίδι αυτό οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του Λυκείου Κάτω Μηλιάς, γέμισαν με εμπειρίες πρωτόγνωρες. Τέτοιες δράσεις δίνουν κυρίως στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν νέες δεξιότητες, όπως η συνεννόηση σε γλώσσα άλλη από τη μητρική τους, η διεκπεραίωση της διαδικασίας ενός αεροπορικού ταξιδιού, ή ακόμα και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της αίσθησης ανεξαρτησίας μακριά από την οικογένεια. Επειδή μάλιστα τη φιλοξενία των μαθητών ανέλαβαν οι οικογένειες μαθητών και μαθητριών του Athénée που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, τα οφέλη ήταν πολλαπλά: άλλη κουλτούρα, ξένη γλώσσα, διαφορετικές συνήθειες, αλλά και νέες γνωριμίες, καινούριες φιλίες, αξέχαστες εμπειρίες, δεσμοί που ξεπερνούν τις διαχωριστικές γραμμές και διαμορφώνουν τον ευρωπαίο πολίτη με τους ανοιχτούς ορίζοντες, αυτόν που συνειδητοποιεί ότι με τους άλλους λαούς τον χωρίζουν πολλά, αλλά τον ενώνουν ακόμη περισσότερα.
Το κέρδος από το ταξίδι αυτό ίσως τελικά να συμπυκνώνεται σε μια αξέχαστη στιγμή: στην παρουσίαση της εθνικότητας και της καταγωγής των μαθητών μιας τυπικής τάξης στο Athénée. Εκεί διαπιστώθηκε ότι μόνο ένας μαθητής ήταν βέρος Λουξεμβούργιος! Κι όμως, κανένας δεν ενδιαφέρεται για την καταγωγή του άλλου, ζουν ομαλά, συνυπάρχουν, συνεργάζονται, προοδεύουν.
Η σύμπραξη των δύο σχολείων σχεδιάστηκε να συνεχιστεί και σε άλλους τομείς, όπως η οργάνωση δενδροφύτευσης σε συνεργασία και με την Εθελοντική Ομάδα Δράσης ν. Πιερίας «Ο τόπος μου» και η επικοινωνία εκπαιδευτικών και μαθητών μέσω της ψηφιακής κοινότητας e-twinning.
Φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψη έχει αναρτηθεί στο τμήμα της ιστοσελίδας του σχολείου που είναι αφιερωμένο στο πρόγραμμα Erasmus+.